Ecological grief?

05-12-2019 21:46 62 berichten
Vorige week moest ik met de auto eerst naar Den Haag, daarna door naar Schiphol. Voor het eerst sinds lange tijd reed ik weer op de A12 en de A4.

Nu weet ik wel dat Nederland dichtbevolkt is, maar ik hield toch een onbestemd en somber gevoel over aan het autoritje.

Ik heb ooit geleerd dat Nederland een Groen Hart heeft, maar zo ongeveer vanaf Bodegraven tot Den Haag zie je alleen maar bedrijventerreinen, enorme hallen en glastuinbouw. Het is meer een stenen hart geworden.

Den Haag - Leiden: hetzelfde verhaal. Ik herinner me dat ik 10 jaar geleden nog veel meer weilanden zag. Nu voornamelijk bedrijven en woonwijken. De A4 is ook een gedrocht van een snelweg: steeds breder, maar het helpt niets want er staan vrijwel permanent files.

Ik merk dat ik nogal somber ben geworden na dit ritje. Het landschap is verpest, laatste stukken groen zijn opgeofferd voor distributiehallen, spoorlijnen, nog meer wegen, enzovoorts.

Ik had hetzelfde onbestemde gevoel laatst in de dierentuin. Bij de meeste dieren staat wel een toelichting dat hun leefgebied krimpt, dat de soort steeds meer wordt bedreigd of in het wild zelfs al vrijwel is uitgestorven.

En ik had het ook laatst tijdens een zakenreis in Azie, waar te zien was hoe op grote schaal bos had plaatsgemaakt voor eentonige plantages.

TV kijken is deprimerend. Het nieuws wordt steeds meer beheerst door een klimaatramp die je alleen nog maar kunt ontkennen als je ergens op een zolderkamertje gaat zitten. Hogere zeespiegel, verzuring van oceanen, ‘tipping points’ waardoor de opwarming ook nog eens enorm dreigt te versnellen. Geen idee waar dit eindigt, maar het systeem dat ons indirect in leven houdt raakt steeds verder uit balans.

Nu kwam ik de term tegen: ‘ecological grief’. Een soort langdurig rouwproces om de verarming, vernietiging en verandering van onze planeet. Herkent iemand dit gevoel?
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
05-12-2019 22:35
Maar is het noodzaak dat een kleuter naar een dierentuin gaat? Mijn kinderen hadden op kleuterleeftijd nog nooit van het fenomeen dierentuin gehoord.

Ik heb inmiddels aan mijn kinderen uitgelegd waarom ik weiger naar een dierentuin te gaan. Ze vinden het jammer dat ze geen olifant e.d. in het echt kunnen zien (want we gaan uit principe ook niet met het vliegtuig). Maar ze snappen het wel want ze vinden het ook zielig dat die dieren niet in hun eigen natuurlijke omgeving kunnen leven. Ze nemen genoegen met het zien van natuurfilms. Ik geloof niet dat mijn kinderen zich het lot van de olifant minder aantrekken dan een kind die wél eens een olifant in het echt gezien heeft...

Zo'n beetje alle dierentuindieren zijn in gevangenschap geboren. Ze weten niet beter. De meeste dieren hebben tegenwoordig echt wel goede leefomstandigheden.

Natuurlijk zou het beter zijn als ze in vrijheid zouden leven, maar 1.) ze gaan allemaal dood als ze worden vrijgelaten en 2.) veel dieren zijn bedreigd en kunnen alleen nog overleven in een dierentuin, omdat hun natuurlijke leefgebied niet meer bestaat.

Ik denk wel dat je bepaalde dieren niet in dierentuinen zou moeten houden. Ijsberen bijvoorbeeld, olifanten, grote roofdieren, Oerang Oetangs en gorilla's.. Die beesten zijn echt niet geschikt voor een leven in gevangenschap.

Daar staat tegenover dat een hoop dieren beter af zijn in gevangenschap, omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben in de dierentuin.
Daarom ga ik ook zo graag op reis: naar landen waar nog ruimte en natuur is.
Ik herken het wel TO. Mijn huis ligt voor een boerenveld en ieder jaar zie ik dat er minder bijen, hommels en vlinders in mijn tuin te vinden zijn. Ondanks de vlinderstruiken en zomerbloeiers die ik plant, geraken ze er nauwelijks.
Iedere lente en zomer bekruipt me een angstig gevoel dat er op een dag geen waardevolle insecten komen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 21:46
Vorige week moest ik met de auto eerst naar Den Haag, daarna door naar Schiphol. Voor het eerst sinds lange tijd reed ik weer op de A12 en de A4.

Nu weet ik wel dat Nederland dichtbevolkt is, maar ik hield toch een onbestemd en somber gevoel over aan het autoritje.

Ik heb ooit geleerd dat Nederland een Groen Hart heeft, maar zo ongeveer vanaf Bodegraven tot Den Haag zie je alleen maar bedrijventerreinen, enorme hallen en glastuinbouw. Het is meer een stenen hart geworden.

Den Haag - Leiden: hetzelfde verhaal. Ik herinner me dat ik 10 jaar geleden nog veel meer weilanden zag. Nu voornamelijk bedrijven en woonwijken. De A4 is ook een gedrocht van een snelweg: steeds breder, maar het helpt niets want er staan vrijwel permanent files.

Ik merk dat ik nogal somber ben geworden na dit ritje. Het landschap is verpest, laatste stukken groen zijn opgeofferd voor distributiehallen, spoorlijnen, nog meer wegen, enzovoorts.

Ik had hetzelfde onbestemde gevoel laatst in de dierentuin. Bij de meeste dieren staat wel een toelichting dat hun leefgebied krimpt, dat de soort steeds meer wordt bedreigd of in het wild zelfs al vrijwel is uitgestorven.

En ik had het ook laatst tijdens een zakenreis in Azie, waar te zien was hoe op grote schaal bos had plaatsgemaakt voor eentonige plantages.

TV kijken is deprimerend. Het nieuws wordt steeds meer beheerst door een klimaatramp die je alleen nog maar kunt ontkennen als je ergens op een zolderkamertje gaat zitten. Hogere zeespiegel, verzuring van oceanen, ‘tipping points’ waardoor de opwarming ook nog eens enorm dreigt te versnellen. Geen idee waar dit eindigt, maar het systeem dat ons indirect in leven houdt raakt steeds verder uit balans.

Nu kwam ik de term tegen: ‘ecological grief’. Een soort langdurig rouwproces om de verarming, vernietiging en verandering van onze planeet. Herkent iemand dit gevoel?
Je zit in het verkeerde stuk van nederland te kijken. Nederland is hartstikke groen, maar als je referentiekader de kuststrook is waar om welke reden dan ook de meeste mensen graag bovenop elkaar zitten dan is het niet groen nee.

hoe blauwer hoe relaxter/minter zooi. het is simpel. blijf weg uit het rode. op een keer of 5 na kan ik dat al 40 jaar erg goed.
Afbeelding
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-12-2019 08:18
Daarom ga ik ook zo graag op reis: naar landen waar nog ruimte en natuur is.
Hopelijk niet met het vliegtuig :facepalm: :P
.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 22:25
Mooier? Het gaat vooral om de biodiversiteit. Te veel stikstof zorgt ervoor dat bepaalde planten en dieren verdwijnen en dat de natuur veel monotoner wordt.

De biodiversiteit is ook niet zoals het hoort.

Dat vinden sommige mensen misschien leuk om te zien maar daar is Nederland veel te klein voor. Die planten en dieren waar je over spreekt horen hier niet in die getale.

Ik woon midden tussen de heidevelden en dat is veel natuur maar niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Antwoord op vraag in OP; ja, en woon in het Noorden godzijdank. Maar vind het eng, erg en verdrietig.
Ik word ook niet gelukkig in een grote stad, tussen flatgebouwen of allemaal beton.
Ik ga nu alle reacties even lezen.
"WAGENINGEN - Studenten in Wageningen die zich bezighouden met klimaatstudies kunnen een programma volgen voor weerbaarheid en reflectie. De universiteit wil hen daarmee sterker maken in discussies met veel emoties."
[...]
"Omdat deze studenten zich lange tijd verdiepen in de klimaatproblemen door opwarming van de aarde, kunnen sommigen bovendien te maken te krijgen met gevoelens van onmacht. Dit kan hun zorgen vergroten. Ook daar wil het programma op inspelen."
https://www.gelderlander.nl/wageningen/ ... ~aa79c84c/
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
05-12-2019 21:59
De frustratie dat we de wereld naar de knoppen helpen?
Ja, die ken ik wel.

Er is genoeg wat we zelf kunnen doen: vegetarisch eten, water in je eigen drinkfles meenemen i.p.v. flesjes drinken kopen, korte afstanden met de fiets, minder vliegreizen, thuis zonne-energie en windenergie gebruiken, huis isoleren, een beperkte garderobe, eenvoudig leven, RecycleSint.

Maar als je daarover begint op het VIVA-forum, word je
klimaathystericus of doemdenker of evangelist genoemd.


Extreem veel landbouwgrond, water en resources worden gebruikt voor voeding voor... dieren die we weer gaan opeten. Veeteelt is een grote vervuiler. Maar als je iets zegt over veggie eten, begint er iemand over de oermens die vlees at, over het menselijk gebit en over vitamine B12.
We helpen de wereld nooit naar de klote... we helpen hooguit de mensheid en een aantal diersoorten naar de klote. De aarde zal herstellen en voortbestaan lang nadat wij van de aardbodem zijn verdwenen...

Soms denk ik... hoe erg kan het zijn als de mensheid uitstierf? Dan heeft de natuur ook weer een kans...

Al zijn wij eigelijk ook natuur want wij zijn natuurlijk ook maar een diersoort.

Hier een mooi filmpje om te laten zien wat er met de aarde gebeurd als de mensheid uitsterft:

https://youtu.be/Wy7Q6wazD_E
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
12-12-2019 00:22
We helpen de wereld nooit naar de klote... we helpen hooguit de mensheid en een aantal diersoorten naar de klote. De aarde zal herstellen en voortbestaan lang nadat wij van de aardbodem zijn verdwenen...

Soms denk ik... hoe erg kan het zijn als de mensheid uitstierf? Dan heeft de natuur ook weer een kans...

Al zijn wij eigelijk ook natuur want wij zijn natuurlijk ook maar een diersoort.

Hier een mooi filmpje om te laten zien wat er met de aarde gebeurd als de mensheid uitsterft:

https://youtu.be/Wy7Q6wazD_E

Mooi filmpje. Ja inderdaad, zou het zo erg zijn als de mens uitsterft? Denk t niet. Aan het einde van het filmpje zegt de voice over nog dat over 15 miljoen jaar alleen de plastic flesjes die je overal dan nog zal zien liggen nog doen denken aan de mens :|

The planet is fine, the people are fucked!' (George Carlin)
.
Gelukkig zijn er ook mooie, inspirerende intiatieven:
Vandaag roepen 15 Europese rewilding organisaties de EU op om te kiezen voor een wilder Europa. Maak grootschalig natuurherstel (rewilding) onderdeel van de Green Deal en de Biodiversity Strategy van de EU. Dit heeft de potentie de gevolgen van klimaatverandering aanzienlijk te verminderen, en de achteruitgang in biodiversiteit om te keren.

Gister presenteerde EU-commissaris Frans Timmermans het concept van de Europese Green Deal in Brussel. Hoewel dit document een goed uitgangspunt is, vinden de 15 Europese rewilding organisaties dat veel meer nadruk gelegd moet worden op natuurlijke oplossingen, en hoe grootschalig natuurherstel kan helpen om zowel het huidige klimaatprobleem als de crisis in biodiversiteit aan te pakken.

Door op natuur gebaseerde oplossingen (nature-based solutions) te stimuleren, kan rewilding helpen om een hele reeks maatschappelijke uitdagingen te verminderen en te overwinnen. Natuur is onze beste bondgenoot en kan ons - op een kosteneffectieve manier - beschermen tegen overstromingen, kusterosie en bosbranden. Bovendien kan zij ook drinkwatervoorraden veiligstellen, de gezondheid en het welzijn van de mens waarborgen en economische groei stimuleren. Rewilding is een van de meest praktische en voordelige manieren om de klimaatverandering te verminderen, en helpt de klimaatbestendigheid te vergroten.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=25722
https://rewildingeurope.com/
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel domme mensen die het maar niet willen inzien, dat kan inderdaad een gevoel van machteloosheid veroorzaken. Je wil zo graag vechten en dan zijn er van die koppige lui die nog nooit een wetenschappelijke studie gelezen hebben die met hun debiele gedrag het even komen verkloten voor iedereen.

En dan zijn er nog mensen die beweren "Nederland is hartstikke groen buiten de steden" en "Kom maar eens naar het noorden". Die denken dat akkers vol gewassen en glooiende velden Engels Raaigras 'groen' betekent. Terwijl juist dat zo dood als een pier is.

Ik zit in dit vakgebied en het is oneindig frustrerend. Maar je kan alleen maar je allerbest doen en het vechten niet opgeven. Eet geen dierlijke producten, probeer waar mogelijk je uitstoot te verminderen, help de natuur (doe mee aan clean-ups, zorg dat je een verwilderde groene tuin hebt), richt geen schade aan in de natuur, steun stichtingen die dit bewerkstelligen en stem verstandig.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven