Diagnose NAO ontwijkende en borderline

02-03-2012 12:10 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik ben in behandeling bij een psycholoog. Ik heb diagnose NAO ontwijkende en borderline persoonlijkheidsstoornis.

Ik zit er echt mee! ik heb t aan een collega verteld, maar ik heb t idee dat zij me een beetje raar vind hierdoor.

Mijn moeder gelooft het niet en verder heb ik t aan niemand verteld. IK heb t gevoel dat ik alleen voor sta.

Het doet mij echt pijn!Aan mijn broer en broertjes kan ik het moeilijk vertellen, die hebben me altijd raar gevonden en als ze het weten dan helemaal:s

Ik weet nu wel waar de irritaties vandaan komen. Bv. als mijn moeder op me let, wordt ik kwaad. Als iemand mij heeft gekwetst door een opmerking, dan haat ik die persoon.

Ook kan ik een tijdje gewoon geen zin meer in iemand hebben.

Woedeaanvallen heb ik vaak.Vooral door mijn narcistische partner. Het draait altijd om anderen. Mijn ouders mogen hem meer dan mij. Mijn ouders komen voor hem op.

Mijn vriend voor zijn ouders( die mogen mij niet, omdat ik het zat ben, dat zij hem behandelen als een kind en bemoeien met ons) en zijn ouders komen voor hem op. Mijn broer kiest ook nooit mijn kant.

Mijn moeder heeft ons ook altijd de schuld gegeven en gezegd van jaa wil je dat ik gek word en dood ga?

Niemand komt op voor mij. En door die diagnose heb ik nu helemaal haat aan mijn omgeving. Ik weet t niet meer.

ps: sorry voor dit gevoelige tekst
Die uitspraak van je moeder kan echt niet.

Maar ja zulke dingen zijn vaak iets van erfelijk mogelijk dat je het niet van een vreemde heb.

Wat heb je voor therapie enzo nu?
Jaa, het is meer ons een schuldgevoel proberen te geven. IK merk dat ik mij steeds minder schuldig ga voelen t.o haar en mijn leven leid.

Denk je dat joh? Ze denkt wel vaak dat haar aanpak het best is...

Ik heb nog geen therapie...het was een adviesgesprek op basis van intakegesprek en afnemen van vragenlijsten, ik ga eerst in een groep proberen achter te komen, waar t mis gaat( ik weet dit alang, maar goed) en doelen opstellen en dan wordt ik gekoppeld aan een therapeut.
Wat is NAO ontwijkende? Ik ken zelf alleen een Persoonlijkheidsstoornis Niet Anderszins Omschreven (NAO) en een ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis, maar dat zijn dus twee verschillende dingen.

Ten eerste worden er tegenwoordig door psychologen diagnoses uitgedeeld als gratis balpennen. Het is nu eenmaal enorm in de mode om overal een etiket op te plakken en bovendien gunstig voor een psycholoog, want een diagnose = behandeling = inkomsten. Dus vat het niet te serieus op. Je bent zoals je bent!

Ik lees in je bericht vooral moeilijkheden in de omgang met anderen; partner, ouders en schoonouders. Richt je in de therapei op beter leren communiceren met anderen. Misschien zijn bepaalde zaken te verklaren door een stoornis aan jouw kant, maar dat mag geen excuus zijn om het niet te verbeteren! Ook met een diagnose is er vaak nog gedragsverandering mogelijk.

Misschien helpt het ook al om wat afstand te nemen van ouders en schoonouders. Ik begrijp dat je nog jong bent; woon je nog thuis? Probeer zelfstandig te gaan wonen en te worden. Als je richting volwassenheid gaat, zijn deze conflicten helemaal niet raar. Het kan ook aangeven dat je toe bent aan zelfstandigheid. Het klinkt bovendien niet als een gezonde omgeving voor jou. Neem afstand en richt je op de relatie met je vriend; met hem ga je de toekomst tegemoet, niet met je (schoon)familie.

Veel geluk en laat je niet gek maken.
NAO= niet anders omschreven persoonlijkheidsstoornis.

IK heb zowel een aantal trekken van borderline als ontwijkende,daarom.

Ik vind t moeilijk om t los te laten, omdat ik mij erin herken. Ik begrijp t nu ook beter. Het is wel zo, van dat etiketten erop plakken.

Het gaat niet om t communiceren precies, maar zij bemoeien teveel met mij en ze zien mij niet als volwassen.

Ik ben niet meer jong, ik ben 25!! en nog steeds last van zulke mensen. Je hebt gelijk, ik wil zelfstandig zijn, weg gaan van al die bemoeials en mensen die niet in mij geloven.

Ik ben er al beetje mee bezig met het verbeteren van communiceren( minder woedeaanvallen)

JA, maar meneer is loyaal aan die domme moeder en zusje die aan hem hangen..ik word er gek van

Dankjewel voor je advies
Ligt er ook aan hoe je het verteld. Als een collega mij zo uit het niets verteld: " he kerstklok, volgens mijn psycholoog heb ik NAO ontwijkende en borderline persoonlijkheidsstoornis". Dan zou ik ook denken, uhm, ok, apart.
Tja leer ermee leven zou ik zeggen, je kan niet anders.

Ik kan je de DGT van Linehan aanraden ( therapie) ik heb er veel van geleerd.
En o ja, vertel het maar niet aan teveel mensen, anders sta je bekend als die borderliner en word alles wat je ( verkeerd) zegt en- of doet gelinkt aan die borderline, heel irritant vind ik zelf.

Ook kunnen sommige mensen erg schrikken, er worden soms hele nare dingen over gezegd en mensen scheren dingen graag over 1 kam.
Wat spreek je kwaad over je vriend.
Zeg maar Spijker.
ik snap t niet helemaal kerstklok maar goed

Dankjewel beetjegek...ik wilde t al bijna vertellen aan me broer, maar ik zal t niet doen.

Qua therapie weet ik nog niet wat ik krijg, maar ik zal t aangeven.

Heb je ook een soortgelijke diagnose? En hoe ervaar jij het?
quote:lgi24 schreef op 02 maart 2012 @ 12:55:

NAO= niet anders omschreven persoonlijkheidsstoornis.

IK heb zowel een aantal trekken van borderline als ontwijkende,daarom.

Ik vind t moeilijk om t los te laten, omdat ik mij erin herken. Ik begrijp t nu ook beter. Het is wel zo, van dat etiketten erop plakken.

Je hebt het ook nog maar nét gehoord; gun jezelf even de tijd om het te verwerken en accepteren! En hee... als het jou helpt om jezelf beter te begrijpen, is dat prima. Maar laat het niet méér zijn dan dat.

Het gaat niet om t communiceren precies, maar zij bemoeien teveel met mij en ze zien mij niet als volwassen.

Ik ben niet meer jong, ik ben 25!! en nog steeds last van zulke mensen. Je hebt gelijk, ik wil zelfstandig zijn, weg gaan van al die bemoeials en mensen die niet in mij geloven.

Dan is het inderdaad de hoogste tijd om zelfstandig te worden! Als je nog thuis woont, geef je aan je moeder/ouders(?) nl. ook niet de boodschap dat je zelfstandig bent en voor volwaarden aangezien moet worden. Je geeft hen ermee de kans als het ware om zich met jou te bemoeien. Hup, uit huis!

Ik ben er al beetje mee bezig met het verbeteren van communiceren( minder woedeaanvallen)

JA, maar meneer is loyaal aan die domme moeder en zusje die aan hem hangen..ik word er gek van

Het klinkt niet echt alsof je een goede, gezonde relatie hebt... en die tussen je vriend en zijn familie ook niet. Ik zou echt wat afstand nemen. Het is niet normaal als je 25 bent en anderen hebben zo'n invloed op jouw relatie. Je vriend hoort loyaal te zijn aan jou (niet tot in het onredelijke natuurlijk); kan hij dat niet, dan moet je je misschien afvragen of deze relatie wel goed voor jou is.

Dankjewel voor je advies
Als jij t zou ervaren, dan zou je ook zo praten. Hij kiest altijd hun kant:S spijker
Hun kant? Hun kant in wat, ruzie? waarom heb jij ruzie met zijn ouders?
Zeg maar Spijker.
Ik bedoel dat het voor jou een groot ding is, de diagnose. Maar je collega's zien je gewoon als collega Igi. Als je dan opeens over diagnose begint kan ik me voorstellen dat zij hun schouders ophalen en denken: ach iedereen heeft zo z'n gebruiksaanwijzing.
quote:lgi24 schreef op 02 maart 2012 @ 13:12:

Als jij t zou ervaren, dan zou je ook zo praten. Hij kiest altijd hun kant:S spijkerWaarom is hij jouw vriend?
To maar waarom ben je dan nog met je vriend ??

Het klinkt alsof je niet naar je zin hebt met je familie en man.

Is er geen mogenlijkheid om een beetje los te komen van hun.

Draagt het bij tot een gezonde relatie tussen jouw je man en je ouders/familie ???

Draai je niet in een kringentje en kun je daar zelf niet voor vechten ?? Ik heb geen idee want Bordeliner of je andere diagnosen inhouden sorry.

Heb je geen goede begeleiding die jouw kan helpen om alles in goede banen te leiden.
het klinkt zoals je over je situatie praat alsof de eerste stap naar weer stabiel worden is je vriend buiten de deur zetten is en afstand nemen van je ouders.

Zo komt t op mij over.

En je diagnose op je werk vertellen zou ik niet snel doen. Zou ik voorzichtig mee zijn.

Je krijgt dan toch snel een stempel.

Je kunt wel zeggen dat je bezig bent met bepaalde dingen uitwerken in therapie.

Sterkte met alles
De diagnose NAO ontwijkende en borderline persoonlijkheidsstoornis is geen bestaande diagnose. Ik denk dat je bedoelt dat je de diagnose persoonlijkheidsstoornis NAO hebt gekregen omdat je trekken hebt van een ontwijkende en borderline ps hebt? Je kunt niet NAO en die andere hebben zover ik weet, want NAO wil zeggen dat je trekken hebt van iets maar niet geheel aan de criteria voldoet.

Overigens is een diagnose geen verklaring voor je gedrag. Het is enkel een label wat je aan je gedrag hangt. Zo is iemand niet druk OMDAT hij ADHD heeft, maar krijgt iemand de diagnose ADHD OMDAT hij oa druk is.

Krijg je nu ook hulp voor je problemen van een psycholoog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven