Duizelig door groene thee?
zaterdag 24 mei 2025 om 11:57
Ik ben al 1.5 jaar gestopt met koffie drinken omdat ik daar wat gevoelig op reageerde en nadat ik een grote Paniekaanval heb gehad.
Ok, drink wel decafe koffie.
Creëerde angst voor de angst waar ik nu wel exposure therapie doe en het ging een tijd best goed. Niet dat ik alles nog durf.
Maar afgelopen zondag dronk ik groene thee bij het avondeten. Had gelezen dat het gezond was, waarom ook niet.
Maandag weer een kopje groene thee bij het avond eten. Maar opeens 2 uur daarna ongeveer werd ik opeens angstig en trillerig en soort duizelig en onstabiel gevoel.
Maar nog net geen echte Paniekaanval.
Maar kwam er later achter dat er in groene thee ook cafeïne in zit oftewel theine.
Ik dronk al wel groene thee met een smaakje, maar daar weinig last van gehad.
Maar moet ook zeggen dat ik best veel stress heb gehad de afgelopen weken en dat ik daardoor misschien heftig op reageer.
Maar achteraf vraag ik mij toch af; Ik kan toch niet zo sterk reageren op 1 kopje groene thee? Iemand wees mij er op.
Misschien dat ik er sterk op reageer omdat mijn zenuwstelsel al wat overprikkeld was.
Inmiddels ben ik ook gestopt met decafe koffie drinken en drink ik alleen kruidenthee.
Ok, drink wel decafe koffie.
Creëerde angst voor de angst waar ik nu wel exposure therapie doe en het ging een tijd best goed. Niet dat ik alles nog durf.
Maar afgelopen zondag dronk ik groene thee bij het avondeten. Had gelezen dat het gezond was, waarom ook niet.
Maandag weer een kopje groene thee bij het avond eten. Maar opeens 2 uur daarna ongeveer werd ik opeens angstig en trillerig en soort duizelig en onstabiel gevoel.
Maar nog net geen echte Paniekaanval.
Maar kwam er later achter dat er in groene thee ook cafeïne in zit oftewel theine.
Ik dronk al wel groene thee met een smaakje, maar daar weinig last van gehad.
Maar moet ook zeggen dat ik best veel stress heb gehad de afgelopen weken en dat ik daardoor misschien heftig op reageer.
Maar achteraf vraag ik mij toch af; Ik kan toch niet zo sterk reageren op 1 kopje groene thee? Iemand wees mij er op.
Misschien dat ik er sterk op reageer omdat mijn zenuwstelsel al wat overprikkeld was.
Inmiddels ben ik ook gestopt met decafe koffie drinken en drink ik alleen kruidenthee.
zaterdag 24 mei 2025 om 12:21
Ik heb er nog nooit van gehoord en ook nog nooit last van gehad en ik drink best regelmatig groene thee/matcha. Daar zit wel theïne in maar dat is veel minder dan cafeïne in koffie. Misschien is de combi avond eten en groene thee niet ideaal voor je. Wellicht kun je water drinken bij het avond eten en misschien daarvoor of er na groene thee.
zaterdag 24 mei 2025 om 12:47
Ik denk dat 2x achter elkaar theine terwijl je al stress had misschien iets getriggerd heeft. Het kan vast wel gewoon als je gewoon relaxed bent, dus til er niet te zwaar aan. Maar weet dat eea elkaar versterken, dus gewoon niet twee dagen achter elkaar.
Bij stress kan je beter thee zonder theine drinken, zoals kruidenthee, rooibosthee, muntthee of kamillethee.
Bij stress kan je beter thee zonder theine drinken, zoals kruidenthee, rooibosthee, muntthee of kamillethee.
zaterdag 24 mei 2025 om 12:54
Ergens weet ik dat het niet alleen door die thee komt maar waarschijnlijk was dat net even die druppel wat het heeft versterkt icm met alles. Door stress ben ik al gevoelig en dan nog en juist cafeïne versterkt alles.Pimpelmeesje87 schreef: ↑24-05-2025 12:47Ik denk dat 2x achter elkaar theine terwijl je al stress had misschien iets getriggerd heeft. Het kan vast wel gewoon als je gewoon relaxed bent, dus til er niet te zwaar aan. Maar weet dat eea elkaar versterken, dus gewoon niet twee dagen achter elkaar.
Inmiddels drink ik nu alleen maar kruidenthee
zaterdag 24 mei 2025 om 13:14
In 250 ml groene thee zit ongeveer evenveel caffeine als een espresso. Ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk de groene thee was. Maar als je vooral decaf drinkt dan kan het wel effect hebben.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... feine.aspx)
zaterdag 24 mei 2025 om 13:15
Kan het zijn dat je onbewust bezig bent om koppelingen te maken?
Groene thee -> angst/paniekaanval.
Wat heb je in die 2 uur tussen de thee en de paniekaanval nog meer gedaan?
Ben je naar de wc geweest? Kan dat een angst/paniekaanval getriggerd hebben?
Het lastige is dat je onbewust (te) snel dat soort verbanden legt en dan wordt het een self-fulfilling profecy.
Op zich een heel logisch mechanisme want angst/paniek is zó naar, dat wil je niet meer meemaken. Als je maar weet wat de angst veroorzaakt... dan heb je er grip op, kun je er zelf voor zorgen dat dit je niet meer overkomt.
Het lastige is dat je onbewust (te) snel dat soort verbanden legt en dan wordt het een self-fulfilling profecy.
Op zich een heel logisch mechanisme want angst/paniek is zó naar, dat wil je niet meer meemaken. Als je maar weet wat de angst veroorzaakt... dan heb je er grip op, kun je er zelf voor zorgen dat dit je niet meer overkomt.
zaterdag 24 mei 2025 om 13:25
Ik laat vaak een theezakje wat langer trekken, en dat was ook het geval bij groene thee. Ik laat het meestal 3 minuten trekken.Elsy schreef: ↑24-05-2025 13:14In 250 ml groene thee zit ongeveer evenveel caffeine als een espresso. Ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk de groene thee was. Maar als je vooral decaf drinkt dan kan het wel effect hebben.
zaterdag 24 mei 2025 om 13:30
Het kan dan wel effect hebben, maar je weet nu niet zeker of dat de oorzaak was. Je kan het nog een keer proberen maar ik zou het denk ik vermijden als koffie al effect had. Ik drink cappuccino dus mijn koffie heeft ongeveer evenveel cafeïne als een beker groene thee.
zaterdag 24 mei 2025 om 13:32
Misschien wel. Het ging een hele tijd goed. Natuurlijk had ik ook wat stressvolle dingen meegemaakt. Maar die dag voelde ik mij best goed wel beetje onrustig.zakdoek schreef: ↑24-05-2025 13:15Kan het zijn dat je onbewust bezig bent om koppelingen te maken?
Tussen die 2 uur heb ik niet veel gedaan, na het eten gewoon afgewassen en daarna op de bank tv gekeken.
Dit was niet zo erg meer als in het begin, maar schrok er wel van waardoor ik nu weer een beetje in de vicieuze cirkel zit. Beetje angst voor de angst. Maar ik heb het er gisteren ook met mijn psycholoog er over gehad en die verklaarde ook dat het zo gek nog niet is, wat ik de afgelopen tijd heb meegemaakt qua stress en niet dingen.
Dat ik soms een binnenvetter ben en moeilijk vind om hulp te vragen.
Dat ik ook mijn grenzen aan moet blijven geven en als ik met iemand wil praten dat ik dat moet doen. Er zijn wel wat dingen gebeurd wat ik ook niet aan mijn psycholoog heb verteld., uit schaamte masr gisteren wel gedaan.
Blijkbaar was het toch een ophoping van alles; emoties onderdrukken, spanning en stress, controle willen houden, zenuwstelsel was al wat ontregeld. Alleen nu moet ik weer wat vertrouwen in mijn lichaam krijgen
zaterdag 24 mei 2025 om 13:37
Matcha bevat aardig wat caffeine, bijna evenveel als koffie.Graze schreef: ↑24-05-2025 12:21Ik heb er nog nooit van gehoord en ook nog nooit last van gehad en ik drink best regelmatig groene thee/matcha. Daar zit wel theïne in maar dat is veel minder dan cafeïne in koffie. Misschien is de combi avond eten en groene thee niet ideaal voor je. Wellicht kun je water drinken bij het avond eten en misschien daarvoor of er na groene thee.
https://www.medicalnewstoday.com/articl ... her-drinks
zaterdag 24 mei 2025 om 13:39
Maar: dat iets (vlak) na iets anders gebeurt betekent niet automatisch dat het met elkaar samenhangt.
Als je blijkbaar aanleg hebt voor angst/paniek en je wilt daar een trigger voor vinden, dan vind je altijd wel iets. Wat niet betekent dat dat daadwerkelijk de trigger is.
Als je blijkbaar aanleg hebt voor angst/paniek en je wilt daar een trigger voor vinden, dan vind je altijd wel iets. Wat niet betekent dat dat daadwerkelijk de trigger is.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 13:50
Nee dat niet, alleen als het amper gebeurde toen ze geen theïne/caffeine meer dronk en nu ineens wel weer gebeurde dan kan dat de oorzaak zijn. Met nadruk op kan, want zeker weet je het niet. Maar als koffie meestal niet goed ging dan zou ik zelf ook geen groene en zwarte thee drinken.Solomio schreef: ↑24-05-2025 13:39Maar: dat iets (vlak) na iets anders gebeurt betekent niet automatisch dat het met elkaar samenhangt.
zaterdag 24 mei 2025 om 13:56
Cafeine kan, bij sommige mensen, inderdaad leiden tot een paniekerig gevoel/stress. Misschien ben je er erg gevoelig voor; zo krijgt mijn zoon ook een paniekerig gevoel en wordt hij misselijk van een energy drankje.
Als je het zeker wil weten, kan je het meermaals testen (onder begeleiding?). Ik zou het echter voortaan gewoon laten staan.
Als je het zeker wil weten, kan je het meermaals testen (onder begeleiding?). Ik zou het echter voortaan gewoon laten staan.
zaterdag 24 mei 2025 om 14:31
zaterdag 24 mei 2025 om 14:32
_horizon_ schreef: ↑24-05-2025 13:56Cafeine kan, bij sommige mensen, inderdaad leiden tot een paniekerig gevoel/stress. Misschien ben je er erg gevoelig voor; zo krijgt mijn zoon ook een paniekerig gevoel en wordt hij misselijk van een energy drankje.
Ik niet.
TO gaat op deze manier ongefundeerd allerlei voedingsmiddelen schrappen, zonder dat er enig bewijs is. Dat is tricky. Straks kan ze alleen nog maar water drinken omdat ze denkt dat alle andere drankjes iets triggeren.
TO heeft veel stress de laatste tijd en noemt zichzelf gevoelig. Ik zou eens met een psycholoog gaan praten. Of met een arts, omdat het mogelijk hypochondrie is.
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 24 mei 2025 om 14:35
In het verleden dronk ik wel veel koffie maar sinds ik veel stress heb en een paniekaanval kreeg, reageer ik er sterker op._horizon_ schreef: ↑24-05-2025 13:56Cafeine kan, bij sommige mensen, inderdaad leiden tot een paniekerig gevoel/stress. Misschien ben je er erg gevoelig voor; zo krijgt mijn zoon ook een paniekerig gevoel en wordt hij misselijk van een energy drankje.
Dit heb ik aantal jaar geleden ook gehad en gestopt met koffie drinken en toen weer begonnen toen het beter ging.
Maar door de stress reageer ik er sterker op. Maar ik had eerst niet snel door dat er ok cafeïne in groene thee zat.
Dat laat ik nu ook staan.
zaterdag 24 mei 2025 om 15:54
Vroeger heb ik regelmatig een paniekaanval gehad in het postkantoor (lang staan, druk, bijna aan de beurt, niet vergeten wat je moet zeggen). Maar goed die verdwenen. Tegenwoordig heb ik ze in de trein. Echt super irritant want ik weet dat met die trein niets mis is, maar het gebeurt toch. Vooral na een gehaaste ochtend, dus nu probeer ik die te voorkomen als ik met de trein moet.Solomio schreef: ↑24-05-2025 13:39Maar: dat iets (vlak) na iets anders gebeurt betekent niet automatisch dat het met elkaar samenhangt.
In thee zit dan wel weer echt iets wat het kan triggeren, maar in groene thee is dat maar weinig.
zaterdag 24 mei 2025 om 15:57
Dat denk ik ook.zakdoek schreef: ↑24-05-2025 13:15Kan het zijn dat je onbewust bezig bent om koppelingen te maken?
zondag 25 mei 2025 om 00:19
Ik drink matcha daarom ook niet na een bepaald tijdstip om te voorkomen dat het invloed heeft op mijn slaap.Elsy schreef: ↑24-05-2025 13:37Matcha bevat aardig wat caffeine, bijna evenveel als koffie.
https://www.medicalnewstoday.com/articl ... her-drinks

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in