Ervaring antidepressiva

27-05-2020 17:40 53 berichten
Ik ben helaas depressief geworden. Nu wil mijn arts anti depressiva voorschrijven. Ik twijfel erg of ik dit moet doen. Wat zijn jullie ervaringen met anti depressiva? Helpt het? De arts denkt nu aan fluoxetine.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst denk ik dat je aan de ervaringen op fora niet zoveel hebt. Misschien is deze reactie niet waar je op zit te wachten, maar ik wil je een andere kijk bieden.

Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat eigenlijk anti depressiva bij bijna niemand werkt (kijk deze docu en lees boek van deze onderzoeker/arts/hoogleraar eens: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... zsche.html). Psychotherapie daarentegen zou veel effectiever zijn. Zelf heb ik aan psychotherapie veel gehad.

Ik heb ook 5 jaar verschillende soorten anti depressiva geslikt en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me niet heeft geholpen. De bijwerkingen (het middel) bleken erger dan de kwaal. Ik ga zelf weer therapie volgen maar aan medicatie voor stemming zal ik niet meer beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan 2 dingen doen...depressief blijven met alle ellende die daar aan vast zitten
of medicijnen gaan slikken.
Heb het mij zelf ook afgevraagd in het begin, wat een zegen dat ik er aan begonnen ben .
Je zit er niet voor altijd aan vast hoor,als het weer veel beter gaat stop je er toch weer mee.
Alle reacties Link kopieren
burgos schreef:
27-05-2020 17:53
Je kan 2 dingen doen...depressief blijven met alle ellende die daar aan vast zitten
of medicijnen gaan slikken.
Heb het mij zelf ook afgevraagd in het begin, wat een zegen dat ik er aan begonnen ben .
Je zit er niet voor altijd aan vast hoor,als het weer veel beter gaat stop je er toch weer mee.
Ik ben dat niet echt met je eens. Een veel gehoorde klacht bij het staken van dit soort medicatie is toch wel de afbouw.
Zelf ook ervaring mee. Het heeft me erg veel moeite gekost om ermee te stoppen. Uiteindelijk is dat gelukt, maar dat was beslist niet makkelijk. Het voelde net alsof ik een junk was die z'n volgende shot mistte. Ik denk dat mensen er veel te makkelijk en luchtig over doen over het beginnen en staken van anti depressiva.
Alle reacties Link kopieren
burgos schreef:
27-05-2020 17:53
Je kan 2 dingen doen...depressief blijven met alle ellende die daar aan vast zitten
of medicijnen gaan slikken.
Heb het mij zelf ook afgevraagd in het begin, wat een zegen dat ik er aan begonnen ben .
Je zit er niet voor altijd aan vast hoor,als het weer veel beter gaat stop je er toch weer mee.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens!
Belangrijkste is te zoeken en te werken aan de oorzaken van je depressie. Heb je daar al stappen in gezet TO?
Daarnáást kunnen AD prima ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met kurk

AD kan helpen maar wel icm een goed behandelplan gesprekken enz.
Kurk schreef:
27-05-2020 18:05
Ik ben het hier absoluut niet mee eens!
Belangrijkste is te zoeken en te werken aan de oorzaken van je depressie. Heb je daar al stappen in gezet TO?
Daarnáást kunnen AD prima ondersteunen.
Ik ga ook beginnen aan gesprekken met een psycholoog. En ik spreek volgende week mijn psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Dat is de beste combi want het duurt altijd even voordat AD gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik het al jaren. Zeer fijn. Ik ben jaar geleden gestopt. Maar na 4 maanden ging het steeds slechter en eind van he jaar erg depressief geweest met angstklachten. Nu weer terug aan de Fluoxetine en dat scheelde bij mij enorm. Ik kan niet zonder. Mijn naasten zeggen nu unaniem: blijf aub deze AD slikken. Dit willen we niet meer.

Het voordeel van Fluoxetine is dat het een medicijn is die weinig bijwerkingen heeft en daardoor mild is en een lange half waarde tijd heeft. Daardoor blijft de spiegel langer opgebouwd en heb je minder last van afkick verschijnselen bij vergeten en dergelijke.
mabelle wijzigde dit bericht op 27-05-2020 18:40
10.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aardbei35 schreef:
27-05-2020 17:59
Ik ben dat niet echt met je eens. Een veel gehoorde klacht bij het staken van dit soort medicatie is toch wel de afbouw.
Zelf ook ervaring mee. Het heeft me erg veel moeite gekost om ermee te stoppen. Uiteindelijk is dat gelukt, maar dat was beslist niet makkelijk. Het voelde net alsof ik een junk was die z'n volgende shot mistte. Ik denk dat mensen er veel te makkelijk en luchtig over doen over het beginnen en staken van anti depressiva.
Klopt. Paroxetine heb ik eerst geslikt. Wat een rommel. Maar Fluoxetine heeft dat dus niet. Die is mild en erg makkelijk af te bouwen.
Ik gebruik ad sinds een aantal jaar. Voor mij werkt het perfect. Ik heb minder last van diepe dalen en voel me stabieler en sterker. Uiteraard ben ik daarnaast ook in therapie gegaan, maar zonder ad had dat voor mij niet gewerkt. Ik voel me nu al jaren volledig stabiel. Ik heb weinig last gehad van de bijwerkingen. Het feit dat het voor mij goed werkt, wil natuurlijk niets zeggen over hoe het voor jou zal uitpakken. Goed dat je ook ondersteuning zoekt op psychisch vlak!
Alle reacties Link kopieren
Wellbutrin .. Happy And Horny pill 💊
DaCities schreef:
27-05-2020 17:40
Ik ben helaas depressief geworden. Nu wil mijn arts anti depressiva voorschrijven. Ik twijfel erg of ik dit moet doen. Wat zijn jullie ervaringen met anti depressiva? Helpt het? De arts denkt nu aan fluoxetine.
doen in combinatie met therapie , cgt oid ?
Alle reacties Link kopieren
Ik slikte sertraline. Kwam binnen een half jaar tien kilo aan die er niet echt meer af wil. Ben ermee gestopt zonder problemen en ervaar weinig verschil met toen ik het wel gebruikte. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Samen met je behandelend arts ga je kijken wat wel en wat niet werkt voor jou .
Ik heb 9 jaar escitalopram geslikt.
3 maanden gestopt geweest, maar ging niet goed.
Sinds kort Setraline en ben er tevreden over, begint al te werken en nauwelijks bijwerkingen.
Al hoop ik dus niet ook 10 kg aan te komen. Ik lees daar wisselende dingen over.
Alle reacties Link kopieren
Wel goed op letten qua gewicht. Ik begon aan te komen na zo’n twee en half drie maanden. Eerst gaat het onopgemerkt. Maar ging van maat 36 naar 40 dus ik heb een nieuwe zomer garderobe nodig 😁
Mia1981 schreef:
27-05-2020 19:34
Wel goed op letten qua gewicht. Ik begon aan te komen na zo’n twee en half drie maanden. Eerst gaat het onopgemerkt. Maar ging van maat 36 naar 40 dus ik heb een nieuwe zomer garderobe nodig 😁
Dat klinkt niet zo positief :nope:
Ik hoop dat het bij mij meevalt dan.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
27-05-2020 19:31
Ik heb 9 jaar escitalopram geslikt.
3 maanden gestopt geweest, maar ging niet goed.
Sinds kort Setraline en ben er tevreden over, begint al te werken en nauwelijks bijwerkingen.
Al hoop ik dus niet ook 10 kg aan te komen. Ik lees daar wisselende dingen over.

Wat was bij jou de reden om na het stoppen op een ander middel over te gaan?
Op aanraden van mijn behandelaar zou dit middel beter bij me passen. Oa omdat ik ook erg last heb van pms en deze variant daar een betere werking tegen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Blij dat er mede standers zijn over het gebruik van a d.
Zou echt niet zonder kunnen, ik gebruik het nu 6 jaar (sertraline)
en ben een heel ander mens geworden,geen angst meer... heerlijk.
En ja afbouwen is heel moeilijk 1x geprobeerd,maar dat nooit meer.
Blijf het gebruiken, voel me prima,en dat is toch heel veel waard?
burgos schreef:
28-05-2020 08:48
Blij dat er mede standers zijn over het gebruik van a d.
Zou echt niet zonder kunnen, ik gebruik het nu 6 jaar (sertraline)
en ben een heel ander mens geworden,geen angst meer... heerlijk.
En ja afbouwen is heel moeilijk 1x geprobeerd,maar dat nooit meer.
Blijf het gebruiken, voel me prima,en dat is toch heel veel waard?
Ook een tevreden Setraline gebruiker :)
Welke dosis slik je als ik vragen mag?
En niet aangekomen hierdoor?
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
27-05-2020 20:20
Op aanraden van mijn behandelaar zou dit middel beter bij me passen. Oa omdat ik ook erg last heb van pms en deze variant daar een betere werking tegen heeft.

Dat is dan een fijn extra voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een slechte ervaring met antidepressiva. Legde mijn emoties compleet stil en bij het afbouwen last gehad van psychoses.

MAAR

Ik kreeg onvoldoende begeleiding. Ik denk dat het met voldoende begeleiding en aanvullende hulp wel veel baat kan hebben, al was het even om de emotionele lasten van je schouders te halen.
leeg
Zeker S- groot!
Net als Burgos en anderen hier, ben ik ook blij dat Ad er is.
Voor veel mensen komt depressie / angst door tekort van serotonine of dopamine etc en dan is alleen therapie helaas niet altijd genoeg.
Als het je levenskwaliteit vergroot is dat wel een groot voordeel.
Ik ben zelf ook een stuk relaxter persoon met minder diepe dalen, dankzij AD.
En na een keer stoppen , wat geen succes was, zal ik het waarschijnlijk de rest van mijn leven blijven slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al ruim 20 jaar antidepressiva. Ben destijds door de huisarts nauwelijks voorgelicht over de werking daarvan, moeilijke afbouw enz. Als ik er nog aan moest beginnen deed ik het niet meer omdat ik de minimale werking niet in verhouding vind staan tot de hoeveelheid chemische troep die ik al die jaren binnen heb gekregen. En er wordt ook gezegd dat het je hersenen verandert.

Ondanks best wel een hoge dosis kan ik (me) nog steeds heel depressief voelen/zijn, ken ik nog steeds pieken en dalen en heb ik het gevoel dat de AD totaal niet werkt. Maar als ik probeer af te bouwen, nemen de klachten nog meer toe, dus het doet wel wat, maar niet zoals ik wel eens lees (er van opknappen, het leven weer zien zitten, minder piekeren enz). Ik heb 4 verschillende soorten geprobeerd.

Ik heb overigens ontzettend veel therapie gevolgd, wat ook niet aansloeg. Niks beklijft wat ik leer.

Dus, als ik jou was, zou ik nog eens goed nadenken of je er aan begint. Neem vooral niet Efexor, dat is een hel om af te bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven