Het hebben van een buitenlandse moeder..

09-01-2012 13:01 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ikzelf heb een buitenlandse moeder, die al meer dan 20 jaar in Nederland woont, maar heel slecht Nederlands spreekt. Ze spreekt het wel goed genoeg om zeg maar boodschappen te doen voor haarzelf etc. en oppervlakkige gesprekken te houden met mensen, maar diepe gesprekken dat is een heel ander verhaal. Zelf ik heb daardoor nooit echt een diep gesprek met haar gehad. Alles moet ik in kindertaal uitleggen voor mijn gevoel en zelfs als ik dat doe dan heb ik het idee dat ze mij niet helemaal begrijpt zoals ik zou willen dat ze me zou begrijpen.

Door onze communicatie- en cultuurverschillen (en misschien ook wel soort van generatieverschil omdat mijn moeder wel 40 jaar ouder is dan ik) hebben we heel vaak ruzie. Dat vind ik niet fijn en zij ook niet. Zij geeft altijd aan dat ze het mist om een goede band te hebben met mij (ze wil beste vriendinnen zijn met mij). Ikzelf mis dit ook en wil ook graag beste vriendinnen met haar zijn.

Ik heb haar vaak genoeg (lees: jarenlang) aangespoord om haar Nederlands te verbeteren door op les te gaan, maar dit wou ze niet. Ze zegt dan altijd dat ze van haar leven wil genieten etc. Wat ik me ook wel kan voorstellen als ik terugkijk naar wat ze heeft meegemaakt in haar leven..

Je kan wel zeggen dat ik de hoop heb opgegeven om haar nog aan te sporen om op les te gaan om haar Nederlands te verbeteren. Wat ik wel doe is dat ik haar verbeter zodat ze ervan kan leren (dit wil ze zelf ook).

Verder snap ik niet echt hoe ze na al die tijd nog steeds gebrekkig Nederlands spreekt. Ze heeft immers genoeg Nederlandse vrienden en ze kijkt elke dag Nederlandse tv. Bovendien zijn de buren waarmee ze wel eens een praatje maakt ook Nederlands.

Soms vraag ik me af of er iets mis is dan met haar (klinkt misschien heel lullig, maar ik vind het gewoon echt apart dat ze na al die jaar nog steeds slecht Nederlands spreekt). Verder schrijft ze alsof ze enorm dyslectisch is, maar ik weet dat ze dat niet is want in haar eigen taal schrijft ze foutloos.

Als laatst wou ik nog even zeggen dat we ondanks onze communicatieverschillen etc. heel veel van elkaar houden en dat we wel altijd zorgen maken om elkaar.

Ik vroeg me af of hier op het forum ook vrouwen zijn die zelf een buitenlandse moeder hebben waarmee ze niet zo goed kunnen communiceren vanwege een taalbarrière (en mogelijk cultuurverschillen)?
Geen ervaring, maar dit lezende vraag ik me af of jij de taal van je moeder nooit geleerd hebt.

Niet dat je dat zou moeten, maar de tweetalige koppels die ik ken, voeden hun kinderen ook allemaal tweetalig op. Dat is bij jou niet het geval geweest?
Nee, maar ik ben 'jouw' moeder. Althans, ik woon iets van 30 jaar hier nu (iets korter overigens). Ik heb echter wel Nederlands leren spreken (via Regina Coelie).

Mijn man echter (canadees), woont hier net zo lang en zijn Nederlands is belabberd. Hij kan het lezen en schrijven, maar spreken is waardeloos. Hij kan het wel hoor een beetje. Maar dan alleen het hoognodige. Overal waar hij komt spreekt men Engels tegen hem, automatisch... zelfs bij de bakker op de hoek, dus het wordt ook niet echt gemotiveerd bij hem.

Hij heeft ook totaal geen taalgevoel.
Deels ervqring mee. Mijn moeder kan redelijj nederlands, heeft nederlandse vrienden, hobby's etc. Maar toch loopt ze wel achter. Zo regel ik veel papieren voor haar, moet ik soms uitleggen hoe iets werkt en snapt ze ook niet hoe studeren/werken etc "werkt" in NL zeg maar. Dat ze niet werkt heeft daar overigens niks mee te maken dat zijn gezondheidsredenen. Het ergert me soms, ja. Maar weetje...iedereen heeft iets. Accepteer je moeder voor wie ze is en concentreer je op de leuke dingen van je moeder.

Overigens zijn mijn moeder en ik sinds ongeveer 2 jaar dikke maatjes maar dqt is echt niet altijd zo geweest dus dat kan en moet groeien.
Ja, ik ben tweetalig (eigenlijk drietalig zelfs) opgevoed. Maar inmiddels is het heel erg weggezakt dat ik het vooral passief kan (dus het begrijpen/luisteren).

Ik kan me moeder wel begrijpen hoor, maar als ik iets terug wil zeggen begrijpt zij het niet omdat ik Nederlands spreek.

Nu heb ik zelf geen tijd om nog een taal erbij te gaan leren (ik heb het al druk genoeg met mijn studie ;) )

@ oriane: Ik vind jouw Nederlands echt goed. Misschien ligt het inderdaad wel aan taalgevoel ja.. Ben jij netals je man Canadees trouwens?
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 13:17:

Deels ervqring mee. Mijn moeder kan redelijj nederlands, heeft nederlandse vrienden, hobby's etc. Maar toch loopt ze wel achter. Zo regel ik veel papieren voor haar, moet ik soms uitleggen hoe iets werkt en snapt ze ook niet hoe studeren/werken etc "werkt" in NL zeg maar. Dat ze niet werkt heeft daar overigens niks mee te maken dat zijn gezondheidsredenen. Het ergert me soms, ja. Maar weetje...iedereen heeft iets. Accepteer je moeder voor wie ze is en concentreer je op de leuke dingen van je moeder.

Overigens zijn mijn moeder en ik sinds ongeveer 2 jaar dikke maatjes maar dqt is echt niet altijd zo geweest dus dat kan en moet groeien.

Mijn moeder werkt ook niet ivm haar gezondheid. Heel erg herkenbaar wat jij me vertelt.. wat ik trouwens ook vaak heb is dat ik voor haar tolkje moet spelen.

Hoe is het begonnen dat jullie dikke maatjes zijn geworden?
Hier ook een buitenlandse moeder. Mijn moeder kon in het begin erg slecht Nederlands, later bijna perfect omdat ze hier nog een studie was gaan volgen etc, maar ik herkan wel wat je schrijft.

Mijn tante is hier net zo lang als mijn moeder,maar praat nog steeds erg slecht nederlands. Ik praat dan ook met haar in mijn 'moedertaal', anders kan ik ook niet écht een goed gesprek met haar hebben. Wat dat betreft ook wel jammer dat je niet meer zo goed je moerstaal spreekt om goede gesprekken met haar te hebben.

Lukt dat ook niet als je beide talen een beetje bij elkaar doet, zeg maar? (woorden/zinnen die jij kent in je moerstaal, beetje nederlands etc?) Dan zou het toch haast moeten lukken?
Tolkje spelen hoef ik niet, wel met mijn oma overigens maar dat is een heel ander verhaal.

Dat maatjes worden is gegroeid. Vanaf mijn 19/20e liet mijn moeder steedsmeer dingen los en bemoeide zich steeds minder met mijn beslissingen waardoor ik me ook steeds meer open ging stellen naar haar.

Leer je moeders taal spreken. Met elkaar kunnen prqten is zó belangrijk.

Dingen waar ik vooral tegenop loop is bijv. Dat mijn moeder dacht dat als je op de uni 3 vakken niet haalt je het hele jaar opnieuw moet doen en een heel groot probleem hebt. Of dat het niet zo makkelijk is om op maandag op je werk te vragen of je vanaf woensdag een week vrij kunt krijgen. Or wat in NL het belang van cv bouweb tijdens je stueie is. Maar als je kunt communiceren met elkaar dan kun je dat dus uitleggen en dan snapt ze het!
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 13:31:

Or wat in NL het belang van cv bouweb tijdens je stueie is.
quote:glitglam schreef op 09 januari 2012 @ 13:27:

Hier ook een buitenlandse moeder. Mijn moeder kon in het begin erg slecht Nederlands, later bijna perfect omdat ze hier nog een studie was gaan volgen etc, maar ik herkan wel wat je schrijft.

Mijn tante is hier net zo lang als mijn moeder,maar praat nog steeds erg slecht nederlands. Ik praat dan ook met haar in mijn 'moedertaal', anders kan ik ook niet écht een goed gesprek met haar hebben. Wat dat betreft ook wel jammer dat je niet meer zo goed je moerstaal spreekt om goede gesprekken met haar te hebben.

Lukt dat ook niet als je beide talen een beetje bij elkaar doet, zeg maar? (woorden/zinnen die jij kent in je moerstaal, beetje nederlands etc?) Dan zou het toch haast moeten lukken?

Hoi Glitglam,

Ja dit doe ik ook de laatste tijd maar het werkt niet echt bij mij omdat ik niet altijd op de woorden kom. Ik praat mijn moederstaal amper nog. Ja soms wel via facebook om contact te houden met mijn familie in het buitenland. Maar dat zijn standaard dingen zoals ''gefeliciteerd met je verjaardag!'' ''hoe gaat het met je?'' '' hier gaat het wel goed''.

Maar kijk, die dingen, als ik dat tegen mijn moeder zeg in het Nederlands dan begrijp ze dat ook wel hoor. De woorden die ik nodig heb om een diep gesprek aan te gaan of om uit te leggen hoe je dingen moet doen etc. die weet ik niet..
Mijn oma kan dus heel slecht NL. Maar omdat ik háár taal spreek kunnen we wel communiceren . Ik vind het vooral jamner voor haar omdat ze na de dood vqn haar man door haar slechte nederlands eigenlijk alleen nog maar mij en mijn moeder heeft, vereenzaamt en onzeker is omdat ze de taal niet beheerst. Als ze midden in de nacht heel ziek zou worden zou ze geeneens aan 112 kunnen uitleggen wat er mankeert en dat lijkt me best eng. Daqrdoor durft ze ook niet alleen te zijn.
quote:Oriane schreef op 09 januari 2012 @ 13:15:

Mijn man echter (canadees), woont hier net zo lang en zijn Nederlands is belabberd. Hij kan het lezen en schrijven, maar spreken is waardeloos. Hij kan het wel hoor een beetje. Maar dan alleen het hoognodige. Overal waar hij komt spreekt men Engels tegen hem, automatisch... zelfs bij de bakker op de hoek, dus het wordt ook niet echt gemotiveerd bij hem.

Hij heeft ook totaal geen taalgevoel.

Ik ken heel veel mensen met Engels als moedertaal, maar is er maar eentje die fatsoenlijk Nederlands spreekt. De rest kent wat woorden en heeft wat vaste zinnetjes uit het hoofd geleerd en dat is het dan. Nul komma nul taalgevoel. En ze snappen de grammatica van hun eigen taal niet en kunnen daardoor ook onmogelijk begrijpen hoe een andere taal in elkaar zit.

Spreekt je man ook geen Frans? Jullie hebben ook kinderen, wat is de voertaal thuis? En spreek jij Nederlands tegen hem?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Daydream sorry, mn touchscreen heeft echt zn beste dag niet
Je moeder redt zich in de meeste situaties wel.

Er zijn genoeg mensen die hier al jaren wonen en geen woord Nederlands spreken. Dat lijkt mij voor kinderen erg lastig. Het komt voor de buitenwereld vaak ongeïnteresseerd over. Denk maar eens aan oudergesprekken op school.
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 13:35:

Daydream sorry, mn touchscreen heeft echt zn beste dag niet Dat dacht ik al, maar ik vond het wel grappig in dit topic
Ah. Mijn moeder had toen ik net op de middelbare school zat ook het idee dat een 7.5 maar een mager cijfertje is. Piepte wel anders toen ik in de hitte van mijn pubertijd 4en ging halen
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 13:31:

Tolkje spelen hoef ik niet, wel met mijn oma overigens maar dat is een heel ander verhaal.

Dat maatjes worden is gegroeid. Vanaf mijn 19/20e liet mijn moeder steedsmeer dingen los en bemoeide zich steeds minder met mijn beslissingen waardoor ik me ook steeds meer open ging stellen naar haar.

Leer je moeders taal spreken. Met elkaar kunnen prqten is zó belangrijk.

Dingen waar ik vooral tegenop loop is bijv. Dat mijn moeder dacht dat als je op de uni 3 vakken niet haalt je het hele jaar opnieuw moet doen en een heel groot probleem hebt. Of dat het niet zo makkelijk is om op maandag op je werk te vragen of je vanaf woensdag een week vrij kunt krijgen. Or wat in NL het belang van cv bouweb tijdens je stueie is. Maar als je kunt communiceren met elkaar dan kun je dat dus uitleggen en dan snapt ze het!

Ik zit nu ook wel in die fase denk ik dat ze me meer loslaat maar echt heel veel verschil zie ik nog niet echt.

Ik ga niet mijn moeders taal leren, ik vind dat ergens een beetje krom (zij is hier komen wonen ook al klinkt het misschien zo wel een beetje cru).. Bovendien heb ik zat andere dingen die ik moet leren (mijn studie).

Ik heb niet echt dezelfde dingen als jij waar ik tegen aanloop. Het is echt puur communicatie.
Tja bolhoedje, misschien is het krom..maar als je die communicatie wilt verbeteren is dat denk ik de enige optie. Overigens vind ik het kunnen spreken van een andere taal altijd een verrijking.
quote:daydream schreef op 09 januari 2012 @ 13:36:

Je moeder redt zich in de meeste situaties wel.

Er zijn genoeg mensen die hier al jaren wonen en geen woord Nederlands spreken. Dat lijkt mij voor kinderen erg lastig. Het komt voor de buitenwereld vaak ongeïnteresseerd over. Denk maar eens aan oudergesprekken op school.

Het is ook erg lastig voor kinderen. Ik spreek uit ervaring. Tot op heden krijg ik opmerkingen erover omdat mijn moeder nu heel lui en ongeïnteresseerd overkomt. Wat ik me ook wel kan voorstellen dat die mensen dat denken..

Zo heb ik een verschrikkelijke schoonouder die er zo overdenkt (maar het niet aan mij zegt, maar ik heb dit vernomen van mijn vriend) en om die reden al heel erg op haar/mij/ons neerkijkt.
En geef het tijd. Om maar wat te noemen als voorbeeld. Mijn moeder was vroeger erg krampachtig over seks. Bang dat ik beslissingen zou nemen waar ik spijt van zou krijgen. Maar laatst toen ik zenuwachtig vertelde over mijn lover reageerde ze met..ooeeh..lekker dus geef het tijd om te groeien tot een gelijkwaardige relatie tussen 2 volwassenen vs. Moeder-kind.
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 13:40:

Tja bolhoedje, misschien is het krom..maar als je die communicatie wilt verbeteren is dat denk ik de enige optie. Overigens vind ik het kunnen spreken van een andere taal altijd een verrijking.Het is wel een verrijking, maar ik vind dat ik beter mijn energie (om te leren) in mijn studie kan stoppen dan in haar taal. Bovendien vind ik dat net effe weer iets belangrijker omdat het wel om mijn toekomst/carrière gaat.
Bolhoedje, je hoeft het ook niet NU te doen. Maar in de toekomst ga je daar wel tijd/energie voor hebben. Of ga een hele zomer naar je moeders land als dat kan en ga de taal spreken!
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 13:46:

Bolhoedje, je hoeft het ook niet NU te doen. Maar in de toekomst ga je daar wel tijd/energie voor hebben. Of ga een hele zomer naar je moeders land als dat kan en ga de taal spreken!Daar moet ik dan ook wel geld voor hebben.. Het is nogal ver weg en dus prijzig :p Dan moet ik later wel rijk worden. En een hele zomer vrijnemen van je werk is dat uberhaupt mogelijk dan vraag ik me af? Ik denk dat het net te makkelijk is gezegd..
quote:Branca schreef op 09 januari 2012 @ 13:11:

Geen ervaring, maar dit lezende vraag ik me af of jij de taal van je moeder nooit geleerd hebt.

Niet dat je dat zou moeten, maar de tweetalige koppels die ik ken, voeden hun kinderen ook allemaal tweetalig op. Dat is bij jou niet het geval geweest?

Vraag ik me ook af.

En dan kan je je moeder wel aansporen om (beter) Nederlands te leren, niets staat jou in de weg de taal van je moeder te onderhouden als je zo graag een band met haar wil?
quote:shakenandstirred schreef op 09 januari 2012 @ 13:35:

[...]

Ik ken heel veel mensen met Engels als moedertaal, maar is er maar eentje die fatsoenlijk Nederlands spreekt. De rest kent wat woorden en heeft wat vaste zinnetjes uit het hoofd geleerd en dat is het dan. Nul komma nul taalgevoel. En ze snappen de grammatica van hun eigen taal niet en kunnen daardoor ook onmogelijk begrijpen hoe een andere taal in elkaar zit.

Niet met je eens wat betreft het taalgevoel. Het wordt mensen die Engels spreken vooral heel makkelijk gemaakt omdat iedereen in Nederland het ontzettend interessant vindt zijn of haar belabberde Engels te laten horen zodra ze doorhebben dat iemand Engels als moedertaal spreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven