(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
MEFunny schreef:
24-05-2019 16:56
Waar denk je dan zelf aan dat je twijfeld?
Dat de diagnose is gegeven wilt niet zeggen dat je niet normaal bent. Iedereen heeft zijn/haar eigen normaal.
Daarom zette ik "normaal" ook tussen haakjes .
Misschien kan ik het beter zo verwoorden: " op sommige momenten heb ik helemaal niet het gevoel dat ik een stoornis heb.. ben ik niet druk , kan me wel gewoon concentreren etc, het lijkt dus of ik parttime ADHD heb ofzo"
Teaus schreef:
24-05-2019 16:30
Ja! Moet dan soms ook alle zeilen bijzetten om niet snibbig te worden
Ik sta nog aan t begin hè.. zit nog in t 'er vallen héél veel kwartjes'-stadium maar wat wij meekrijgen is : vind manieren om je energie te managen
En daar hoort me-time bij , even uit de prikkels stappen, iets minder vaak ja zeggen, iets minder volle agenda's en wat voor jou allemaal nog meer werkt
En dat is ineen gezin met kinderen 100x ingewikkelder dan zonder.. misschien moet je wel keihard inplannen om op vaste momenten even te mogen uitchecken.
Is je man nog niet helemaal 'getraind' in adhd :rolling: dat ie de overload bij jou een beetje aan ziet komen ?
Ik ben er sinds kort achter gekomen waarom ik vaak heel snibbig en boos reageer.
Dan worden de prikkels me gewoon teveel .
Mijn man houdt daar wel rekening mee maar met kinderen inderdaad , zoals je zegt, al snel veel prikkels om je heen :) .
Net weer even een online ADHD test gedaan voor de grap.
Nou is dat geen officiële test maar ik scoor 92.9 procent van de kenmerken :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 07:09
Net weer even een online ADHD test gedaan voor de grap.
Nou is dat geen officiële test maar ik scoor 92.9 procent van de kenmerken :facepalm:
Hopsaaaa twijfel overboord :yes:
Teaus schreef:
25-05-2019 09:33
Hopsaaaa twijfel overboord :yes:
Hahaha ja dat heb ik steeds .
Dan denk ik ik heb toch geen medicijnen nodig en dan slik ik ze een tijdje niet en dan word ik toch weer met de neus op de feiten gedrukt.
Ik ben alleen soms ook gewoon rustig.
Ben geen typische stuiterbal wat je bij een ADHDer zou verwachten.
Maar er zijn verschillende soorten natuurlijk.
Sorry als ik er overheen heb gelezen maar op welke leeftijd kreeg jij diagnose Teaus?

Hebben jullie ook dat collega's op het werk soms echt heel hard om je moeten lachen door je impulsieve en soms harde uitspraken?
Ik ben echt de clown op het werk.
Mijn baas niet altijd blij mee: ik kan keihard werken en als één van de weinige mensen kan ik dus heel veel tegelijk doen (kletsen met collega's en toch doorwerken), maar ik hou vaak collega's van het werk af met mijn geklets.
Denk dat ik een beetje in de ontkenning zit omdat ik gewoon niet graag medicijnen slik.
Maar helaas gemerkt dat ik ze wel nodig heb .
Ik slik nu zelfs twee soorten medicatie: strattera en een lichte dosis antidepressiva (al 8 jaar).
Hoop ooit naar één medicijn te gaan want het lijkt me gewoon niet goed voor je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 09:39
Hahaha ja dat heb ik steeds .
Dan denk ik ik heb toch geen medicijnen nodig en dan slik ik ze een tijdje niet en dan word ik toch weer met de neus op de feiten gedrukt.
Ik ben alleen soms ook gewoon rustig.
Ben geen typische stuiterbal wat je bij een ADHDer zou verwachten.
Maar er zijn verschillende soorten natuurlijk.
Sorry als ik er overheen heb gelezen maar op welke leeftijd kreeg jij diagnose Teaus?

Hebben jullie ook dat collega's op het werk soms echt heel hard om je moeten lachen door je impulsieve en soms harde uitspraken?
Ik ben echt de clown op het werk.
Mijn baas niet altijd blij mee: ik kan keihard werken en als één van de weinige mensen kan ik dus heel veel tegelijk doen (kletsen met collega's en toch doorwerken), maar ik hou vaak collega's van het werk af met mijn geklets.

Ik weet t al het héle jaar :D , ben in de 50 en vooral heel erg niét hyperactief, nooit geweest ook...
Alleen dat hoofd... en keuzestress, hoofd- en bijzaken, stemming en nog zo'n heel rijtje
Het lijkt nou net alsof ik erg lijd onder dat alles maar dat valt wel mee, ik kan prima met mijn ADHD-zelf uit de voeten alleen snap(te) ik echt niet wat de norm is, hoe dat werkt . Of wat ik altijd dacht dat normaal was, dat wat iedereen zo makkelijk afgaat en wat ze je maar niet uitgelegd
krijgen : HOE DAN??

Eigenlijk heb ik nog de meeste last van mijn eigen onbegrip en mijn hele stevige, uitgebreide en flink verankerde copingstrategieën


Er zijn natuyrlijk ook zo veel verschillende vormen van adhd en iedereen heeft daarbinnen ook nog zijn eigen versie en afhankelijk van je situatie, levensfase, omgeving vallen sommige dingen meer op dan anders.

Mijn omgeving vind mijn humor of observaties scherp soms wat ongepast maar t is ozo grappig als ze los gaat..en je weet echt nooit welke draai ze aan een situatie zal geven... . :proud:
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 10:14
Denk dat ik een beetje in de ontkenning zit omdat ik gewoon niet graag medicijnen slik.
Maar helaas gemerkt dat ik ze wel nodig heb .
Ik slik nu zelfs twee soorten medicatie: strattera en een lichte dosis antidepressiva (al 8 jaar).
Hoop ooit naar één medicijn te gaan want het lijkt me gewoon niet goed voor je lichaam.
Maar voortdurend helemaal 'aan' staan om te filteren, op je tenen om t vol te houden en alles bij te benen is ook niet goed voor je lichaam.
Als je ogen niet zo goed zijn neem je een brilletje om te voorkomen dat je steeds met je fiets op een bus botst.

Heb je wel eens iets gehoord over Cogmed dat is nl een training van je werkgeheugen dat schijnt goed te werken voor veel mensen.
Zit helaas (nog?) niet in de verzekering en is best heel duur. Het is een soort van neurofeedback maar dan heel specifiek op dat geheugendeel
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 10:14
Denk dat ik een beetje in de ontkenning zit omdat ik gewoon niet graag medicijnen slik.
Maar helaas gemerkt dat ik ze wel nodig heb .
Ik slik nu zelfs twee soorten medicatie: strattera en een lichte dosis antidepressiva (al 8 jaar).
Hoop ooit naar één medicijn te gaan want het lijkt me gewoon niet goed voor je lichaam.
Ik heb dus precies hetzelfde, ik slik ook liever geen medicatie en al helemaal niet die op je ‘hoofd’ werken.

Ik heb sinds 2013 de diagnose en in het begin Ritalin en Dex geslikt maar dat werkte niet (afgevlakt en rebounds) en daarna een tijdje Bupropion en dat werkte wel. Weet ook nog precies wanneer het werkte .... stond in de rij in de kassa en voelde me anders ... en toen toen snapte ik het opeens: het was rustig in mijn hoofd.

Helaas had ik zelf last van ontwenning en werd de dosis 2 x verhoogd en toen het nog een keer verhoogd moest worden ben ik er mee gestopt.

Hoor van mede ADD-ers (daar heb ik 9 van de 10 kenmerken van en van ADHD 2 vd 10) dat Abilify (of zoiets ook goed werkt). Mss dat ik dat nog wil proberen (of mss Bupropion nog een keer) want ik ga binnenkort in behandeling bij PsyQ voor ADHD, daar doen ze groepsbehandelingen (maar ook individueel indien nodig) en wordt je vooral geholpen op praktisch gebied zoals planning, structuur (hekel aan maar is wel goed) en hoe om te gaan met uitstelgedrag e.d.

Kijk erg uit naar die behandeling!
Teaus schreef:
25-05-2019 10:28
Maar voortdurend helemaal 'aan' staan om te filteren, op je tenen om t vol te houden en alles bij te benen is ook niet goed voor je lichaam.
Als je ogen niet zo goed zijn neem je een brilletje om te voorkomen dat je steeds met je fiets op een bus botst.

Heb je wel eens iets gehoord over Cogmed dat is nl een training van je werkgeheugen dat schijnt goed te werken voor veel mensen.
Zit helaas (nog?) niet in de verzekering en is best heel duur. Het is een soort van neurofeedback maar dan heel specifiek op dat geheugendeel
Dit is precies wat mijn psychiater ook zei .
Als je steeds heel druk bent in je hoofd en steeds chaos hebt en taken niet kunt afmaken heb je ook geen fijn gevoel aan het einde van de dag en dat geeft weer stress en spanning en is ook niet gezond.

Nee ken ik niet ..maar ik heb eigenlijk alleen een concentratie probleem als iets me niet interesseert.. dan word ik opstandig en vervelend en kan me er dan niet toe aanzetten.
Ik denk dat dat eerder een motivatie probleem is .
Ik doe ook gewoon graag taken door elkaar want bij één taak tegelijk raak ik echt snel verveeld .
charade schreef:
25-05-2019 11:08
Ik heb dus precies hetzelfde, ik slik ook liever geen medicatie en al helemaal niet die op je ‘hoofd’ werken.

Ik heb sinds 2013 de diagnose en in het begin Ritalin en Dex geslikt maar dat werkte niet (afgevlakt en rebounds) en daarna een tijdje Bupropion en dat werkte wel. Weet ook nog precies wanneer het werkte .... stond in de rij in de kassa en voelde me anders ... en toen toen snapte ik het opeens: het was rustig in mijn hoofd.

Helaas had ik zelf last van ontwenning en werd de dosis 2 x verhoogd en toen het nog een keer verhoogd moest worden ben ik er mee gestopt.

Hoor van mede ADD-ers (daar heb ik 9 van de 10 kenmerken van en van ADHD 2 vd 10) dat Abilify (of zoiets ook goed werkt). Mss dat ik dat nog wil proberen (of mss Bupropion nog een keer) want ik ga binnenkort in behandeling bij PsyQ voor ADHD, daar doen ze groepsbehandelingen (maar ook individueel indien nodig) en wordt je vooral geholpen op praktisch gebied zoals planning, structuur (hekel aan maar is wel goed) en hoe om te gaan met uitstelgedrag e.d.

Kijk erg uit naar die behandeling!
Bedankt voor delen van je ervaring!
Slik je nu niks?
Strattera al geprobeerd? Echt een fijner middel vind ik en weinig bijwerkingen, werkt heel constant dus geen rebound. ..

Ik loop ook bij Psyq .
Een hele fijne organisatie is dat vind ik!
Ze weten veel van ADHD .
Ik ga ook de groepstraining doen boot ADHD en krijg daar ook wekelijks schematherapie ivm trauma's uit verleden.
Ook ga ik daar naar de psychiater voor mijn medicatie.
Alle reacties Link kopieren
En idd dat snibbige door ja, manlief heeft het idd wel door maar met kids ... ik voel me dan ook zo rot en schuldig, bah!
Diegene die kleine kinderen hebben :
Hebben jullie ook meer moeite met organiseren als alle kinderen thuis zijn?
Zoals vandaag is het hier echt chaos.
Kinderen zijn huilerig en mijn huis is ontploft.
Ik heb vaak moeite met die prikkels en dan het huishouden op orde krijgen op zo'n dag.
Met veel prikkels om me heen word ik nog chaotischer en laat overal wat slingeren omdat ik steeds afgeleid word door één van de kinderen .

Maar van chaos in huis en het niet kunnen organiseren krijg ik ook weer spanning..
Nu dus even mijn telefoon uit, dat is weer een prikkel minder en aan de slag :-D
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
18-05-2019 17:08
PET is Psycho Educatie Training. Het waren 8 bijeenkomsten in groepsvorm van ieder 2.5 uur waarin de SVP'er dieper inging op AD(H)D en handvaten gaf hoe er mee om te gaan.
Man is hier laatst mee begonnen. Hij kwam er optimistisch van terug, wat een herkenning!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 11:25
Diegene die kleine kinderen hebben :
Hebben jullie ook meer moeite met organiseren als alle kinderen thuis zijn?
Zoals vandaag is het hier echt chaos.
Kinderen zijn huilerig en mijn huis is ontploft.
Ik heb vaak moeite met die prikkels en dan het huishouden op orde krijgen op zo'n dag.
Met veel prikkels om me heen word ik nog chaotischer en laat overal wat slingeren omdat ik steeds afgeleid word door één van de kinderen .

Maar van chaos in huis en het niet kunnen organiseren krijg ik ook weer spanning..
Nu dus even mijn telefoon uit, dat is weer een prikkel minder en aan de slag :-D
Ja, dit kan ik zeker beamen. Vooral als er dan ook nog vriendjes zijn :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 11:20
Bedankt voor delen van je ervaring!
Slik je nu niks?
Strattera al geprobeerd? Echt een fijner middel vind ik en weinig bijwerkingen, werkt heel constant dus geen rebound. ..

Ik loop ook bij Psyq .
Een hele fijne organisatie is dat vind ik!
Ze weten veel van ADHD .
Ik ga ook de groepstraining doen boot ADHD en krijg daar ook wekelijks schematherapie ivm trauma's uit verleden.
Ook ga ik daar naar de psychiater voor mijn medicatie.
Ik slik nu niks idd, wel nog LTO3 een tijdje gebruikt maar dat moet je ook 3 x per dag slikken en dat werkt dus niet voor mij. Strattera ga ik ook eens naar kijken, thanx voor de tip. Krijg ook psycho-educatie bij PsyQ en dan wordt medicatie ook behandeld. Wordt S volledig bij jou vergoed? Daar hoor ik verschillende verhalen over.

Fijn dat jij zulke goede ervaringen hebt bij PsyQ, dat geeft de burger moed! Ik zal denk ik ook individuele hulp krijgen voor trauma’s uit mijn verleden.

Iemand schreef hier ook over combi met ADHD en burn-out, hsp en depressies. Been there, done that and got the t-shirt. Heb momenteel een burn-out.

Daarnaast slaap ik ook al jaren heel slecht (4 á 5 uur per nacht is een goede nacht en dan slaap ik niet eens aan één stuk door). Voor mijn burn-out was het maar 2 á 3 uur per nacht en slaappil nummer 6 sloeg pas aan. Verleden week is mijn slaap een week gemonitord en over 2 weken krijg ik daar de uitslag van binnen.

Hoe gaat het met jullie met slapen en heeft medicatie daar invloed op, in negatieve of positieve zin?

Fijn hoor dit topic, blij mee! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Is het trouwens een idee om in de OP onze namen, sinds wanneer je welke diagnose hebt, welke medicatie je slikt of iets dergelijks te zetten? Zie dat ook wel eens in andere topics maar het hoeft niet hoor, is maar een suggestie. Dat zou TO dan ‘moeten’ doen denk ik of moet dat via een moderator?
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 11:17
Dit is precies wat mijn psychiater ook zei .
Als je steeds heel druk bent in je hoofd en steeds chaos hebt en taken niet kunt afmaken heb je ook geen fijn gevoel aan het einde van de dag en dat geeft weer stress en spanning en is ook niet gezond.

Nee ken ik niet ..maar ik heb eigenlijk alleen een concentratie probleem als iets me niet interesseert.. dan word ik opstandig en vervelend en kan me er dan niet toe aanzetten.
Ik denk dat dat eerder een motivatie probleem is .
Ik doe ook gewoon graag taken door elkaar want bij één taak tegelijk raak ik echt snel verveeld .
Dat laatste stukje over concentratie, motivatie en taken door elkaar doen is zó herkenbaar pffff. En uitstelgedrag hè?

Ik ben ook behoorlijk perfectionistisch (in mijn hoofd dan, totaal niet in de uitwerking omdat ik altijd alles snel en vlug doe. Schijnt dat veel ADHD-ers de lat sowieso nogal hoog leggen. Bij Psyq is dat ook een onderdeel ... realistische doelen stellen.
charade schreef:
25-05-2019 16:53
Ik slik nu niks idd, wel nog LTO3 een tijdje gebruikt maar dat moet je ook 3 x per dag slikken en dat werkt dus niet voor mij. Strattera ga ik ook eens naar kijken, thanx voor de tip. Krijg ook psycho-educatie bij PsyQ en dan wordt medicatie ook behandeld. Wordt S volledig bij jou vergoed? Daar hoor ik verschillende verhalen over.

Fijn dat jij zulke goede ervaringen hebt bij PsyQ, dat geeft de burger moed! Ik zal denk ik ook individuele hulp krijgen voor trauma’s uit mijn verleden.

Iemand schreef hier ook over combi met ADHD en burn-out, hsp en depressies. Been there, done that and got the t-shirt. Heb momenteel een burn-out.

Daarnaast slaap ik ook al jaren heel slecht (4 á 5 uur per nacht is een goede nacht en dan slaap ik niet eens aan één stuk door). Voor mijn burn-out was het maar 2 á 3 uur per nacht en slaappil nummer 6 sloeg pas aan. Verleden week is mijn slaap een week gemonitord en over 2 weken krijg ik daar de uitslag van binnen.

Hoe gaat het met jullie met slapen en heeft medicatie daar invloed op, in negatieve of positieve zin?

Fijn hoor dit topic, blij mee! :cheer:
Heb zelf dus ook meerdere medicijnen geprobeerd en ben wel tevreden tot nu toe met strattera .
Volgens mij wordt alles gewoon vergoed bij mij.. behalve mijn eigen risico en eigen bijdrage voor ADHD medicijnen ( die de komende twee jaar op maximaal €250 euro per jaar staat).. hierdoor kan ik dus strattera proberen, wat normaal €100 euro per maand eigen bijdrage was.. nu maximaal 250 ..

Hier geen depressie wel snel spanningsklachten op borst, rug en nek en paniekaanvallen.
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 17:22
Heb zelf dus ook meerdere medicijnen geprobeerd en ben wel tevreden tot nu toe met strattera .
Volgens mij wordt alles gewoon vergoed bij mij.. behalve mijn eigen risico en eigen bijdrage voor ADHD medicijnen ( die de komende twee jaar op maximaal €250 euro per jaar staat).. hierdoor kan ik dus strattera proberen, wat normaal €100 euro per maand eigen bijdrage was.. nu maximaal 250 ..

Hier geen depressie wel snel spanningsklachten op borst, rug en nek en paniekaanvallen.
Wat kost het je nu per maand dan als ik vragen mag?
charade schreef:
25-05-2019 17:29
Wat kost het je nu per maand dan als ik vragen mag?
Alsnog €100 euro maar omdat het maximaal €250 eigen bijdrage is per jaar betaal je ongeveer 2,5 maand zelf en daarna wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar.
Voorheen moest je gewoon 12 maanden die €100 euro per maand betalen = 1200 euro per jaar , maar nu is eigen bijdrage maximaal €250 euro per jaar voor alle ADHD medicatie.
Dus therapie en strattera voor een jaar kost je je eigen risico ongeveer €400 euro en eigen bijdrage €250 is dus maximaal €650 per jaar .
Psyq wordt trouwens alleen vergoed als je een diagnose hebt / en of een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-05-2019 17:48
Psyq wordt trouwens alleen vergoed als je een diagnose hebt / en of een doorverwijzing.
Ik heb beide ... en zo’n 54 euro per maand qua medicatie dus. Maf eigenlijk hè dat dat niet gewoon vergoed wordt? Was vroeger wel zo, in 2013 iig.
Het wordt wel vergoed toch :) . Je moet alleen wel een eigen bijdrage voor sommige medicatie betalen en voor Therapie gaat je eigen risico eraan... Alle therapie zelf betalen is niet te doen. Een psychiater kost vast €200 euro per uur o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven