help school en verbouwing, wat nu?

21-11-2011 14:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik ben een meisje van 19 en woon samen met mijn vriend van 24. Wij wonen nu zo'n anderhalf jaar samen en hebben rond september een huis gekocht. Ik ben net daarvoor gestopt met mijn hbo studie omdat ik met die studie niet iets kon worden wat ik zou willen worden (foutieve voorlichting van die school). Hierdoor had ik mij aangemeld voor het versneld (in 1 jaar) halen van een vwo diploma. Het was niet helemaal zeker of ik dat wel kon gaan doen vanwege het kostenplaatje, maar uiteindelijk gehoord dat ik dat mocht gaan doen toen wij net begonnen waren met het verbouwen van ons nieuwe huisje. We waren net drie weken aan het klussen toen ik hoorde dat dezelfde week mijn studie zou beginnen. Ik heb nu een heel druk rooster en overdag en twee keer over 's avonds en overdag les. 'S avonds is tot half 11 en de volgende ochtend gewoon weer vrolijk om half negen beginnen. Verder weinig vrije tijd aangezien ik gemiddeld (overdag) van half negen tot half vijf op school zit. Dit was dus zeer moeilijk te combineren met het klussen. Mijn vriend begon mij te negeren en te snauwen door alle stress waardoor ik het gevoel kreeg dat hij niet meer van me hield, gelukkig is dat uitgepraat. Maar dat kwam doordat hij het gevoel had dat hij alles alleen in huis moest doen (hij werkt ook gewoon fulltime), en dat het niet ons huis maar zijn huis werd. Daarna heb ik school een beetje aan de kant geschoven, was wel netjes aanwezig, maar klussen ging voor huiswerk. Wat resulteerde in iets minder mooie resultaten die gelukkig nog wel op te halen zijn. Maar hierdoor heb ik eigenlijk te veel van mezelf gevraagd, ik ben nu al weken moe en bij het minste of geringste emotioneel. Ook kom ik met veel moeite mijn bed uit, van het weekend hebben we eindelijk onze huiskamer ik kunnen richten. Door alle druk vindt ik het heel moeilijk om beslissingen te maken (komt ook deels door het verleden bij mijn ouders thuis). Hier ergert mijn vriend zich dan weer aan. Dus van het weekend ook weer ruzie gehad om het uitkiezen van een brood notabene. Mijn vriend begrijpt me wel en wil ook echt alles wel voor mij doen, maar hij staat nu zelf op het randje van overspannen zijn. Door mijn verplichtingen en lange dagen op school lukt het mij ook niet om weer wat energie terug te krijgen. In de lessen neem ik gewoon niks meer op en na acht uur les ga ik met hoofdpijn naar huis. Heeft iemand enig idee hoe ik weer een beetje energie terug kan krijgen en mijn vriend weer een beetje mee kan helpen in huis, zodat hij niet overspannen raakt. Ik hou van mijn vriend en ik hou van ons leven samen, alleen is alles nu even zo gestrest.
Sorry, maar wat wil je horen? Je hebt twee dingen tegelijk op je schouders genomen die niet echt samen gaan, maar dat heb je toch echt zelf gedaan... Ik neem aan dat je vooraf met je vriend een planning hebt gemaakt mocht je opleiding doorgaan, of in ieder geval overleg hebt gehad?

Je zou het klussen kunnen laten doen, hoeveel moet er nog gebeuren?
Moeten al die klussen nu meteen gebeuren. Je kunt niet bijv de nieuwe keuken of badkamer even uitstellen en nog een tijdje de bestaande gebruiken.
In hoeverre is dat klussen nu noodzakelijk? Is het huis ook bewoonbaar zonder die klussen. Het zal niet naar je zin zijn, maar en verbouwen en studeren blijkt te zwaar.

Verbouwen kan een enorme wissel op de relatie leggen. Je zult niet de eerst zijn die na een vebrouwing een mooi huis heeft, maar geen relatie meer. Stel dus prioriteiten, je vriend dient dit ook te doen. Dus minder klussen, meer tijd voor elkaar en jij meer tijd voor je studie.

nogmaals, stel priorteiten!
Ik zou kijken wat écht nu moet gebeuren en dan een kluspauze inlassen als dat klaar is.

Verder kijken of je wat hulp kunt krijgen (voor de overige klussen) van familie en/of vrienden.

Maar eerst even bijkomen allebei.

Was het onbewoonbaar toen jullie het kochten of was het niet jullie stijl en hebben jullie er daarom veel werk aan?
het huis was vrij onbewoonbaar toen we het kochten, rotte .balken, de benedenverdieping waar de vloer vervangen moest worden, plafonds die vervangen moesten worden etcetera. Dat is nu allemaal gebeurd, we zitten nu in de afrondende fase. Mijn studie is zeer onverwachts mijn studie geworden. Eerst zou een thuisstudie in eigen tempo gaan doen. Mijn moeder vond echter het vwo beter,... tja, ik en mijn ouders hebben nogal een verleden (en ik kan vrij moeilijk nee zeggen tegen mijn ouders). vandaar dat ik dus drie dagen voor de school begon, pas hoorde dat de school begon en nee, daar had ik weinig rekening mee gehouden aangezien ik amper in aanmerking kwam voor het budget waar ik nu op val. En we hebben dus nu al een pauze ingelast.
Je wist niet vooraf, dat àls je die opleiding zou kunnen gaan doen, wanneer deze begon?

Ik begrijp uit je verhaal dat je vriend dus samen met jou zou klussen, maar omdat jou moeder het niet eens is met jouw beslissing hij ineens alles alleen moet doen. Zou ik ook niet leuk vinden.
Hij heeft niet alles alleen gedaan, ik het begin hebben we drie weken samen hele dagen geklust, daarna heeft hij misschien twee weken wat meer gedaan, en daarna kregen we ruzie en zette ik school een beetje opzij. Mijn vriend is heel begripvol en ik ben ook totaal niet bang dat onze relatie kapot gaat, ook omdat ik hem al mijn hele leven ken. Alleen toen mijn vriend dus wanhopig werd, ben ik hem gaan helpen en ja ik kan mij ook goed inleven in de situatie van mijn vriend. Ik heb alleen toen teveel van mijzelf gevraagd en nu is mijn vriend net overgeplaatst naar een hogere functie en gaat hij er ook bijna aan onderdoor. we hebben dor de stress wel iets vaker ruzie over kleine dingetjes maar na een half uurtje is dat ook wel weer voorbij.
het enige wat ik dus vraag is, hoe krijg je weer een beetje energie terug, want dat heb ik nu gewoon niet meer. gewoon wat tips dus.
quote:meisje-1992- schreef op 21 november 2011 @ 14:40:

En we hebben dus nu al een pauze ingelast.Waarom vraag je dan om tips voor meer energie zodat je je vriend meer kan helpen bij het klussen? Eerst beide even bijkomen en dan beter plannen, meer tijd voor jezelf, het huiswerk en voor jullie samen en minder tijd voor het klussen.
Ik begrijp het niet helemaal. Als ik het goed lees zit jij ruim 52 uur per week op school? Voor een vwo-opleiding? En dan ook nog huiswerk?

Dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
ik doe drie jaar in een jaar, probeer het eens zou ik zeggen
ik heb überhaupt energie nodig om het huis een beetje in orde te houden, naast klussen is er ook nog wassen, de afwas, koken en ga maar door. Dat loopt ook gewoon door. Verder heb ik energie nodig om gewoon de dag door te komen op school en stof op te kunnen nemen.
quote:meisje-1992- schreef op 21 november 2011 @ 14:56:

ik doe drie jaar in een jaar, probeer het is zou ik zeggenOk, ik snap het, je moet nog veel leren!
Het enige wat je kunt doen is een pauze in het klussen inlassen en daar weer wat rust nemen. Verbouwen is niet niks hoor. Maak samen een lijstje en kijk wanneer je kunt klussen. Ik zou echt niet mijn school opzij zetten en je vriend moet ook beseffen dat dat gewoon heel erg belangrijk is.
En het huishouden doe je ook samen neem ik aan? Als jij tot 20.00 h op school zit, dan kookt je vriend toch wel hoop ik?
nessemeisje wijzigde dit bericht op 21-11-2011 15:04
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Kan je geen klussen uitbesteden?
Jij hoeft toch niet in je eentje dat huis op orde te houden, te wassen, te koken etc? Vriend doet neem ik aan ook wat? Als de verbouwing op pauze staat zou een tweepersoons huishouden niet zo veel energie moeten kosten.

Is dat 3 in 1 jaar VWO schema überhaupt wel haalbaar voor je?
ja het huishouden doe we wel gewoon samen al lukte het mij dit weekend niet helemaal i.v.m. huiswerk
dat 3 in 1 jaar schema is wel haalbaar, het is alleen erg zwaar en een beetje onverwacht. Ik heb hiervoor al vwo gedaan alleen ben toen terug gezet naar de havo in mijn eindexamen jaar vanwege wiskunde. voor alle andere vakken stond ik toen gemiddeld hoger dan een acht, maarja wiskunde is een verplicht vak.... dus voor school ben ik niet zo bang, ik heb er alleen tijd voor nodig en dat mis ik nu een beetje. En normaal is het huishouden niet zoveel werk, maar als je allebei uitgeput bent, gaat het wel een stuk zwaarder. En klussen uitbesteden kost geld en dat houden wij nu liever als reserve.
Jullie hebben wat te veel hooi op de vork genomen en nu moeten jullie je verwachtingen bijstellen omdat jij gewoon een zware opleiding bent gaan volgen. Je vriend kan gewoonweg niet van je verwachten dat je naast je opleiding en je bijbehorende huiswerk ook net zo veel klust als hij. Huishouden hoef je niet elke dag te doen, afgezien van de afwas. Ga om de tafel, maak een haalbare planning en las ook rustmomenten in.
"Als je allebei uitgeput bent"

Dus moet je proberen meer rustmomenten in te bouwen, misschien minder kritisch zijn in je huishouden, vaker brood met soep eten, eerder naar bed, etc
dankjewel nessemeisje en jou ook borderwalk, ik zal erop letten
quote:nessemeisje schreef op 21 november 2011 @ 15:20:

Jullie hebben wat te veel hooi op de vork genomen en nu moeten jullie je verwachtingen bijstellen omdat jij gewoon een zware opleiding bent gaan volgen.
Maak een lijstje met de dingen waar je energie uithaalt bv sporten, wandelen met de hond, uitslapen, met vriend lekker ergens op een terrasje zitten etc, etc en een lijst met dingen die energie vreten, zoals bouwmarkten afstruinen etc. Alles van lijst 2 probeer je te schrappen of zo efficiënt mogelijk te doen. Alles van lijst 1 plan je in in je agenda,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven