Hoe goed slaapritme krijgen?

31-01-2023 22:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond iedereen,

Ik merk dat mijn slaapritme totaal uit balans is, als ik bijv om 23:00 naar bed ga.. slaap ik misschien pas rond 03:00, ook sta ik niet vroeg op omdat dat nu niet hoeft. Maar ik merk wel dat dit mentaal slopend is soms. Misschien komt dit ook omdat ik bijv. in het weekend ben uitgegaan en dan zeer laat naar bed ga en dan dagen weer moet ‘bijkomen’. Denk uit balans door nu even niet bezig te zijn met werk en school…. Dus kan alles zelf bepalen, maar dit is niet goed voor me merk ik. Hebben jullie tips om mijn slaapritme te herstellen?
Of zoiets gelijks meegemaakt?

Alvast bedankt! :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wekker zetten en optijd je bed uit gaan. Overdag dingen ondernemen en voordat je gaat slapen nog wcen een wandeling maken om je hoofd leeg te maken en dan naar bed.
noekie-noek wijzigde dit bericht op 31-01-2023 22:22
67.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke dag zelfde ritme. Om 2300 naar bed. Om 7 uur opstaan
Geen koffie vanaf de lunch
Geen scherm vanaf avondeten

In het weekend ook een wekker
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2023 22:22
Elke dag zelfde ritme. Om 2300 naar bed. Om 7 uur opstaan
Geen koffie vanaf de lunch
Geen scherm vanaf avondeten

In het weekend ook een wekker
Ja dit was ik ook van plan, het gekke is alleen dat ik ‘s nachts heel veel aan het woelen ben en laat in kan slapen.. als ik 7 uur opsta ben ik echt gaar de volgende dag. Maar misschien eens volhouden en dat het na een week goed gaat?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan soms ook moeilijk inslapen. Wat mij helpt is ademshalingsoefeningen doen. Rustig op je buikademhaling concentreren met je handen op je buik.
Ook luister ik weleens 'white noise'. Helpt ook wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
31-01-2023 22:30
Ik kan soms ook moeilijk inslapen. Wat mij helpt is ademshalingsoefeningen doen. Rustig op je buikademhaling concentreren met je handen op je buik.
Ook luister ik weleens 'white noise'. Helpt ook wel.
Dankjewel! Misschien is mijn melatonine aanmaak ook anders geworden? Ik slaap namelijk ‘s morgens echt heerlijk… thanks!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las net toevallig in je andere topic dat je veel en lang feest and weinig avondjes rust pakt. Ik denk dat als je jezelf (je hoofd en je lijf) wat meer tijd geeft om tot rust te komen, je ook makkelijker in zult slapen.

Ik kan zelf na één drukke dag op het werk allerlei meetings al moeilijk in slaap komen ;-) omdat mijn hoofd en lijf 'aan' blijven staan, dus ik kan me voorstellen dat dat bij jou helemaal het geval zou kunnen zijn. En inderdaad, dit combineren met elke dag op dezelfde tijd naar bed, op dezelfde tijd opstaan, geen dutjes en dit ff een tijdje volhouden. Denk dat er veel winst te behalen is voor jou!
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
yvvieyvv schreef:
31-01-2023 22:27
Ja dit was ik ook van plan, het gekke is alleen dat ik ‘s nachts heel veel aan het woelen ben en laat in kan slapen.. als ik 7 uur opsta ben ik echt gaar de volgende dag. Maar misschien eens volhouden en dat het na een week goed gaat?!
Als je nu niks anders hoeft kun je ook beginnen met 12u slapen en 9u opstaan bijvoorbeeld. En het zo steeds wat meer verschuiven naar een goed ritme.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
31-01-2023 22:32
Ik las net toevallig in je andere topic dat je veel en lang feest and weinig avondjes rust pakt. Ik denk dat als je jezelf (je hoofd en je lijf) wat meer tijd geeft om tot rust te komen, je ook makkelijker in zult slapen.

Ik kan zelf na één drukke dag op het werk allerlei meetings al moeilijk in slaap komen ;-) omdat mijn hoofd en lijf 'aan' blijven staan, dus ik kan me voorstellen dat dat bij jou helemaal het geval zou kunnen zijn. En inderdaad, dit combineren met elke dag op dezelfde tijd naar bed, op dezelfde tijd opstaan, geen dutjes en dit ff een tijdje volhouden. Denk dat er veel winst te behalen is voor jou!
Ja klopt, feesten gaan vaak tot laat door en dat is ook niet bevorderlijk voor het slaapritme. Mijn lichaam lijkt wel continue aan te staan en dat voelt niet meer goed. Denk dat ik daar even mee moet stoppen, deed het al veel minder maar vaak zie ik vrienden alleen tijdens uitgaansgelegenheden, maar nachten uitgaan is denk ik niets meer voor mij.. wordt ook een dagje ouder :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi TO,

Een onregelmatig slaappatroon werkt absoluut niet. Dus dan weer feesten tot laat, dan weer eens vroeg opmoeten, dan uitslapen. Daar raakt je biologische klok van in de war (denk ik). Ik loepte je even, omdat je schrijft over feesten etc. Dacht even kijken of ik zie hoe oud je bent dan. Maar je schrijft ook wel wat dingen over psychische problemen. Dat kan natuurlijk ook meespelen. Ik weet niet hoe t daar nu mee gaat?

Ik zou proberen wat mensen al zeggen: probeer een ritme aan te houden. En dat hoeft niet 10u maar bed, 7u opstaan te zijn, als je toch niet vroeg op hoeft. Maar begin dan eens met 9u op, 12u slapen? Zoiets. En als je niet goed slaapt, sta je evengoed op. Je moet daar even doorheen denk ik. Zie t als een soort jet-lag.

Uiteraard kun je nog steeds in t weekend gezellig eens uitgaan. Maar als je dit door de weeks ook regelmatig doet, denk je lichaam/bio-klok natuurlijk: "whut are you doing girl..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Het bijhouden van een slaapdagboek kan een oplossing zijn voor uw probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedere dag op (ongeveer) dezelfde tijd naar bed, en (ongeveer) dezelfde tijd eruit. Ga je een keer stappen? Sta dan maximaal een uur later dan normaal op. Ook al is het 5 uur s nachts geworden. Ja, dan ben je een dag brak en duf, maar je weet zeker dat je die avond in elk geval heerlijk slaapt.

Dus als je gewone slaapritme van 00:00 - 09:00 uur is, slaap je na het stappen tot maximaal 10:00 uur uit.
Ik zou alleen focussen op het opstaan. Als je dat steeds op hetzelfde moment doet, ga je vanzelf merken wanneer je lichaam wil slapen.

Bij mij is on half 1 naar bed vroeg genoeg om om 7 uur wakker te worden. Als ik om 11 uur naar bed zou gaan, zou ik ook liggen woelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij het meeste heeft geholpen is acceptatie.
Ja, mijn slaappatroon is niet zoals ik dat graag zou zien, maar helaas.

Ik ga wel elke dag rond dezelfde tijd naar bed, verder doe ik geen extra moeite meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2023 22:22
Elke dag zelfde ritme. Om 2300 naar bed. Om 7 uur opstaan
Geen koffie vanaf de lunch
Geen scherm vanaf avondeten


In het weekend ook een wekker
:woa:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Een verzwaringsdeken nemen, dan woel je niet meer. Waarschijnlijk val je dan vanzelf in slaap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het heeft mij echt geholpen om los te laten of ik slaap of niet. Ik ga rond half elf, elf uur naar bed, lekker in het donker nog lezen op mijn e-reader, en ik maak me oprecht niet meer druk om of ik in slaap val. Alles wat ik lekker op bed lig is rust en dus goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik luister graag slaaphypnose op YouTube. Of affirmaties. Zulke rustgevende stemmen, als je teveel aanstaat kom je hiermee misschien wel tot rust. Slaapmasker kan ook helpen om in slaap te vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
yvvieyvv schreef:
31-01-2023 22:27
Ja dit was ik ook van plan, het gekke is alleen dat ik ‘s nachts heel veel aan het woelen ben en laat in kan slapen.. als ik 7 uur opsta ben ik echt gaar de volgende dag. Maar misschien eens volhouden en dat het na een week goed gaat?!
Je bent denk ik geen buschauffeur of chirurg, dus een dagje gaar zijn is niet zo'n probleem. Voordeel is wel dat je dan s avonds moe bent waardoor je sneller in slaap valt.
s avonds prikkels vermijden is wel de beste manier om beter in te slapen. Naast bewegen en zonlicht overdag
Alle reacties Link kopieren Quote
Idd weekje doorpakken met op tijd opstaan ongeacht hoe laat je in slaap viel. In het slechtste geval sla je een nachtje over. Zie het als investering voor een goed slaapritme later.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon op tijd opstaan, dan ben je maar een keer moe. Als je tot 's middags op je nest ligt is het logisch dat je niet om 11 uur kunt slapen.

Als feesten tot de volgende ochtend of zelfs middag duren slaap ik een uur of 2, geen gezeik. Dan slaap je die avond heerlijk en ben je de volgende ochtend weer fris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fluitketel schreef:
01-02-2023 11:57
Gewoon op tijd opstaan, dan ben je maar een keer moe. Als je tot 's middags op je nest ligt is het logisch dat je niet om 11 uur kunt slapen.

Als feesten tot de volgende ochtend of zelfs middag duren slaap ik een uur of 2, geen gezeik. Dan slaap je die avond heerlijk en ben je de volgende ochtend weer fris.
Het gekke is dat ik de volgende ochtend na die lange nacht van het feesten totaal niet fit ben en niet lekker slaap. Maar misschien maak ik gewoon veel te veel stresshormonen aan
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruik je pillen als je uitgaat? Dat kan je slaapritme ook grondig verstoren.
Alle reacties Link kopieren Quote
yvvieyvv schreef:
01-02-2023 17:05
Het gekke is dat ik de volgende ochtend na die lange nacht van het feesten totaal niet fit ben en niet lekker slaap. Maar misschien maak ik gewoon veel te veel stresshormonen aan
pillen?
alcohol?
adrenaline?

even wat minderen gaat je echt helpen
Alle reacties Link kopieren Quote
yvvieyvv schreef:
01-02-2023 17:05
Het gekke is dat ik de volgende ochtend na die lange nacht van het feesten totaal niet fit ben en niet lekker slaap. Maar misschien maak ik gewoon veel te veel stresshormonen aan
Laat me raden: je hebt gegoogled op allerlei alternatieve ideeën, i.p.v. de tips uit dit topic ter harte te nemen en eerst eens te werken aan een goed ritme.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven