(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
Oeps mef, durft je broer ooit nog wel een keer te komen? :) of blijft hij voortaan maar in Frankrijk.
Ik had trouwens de berekening van lisdex gevonden.
Normaal is totaal dagdosering dex (in mijn geval 15 mg dex per dag × 3,3 = Ik zou dan 50 mg lisdexamfetamine moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Op jouw berekening zou ik uitkomen op 24,75 mg lisdex, dus dan is het precies tussen de 20 en de 30mg. Datklinkt best logisch.


En mijn broer is gelukkig niet getraumatiseerd... misschien moet ik voor extra sleutels zorgen de volgende keer 😄
Gelukkig dat je broer je nog aardig vind :).
Dan klopt die berekening toch goed Mef, Ik was in de veronderstelling dat jij 3x 5 mg dex slikte :facepalm: .

Na een ruime maand kan ik wel zeggen dat ik goed gewend ben aan de dex.
Weinig bijwerkingen meer.
Wel heb ik het idee dat ik wat drukker/ nerveuzer van word dan zonder dex maar ook een helderder hoofd en actiever en dat vind ik wel een groot pluspunt.
Wel merk ik dat adhd medicatie geen holy grail is. Het haalt de scherpe kantjes ervan af, maar de adhd klachten blijven wel.
Toch zie ik dat het veel doet voor mijn stemming en voor het beter kunnen verwerken van prikkels.
Voor mijn concentratie/ hyperactiviteit en impulsiviteit doet het minder.
Met concerta kon ik me beter concentreren maar erg last van rebounds.
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 12:57
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-11-2019 20:30
Ik voel me niet aangevallen hoor :) .
Alleen besefte achteraf dat ik het misschien beter niet neer kan zetten omdat men wellicht beter naar eigen behandelaar kan luisteren.
Verder niks loos en ik hou er nu ook over op :daisy:
Ooo dan heb ik verkeerd gelezen , scusi. :$
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
22-11-2019 19:19
Oké ik ga even het verhaal neerzetten waar Sinterklaas wel wat gedichten over kan schrijven...

Vannacht bleef mijn broer uit Frankrijk hier logeren. Alles helemaal gezellig en naar mijn zeggen, goed georganiseerd. Vanmorgen samen koffie gedronken en ik was bezig mij klaar te maken om te gaan werken. Hij zwaaide mij uit en bleef nog even.
Aantal uren laat belde mijn broer in paniek op... hij kwam het huis niet uit. Ik had hem opgesloten met mijn Automatische handelingen 😅 de deur goed dichtgedraaid bij vertrek ....
Na 30 minuten kon ik hem bevrijden (ik had wel de longen uit mijn lijf gefietst) en we hebben heel hard gelachen.


:HA: bang dat ze m zouden stelen?
Teaus schreef:
23-11-2019 12:07
Ooo dan heb ik verkeerd gelezen , scusi. :$

Geeft toch helemaal niks.
Wellicht ligt het ook aan mijn manier van formuleren.
Altijd lastig hoe je geschreven tekst moet intrepeteren omdat je geen emotie kunt zien.

Its all good :) :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Eva, fijn dat je een goed gevoel hebt bij de Dex. Wonderpillen bestaan niet, wel is het fijn dat de scherpe randjes eraf kunnen.

Vandaag ben ik even uit mijn doen... na allemaal leuke en gezellige dagen, ook gister een fijne dag gehad. En het besef dat december bijna begint (heb een hekel aan de feestdagen) Ben ik vandaag een beetje leeg en heb ik moeite om me tot iets aan te zetten. Net mijn huishoudelijke taken gedaan en nu wil ik iets “leuks” doen maar heb eigenlijk nergens zin in. Misschien helpt het als ik zo even mijzelf verplicht tot een wandeling.
Jammer dat je je zo voelt Mef! Er komen vast weer betere tijden.
Gewoon even aan toe geven.
Ik hou ook totaal niet van de feestdagen/ decembermaand.
Vanaf maart ga ik me altijd weer stuk beter voelen .

Ik sta nu te "wachten" voor mijn nieuwe werk omdat ik te vroeg ben.
Of ik ben veel te vroeg of te laat, een middenweg is er niet.. Maar beter dit.
Ik merk dat ik best wel bezig ben met hoe ik over zal komen met mijn adhd en medicatie (of mensen het zullen merken) en me in mijn hoofd in te prenten dat ik niet door mensen heen moet gaan praten etc.
Maar als ik relativeer bedenk ik me dat ik gewoon mezelf mag zijn :).
Toch wel een dingetje geworden nadat ik toch vaak kritiek gekregen heb in verleden over adhd klachten dat ik een soort perfectionisme heb opgebouwd.

Ik stap nu de auto uit.... Hoofd geheven en gaaaaan....

Bye bye fijne dag allemaal :high5:
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik relativeer bedenk ik me dat ik gewoon mezelf mag zijn .


Psies, zo is het!
Hopelijk heb je een leuke 1e dag
Dankjewel Teaus, wat lief!
Ik had een fijne eerste dag. Leuke collegas en Prettige sfeer.
Het voelt niet eens als werken om voor de bewoners te mogen zorgen, voelde goed!.
Hoe gaat het met jou? En met dex?
Ben je er trouwens al achter of je 5 mg of 7.5 mg fijner vind?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Eviva!
Volgens mij komt dat helemaal goed met jou en de bewoners :daisy:


7,5 zonder twijfel, zeker als het van ceban is.
bij die van de magistrale heb ik met 5mg iets minder hoofdpijn dan bij 7,5 dus neig ik dan naar 5 ook al ben ik dan wel wat afleidbaarder en rommeliger (al is die hoofdpijn dat nog maar een fractie van wat t met methylfenidaat was)
Voorlopig ben ik hartstikke tevreden en hoef ik niet te wisselen wellicht dat langwerkend in de toekomst nog een optie is maar voor nu gaat het prima
Alle reacties Link kopieren
Eva, wat leuk je eerste werkdag! Alles dus goed gegaan....

Met mij gaat het wel weer. Ik zit veel te denken... heb een beetje een patroon van dat ik heel lang aan het pieken ben en dan opeens instort. Zondag was ook zo een dag.
Enja ik heb echt een hekel aan de feestdagen...

Maargoed, iedereen is lekker bezig met haar pillen 😄
Ik merk bij de lisdex minder tot geen rebound. Een zachte landing.
Wel doe ik meer aan kaakklemmen overdag.
Alle reacties Link kopieren
Heb ons gekkies lief ❤️

https://nl.newsner.com/discussie/wat-ie ... oet-weten/
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, ik reageer gewoon stug door op mijzelf 😄

Vandaag de eerste keer lisdex 30mg. Ik merkte een redelijke opgefoktheid (alsof ik aan de speed zat denk ik) en had een fittie midden op straat en stond te rillen op mijn benen door mijn hele lichaam. Heel bizar. Eind vd dag flinke hoofdpijn.
Over het algemeen denk ik dat ik vandaag aardig strak stond en had nu dus alsnog moeite om weer normaal te doen proffesioneel gezien. Morgen dag 2. Wie weet gaat het wat beter.

@sensitive je hebt een bericht
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
28-11-2019 23:07
Hoi dames, ik reageer gewoon stug door op mijzelf 😄

Vandaag de eerste keer lisdex 30mg. Ik merkte een redelijke opgefoktheid (alsof ik aan de speed zat denk ik) en had een fittie midden op straat en stond te rillen op mijn benen door mijn hele lichaam. Heel bizar. Eind vd dag flinke hoofdpijn.
Over het algemeen denk ik dat ik vandaag aardig strak stond en had nu dus alsnog moeite om weer normaal te doen proffesioneel gezien. Morgen dag 2. Wie weet gaat het wat beter.

@sensitive je hebt een bericht
Oeff MEF dat is een flinke reactie, ik denk zomaar dat fitties op straat niet zo jouw ding zijn maar ik moet er wel een beetje om lachen
Zonder medicatie heb ik nogal s een aanvarinkje , vind ik mensen gauw énorreme sukkels :$

Hoop zó dat je een fijne, voor jou passende dosering kunt vinden

Heb voor mezelf besloten dat yoga ook met (ws maar 1) pilletje 'moet' dat is echt héél veel fijner, normaliter is t allemaal wel zo'n beetje uitgewerkt/rebound om 6 uur met als gevolg dat ik lig te mopperen, te dweilen en heel veel bezig ben met aandacht/negeren/loslaten... om 4 uur 1 pil was precies genoeg om er met enige focus doorheen te zeilen
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eva.... klopt, ik ben de goedheid zelve... heilig en alles... dus als ik op straat sta te schreeuwen als een tokkie tegenover meerdere tokkies dan is er wel wat aan de hand. En gister kwam dat niet ten goede, het is dat ik onderweg was naar een cliënt anders had ik iemand aangevlogen. En ik stond in mijn gelijk dus dat was extra moeilijk

Vandaag voelde de 30mg stukken beter en relaxter. Naar verwachting.
Dusja. Nog even testen de komende dagen...

Hoe bevalt je nieuwe werk?
Mefunny ik denk dat je teaus en mij even door elkaar haalt :)

Wat naar dat je een speedy gevoel had met de medicatie. Misschien moet je weer wennen aan een hogere dosis?
Aanvaringen zijn bij mij herkenbaar, vooral als ik geen medicatie op heb.
Het gaat heel goed op mijn werk, bedankt voor het vragen.
Heb er deze week 30 uur op zitten.
Wel veel indrukken moeten verwerken (zijn zwaar meervoudig gehandicapte mensen), veel epileptische aanvallen etc.
En de slaapdienst helaas maar 2 uur kunnen slapen omdat ik de slaap niet kon vatten.
Wat ik vooral leuk vind aan de baan is het contact met de mensen en dat het nooit saai is (ik hou echt van uitdaging).
Ik krijg er energie van :).
Qua medicatie gaat het ook erg goed, al voel ik vaak bijna niet meer dat ik uberhaupt medicatie op heb, maar misschien wordt het al normaal.
Ook ben ik nog steeds chaotisch.
Het werkt vooral goed op mijn stemming, die is veel stabieler.
Hierdoor ook minder pms klachten dus dat is fijn :).
Morgen eens 7.5 mg uitproberen.
Woensdag gesprek met psych en eigenlijk hoop ik dat mijn apotheek nog steeds de normale dex mogen leveren, anders ga ik over op lisdex.
Alle reacties Link kopieren
Oja, ik zie het, ik had jullie in mijn snelheid verwisseld :-)

Ik denk dat ik idd weer moet wennen aan een hogere dosis. Vrijdag en vandaag gaan eigenlijk wel prima. De eetlust is ook weer gezakt met deze dosis. Het is echt niet vergeten om te eten.

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt op je nieuwe werk! Ik vond slaapdiensten ook altijd erg lastig, ik vatte de slaap niet tot zelden en kwam er dan gebroken uit. Het kan ook een kwestie van wennen zijn natuurlijk. Andere omgeving om in te slapen, de geluiden die je niet kent, etc.
Het kan idd zijn dat je gewend bent aan jezelf met de nieuwe medicatie, ik ben benieuwd hoe je reageert op 7,5 mg.

Vandaag ga ik Gourmetten met mijn ouders en vanavond naar een film-concert. Ben erg benieuwd. Net lekker gesport en mijn nieuwe laptop ben ik druk aan het uitproberen wat ik er allemaal mee kan. Voor alsnog ben ik er blij mee.

Fijn weekend allemaal!
Leuk weekend Mef!

Hebben jullie het programma tygo in de psychiatrie gezien?
Ik vond dat hij een erg negatief en éénzijdig beeld schetste over de GGZ en over diagnoses en medicatie (zoals bijv ritalin)
Ik kon het niet kijken maar had wel stukje bij dwdd gezien. En er is een hoop wat moeizaam gaat in de ggz (net zoals de zorg voor lichamelijke dingen trouwens) en er zijn te weinig klinische behandelplekken die complexere zorg kunnen bieden en zeker voor langere tijd. Maar ik vond de focus van Tygo op puur het aantal labels en dat dat niet kan en niet goed is echt een gevalletje van iemand die niet goed snapt wat het probleem nu is. Diagnoses na een gesprek zijn waarschijnlijkheidsdiagnoses, de tijd en aanvullende gesprekken en onderzoeken geven meer beeld wst er nu speelt. Plus dat veel diagnoses elkaar wat overlappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tygo terug gekeken bij NPO. Ik vind het erg bijzonder dat er diagnoses vanaf een vragenlijst bij een computer word geleverd, hier kan je, als je een beetje slim bent, goed om heen werken.

Nou ga ik vaak mee met cliënten en hun diagnostiek en deze manier van diagnostiseren Heb ik niet meegemaakt.

De mensen die hij volgt zijn wel de extremen. Wat het ook erg triest maakt want zij kunnen nergens terecht ivm contra-indicatie. Daar loop ik zelf ook tegen aan met cliënten, te complex waardoor er geen plek of hulp is en ze op zichzelf zijn aangewezen terwijl ze juist ergens naar toe moeten.
Teaus: krijg jij nog steeds de 2.5 mg dex mee van je apotheek?
Ik krijg morgen herhaalrecept en volgens apotheek bestellen ze gewoon nog de 2.5 mg voor me. :blond: .
Snap er niks van, maar klaag niet want ben er nou zo aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
03-12-2019 18:48
Teaus: krijg jij nog steeds de 2.5 mg dex mee van je apotheek?
Ik krijg morgen herhaalrecept en volgens apotheek bestellen ze gewoon nog de 2.5 mg voor me. :blond: .
Snap er niks van, maar klaag niet want ben er nou zo aan gewend.
O ik denk t eigenlijk wel, kreeg een mail dat ze moesten bestellen.... ik hou je op de hoogte
Ben benieuwd Teaus.
Toch vreemd, landelijk mogen apotheken het niet meer leveren en onze apotheken bestellen het nog probleemloos.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi... hoe gaat het met iedereen?

Ik was gister naar de kerstmarkt in Düsseldorf met een collega, mega leuke dag gehad! Vandaag Sinterkerst met een groepje vrienden...ook heel gezellig.

Morgen zou ik met de trein naar Frankrijk gaan voor een paar dagen, helaas door vele stakingen in het OV zal ik er nooit aankomen (...grrrrr Fransen!!!!) dus heb ik mij tripje gecanceld. Echt mega balen, had er zo zin in! Lekker eruit met mijn broer en zwager. En nu zit ik de komende week gewoon saai thuis vrij te zijn. Ga maar eens kijken of ik wat dagjes kan invullen. Want anders heb ik helemaal niks aan deze vakantie week gehad. 😒

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven