Gered door God

18-11-2018 13:07 244 berichten
Dit las ik net op een ander topic op Psyche.

Wat is dat? En, meteen een beetje sneu maar toch zeg ik het: waar om ik niet dan? Wat zou maken, als je in God gelooft, dat de een wel wordt gered en de ander nog steeds met donkere gedachten loopt? Of is er gewoon een rationele biologische verklaring voor (wat ik zelf dan denk)?

(Overigens ben ik christelijk op gevoed en geloof ik niet, maar heb ik wel altijd contact gehouden met een christelijk 'ik' binnen in mijn brein)

Ik hoef geen antwoord voor de rest hoor op die vraag 'why not meeeee' maar ik vind het een boeiend onderwerp. Hoe iemand van zwaar suïcidaal naar blijdschap gaat, of zo als je wel eens ziet moordenaars/verkrachters die menen echt door God te zijn gered. En ik ben benieuwd hoe iemand dat zo kan ervaren en welk mechanisme daar nu achter zit.
Godsamme, ik schrok Strikje.
Ik ben gelovig opgevoed en ben in lichte mate nog wel gelovig.

Ik geloof echter totaal niet in dat dingen gebeuren door 'Gods Wil' en het 'gered zijn door God'.

Ik denk dat voor veel mensen het geloof een houvast is in het leven en ze zich daardoor beter voelen. Daar kan ik wel achter staan, zolang het niet doorslaat naar het extreme.
Ik ben niet gelovig en ik ben ook van mening als iemand denkt de stem van God te horen en Hem te zien dat dat door psychische problemen komt. (manie)
Star² schreef:
18-11-2018 13:10
Godsamme, ik schrok Strikje.
Haha waarom dan?
Ik denk het mechanisme dat ook achter leren zit: je moet eraan toe zijn, je moet op het juiste moment op het juiste niveau worden aangesproken, anders blijft het niet hangen. Hetzelfde mechanisme van mensen die jarenlang in een beroerde relatie zitten, tot eindelijk het kwartje valt dat het niet hoeft.

Dus het zou maar zo kunnen dat god ook bezig is met jou en mij te redden, alleen dat het ons nog niet opgevallen is.

Zomaar een gok, ik ben geen godgeleerde of gelovige.
Alle reacties Link kopieren
Als er een god is, speelt hij vreemde spelletjes met zo ongeveer de liefste mensen die ik ken. Dus nee.

Ik kan me wel voorstellen dat je 'gered' kunt worden, door je zorgen bij een 'ander' neer te leggen. Mogelijk dat je je dan zelf niet meer verantwoordelijk voelt. Mogelijk dat het gewoon helpt om dingen van je af te praten.
Ik had ooit 'worrydolls'. Poppetjes waar kinderen (in Guatemala meen ik) hun zorgen 's avonds aan kunnen vertellen, waarna ze de poppetjes onder hun hoofdkussen leggen. De worrydolls nemen dan hun zorgen weg. Zo kan een god waarschijnlijk ook werken.

En bidden lijkt dan weer wat op mediteren, wat ook goed lijkt te helpen voor gezondheidskwesties.

Zo zie ik het.
Later is nu
strikjemetstippels schreef:
18-11-2018 13:14
Haha waarom dan?

Nou ik las de titel en toen jouw nick; had de rest van je post nog niet gelezen.
Needless to say dat ik er niet zoveel mee kan dit soort kreten.
Ik ben katholiek opgevoed maar ik geloof niet in god. Mensen die wel in god geloven en zichzelf 'n ongeluk bidden krijgen ook te maken met lijdenswegen en verlies van dierbaren, faillisementen, kanker en andere ellende. Als je geneest van kanker of de lotto wint heb je gewoon mazzel gehad en echt niet voorgetrokken door 'n supermacht.
Ik geloof niet dat een God je kan redden. God horen en zien zijn volgens mij 'gewoon' waanbeelden. Iemand met een gezond verstand en zonder psychische problemen zou een God nooit zo waarnemen als iemand die het allemaal niet meer helder ziet.

Ik kan me er zo weinig bij voorstellen, ik weet welk topic je bedoel to. Ik heb ook met open mond gelezen. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Best bizar, zo'n omslag, ik hoop dat het niet tijdelijk is maar ik vrees er wel voor.
Dat is een tijdelijk gedachte. Ik ben altijd benieuwd hoelang dat gaat duren.
redbulletje schreef:
18-11-2018 13:19
Ik ben katholiek opgevoed maar ik geloof niet in god. Mensen die wel in god geloven en zichzelf 'n ongeluk bidden krijgen ook te maken met lijdenswegen en verlies van dierbaren, faillisementen, kanker en andere ellende. Als je geneest van kanker of de lotto wint heb je gewoon mazzel gehad en echt niet voorgetrokken door 'n supermacht.
Ghe heb in eens een idee voor een kort horror verhaal waar in de persoon die wordt gered door God uiteindelijk blijkt gered door Lucifer ;-)
strikjemetstippels schreef:
18-11-2018 13:22
Ghe heb in eens een idee voor een kort horror verhaal waar in de persoon die wordt gered door God uiteindelijk blijkt gered door Lucifer ;-)
Dat is dan wel eventjes mooi kut als je dat zou overkomen. :rofl:

Ik zeg uitwerken dat idee!
strikjemetstippels schreef:
18-11-2018 13:22
Ghe heb in eens een idee voor een kort horror verhaal waar in de persoon die wordt gered door God uiteindelijk blijkt gered door Lucifer ;-)

Geef maar een gil wanner het op Netflix staat :proud:
Geloof is voor mij de projectie van de angst van de mens. Ik ben gelovig opgevoed maar al vele jaren totaal atheïstisch. Ik denk ook niet dat er “iets” is, voor mij niet in ieder geval.
Als we het vanuit het Christendom over redding gaan hebben dan is iedereen op aarde gered. Waar jij het over hebt is dat gegeven voelen en belijden. Dus niet dat je boodschappen aan het doen bent en je denkt opeens "Ik ben gered".

Dat is wat ik geloof.

Als christen ben ik geen halleluja-persoon. Eerder ernstig en zie de ellende op de wereld en de ellende van anderen. Ik waardeer blije gelovigen maar als ze dat elke dag zijn dan vind ik ze op een gegeven niet heel oprecht. Ik ben als christen absoluut van deze tijd, met mijn fouten, beperkingen, onzekerheden en sterfelijkheid. Ik voel me niet uitverkoren omdat ik christen ben. Als je naar Jezus zelf kijkt hoe hij was als mens dan realiseer je je pas hoeveel christenen er helemaal naast zitten.

Ik weet dus niet wat jou vraag precies is, maar dit is mijn antwoord :lol: . God krijgt vaak de schuld, maar het is de mens die er een potje van maakt.
Of je bent gered door God of het is de wil van God.
redbulletje schreef:
18-11-2018 13:19
Ik ben katholiek opgevoed maar ik geloof niet in god. Mensen die wel in god geloven en zichzelf 'n ongeluk bidden krijgen ook te maken met lijdenswegen en verlies van dierbaren, faillisementen, kanker en andere ellende. Als je geneest van kanker of de lotto wint heb je gewoon mazzel gehad en echt niet voorgetrokken door 'n supermacht.
Ik ben dus wel gelovig en ben het helemaal met je eens. Je bent absoluut niet anders en wordt zeker niet voorgetrokken als je gelovig bent. Anders zou het aantal gelovigen niet dalen maar zou er niemand meer niet geloven.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
18-11-2018 13:22
Ghe heb in eens een idee voor een kort horror verhaal waar in de persoon die wordt gered door God uiteindelijk blijkt gered door Lucifer ;-)

Door Lucifer uit de Netflix serie 'Lucifer' wil ik wel gered worden hoor.
I wanna live my life with the volume full!
Ik denk dat mensen die gered of bekeerd worden tot een geloof hiermee een bepaalde leegte in zichzelf vullen.
Het is voor sommigen fijn om deel uit te maken van een gemeenschap. Dit geeft veiligheid en geborgenheid en wordt een deel van je identiteit.

Heb al een aantal vrouwen / meiden zich zien bekeren tot een bepaald geloof vanwege een verkering. Dit waren vaak vrouwen die uit getroebleerde gezinnen kwamen.

Dus ja, ik denk dat het geloof zeker een aantrekkingskracht heeft en dat het positieve invloed op een persoon kan hebben. Mij benauwd het alleen. Daarom ben ik eruit gestapt.
anoniem_345475 wijzigde dit bericht op 18-11-2018 14:01
5.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet zo flirten met Lucifer, it pisses God off.
Damned if I don’t
Eidde schreef:
18-11-2018 13:48
Door Lucifer uit de Netflix serie 'Lucifer' wil ik wel gered worden hoor.
Ohja, lekker ding!
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
18-11-2018 13:54
Je moet niet zo flirten met Lucifer, it pisses God off.

Hij is toch al niet zo dol op mij..
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zo benieuwd welk topic. :|
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
God bestaat niet. Godsdienst is een sociaal geaccepteerde psychose. Mensen die menen door god gered te zijn krijgen naar mijn ervaring vaak alweer heel snel een terugval. Ze hebben dus alleen maar een goede periode doorgemaakt, om wat voor reden ook. Zelfs in de meest ellendige omstandigheden maak je wel eens mee dat je je kortstondig beter voelt. Heeft niks met god te maken. Mensen die zich heel langdurig heel slecht voelen zouden wel eens gevoeliger voor suggestie kunnen zijn omdat ze zich zo wanhopig graag beter willen voelen.

En inderdaad de vraag, als god wel zou bestaan, waarom ik niet?? Ik voel me al zo lang zo onbeschrijflijk kut, wat heb ik dan in 's hemelsnaam misdaan dat god mij niet helpt?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven