Hoe een lichtpuntje creëren in een zwarte periode?

28-09-2021 20:39 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een naaste van mij heeft onlangs een zeer slechte prognose gekregen. Er is nog een behandeling mogelijk, maar dat gaat alleen nog maar om tijd rekken, en de kans dat dat lukt is ook maar klein.
Een hele grote schok natuurlijk. Hij en wij zijn er kapot van. Geen hoop meer hebben... we ervaren nu dus wat een vreselijke ellende dat is. En niet weten wat er komt.

Er zijn hier vast wel ervaringsdeskundigen... iemand tips? Natuurlijk gaan we veel tijd samen doorbrengen en zijn we dankbaar voor elke dag die we nog samen mogen zijn. Maar is er misschien iets moois te lezen ofzo op dit vlak? Iets om je hoofd een beetje op te klaren? Of iets wat op een of andere manier waardevol kan zijn?

Ik zag net een boek over hoe om te gaan met verdriet, maar dat is duidelijk gericht op verdriet wat weer over gaat. Niet echt gepast dus in deze situatie.

Misschien is het ook wel een heel stom idee, maar ik weet het ook even niet anders.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met "de klappen van het leven" van Russ Harris. Bij bol.com iets van 60 euro maar bij de bruna veel goedkoper

Heel veel sterkte toegewenst xxx
Gun die ander geen opgedrongen lichtpuntjes. Strontvervelend vond mijn oma dat, van die familie die na slecht nieuws overal iets moois in moest zien en haar dat opdrong.

Sterkte voor jullie.
FeeLucifer01 schreef:
28-09-2021 20:52
Gun die ander geen opgedrongen lichtpuntjes. Strontvervelend vond mijn oma dat, van die familie die na slecht nieuws overal iets moois in moest zien en haar dat opdrong.

Sterkte voor jullie.
Dit. En sterkte.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
28-09-2021 20:52
Gun die ander geen opgedrongen lichtpuntjes. Strontvervelend vond mijn oma dat, van die familie die na slecht nieuws overal iets moois in moest zien en haar dat opdrong.

Sterkte voor jullie.
Mooi gezegd
Alle reacties Link kopieren
De Bijbel

Edit: heel veel sterkte in elk geval. Deze suggestie klinkt misschien als totaal niet wat je zoekt, maar als er iets is wat hoop kan brengen, is dat in mijn ervaring dit.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
28-09-2021 21:46
De Bijbel

Edit: heel veel sterkte in elk geval. Deze suggestie klinkt misschien als totaal niet wat je zoekt, maar als er iets is wat hoop kan brengen, is dat in mijn ervaring dit.

Wat een mooie uitspraak.
Minik schreef:
28-09-2021 21:46
De Bijbel

Edit: heel veel sterkte in elk geval. Deze suggestie klinkt misschien als totaal niet wat je zoekt, maar als er iets is wat hoop kan brengen, is dat in mijn ervaring dit.
Eens! :rose:
Alle reacties Link kopieren
Oh...je bedoelt een boek voor de patient, niet voor jezelf? Dat zou ik niet zo maar, ongevraagd, doen
Flipje, wat een naar nieuws hebben jullie gehad. Mijn advies zou eigenlijk vooral zijn om niet te forceren en de persoon zijn verdriet om de situatie te laten hebben.

Je bedoelt het natuurlijk goed en wilt het voor de ander en jezelf lichter maken, maar je kunt de situatie niet ontkennen of veranderen. Lichtpuntjes komen vanzelf weer als hij de ergste schrik verwerkt heeft, nu is het gewoon k*t.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het boek “Als je hebt gehoord dat je niet meer beter wordt” van Eveline Tromp-Klaren wat je zoekt. Geschreven voor de patiënt maar ook waardevol voor de omgeving.
Wat verdrietig Flipje.

Ik heb geen tips voor boeken of lichtpuntjes, maar ik zou vragen waar de persoon die ziek is behoefte aan heeft.

Wil hij gezelschap, of liever even alleen zijn bv. Misschien zijn er zaken die nog geregeld moeten worden en waarmee je kunt helpen. Daarnaast er gewoon voor hem zijn naar behoefte; om troost te bieden, een arm om hem heen. En hem ondersteunen bij het mogelijk maken van dingen die hij nog graag wil en kan.

Ik wens jullie een waardevolle tijd samen :rose:
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
28-09-2021 20:52
Gun die ander geen opgedrongen lichtpuntjes. Strontvervelend vond mijn oma dat, van die familie die na slecht nieuws overal iets moois in moest zien en haar dat opdrong.

Sterkte voor jullie.
Dan begrijp je me niet helemaal denk ik. Ik heb mezelf ook eigenlijk helemaal verkeerd verwoord in de titel.

Hij hoeft helemaal niet bij te zijn. Ik doel ook eigenlijk meer op categorie "zelfhulpboek" (wat ook kut klinkt, maar zo heet die categorie nu eenmaal).
Wat komt er op je af, wat kun je doen en hoe deal je er mee?

Deze persoon is er namelijk helemaal nog niet aan toe, en is nu écht ten einde raad. Het is echt vreselijk.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
29-09-2021 11:59


Deze persoon is er namelijk helemaal nog niet aan toe, en is nu écht ten einde raad. Het is echt vreselijk.
Geef het tijd.Het is ook nog niet zolang geleden dat hij de slechte boodschap kreeg.

Misschien is het boek wat Nummerzoveel noemt nog iets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven