Depressietopic - deel 2

31-05-2020 19:28 1258 berichten
Veel mensen op het forum (en daarbuiten) kampen met (de gevolgen van) depressie.
Een depressie is iets anders dan een dip of een paar dagen niet lekker in je vel. Depressie is een ziekte die je hele leven kan beheersen. Hoe ga jij ermee om? Hoe kom je je dagen door?
Dit topic is voor iedereen die een depressie heeft of heeft gehad, en voor iedereen die iemand kent met een depressie en daarover wil praten.
Voel je welkom!

Dit is deel 2. We komen hier vandaan: viewtopic.php?f=16&t=437997&p=29631642&start=#p29631642
Alle reacties Link kopieren Quote
Weer even een reactie van mijn kant na wat stilte..

Het gaat onwijs goed met me. Mijn dagen zijn gevuld, gewend op mijn nieuwe werkplek. Heb het naar mijn zin en de dagen gaan snel. Ook lekker aan het sporten, intermitted fasting hou ik goed vol! Geeft me ook veel rust om maar tussen 12 en 8 te eten en daarna niet meer.

Wat tips in het algemeen die mij goed helpen als ik dan wel weer een terugval heb:
- Schrijf elke dag 3 positieve dingen op, hoe klein ze ook zijn.
- Mediteer dagelijks (5 of 10 minuten is al genoeg)
- Plan leuke dingen om naar uit te kijken.
- Ritme is op slechte dagen ook belangrijk voor mij, dus op dezelfde tijd naar bed en dezelfde tijd opstaan.


Hou vol hoor allemaal!
@shiverr. Erg goed onderwerp om met je psycholoog over te praten. Dit is voor mij ook echt een thema. Belangrijk om er goed bij stil te staan. Voor mij is jet altijd belangrijk dat ik dan bij mijn intuïtie kom en die laat lijnden.

@vrouw92. Wat goed dat het zo gaat, geniet ervan!
Hier gaat het matig.
Het gesprek met mijn woonbegeleider ging niet goed. Het was teveel en te vaag voor mij.

Nu heb ik laat van piekeren over het verleden en hoeveel pijn de psychiatrie mij heeft gedaan. En ik wil het allemaal begrijpen. Ik kan wel janken door al dat piekeren.

Verder slaap ik al een week slecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
@chocoladeballetjes
Wat doe je voor het slapen? Zou het een idee kunnen zijn om voor je gaat slapen je zorgen van je af te schrijven? Dan ga je al met een leger hoofd naar bed. Weg gaan ze niet, maar misschien helpt het iets. Mediteren kan ook goed helpen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlin02der schreef:
11-09-2020 18:27
Geen goed nieuws gehad vandaag, bij ziekenhuis.
Wat naar! Veel sterkte.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry Vlinder, ik had helemaal over je post heen gelezen, ik had de pagina niet meer ververst voordat ik zelf ging typen. Veel sterkte!

@vrouw, fijn dat het zo goed gaat met je!

@chocoladeballetjes, wat vervelend. Ben je al slaapmedicatie aan het slikken nu of nog niet? Dat piekeren is stom, heb je iets waar je wat afleiding in kan vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Choco,
Het zal deels ook komen door onwennigheid in je nieuwe huis, zeker dat slapen. Hopelijk lukt het slapen snel weer dat is zo belangrijk!

Fijn dat er ook schrijfsters zijn die een goede periode hebben, dat is goed om te lezen.

Hier nog altijd enorm wisselend. Vandaag wel een positief gesprek gehad met woonbegeleiding en de FACT gaat zich "bemoeien" met mijn aanvraag indicatie dagbesteding. Hopelijk krijgen hun wat voor elkaar.
Ik heb weer veel nachtmerries, mijn man schud me soms een tijd voordat ik wakker wordt. Dan ben ik zo klam en angstig dat ik maar uit bed ga. Uiteraard zie ik daarom weer tegen de nachten op en rek ik het naar bed gaan.
Morgen is onze trouwdag en we gaan uit eten daar heb ik wel veel zin in. Lang geleden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Grappig onderschrift IBI :HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
Rot van die nachtmerries. Kan je dan na een tijdje wel weer in bed gaan liggen en opnieuw in slaap vallen? Hopelijk kan de FACT iets voor je betekenen.

Gefeliciteerd alvast met je trouwdag en geniet van het uiteten samen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog even terugkomend op het onderwerp familie. De confrontatie aangaan vind ik echt dood- en doodeng. Voorlopig ga ik dat dus even vermijden (dat kan ik heel goed dankzij een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis.)

Ik ben verder wel trots op mezelf, want afgelopen dinsdag ben ik met de dagbesteding voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer gaan zwemmen en dat was zo lekker, ik heb echt weer kunnen genieten.
De zwemactiviteit was al een maand of 2 geleden weer opgestart, maar ik durfde niet meer. Ik heb in ieder geval gewacht tot de regels in het zwembad wat minder heftig werden, je mocht eerst niet eens meer douchen na afloop.

Choco, goed dat je gaat sporten! Maar begin rustig hoor, zoals Shiverr ook al zegt. Ik merkte de dag na het zwemmen echt wel dat ik een halfjaar geen banen meer had getrokken.
Nou vandaag was een klant heel boos op mij. In mijn ogen was het heel onredelijk. Ik bleef ook heel rustig en vroeg wat ik kon doen. Maar ze schreeuwde tegen mij. En daarna heeft ze nog een negatieve recensie achter gelaten op Facebook met de gebeurtenis. Maar zelfs zoals zij het beschreef leek het niet of ik wat fout deed.
De klanten die er omheen stonden gaven mij ook gelijk en waren geschrokken.

Ik ben zo overprikkeld vooral ook omdat ik voor mijn werk al heel moe was en overprikkeld door de afspraak met mijn woonbegeleider en het verleden wat toen omhoog kwam.

Ik heb besloten morgen de hele dag mijn huis niet te verlaten. Ik ben even meer dan klaar met alles en heb echt rust nodig.
Ook verzet ik mijn werkdag van maandag naar dinsdag. Dan hou ik maandag een halve rustdag en werk ik met mijn baas van vandaag. Dan kan ik het nog even rustig over de situatie hebben en een positieve werkdag met hem.
Hij staat overigens wel aan mijn kant.

Ik ben er echt even klaar mee. En ik begin met zo lang slapen als ik wil en daarna zo lang op de bank hangen als ik wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
@IBI Vervelend van die nachtmerries. Nog gefeliciteerd met je trouwdag! Hoe was het uiteten gaan?

@Konijn Wat fijn dat je hebt kunnen genieten!! Super goed dat je gegaan bent.

@Choco Dat klinkt inderdaad heel naar.. Even bijkomen jij inderdaad.

Ik heb even niet gepost omdat het eigenlijk best wel redelijk gaat. Ik ben deze week voor het eerst in lange tijd weer dingen gaan doen. Maandag ben ik alleen met de hond met de waterbus naar de Biesbosch gegaan. Vond ik wel even tricky want ik kon dus niet makkelijk naar huis. Woensdag ben ik voor het eerst sinds tijden weer alleen op een terrasje wat gaan drinken. Ik had wel veel angstgedachten maar niet perse qua gevoel dus dat was erg fijn. Ik heb ook weer wat vrienden gesproken, weliswaar niet face to face maar toch.

Wel ben ik een beetje zenuwachtig omdat ik maandag voor het eerst weer naar de yogastudio ga en dinsdagavond begint de puppycursus. Ik ben dan bang dat ik het niet kan of me daar heel naar ga voelen maar goed ik ga het wel proberen. De zin om het te willen doen is in ieder geval terug en dat is al heel wat. Verder probeer ik vooral lief voor mezelf te zijn, gek hoe moeilijk ik dat kan vinden. Ik heb op vrijdag nu een hele fijne vrouw die langskomt van het IHT die super positief is en dat doet echt wat met me. Dat ik gewoon mag zijn wie ik ben en me ook slecht mag voelen net als ieder ander mens. Mezelf de tijd mag gunnen en niet alles tegelijk moet willen. Dat weet ik allemaal wel maar als iemand anders het tegen je zegt kan dat toch zo fijn zijn.
@donut. Dank je.

Dat klinkt wel goed hoor! Knap dat je zo doorzet. En ook goed om de tijd te nemen wat die vrouw zegt.
Dat opbouwen is niet makkelijk, maar je krijgt er veel voor terug.
Ik heb hier een hele zware dag. Ik ben alleen maar aan het huilen met soms een uurtje rust.

Ik voel het risico dat dit langer gaat duren maar heb nog de hoop dat dit niet hoeft.

Ik weet niet helemaal wat ik met morgen aan moet. Juist rust nemen of afleiding zoeken. Ergens denk ik dat ik.even verder moet proberen hier thuis doorheen te komen.

In elk geval vind ik de avond oneindig lang duren.
Ik kan hier ook allemaal niet zoveel mee
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar coco, hopelijk trekt het wel snel bij. Dat is de afgelopen periode wel regelmatig voorgekomen, even een (flinke) dip.

Hier nog steeds nachtmerries, wisselende stemming. Ben druk bezig met creatieve zaken voor wat afleiding. De planning is dat ik morgen weer eens ga zwemmen vind ik wel spannend want soms wordt ik er erg suïcidaal van. Scheelt wel dat ik een onder water mp3 speler heb en dat bied afleiding.

Ik heb een vrij grote rol bij mijn theatergroep en we zijn nu aan het beginnen met oefenen. En ik sta erachter en had/heb er zin in maar nu het dichterbij komt (let wel vanavond is pas de tweede repetitie april de optredens) wordt ik naar van het idee van zoveel druk op mij. Nou ja misschien is het even wennen.

Vandaag een rustig dagje op de repetitie vanavond na. Boodschappen doen, bewegen, knutselen en teksten oefenen dat soort dingen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@ibi. Bedankt! Ja dat klopt van die dips.

Ook wel spannend allemaal! Ik heb ook theater gedaan vroeger en vond opvoeringen altijd ernstig spannend. Maar daarna, echt, dat is zo tof. Maar van tevoren is het echt; wat doe ik mezelf aan.
Wel een eer een grote wel. Snap Wel dat je het dubbel vind.
Ik heb vandaag weer een rustdag genomen.
Het eerste deel van de dag was het alleen maar huilen. Maar ergens rond drieën knapte het wat op. En ik heb toen zelfs goede momenten gehad.

Morgen ga ik werken maar halve uren. Gewoon voor de zekerheid.
Ben benieuwd hoe het gaat morgen. Want het is een beetje tken vriezen tken dooien.

Ik heb met mijn psychiater gebeld en dat was erg fijn. Ik slik nog even wat meer oxazepam en temazepam. Tot donderdag maar hoor.

Ik verlang naar even weer een tijdje stabiliteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet te geloven maar ik heb begin volgende week een afspraak met het sociaal wijkteam betreffende mijn dagbesteding indicatie!!!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@ibi eindelijk zeg! Gefeliciteerd
Ik heb het behoorlijk zwaar hier. Het golft maar ik ben veel overstuur.

Ik weet het even echt niet meer. Het is echt doorbijten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn IBI! Laat je weten hoe het gegaan is?

Chocoladeballetjes, wat rot. Hoe denk je dat het komt? Heeft het met alle veranderingen te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
@Ibi: Super fijn dat je eindelijk een gesprek hebt voor je dagbesteding! Daar heb je zolang op moeten wachten.

@Choco: He wat naar dat het niet goed met je gaat. Denk je dat het komt door alle veranderingen die je laatste tijd hebt gehad? Neem je ook wel genoeg rust om te herstellen? Want ik lees dat je gauw weer dingen gaat doen, ondanks dat je volgens mij soms nog moe bent.

@Hope: Gaat het met jou nog steeds goed? Had je nu ergens half september begin van je schematherapie? Ik kan het even zo gauw niet terugvinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
hope19 schreef:
11-09-2020 18:45

Wat zonde dat je zo’n stress ervaart van je studie. Je doet het tenslotte ook voor je eigen plezier toch? Iemand zei ooit tegen mij: de lat hoog leggen voor jezelf is goed maar de lat zo hoog leggen voor jezelf dat je moet springen en er dan nog niet bij kan, dat werkt niet, dat is alleen maar frustrerend. Ik heb het al vaker op het forum gedeeld maar misschien heb je er iets aan. Bij mij is die uitspraak in elk geval wel blijven hangen.

Het lijkt me wel slim om het bij je psycholoog aan te kaarten als je die spreekt. Hoofdpijn is wel een duidelijk alarmsignaal. Verder zal het inderdaad ook wennen zijn, je balans daarin vinden heeft tijd nodig.
Ja ik begon met het idee ik doe gewoon wat losse cursussen omdat ik het leuk vind. Want ik dacht alles eigen tempo en had niet verwacht dat er elke week een les zou zijn (ook al is die niet verplicht en kan je het nakijken). Maar toen was het handiger dat ik me inschreef bij de opleiding, want het heeft verder geen gevolgen. Maar geeft wel voordelen en dan kost het geen geld wil je uiteindelijk je certificaten wil inzetten.

Maar je uitspraak is wel heel passend ja. Alleen ik kan mezelf daar niet aanhouden. Want is de eis een cursus afronden in 10 weken in 1x nu echt zo'n grote eis? Dat is toch meer vanzelfsprekend vind ik. De 2e cursus kan ik er niet bij doen dit blok, dat zie ik ook wel in. Dus daar heb ik dan de volgende 10 weken voor, dus ja hier komt wel de eis kijken dat ik een "programma" moet volgen ipv echt eigen tempo studeren. Alleen dat 2e boek is zo moeilijk geschreven en het is om te huilen, want ik snap het vaak niet of ik moet heel veel moeite doen en kost het super veel tijd. Terwijl tentamen makkelijker is. Dus dat geeft wel echt stress want wat als ik het nu niet haal en het allemaal te moeilijk is? Ik MOET het toch halen en wat ik ook besluit na deze vakken, deze wil ik hoe dan ook afsluiten. Het zijn beide tentamens zijn meerkeuze vragen en je hebt bij elk vak 3 kansen. Dus daarvan vind ik dat ik ze moet halen en nu ik het schrijf zie ik dat het weer een eis is haha. Alleen hoe ik het nu aanpak ga ik het geen hele opleiding volhouden, dus ik moet nog wel wat gaan bedenken hoe ik het dan ga aanpakken. Alleen als ik doorga dan blijf ik me 100% inzetten en blijft het prestatiegerichte en hoge eisen stellen erin zitten, dat weet ik nu al wel. Dus dan zou ik het alleen makkelijker kunnen maken voor mezelf door van die 10 weken af te stappen en daarvoor langer te gebruiken. Jullie nog advies/tips haha?

Mag ik jou trouwens een pm sturen over totaal wat anders? Als je het niet wil/geen energie voor hebt is het ook niet erg hoor!
shiverrr wijzigde dit bericht op 17-09-2020 21:38
2.42% gewijzigd
Ja het komt denk ik door de veranderingen en de drukte deze week.

Ik ben denk ik wel teveel doorgegaan.

Ben nu steeds somberder. Zie er tegenop dat er nog een morgen is.
@shiverr. Ik ben niet zo helder voor advies. En misschien cliché maar ik vind het een ultieme wijsheid:
De weg is het doel

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven