Genoeg vrienden ?

21-03-2012 22:12 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

ik ben een 16-jarige jongen uit limburg.

ik weet niet maar ik voel mij de laatste tijd niet zo goed :(

Ben nog al stil van type als ik met veel mensen ben

Maar als ik samen met andere echt 'goede' vrienden ben ,ben ik echt op mijn gemak ! ;)

In de klas zijn er maar 2 ECHTE vrienden

De rest vindt mij raar omdat ik zo weinig zeg;

maar dat is gewoon omdat ik gewoon niet met die mensen om kan gaan.Als zij eens iets voor de grap over mij zeggen (en het is echt een dikke steek)dan weet ik echt niks terug te zeggen terwijl dat wel gaat bij mijn 2 goede vrienden van de klas.Voor de rest op school ken ik wel een aantal mensen.Maar dan is dat vooral nichten en neven en nog een paar mensen daarbuiten.Dus ik sta dus echt elke speeltijd bij die 2 goede vrienden & ik ga nooit ergens bij die andere kenissen staan.Kweet het gewoon niet meer en ik wil eigenlijk echt wel wat meer vrienden !
Hoi Anon,

Misschien een troost; ik had op de middelbare school ook maar twee goede vrienden tegen wie ik wel normaal praatte, ook een weerwoord had. Tegen andere mensen was ik stil, wist ik niet hoe ik met ze om moest gaan...heel erg verlegen. Met mij is het nu enkele jaren later wat betreft die verlegenheid helemaal goed gekomen. Veel vrienden...tjah...wat is dat? Ik denk dat je er goed op moet letten dat je niet alleen maar veel vrienden wilt 'omdat het zo hoort'. Maar als je er gewoon ook ontevreden over bent (wat ik me ook goed kan voorstellen) denk ik dat het a) een kwestie is van gewoon oefenen, gewoon proberen mensen aan te spreken, niet bang zijn om fouten te maken/domme dingen te zeggen. b) te werken aan je zelfvertrouwen. c) je kan eventueel ook overwegen om een cursus te doen 'assertiviteitstraining' bijvoorbeeld.
En hoeveel vrienden hebben jouw 2 vrienden?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo te horen heb je wel twee echte vrienden, waarbij je je op je gemak voelt en jezelf kan zijn. Er zijn genoeg "populaire" mensen die heel veel vrienden hebben, zonder dat dat echte vrienden zijn.

Ik denk dat je je helemaal geen druk hoeft te maken over hoeveel vrienden je hebt, dat is voor iedereen anders. Ook ik was verlegen en had maar een paar vriendinnen op de middelbare school, zelfs een tijdje maar 1. In mijn studententijd kreeg ik juist heel veel vrienden en nu ik begin 30 ben zit ik denk ik op een "gemiddeld" aantal, maar daarvan zijn er een aantal waarvan ik zeker weet dat we voor elkaar door het vuur gaan.

Kortom, wees gelukkig met wat je hebt en probeer voorzichtig wat assertiever te worden/ wat meer te praten met anderen. Door je open op te stellen krijg je vanzelf meer vrienden. Misschien niet in je klas (want die hebben soms toch een bepaald al bedacht beeld van je), maar dan buiten de school.

Succes!
Op jouw leeftijd had ik maar 1 echte vriendin, en dat is eigenlijk mijn hele leven zo geweest.

Ik heb wel een heleboel kennissen en een klein handje vrienden zo ondertussen (waaronder nog die vriendin van toen ik 16 was) Ik zou me er niet druk om maken hoor. Je kunt maar beter 1 of 2 ECHTE vrienden hebben, dan iets van 10 a 20 man die als puntje bij paaltje komt eigenlijk meer kennissen zijn.
Echte vrienden zijn zeldzaam.

Kennissen zijn best leuk hoor maar die spreek je na je schooltijd echt niet meer.

Ik zou me er niet te druk om maken.

De mensen die iedereen op school raar vind zijn de mensen die later het meest interessant zijn.

Lekker jezelf blijven hoor.

Het lijkt vaak alsof mensen veel vrienden hebben maar schijn bedriegt.

Vooral bij die types die het nodig vinden lullige opmerkingen naar jou te maken. Vaak gaan mensen daar alleen mee om omdat ze bang zijn zelf afgezeken te worden.
Ook ik had op die leeftijd niet veel vrienden. Eigenlijk waren het meer mensen met wie ik gewoon goed kon opschieten, maar meer ook niet. Voelde me toen ook vaak eenzaam, want mijn sociale leven stond zo goed als stil en ik was ook best jaloers op mensen die in mijn ogen wel populair waren.

Maar in mijn twintigerjaren werd het maken van vrienden een stuk makkelijker en dat ging eigenlijk vanzelf. Nu, begin dertig, moet ik weer erg veel moeite doen om de vriendschappen niet tot kennissen te laten verwateren... iets dat met een baan en een gezin in het vooruitzicht misschien nog wel moeilijk zal worden.
Ik ben potverdikke blij dat ik maar 2 échte vriendinnen heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven