Empathie

10-01-2011 00:47 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Empathie. Mooi woord, met een mooie betekenis. Ik zou graag uitleg hebben hoe zowel mannen als vrouwen dat beleven en/of voelen. Wat wordt er bedoeld als men zegt dat je empathisch bent. En dan niet ctrl-c ctrl-v uit wikipedia, maar wat je zelf ervaart als je zegt dat je empathisch bent. Of misschien niet. Wat ik dus vraag is dat je kunt uitleggen wat jij vindt wat empathie betekent.
Empathie is het je in een ander kunnen inleven.

Ik heb het vrij sterk. Daarbij kan ik me ook inleven in situaties en en blijkbaar onbewust conclusies voor de toekomst trekken zodat ik vaak de toekomst onbedacht op tafel leg. Zo van pas op dat ding gaat straks een ongeluk veroorzaken en dan gebeurt het een weekje later. Ik geloof niet dat ik de toekomst zie, maar me gewoon goed in situaties kan inleven.

Maar mensen ook. Ik kan inderdaad ook geen snotfilm zien, en als er een beer staat te dansen met een ring in zn neus sta ik ook te huilen. Of dt empathie weet ik niet. Ik wordt extreem verdrietig van onrecht. Dat komt vanuit mij denk ik en niet vanuit een ander.

Ik kan me wel heel goed verplaatsen in andermans keuzes, hoe stom en slecht ze soms ook zijn. Is heel erg verhelderend, maar soms ook moeilijk, want je kunt niet boos blijven, omdat je begrijpt dat het niet tegen jou gericht is. Mijn man heeft dat niet en komt altijd met zn verhalen van eikels op het werk en na een verhelderend gesprek gaat hij het gesprek met de eikel aan en leert dat hij het niet zo bedoelde. Vaak.... want hier wonen een heleboel echte eikels
quote:Hoefijzer schreef op 10 januari 2011 @ 09:04:

[...]

Teveel aan empathie kan ook gevaarlijk zijn.In het extreme geval leef je (teveel) emoties van andere mensen, en dat is gevaarlijk. Dat soort mensen moeten zich dan ook afschermen om hun eigen welzijn te behouden.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:Hoefijzer schreef op 10 januari 2011 @ 09:06:

[...]

Dit snap ik niet, empathie betekent toch niks meer en minder dan je kunnen inleven, verplaatsen in een ander..

Uiteraard zijn wij het eens, maar empathie wordt volgens mij door sommige mensen als een Heel Goede Eigenschap gezien, terwijl ik het een eigenschap vind als alle andere.

Iets pas kunnen begrijpen als je het zelf ervaren hebt vind ik sowieso je reinste kolder. Dan kunnen alle therapeuten, psychologen, psychiaters en andere hulpverleners wel inpakken.
New year, new problems. And yep, the old ones didn't go anywhere either.
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:fransoise schreef op 10 januari 2011 @ 09:07:

Empathie is het je in een ander kunnen inleven.

Ik heb het vrij sterk. Daarbij kan ik me ook inleven in situaties en en blijkbaar onbewust conclusies voor de toekomst trekken zodat ik vaak de toekomst onbedacht op tafel leg. Zo van pas op dat ding gaat straks een ongeluk veroorzaken en dan gebeurt het een weekje later. Ik geloof niet dat ik de toekomst zie, maar me gewoon goed in situaties kan inleven.

Maar mensen ook. Ik kan inderdaad ook geen snotfilm zien, en als er een beer staat te dansen met een ring in zn neus sta ik ook te huilen. Of dt empathie weet ik niet. Ik wordt extreem verdrietig van onrecht. Dat komt vanuit mij denk ik en niet vanuit een ander.

Ik kan me wel heel goed verplaatsen in andermans keuzes, hoe stom en slecht ze soms ook zijn. Is heel erg verhelderend, maar soms ook moeilijk, want je kunt niet boos blijven, omdat je begrijpt dat het niet tegen jou gericht is. Mijn man heeft dat niet en komt altijd met zn verhalen van eikels op het werk en na een verhelderend gesprek gaat hij het gesprek met de eikel aan en leert dat hij het niet zo bedoelde. Vaak.... want hier wonen een heleboel echte eikels Word je toevallig ook nerveus/gestressed van grote groepen mensen?
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 09:10:

[...]

Uiteraard zijn wij het eens, maar empathie wordt volgens mij door sommige mensen als een Heel Goede Eigenschap gezien, terwijl ik het een eigenschap vind als alle andere.

Iets pas kunnen begrijpen als je het zelf ervaren hebt vind ik sowieso je reinste kolder. Dan kunnen alle therapeuten, psychologen, psychiaters en andere hulpverleners wel inpakken.Als iemand dood gaat en een ander huilt daarom. En een derde persoon weet niet wat dood gaan is, dan word het moeilijk om empatisch te zijn. Geen idee of er ook mensen zijn die emoties over kunnen nemen zonder de situatie te begrijpen.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 09:10:

[...]

Word je toevallig ook nerveus/gestressed van grote groepen mensen?

Daar worden heel veel mensen nerveus van, maar dat heeft nou weer niets met empathie te maken.

Jij stuurt dit topic in de richting van HSP, wat a) een zelfverzonnen 'diagnose' is en b) iets heel anders dan empathie.
Ik heb HSP
quote:Hoefijzer schreef op 10 januari 2011 @ 09:15:

Ik heb HSP I know. Ik heb LSP.

Ik heb HSP

Und?

Ik denk dat je 'empatisch vermogen' ook sterk afhangt van je gemoedstoestand.

In een depressieve periode voel je misschien wel meer maar doe je minder met de gegevens die je ontvangt.
ergens anders gejat:

Empatisch zijn: sociale interesse in combinatie met tactgevoel

Voelen/beseffen wat een ander voelt en daar ook tactvol op kunnen reageren.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 09:08:

[...]

In het extreme geval leef je (teveel) emoties van andere mensen, en dat is gevaarlijk. Dat soort mensen moeten zich dan ook afschermen om hun eigen welzijn te behouden.Precies en dat moet je leren, ben je weer arrogant
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 09:12:

[...]

Daar worden heel veel mensen nerveus van, maar dat heeft nou weer niets met empathie te maken.

Jij stuurt dit topic in de richting van HSP, wat a) een zelfverzonnen 'diagnose' is en b) iets heel anders dan empathie.Ongeacht wat je het noemt, ik vroeg me af of mensen die zich prettig voelen in grote groepen wel "hoog" scoren op de empathie schaal. Of dat er een (sterke) koppeling is.
quote:Maja82 schreef op 10 januari 2011 @ 09:18:

ergens anders gejat:

Empatisch zijn: sociale interesse in combinatie met tactgevoel

Voelen/beseffen wat een ander voelt en daar ook tactvol op kunnen reageren.Daar kan ik me redelijk in vinden. Alleen is tactvol ook weer een subjectief iets. Ik heb wel sociale interesse, minder tact.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 09:19:

[...]

Ongeacht wat je het noemt, ik vroeg me af of mensen die zich prettig voelen in grote groepen wel "hoog" scoren op de empathie schaal. Of dat er een (sterke) koppeling is.Hoe je je voelt in grote groepen heeft (ook) iets te maken met hoe introvert of extravert je bent. Staat volledig los van empathie.
Als jij gaapt als een ander begint te gapen, schijn je een empathisch vermogen te hebben.

Empathie heb je of heb je niet denk ik. De rest van je karaktereigenschappen plus je ontwikkeling bepaald hoe het tot uiting komt.
quote:Maja82 schreef op 10 januari 2011 @ 09:17:

[...]

Und?

Dat was een grapje, ik heb ook ADHD en ben hoogbegaafd

Ik denk dat je 'empatisch vermogen' ook sterk afhangt van je gemoedstoestand.

In een depressieve periode voel je misschien wel meer maar doe je minder met de gegevens die je ontvangt.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 09:19:

[...]

Ongeacht wat je het noemt, ik vroeg me af of mensen die zich prettig voelen in grote groepen wel "hoog" scoren op de empathie schaal. Of dat er een (sterke) koppeling is.Er is weldegelijk een koppeling. Maar niet bij de persoon zelf. Ik denk dat sociale mensen sterker empathie oproepen bij anderen.
quote:Hoefijzer schreef op 10 januari 2011 @ 09:19:

[...]

Precies en dat moet je leren, ben je weer arrogant Als een groep mensen met een slechte bui jou ziek maken, dan kan dat toch niet goed zijn. Het hoeft geen permanent iets te zijn. Sommige situaties zijn buiten je eigen controle en om dan als een wandelende tijdbom rond te gaan lopen.
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 09:20:

[...]

Daar kan ik me redelijk in vinden. Alleen is tactvol ook weer een subjectief iets. Ik heb wel sociale interesse, minder tact.

Ik schijn ook nogal tactloos te zijn maar ik vind het meer een directe manier van in het leven staan.

En dat heeft dan weer niks met empathie te maken.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 09:23:

[...]

Als een groep mensen met een slechte bui jou ziek maken, dan kan dat toch niet goed zijn. Het hoeft geen permanent iets te zijn. Sommige situaties zijn buiten je eigen controle en om dan als een wandelende tijdbom rond te gaan lopen.Ja, das waar.
Oh, en ik ben zo'n persoon waar mensen hun problemen aan vertellen, ben ik dan heel empatisch of betrouwbaar?

Ik heb HSP haha!!!
quote:Dat was een grapje, ik heb ook ADHD en ben hoogbegaafd

me2

vandaag in combi met een ochtendhumeur, honger en een nacht slecht geslapen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2011 09:07
Reden: opmerking verwijderd
% gewijzigd
quote:Maja82 schreef op 10 januari 2011 @ 09:31:

[...]

me2

vandaag in combi met een ochtendhumeur, honger en een nacht slecht geslapen.Ik leef met je mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven