Het chagrijn van Nederland
woensdag 29 januari 2020 om 16:42
Beetje een verheven topic titel, maar goed.
Ik had laatst een afspraak waarvoor ik best gespannen was. Ik moest me melden bij de balie en stuitte daarbij op een medewerker die nu niet direct onvriendelijk was ,maar waar de sympathie ook niet echt vanaf straalde.
Met een glimlach of een vriendelijk woord had ze de scherpe kantjes er voor mij net even af kunnen halen.
Het zette me wel te denken.
Ik ben opgevoed met de normen: ‘Met de hoed in de hand, komt men door het ganse land’ ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ ‘en een glimlach opent vele deuren’ en meer van dat soort gezegden.
Ik heb veel ervaring in publieke functies en daardoor is de bejegening van andere mensen iets waarop mijn focus vrij snel ligt.
Zo let ik altijd op hoe mensen zich opstellen jegens bijvoorbeeld de bediening in een restaurant of een kassamedeweker in de supermarkt. Het zegt mijns inziens veel over mensen.
Maar het werkt dus ook andersom. Een snauwende receptioniste of een buschauffeur die je geen blik waardig gunt.
Het zijn geen wereldproblemen. Maar een glimlach en vriendelijkheid kost amper moeite maar maakt soms een wereld van verschil.
En als je er op gaat letten zie je toch wel heel veel norse blikken, hautain gedrag en misprijzen bij mensen in een publieke functie. Daar waar ze juist fungeren als visitekaartje voor hun werkgever of instantie. Een gemiste kans denk ik dan.
Wat wil ik met dit topic? Geen idee eigenlijk. Zijn er meer mensen die zich hier aan storen? En wat doe je dan?
Ik heb ooit zelfs wel eens iemand er op aangesproken. Ze gaf me met opzet een rotgevoel omdat ik een buitenlander was. Dat kon ik niet over mijn kant laten gaan. Ook heb ik eens een stagebegeleider gehad die me vanaf het begin erg onvriendelijk bejegende. Het was een slecht begin van mijn stage die daarna nooit meer een succes is geworden.
Waarom doen mensen zo. Ik vind dat best fascinerend.