Herfstdip, wie heeft er ook last van?
dinsdag 7 oktober 2014 om 11:19
Hallo iedereen,
Zoals elk jaar weer last van de herfstdip. De zon verliest zijn kracht, de dagen worden korter en daar komt ie weer, de beroemde herfstdip. Heb er echt gelijk last van.
Ben dan veel moeier en heb dan zoveel meer tijd voor mezelf nodig om een beetje normaal te blijven. Er is dan al gauw teveel. Vaak ook het gevoel om lekker te huilen...en dat heeft dan geen enkele reden.
Hebben jullie hier ook last van? En hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb wel zon lamp voor lichttherapie en dan helpt wel een beetje maar niet voldoende. Probeer ook wat buiten te komen.
Werk 40 uur en dat in combinatie met huishouden en afspraken, verjaardagen, etc is het soms zo veel in deze periode.
Ben wel eens benieuwd hoe jullie er mee omgaan.
Zoals elk jaar weer last van de herfstdip. De zon verliest zijn kracht, de dagen worden korter en daar komt ie weer, de beroemde herfstdip. Heb er echt gelijk last van.
Ben dan veel moeier en heb dan zoveel meer tijd voor mezelf nodig om een beetje normaal te blijven. Er is dan al gauw teveel. Vaak ook het gevoel om lekker te huilen...en dat heeft dan geen enkele reden.
Hebben jullie hier ook last van? En hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb wel zon lamp voor lichttherapie en dan helpt wel een beetje maar niet voldoende. Probeer ook wat buiten te komen.
Werk 40 uur en dat in combinatie met huishouden en afspraken, verjaardagen, etc is het soms zo veel in deze periode.
Ben wel eens benieuwd hoe jullie er mee omgaan.
dinsdag 7 oktober 2014 om 11:35
In Oktober
In oktober kwamen wij
In een storm elkander tegen
Onze liefde bloeide bij
Mist en hagel, wind en regen
Want het hart maalt om geen enkel seizoen
Wat moet een hart, wat moet een hart met lente doen
Januari of april
't Doet wat het wil
Want het houdt geen kalender bij
Dat hart van mij
In een koude winterstad
Woonden w'in elkanders armen
In een huis van liefde dat
Onze lichamen verwarmde
Januari of april
't Doet wat het wil
Dat hart van mij
Onze liefde is voorbij
Zoals dat soms kan gebeuren
Ook al is nu de maand mei
Vol van vogels en van kleuren
Junihemel ziet felblauw
En de zon trilt in het koren
Maar ik huiver van de kou
En mijn hart is als bevroren
Januari of april
't Doet wat het wil
Dat hart van mij
In oktober kwamen wij
In een storm elkander tegen
Onze liefde bloeide bij
Mist en hagel, wind en regen
Januari of april
't Doet wat het wil
Dat hart van mij
In een koude winterstad
Woonden w'in elkanders armen
In een huis van liefde dat
Onze lichamen verwarmde
Januari of april
't Doet wat het wil
Dat hart van mij
Onze liefde is voorbij
Zoals dat soms kan gebeuren
Ook al is nu de maand mei
Vol van vogels en van kleuren
Junihemel ziet felblauw
En de zon trilt in het koren
Maar ik huiver van de kou
En mijn hart is als bevroren
Januari of april
't Doet wat het wil
Dat hart van mij
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 7 oktober 2014 om 11:58
quote:Desperate_Housewive schreef op dinsdag 07 oktober 2014 11:57 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="bananenmilkshake in "Herfstdip, wie heeft er ook last van?"" class="messagelink">bananenmilkshake schreef op 07 oktober 2014 @ 11:51</a>:</b>
Ik ga onder de zonnebank net zomer op het strand.. Dan kan ik weer een weekje</div></blockquote>Topidee! Die huidkanker nemen we voor lief Klopt:)
Ik ga onder de zonnebank net zomer op het strand.. Dan kan ik weer een weekje</div></blockquote>Topidee! Die huidkanker nemen we voor lief Klopt:)
dinsdag 7 oktober 2014 om 12:07
dinsdag 7 oktober 2014 om 12:27
dinsdag 7 oktober 2014 om 12:45
Man, ik heb een paar jaar iedere herfst in de ziektewet gezeten omdat ik me zo vreselijk ellendig voelde, huilde om iedere scheet, pijn in mijn lijf. Tot ik zo'n lamp kocht en daar iedere drie weken een week lang iedere ochtend onder ga (of als ik daar geen tijd voor heb, in de maanden oktober/november gewoon iedere vrije dag).
Wat een wereld van verschil!!!
Voor mij is de lamp meer dan genoeg om de winter goed door te komen. Na december wordt het altijd weer beter.
(overigens heb ik er nu nog geen last van omdat ik nog thuis zit met ouderschapsverlof en veel meer buiten ben dan normaal).
Wat een wereld van verschil!!!
Voor mij is de lamp meer dan genoeg om de winter goed door te komen. Na december wordt het altijd weer beter.
(overigens heb ik er nu nog geen last van omdat ik nog thuis zit met ouderschapsverlof en veel meer buiten ben dan normaal).
dinsdag 7 oktober 2014 om 13:01
Is er een mogelijkheid om op de fiets of lopend naar je werk te gaan, zodat je wat extra daglicht krijgt?
Misschien kun je proberen om te kijken of er ook leuke dingen aan de herfst zijn: warme chocolademelk met slagroom, kaarsjes, dekentje, series, lekker dikke boeken... Of ga alvast lijstjes maken voor Sinterklaas en Kerst (wat gaan we eten, welke cadeautjes koop ik voor wie). Zoek een hobby die goed binnen kan (kleuren, haken, borduren, breien) en waar je dus juist in de winter wat aan hebt.
Misschien kun je proberen om te kijken of er ook leuke dingen aan de herfst zijn: warme chocolademelk met slagroom, kaarsjes, dekentje, series, lekker dikke boeken... Of ga alvast lijstjes maken voor Sinterklaas en Kerst (wat gaan we eten, welke cadeautjes koop ik voor wie). Zoek een hobby die goed binnen kan (kleuren, haken, borduren, breien) en waar je dus juist in de winter wat aan hebt.
dinsdag 7 oktober 2014 om 13:07
Blueeyes, die tips werken geweldig als je alleen een 'herfstdip' hebt. Bij een herfstdepressie heb je echter echt lichamelijke klachten, met ook een lichamelijke oorzaak, die (helaas!!) niet weggaan door leuke dingen te doen. Echt, bij mij is het glas altijd halfvol en ik ben eigenlijk nooit saggerijnig, dus ik weet echt waar ik het over heb!
dinsdag 7 oktober 2014 om 13:41
@Kastanjez. Klinkt op bijna alle vlakken heel herkenbaar.
In de zomer kan ik zo actief zijn en dan in deze periode moet zoveel moeite doen om niet gewoon op de bank neer te ploffen en te gaan rusten.
@Blueeyes Nee die mogelijkheid is er helaas niet. Veel te ver weg.
Ik ben erg positief ingesteld en zie ook wel de leuke dingen van de winter, maar dan van de winter zelf. Dus van dat vriesweer heerlijk. Dikke truien, houtkachel, idd warme chocolademelk en de kerst is ook altijd gezellig.
Maar voor nu helpt dat helemaal niets. Aangezien ik het heel druk heb, heb ik meer rust nodig dan normaal om mezelf niet voorbij te lopen. In die rustperiodes doe ik leuke dingen maar daar gaat het niet mee weg. Blijf me dan moe, jankerig voelen. Niets helpt daaraan.
@Kastanjez Precies. Snap helemaal wat je bedoelt.
In de zomer kan ik zo actief zijn en dan in deze periode moet zoveel moeite doen om niet gewoon op de bank neer te ploffen en te gaan rusten.
@Blueeyes Nee die mogelijkheid is er helaas niet. Veel te ver weg.
Ik ben erg positief ingesteld en zie ook wel de leuke dingen van de winter, maar dan van de winter zelf. Dus van dat vriesweer heerlijk. Dikke truien, houtkachel, idd warme chocolademelk en de kerst is ook altijd gezellig.
Maar voor nu helpt dat helemaal niets. Aangezien ik het heel druk heb, heb ik meer rust nodig dan normaal om mezelf niet voorbij te lopen. In die rustperiodes doe ik leuke dingen maar daar gaat het niet mee weg. Blijf me dan moe, jankerig voelen. Niets helpt daaraan.
@Kastanjez Precies. Snap helemaal wat je bedoelt.
dinsdag 7 oktober 2014 om 14:19
quote:Kastanjez schreef op 07 oktober 2014 @ 13:07:
Blueeyes, die tips werken geweldig als je alleen een 'herfstdip' hebt. Bij een herfstdepressie heb je echter echt lichamelijke klachten, met ook een lichamelijke oorzaak, die (helaas!!) niet weggaan door leuke dingen te doen. Echt, bij mij is het glas altijd halfvol en ik ben eigenlijk nooit saggerijnig, dus ik weet echt waar ik het over heb! ;)TO heeft het zelf over een dip. Dat ze iets anders bedoelt eventueel, kunnen wij niet ruiken natuurlijk
Blueeyes, die tips werken geweldig als je alleen een 'herfstdip' hebt. Bij een herfstdepressie heb je echter echt lichamelijke klachten, met ook een lichamelijke oorzaak, die (helaas!!) niet weggaan door leuke dingen te doen. Echt, bij mij is het glas altijd halfvol en ik ben eigenlijk nooit saggerijnig, dus ik weet echt waar ik het over heb! ;)TO heeft het zelf over een dip. Dat ze iets anders bedoelt eventueel, kunnen wij niet ruiken natuurlijk
dinsdag 7 oktober 2014 om 14:28
Heerlijk! Ik heb last van een bipolaire stoornis met heftige depressies maar nog nooit last gehad van depressies veroorzaakt door een seizoen. Nu vind ik de herfst ook gewoon fijn
Ik zou voor de lamp gaan en sint jans kruid slikken (en dan niet die niks pilletjes van de drogist maar echte van de apotheker Hyperiplant) )
Ik zou voor de lamp gaan en sint jans kruid slikken (en dan niet die niks pilletjes van de drogist maar echte van de apotheker Hyperiplant) )
dinsdag 7 oktober 2014 om 14:30
quote:Kastanjez schreef op 07 oktober 2014 @ 13:07:
Blueeyes, die tips werken geweldig als je alleen een 'herfstdip' hebt. Bij een herfstdepressie heb je echter echt lichamelijke klachten, met ook een lichamelijke oorzaak, die (helaas!!) niet weggaan door leuke dingen te doen. Echt, bij mij is het glas altijd halfvol en ik ben eigenlijk nooit saggerijnig, dus ik weet echt waar ik het over heb! ;)Ze heeft het toch over een dip? Niet over een depressie.
Blueeyes, die tips werken geweldig als je alleen een 'herfstdip' hebt. Bij een herfstdepressie heb je echter echt lichamelijke klachten, met ook een lichamelijke oorzaak, die (helaas!!) niet weggaan door leuke dingen te doen. Echt, bij mij is het glas altijd halfvol en ik ben eigenlijk nooit saggerijnig, dus ik weet echt waar ik het over heb! ;)Ze heeft het toch over een dip? Niet over een depressie.
dinsdag 7 oktober 2014 om 14:33
quote:Annapalona schreef op 07 oktober 2014 @ 14:28:
Heerlijk! Ik heb last van een bipolaire stoornis met heftige depressies maar nog nooit last gehad van depressies veroorzaakt door een seizoen. Nu vind ik de herfst ook gewoon fijn
Ik zou voor de lamp gaan en sint jans kruid slikken (en dan niet die niks pilletjes van de drogist maar echte van de apotheker Hyperiplant) )Wel even opletten met sint janskruid, dat kan je niet zomaar bij alle andere medicatie gebruiken even navragen dus bij de apotheek of het kan.
Ik zou voor de lamp gaan en sint jans kruid slikken (en dan niet die niks pilletjes van de drogist maar echte van de apotheker Hyperiplant) )Wel even opletten met sint janskruid, dat kan je niet zomaar bij alle andere medicatie gebruiken even navragen dus bij de apotheek of het kan.
dinsdag 7 oktober 2014 om 14:38
Mocht het nog steeds een dip betreffen, ga dan eens heerlijk wandelen! Beweging is zo belangrijk, wordt ook aangeraden als je een depressie hebt - dus waarom voor een dip niet? Neem een fototoestel mee en ga die prachtige mooie bomen fotograferen! Oh, ik vind de herfst het mooiste seizoen dat er is! Door het gure weer lopen, door de rode bladeren en dan binnenkomen met een gloeiende blos op je wangen. En dan natuurlijk op je bank ploffen met een deken, warme choco en een zwijmelfilm.