Het gevoel dat je jezelf ziet.

17-11-2019 22:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje vaag misschien, maar ik ben heel vaak (te) bewust van mezelf. Het gevoel dat ik slechts een omhulsel ben en aanstuurbaar door mijn ziel die boven mijn lichaam hangt. Ik zie mezelf dan praten, bewegen en heb echt het gevoel dat ik een rol speel. Ik vind het een heel vervelend gevoel en vriendinnen herkennen dit niet.

Is er iemand die dit wel herkent?

Ik had het afgelopen week nog heel sterk bij een sollicitatiegesprek. Op zo'n moment kost het me veel moeite om mijn hoofd erbij te houden, omdat ik me alleen maar bezig hou met wat ik zeg en hoe ik zit etc. Daardoor luister ik slechter en neem ik minder informatie op.
Ik herken het niet. Is het dan ook echt zo dat je van buiten je lichaam naar jezelf kijkt?
Zoiets heb ik wel eens gelezen van mensen met wie het even mis ging bij een operatie ofzo, dat ze zichzelf zagen liggen. Maar nooit dat iemand zixhzelf bewegend kan observeren.
Alle reacties Link kopieren
Depersonalisatie?
Dissociatie / derealisatie.
Ik herken het van toen het niet goed met me ging. Je kunt er therapie voor krijgen of mindfulness oefeningen doen. Het kan best akelig zijn hè.
Alle reacties Link kopieren
Is dit gevoel gebaseerd op onzekerheid? Dat kan ik me zo voorstellen.
Ik herken het niet, maar ik "hoor" mezelf wel praten of "zie" mezelf zitten in onzekere situaties. Dat wel.
Ik ken het van momenten dat ik oververmoeid was.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
17-11-2019 22:17
Dissociatie / derealisatie.
Ik herken het van toen het niet goed met me ging. Je kunt er therapie voor krijgen of mindfulness oefeningen doen. Het kan best akelig zijn hè.

Dit idd.
Ik herken het ook.
Huisarts kan je we verwijzen naar juiste ondersteuning.
:hug: t is n rotgevoel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat je omschrijft herken ik ook. Heel naar gevoel inderdaad. Tijdens de korte 'uittredingen' maar ook erna.
Wat mij wel helpt is niet zo hard/veroordelend over mezelf denken.
Wie durft te verdwalen, vindt nieuwe wegen - Erasmus
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je wel baat hebt bij een bepaalde therapie. Zeker omdat je er vaak last van hebt. Het zorgt dus dat je niet goed in je lichaam ‘zit’
Wellicht dat haptonomie geschikt is.
Een haptonoom brengt je meer in kontakt met je gevoel waardoor je gevoel als anker kan gaan fungeren om jezelf meer in je lijf te houden
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je denkt dat je al genoeg voelt.
Maar met haptonomie leer je in je lijf te voelen. Door bewustwording in je lijf aan te brengen kom je dus beter in je lijf te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik las gisteren over depersonalisatie en dat is precies wat ik er ervaar. Ik werd er wel verdrietig van. Ik heb wel vaker licht psychische issues, maar dit is weer iets nieuws. Het klopt dat ik erg vermoeid ben en daarbij komt dat ik bekend ben met epilepsie. Ik ga me er even in verdiepen. Is het ook iets dat vanzelf weer over gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven