Glaasje draaien

23-01-2023 05:46 204 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag via Facebook een artikel gelezen over iemand die een dwangneurose heeft sinds ze 10 jaar geleden met een vriendin glaasje heeft gedraaid.

Ik heb dat zelf vroeger als kind ooit eens gedaan met mijn broertje omdat ik toch nieuwsgierig was nadat een juf het er in de klas over had gehad, dat het gevaarlijk is en dat iemand helemaal doorgedraaid was met alle gevolgen van dien. Toen dacht ik nog van ja hoor dat geloof ik niet en er gebeurde ook helemaal niks. Mijn moeder heeft het vroeger ook gedaan met vriendinnen waar ook niks gebeurd is.

Omdat ik door dat Facebook artikel er weer aan moest denken wilde ik nu wel eens weten hoe dat nu echt zat en waarom er zoveel spookverhalen de rondte gaan en wat nou de zin en onzin is. Maar ik had beter niet kunnen googlen want naast een paar resultaten die uitleggen dat het onzin is, ook veel vreselijke verhalen van mensen. Kortom ik kan er al de hele nacht niet echt van slapen. Ik geloof er nog steeds niet in maar door al die verhalen... Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die maar verzint, misschien worden er wel dingen gezien en gehoord die er niet zijn of op een andere manier te verklaren zijn.

Hoe denken jullie hier over?
Siri schreef:
29-01-2023 00:53
Niet omdat ik dat zelf allemaal vind, maar omdat de wetenschap daar anders over denkt. En ik vind wetenschap te gek.
Galileo werd verketterd toen hij een gangbare aanname omverwierp en geldt nu als een gevierd wetenschapper, dus dat zegt niets. Dé wetenschap bestaat niet, die is constant in beweging.

Wat jij aanhangt, en velen met jou, is de aanname dat de huidige wetenschap niet meer voor grote verrassingen zal komen te staan. Wel grote doorbraken, maar binnen bekende kaders.

Paranormale zaken (die paranormaal heten, maar heel normaal zijn) vereisen een ingewikkeldere kijk op energie. Het vergt meer van de wetenschap. Dat maakt het onderwerp niet onwetenschappelijk, het komt vanwege de moeilijkheidsgraad gewoon later aan bod. Binnen de huidige wetenschap is het de logische vervolgstap om dat onderwerp meer te onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
29-01-2023 08:22
Galileo werd verketterd toen hij een gangbare aanname omverwierp en geldt nu als een gevierd wetenschapper, dus dat zegt niets. Dé wetenschap bestaat niet, die is constant in beweging.

Wat jij aanhangt, en velen met jou, is de aanname dat de huidige wetenschap niet meer voor grote verrassingen zal komen te staan. Wel grote doorbraken, maar binnen bekende kaders.

Paranormale zaken (die paranormaal heten, maar heel normaal zijn) vereisen een ingewikkeldere kijk op energie. Het vergt meer van de wetenschap. Dat maakt het onderwerp niet onwetenschappelijk, het komt vanwege de moeilijkheidsgraad gewoon later aan bod. Binnen de huidige wetenschap is het de logische vervolgstap om dat onderwerp meer te onderzoeken.
Niet zo’n handig voorbeeld om je punt te maken. Galilei werd ‘verketterd’ door de kerk omdat zijn wetenschappelijke theorieën niet strookten met het geloof.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
29-01-2023 09:01
Niet zo’n handig voorbeeld om je punt te maken. Galilei werd ‘verketterd’ door de kerk omdat zijn wetenschappelijke theorieën niet strookten met het geloof.
Haha je hebt gelijk, in die zin wel. Ik bedoel de algemene consensus, of dat nu de kerk is of de huidige stand van de wetenschap. Inzichten veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
29-01-2023 02:41
Het is geen kritiek. Hij is omstreden. Dat is heel wat anders.

het gaat er niet om of die kritiek waar of niet waar is. Van Lommel heeft zichzelf buiten de bestaande wetenschappelijke traditie geplaatst. Dan word je nog geen eens serieus van kritiek voorzien. Het gaat echt verder dan dat.

hij is vooral cardioloog. Dat is gebaseerd op wat hij zelf zegt.

Ik ga mijn tijd in ieder geval niet aan zijn werk besteden.

Ik heb zelf een wetenschappelijke studie gedaan. En dan leer je om op basis van methodes het kaft van het koren te scheiden. Methodes waarover consensus is. En dus afspraken over gemaakt zijn.
Je gebruikte zelf het woord kritiek vandaar dat ik daar op reageerde. ;)

Nogmaals, het gaat niet om het gelijk halen, maar waar ik moeite mee heb is dat het lijkt alsof het door jou wordt afgedaan als zijnde dat het niet waar is.
Maar wat ik denk op dit moment is dat beide mogelijk is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven