Ervaringen met verlatingsangst

07-05-2021 22:52 6 berichten
Ik ben een vrouw van 40 heb een dochter van 20 en sinds een jaar heb ik na 2 vervelende relaties eindelijk mijn ware liefde gevonden.
Ik ben nimmer zo gelukkig en relaxed geweest in t leven .
Alleen steekt een probleem ineens de kop op.

Ik raak soms in paniek wanneer ik alleen thuis ben zonder mijn partner en dochter.
Vooral als mijn partner er niet is.
Ik krijg dan hartkloppingen huilbuien en raak in paniek.
Mijn dochter en partner weten van niets ik kan dit heel goed verbergen.
Ik ben ook extreem bang dat hun iets zal overkomen.

Mijn partner is heel lief is iemand die zelf aangeeft graag veel tijd met mij door te brengen
dus dat scheelt een hoop.
Maar ben bang als straks de Corona tijd voorbij is en er meer sociale gebeurtenissen zullen zijn waar mijn partner misschien heen zal gaan ik door de mand ga vallen.

Dit komt denk ik allemaal omdat ik vroeger als kind erg emotioneel verwaarloosd ben
Maar waarom dit na jaren nu ineens de kop opsteekt ?
Iemand ervaring of ervaring met therapie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar wel deskundige.

Goed dag je er over nadenkt en eraan wilt werken. Het heeft te maken met de ervaringen die je als kind hebt opgedaan. Die ervaringen hebben allerlei gedachtepatronen (schema’s) bij jou gevormd. Over jezelf,de ander en de wereld. Je ziet de wereld als het ware door een bril die gekleurd is door je eigen ervaringen. Hoewel deze schema’s niet kloppen, worden deze toch geactiveerd op momenten dat ze worden getriggerd. De triggers kunnen van alles zijn. Dit zou je zelf kunnen nagaan. Ook is het mogelijk dat je door corona nu minder afleiding hebt en bepaalde herinneringen en gedachten gemakkelijker de kop op steken. Wellicht wil je dit niet vertellen aan je dochter en partner, omdat er in je kindertijd geen ruimte was voor jouw emotionele behoeften of is er zelfs negatief gereageerd toen je dit deed. Hoe moeilijk ook, het zou toch goed zijn om dit wél te bespreken met je partner.

Dit is goed te behandelen met schematherapie.

Veel succes
Vervelend zeg voor je! Wat Bellocci zegt: schematherapie is een hele goede therapievorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar je huisarts gaan en vragen om een verwijzing.

To, ik zou je aanraden om er wel over te praten. Je hoeft je niet te schamen. Het is menselijk om tegen dingen aan te lopen en om soms vast te lopen in het leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat verdrietig TO.

Ik heb ook verlatingsangst (trauma jeugd) maar door EMDR is het een klein vlammetje geworden. Ik praat er met mijn vrienden over en daardoor herkennen mensen om mij heen ook wanneer reactie/actie daarmee te maken heeft. Het zijn mijn eigen invullingen en vooral scenario's die ik zelf bedenk. Soms moet ik dus even stil staan bij een situatie om van een afstandje te bekijken of ik het zelf bedenk/invul of dat het daadwerkelijk zo is. En geloof mij, praten werkt echt. Mensen kunnen dan rekening houden en ook bv duidelijker uitleggen wat ze bedoelen en/of willen.

Praat erover met de mensen om je heen en vraag je huisarts om een verwijzing. Het lucht beide enorm op!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker bespreken met je partner. Daar is het je maatje voor.

Niet met het doel om hem thuis te houden zodat jij geen last hebt want dat is vermijding maar met het doel dat hij je kan steunen helpen en je therapie kan zoeken en dat geen geheim is.

Sterkte To hij begrijpt het vast als hij zo lief is!
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven