emotioneel lichaamswerk

23-01-2010 20:36 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaringen met emotioneel lichaamswerk?
met wátte?
wat mamalief zegt was mijn 1e reactie dus ook...
Ja ikke

Met de afwas, erg emotioneel lichaamswerk, en dan heb ik ut niet eens over de was en zo.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
ik.
http://www.stets.nl/Emotioneel%20Lichaamswerk.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Epileren bedoel je? Ja ik, daar schieten de tranen altijd van in mijn ogen.
oh ditte dus

Niet dat ik er veel wijzer van ben geworden, TO leg es uit als je wilt?
Ik denk dat het iets met je Yoni is Jooniey
Nog nooit van gehoord.

Maar dit zegt Google:

Emotioneel lichaamswerk is een samenvoeging van enkele lichaamsgerichte technieken die tot doel hebben de verhoogde spanning op diverse plaatsen in het lichaam (zogeheten blokkades) te verminderen.

Dit leidt niet alleen tot ontspanning, maar laat je ook de in de spanning vastgezette gevoelens weer ontdekken. Deze oude gevoelens kunnen vervolgens worden geuit en verwerkt. Dit geeft èn het vermogen om te voelen terug, èn een gevoel van ruimte en opluchting. Je gaat je verdriet en boosheid voelen, net als je kracht, levenslust en liefde. Emotioneel lichaamswerk is een zeer doelmatige werkwijze voor mensen die zich emotioneel verder willen ontwikkelen en willen groeien in hun bewustzijn.

Het is een unieke methode die gebruik maakt van o.a. bio-energetica, ademwerk, dansen, contactoefeningen en meditatie.

Bron: http://home.tiscali.nl/stroomvanvreugde/elw.htm
Handig toch, BGB, jouw gegoogle (nog handiger zou zijn als TO zelf wat meer uitleg gegeven had).

Nee, daar heb ik geen ervaring mee.
Emotioneel Lichaamswerk ELW

De beroepsvereniging BeTTEL streeft naar een brede maatschappelijke erkenning van Emotioneel Lichaamswerk. In dit streven naar erkenning is het behoud van de eigen identiteit van Emotioneel Lichaamswerk als een methode van groei en ontwikkeling essentiëel. Naast de kwaliteit en de deskundigheid van de methode en de trainer/ therapeut, wordt ook de motivatie en de inzet van de klant als doorslaggevend gezien voor het slagen van een training en of individuele begeleiding. Emotioneel Lichaamswerk is ontwikkeld om meer contact te maken met wat ons mensen in diepste zin beweegt. Het werk richt zich vooral op het lichamelijke en gevoelsmatige omdat daar de oorspronkelijke bron ligt van onze mogelijkheden.

Het ontwikkelingsproces

dat mensen kunnen doormaken wanneer ze met Emotioneel Lichaamswerk starten bestaat uit drie fases.

Fase 1 Lichaamsbewustzijn

Fase 2 Zicht en sturing krijgen op hoe wij mensen ons leven leiden.

Fase 3 De mogelijkheden ontdekken om in het hier en nu te leven vanuit een innerlijke bron van liefde en zijn.

In fase 1 komt de nadruk te liggen op:

Het leren voelen.

Het leren bij emoties te blijven.

Het opnieuw leren uiten van emoties.

Het versterken van de persoonlijkheid.

In fase 2 worden de vaardigheden uit fase 1 gebruikt en komt daarbij de nadruk te liggen op:

Het verband tussen emoties en denken herkennen.

Het ontdekken van gewoontes, patronen, aannames, overtuigingen en innerlijke waarden.

Het ervaren dat gevoel een kompas kan zijn van waaruit je kunt leven.

Het opnieuw contact leren maken met de intuïtie

In fase 3 worden de vaardigheden uit fase 1 en 2 gebruikt en komt daarbij de nadruk te liggen op:

Het ontdekken van het verschil tussen persoonlijkheid en de essentie van het leven.

Het leven vanuit het hier en nu.

De betekenis van bewust en aanwezig te zijn.

Het ervaren van stilte.

In alle fases geeft het lichaamsgerichte groeiproces de mogelijkheid om met de aandacht naar de binnenwereld te gaan om deze vervolgens gestalte te geven in de buitenwereld. Dit resulteert uiteindelijk in het bewust worden van het samenvallen van dat wat een mens doet en dat wat een mens is.
Nee, geen ervaring.

TO, wil je er zelf iets mee gaan doen? En wat zou je dan willen bereiken?
.
Methodiek

Bij Emotioneel Lichaamswerk staan bewegen, intensief ademhalen en het doorvoelen en tot expressie brengen van je emoties centraal. ELW maakt verder gebruik van de volgende technieken:

Beweging en vrije expressie op muziek als warming-up en om de energiestroom te versterken

Bewustwording van de verschillende gebieden in je lichaam en hun betekenis door lichamelijke oefeningen: benen (aarding, bestaanszekerheid), bekken (basisvertrouwen en seksualiteit), buik (persoonlijke kracht), borstkas (sensitiviteit en liefde), armen/schouders/hoofd (expressie, communicatie, zelfverwerkelijking)

Cognitieve bewustwording van afweerhoudingen, zoals onderdrukking/ontkenning/dramatisering van emoties, afleiding zoeken, verslavingen

Bewustwording van de relatie lichaamshouding en levenshouding door vormen van rollenspel

Ademwerk: bewustwording van diepere spanningen en intuïtieve inzichten

Emotiewerk: het doorvoelen, ontladen en positief leren inzetten van woede, verdriet, blijdschap, schaamte en angst

Visualisatie-, ontspannings- en integratietechnieken.

Rollenspellen, vrije expressie op muziek.... dan hoef ik al niet meer.
.
quote:Chameleon schreef op 23 januari 2010 @ 20:52:

[...]

Gelukkig 'hoeft' het ook niet BGB.

Blij toe.

Wanneer ga je zoiets doen? Wanneer je vast loopt, het moeilijk hebt of zomaar voor de leuk?
Is het met of zonder speeksel?
Joehoe-niey!!

Heb even voor je geïnventariseerd:

We hebben een ja, twee nee's, twee watte's, 4 behangrollen met tekst over emotioneel lichaamswrakwerk en vooral heel veel vraagtekens.

Wat is je doel van dit topic?
Zweverig dus.
Geen bijzonderheden
.
quote:yasmijn schreef op 23 januari 2010 @ 20:55:

Zweverig dus.Grappig zo'n oordeel.
quote:Quinty schreef op 23 januari 2010 @ 20:55:

Joehoe-niey!!

Heb even voor je geïnventariseerd:

We hebben een ja, twee nee's, twee watte's, 4 behangrollen met tekst over emotioneel lichaamswrakwerk en vooral heel veel vraagtekens.

Wat is je doel van dit topic?Dat wil ik ook graag weten....
quote:Chameleon schreef op 23 januari 2010 @ 20:57:

Kan allemaal.

De meesten die het doen hebben wel een reden, maar eigenlijk zou ik het iedereen kunnen aanraden. Je kunt je nl prettig ontwikkelen met ELW en iedereen heeft wel dingetjes die aandacht kunnen gebruiken.

Wat voor reden is dat dan? Wat is het doel, wat kan je bereiken?

En wat zijn 'dingetjes die aandacht kunnen gebruiken'?

Ik ben echt oprecht benieuwd.
is het nou met of zonder?

Met kan ik namelijk echt afraden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven