Ervaringen met EMDR

24-01-2022 22:47 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een traumatische gebeurtenis heb ik lichamelijke en mentale klachten.

Ik ben me nu aan het verdiepen in EMDR-therapie. Heeft iemand deze therapie gevolgd en wat zijn de ervaringen ermee? Heeft het geholpen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik. Ik heb EMDR gehad vanwege een pestverleden. Het is een hele zware therapie (in elk geval voor mij) omdat je vervelende gebeurtenissen een soort van herleeft. Het heeft mij wel heel erg geholpen! Waar ik bij bepaalde gebeurtenissen er niet eens aan kon denken zonder emotioneel te worden, hebben diezelfde gebeurtenissen nu weinig effect meer op mij.

Het is wel echt heel zwaar. Ik was de dag zelf en twee dagen erna helemaal op, helemaal uitgeput. Dus niet plannen als je daarna drukke dagen hebt. ;-D

Er zijn trouwens verschillende vormen van EMDR, zo liet mijn psycholoog mij haar vinger volgen met m'n ogen, maar ik weet ook dat er lichtbalken of geluid wordt gebruikt.
¡Apagando las luces!
Ja, zeer goede ervaring mee. Ik was wel sceptisch, kon me niet voorstellen dat die klikjes gingen helpen. Ik ben met EMDR van de flashbacks en paniekaanvallen afgekomen die ik had n.a.v. een traumatische periode.

Wat ik best lastig vond was het kiezen van de ergste momenten, omdat ik per sessie één moment kon laten behandelen. Maar mij heeft het enorm geholpen.

Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook emdr gehad, ik ben er mee gestopt omdat het terugduiken in het verleden me te veel ging belemmeren.
Heeft in het begin zeker wat geholpen, maar al mijn klachten (ptss, vermoedens c-ptss) zijn er wel nog, maar sommige wat milder.

Heb lang gedacht dat ik faalde als ik het niet 'goed' deed, maar je kan bij emdr niet zo veel verkeerd doen aangezien het over iets is van jezelf.

Veel sterkte en succes!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Aantal jaar geleden emdr met handbewegingen gehad. Mijn trauma is daardoor aanzienlijk minder geworden, maar zeker nog aanwezig. Doordat nu eerdere trauma's bekend zijn die ook invloed hebben opnieuw emdr. Deze therapeit gebruikt lamp en trildingen om vast te houden. Afgelopen vrijdag 1e sessie gehad en vond dit veel fijner. Heb een jaar geleden ook exposure gedaan, maar dat is veel zwaarder vind ik, maar heeft me ook zeker geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zwaar het is hangt er ook af van hoe complex je trauma is.

Zelf heb ik EMDR gehad voor een "eenvoudige" PTSS: één korte, afgebakende reeks traumatische gebeurtenissen waardoor ik PTSS had ontwikkeld. EMDR heeft mij toen snel en goed geholpen. Ik vond het héél spannend om met de EMDR te starten omdat het zo confronterend is, de dagen waarop ik een sessie had waren ook zwaar en was ik heel erg moe. Maar met een stuk of 5 sessies was ik al klaar. Aanvullend heb ik nog een tijdje cognitieve therapie gehad. Daarna was ik helemaal van mijn klachten af.

Ik ken ook mensen die complexe en/of chronische PTSS hebben, vaak door een traumatische jeugd met daarbovenop nog een stapeling van traumatische gebeurtenissen. Voor deze mensen ziet een EMDR-therapie er heel anders uit weet ik uit hun verhalen, en lijkt het me ook stukken zwaarder. Beide mensen die ik kende waren bijvoorbeeld niet aan het werk tijdens de therapieperiode terwijl ik destijds gewoon kon doorstuderen. Daarbij is EMDR dan onderdeel van een veel groter behandelplan en niet een soort quick fix als het voor mij was.
Alle reacties Link kopieren
Ik, na iets wat mijn ex me heeft aangedaan. Het is loodzwaar. Maar het werkt wel. De eerste paar keer zou ik niet iets daarna plannen. Ik was echt bek en bek af omdat ik telkens werd teruggebracht naar die situatie.

Dat zal niet voor iedereen nodig zijn. Maar zeker de eerste paar keer was ik echt 'op'.
Alle reacties Link kopieren
Beste wat ne over komen is. Ik had een beeld waycsteeds terug kwam uit mijn jeugd. Wat een trauma voor me was. Nu kan ik er niet meer bij
Ik heb EMDR gehad vanwege een pestverleden en andere gebeurtenissen waardoor ik complexe PTSS heb ontwikkeld. Ik vond het zwaar, maar heeft wel iets gedaan. Zo kan ik naar bepaalde beelden kijken zonder dat het je al teveel raakt en sommige beelden is het zelfs lastig om bij te komen. Ik ga er nooit 100% overheen komen, maar geholpen heeft het zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven