Hoe kan alcohol zo sociaal geaccepteerd zijn?

zaterdag 17 september 2022 om 08:30
Ik open dit topic omdat ik erg nieuwsgierig ben hoe jullie hierover denken.
Zelf drink ik niet. Omdat ik de smaak van alcohol echt ranzig vindt, zelfs al zit het verstopt in een mierzoete cocktail. Daarnaast heb ik geen behoefte om mijn "scherpte" te verliezen.
Maar alcohol is heel erg normaal in onze wereld. Zo normaal, dat als ik zeg niet te drinken, mensen meestal verbaast kijken en zeggen "O? He helemaal niks? Waarom? "
Je moet dus eigenlijk jezelf verantwoorden waarom je jezelf niet vergiftigd. Niemand zal vragen waarom je geen snuif coke neemt, maar wel waarom je geen gezellig wijntje meedoet.
Ook als je naar tv kijkt, roken mag bijv bijna niet meer getoond worden in films series enz want het is slecht. (Ik rook niet btw) Maar wanneer je een willekeurige reality volgt zoals B&B vol liefde of MAFS, vliegen de gezellige drankjes hier en een borreltje daar je om de oren. Wijn bij de lunch, wijn bij het diner, savonds even de kroeg in en daar wat bier wegtikken. Allemaal heel normaal? "Ergens op de wereld is het 17.00 uur hi ha ho"
Ik ben gewoon hier in NL geboren en opgegroeid maar toch kan ik deze mindset niet begrijpen. Alcohol tast je bewustzijnsniveau aan en je manier van handelen. Waarom kiest men daar bewust voor en vindt dit ook nog lollig?
Brand los
Zelf drink ik niet. Omdat ik de smaak van alcohol echt ranzig vindt, zelfs al zit het verstopt in een mierzoete cocktail. Daarnaast heb ik geen behoefte om mijn "scherpte" te verliezen.
Maar alcohol is heel erg normaal in onze wereld. Zo normaal, dat als ik zeg niet te drinken, mensen meestal verbaast kijken en zeggen "O? He helemaal niks? Waarom? "
Je moet dus eigenlijk jezelf verantwoorden waarom je jezelf niet vergiftigd. Niemand zal vragen waarom je geen snuif coke neemt, maar wel waarom je geen gezellig wijntje meedoet.
Ook als je naar tv kijkt, roken mag bijv bijna niet meer getoond worden in films series enz want het is slecht. (Ik rook niet btw) Maar wanneer je een willekeurige reality volgt zoals B&B vol liefde of MAFS, vliegen de gezellige drankjes hier en een borreltje daar je om de oren. Wijn bij de lunch, wijn bij het diner, savonds even de kroeg in en daar wat bier wegtikken. Allemaal heel normaal? "Ergens op de wereld is het 17.00 uur hi ha ho"
Ik ben gewoon hier in NL geboren en opgegroeid maar toch kan ik deze mindset niet begrijpen. Alcohol tast je bewustzijnsniveau aan en je manier van handelen. Waarom kiest men daar bewust voor en vindt dit ook nog lollig?
Brand los

zaterdag 17 september 2022 om 12:40
Ik drink ook geen alcohol (vind he echt vies!!!) en mensen die zeggen "ja maar alcohol proef je niet" die liegen gewoon. Ik proef het meteen, zelfs als het stiekem in ijs zit.
En dan krijg je van die opmerkingen tot "jij drinkt niet? waarom?" "oh wat raar" of zelfs "nou jij bent echt heel saai"... Hoezo moet je alcohol drinken om gezellig te zijn? Ik vind mezelf leuk en gezellig zonder. En sowieso heeft mijn familie een kwade dronk dus zo leuk is het allemaal niet.
En dan krijg je van die opmerkingen tot "jij drinkt niet? waarom?" "oh wat raar" of zelfs "nou jij bent echt heel saai"... Hoezo moet je alcohol drinken om gezellig te zijn? Ik vind mezelf leuk en gezellig zonder. En sowieso heeft mijn familie een kwade dronk dus zo leuk is het allemaal niet.
zaterdag 17 september 2022 om 12:41
Daar kan ik me dan weer niet zo druk om maken, wat in 'bepaalde kringen' gebeurt.
Maar om bij dit voorbeeld te blijven. Elke lijn coke die gesnoven wordt kun je linea recta doortrekken naar de misdaad, smokkel, moord, en ondermijning. Dat kun je van een fles wijn niet zeggen.
zaterdag 17 september 2022 om 12:49
Ik snap wel hoe het komt dat alcohol meer geaccepteerd is dan andere drugs. Zoals gezegd: in de Middeleeuwen was bier en wijn veelal gezonder dan het water dat toen voorhanden was. Als je kijkt naar hoeveel en hoe vaak men toen dronk, valt het nu alleszins mee 
Ik drink sinds dit jaar bijna niet meer. Ben begonnen met Dry January en zo het hele jaar door. Alleen tijdens m'n vakantie en nog 2x bij een etentje wat gehad. En ja, omdat men gewend was dat ik altijd wel een wijntje nam (tenzij ik reed en dus nam ik ook heel vaak geen wijntje) werd me wel gevraagd waarom.
Op de site Ikpas.nl heb ik inmiddels veel gelezen over de gevolgen van alcohol. Ik dronk te weinig om ook maar enigszins een positief effect van stoppen te merken, maar ik schrok wel van hoeveel negatieve effecten 'af en toe' een glas wijn kan hebben.
Toch is het volgens mij niet, zoals mensen hier beweren, ongezonder dan roken. Maar misschien is dat tot nu toe moeilijk te onderzoeken geweest, omdat de meeste rokers ook alcohol zullen drinken en vice versa.
Waar ik me wel ongelooflijk aan stoor is het alcoholgebruik in series en films en het feit dat iedereen zo weer in de auto stapt. Zeker in Amerikaanse films en series (die ik gewoon het meeste kijk) Slechts 1x heb ik de zin gehoord "nee, doe maar niet, ik moet rijden" En dan wordt er niet 1 wijntje of biertje gedronken, nee dan zijn ze al even bezig. (en het glas gaat altijd leeg, in tegenstelling tot de borden met eten, die nooit leeg gegeten lijken te worden, maar dat is een ander topic)
Maar juist dat soort beelden normaliseert het drinken. Je kunt wel zeggen 'gevaarlijk' en 'ongezond' maar op tv zie je toch dat het heel normaal is en dat het erbij hoort?
Afijn, alcohol is ingeburgerd, mede doordat 'we' het al eeuwen doen, maar alcoholvrij wordt ook steeds normaler, zo zie ik om mij heen en op tv

Ik drink sinds dit jaar bijna niet meer. Ben begonnen met Dry January en zo het hele jaar door. Alleen tijdens m'n vakantie en nog 2x bij een etentje wat gehad. En ja, omdat men gewend was dat ik altijd wel een wijntje nam (tenzij ik reed en dus nam ik ook heel vaak geen wijntje) werd me wel gevraagd waarom.
Op de site Ikpas.nl heb ik inmiddels veel gelezen over de gevolgen van alcohol. Ik dronk te weinig om ook maar enigszins een positief effect van stoppen te merken, maar ik schrok wel van hoeveel negatieve effecten 'af en toe' een glas wijn kan hebben.
Toch is het volgens mij niet, zoals mensen hier beweren, ongezonder dan roken. Maar misschien is dat tot nu toe moeilijk te onderzoeken geweest, omdat de meeste rokers ook alcohol zullen drinken en vice versa.
Waar ik me wel ongelooflijk aan stoor is het alcoholgebruik in series en films en het feit dat iedereen zo weer in de auto stapt. Zeker in Amerikaanse films en series (die ik gewoon het meeste kijk) Slechts 1x heb ik de zin gehoord "nee, doe maar niet, ik moet rijden" En dan wordt er niet 1 wijntje of biertje gedronken, nee dan zijn ze al even bezig. (en het glas gaat altijd leeg, in tegenstelling tot de borden met eten, die nooit leeg gegeten lijken te worden, maar dat is een ander topic)
Maar juist dat soort beelden normaliseert het drinken. Je kunt wel zeggen 'gevaarlijk' en 'ongezond' maar op tv zie je toch dat het heel normaal is en dat het erbij hoort?
Afijn, alcohol is ingeburgerd, mede doordat 'we' het al eeuwen doen, maar alcoholvrij wordt ook steeds normaler, zo zie ik om mij heen en op tv
Later is nu

zaterdag 17 september 2022 om 12:49
Ik ook niet hoor. Het is zowel als voorbeeldje en als een grapje bedoeld.Fairway schreef: ↑17-09-2022 12:41Daar kan ik me dan weer niet zo druk om maken, wat in 'bepaalde kringen' gebeurt.
Maar om bij dit voorbeeld te blijven. Elke lijn coke die gesnoven wordt kun je linea recta doortrekken naar de misdaad, smokkel, moord, en ondermijning. Dat kun je van een fles wijn niet zeggen.
Daar heb je helemaal gelijk in ! Meteen een goede verklaring waarom andere drugs dan alcohol minder geaccepteerd is.
zaterdag 17 september 2022 om 12:50
Alcohol proef je inderdaad wel degelijk. Daarom is het ook zo moeilijk om een lekkere alcoholvrije wijn te vinden. Helaas.Maris_90 schreef: ↑17-09-2022 12:40Ik drink ook geen alcohol (vind he echt vies!!!) en mensen die zeggen "ja maar alcohol proef je niet" die liegen gewoon. Ik proef het meteen, zelfs als het stiekem in ijs zit.
Later is nu
zaterdag 17 september 2022 om 12:55
Ik snap het punt van alcohol vrij bier en wijn ook totaal niet. Drink dan cola of spa rood (wat ik dan ook doe wanneer ik geen zin heb in alcohol!).
Het gáát bij bier en wijn toch om de alcohol? Niemand vraagt me op een feestje om de tien minuten of ik 'nog een spaatje?' wil

Bestaat er ook zoiets als alcohol-vrije whiskey? Dat lijkt me gewoon piswater.

zaterdag 17 september 2022 om 12:58
Precies. Want de omgekeerde redenatie hoor je ook vaak van mensen die niet drinken en denken dat we ons allemaal tegen onze zin in over de alcoholsmaak heen zetten. Nee. De alcoholvrije variant is vaak gewoon echt minder lekker. Dan drink ik liever helemaal wat anders.
zaterdag 17 september 2022 om 13:01
Fairway schreef: ↑17-09-2022 12:55Ik snap het punt van alcohol vrij bier en wijn ook totaal niet. Drink dan cola of spa rood (wat ik dan ook doe wanneer ik geen zin heb in alcohol!).
Het gáát bij bier en wijn toch om de alcohol? Niemand vraagt me op een feestje om de tien minuten of ik 'nog een spaatje?' wil
Eh nee. Voor mij gaat het bij bier en wijn júist over de smaak. En helaas is vind ik die het lekkerst met alcohol, maar gelukkig maken ze ze steeds lekkerder zonder. Vooral het bier en dan ook de speciaalbieren. Qua wijn heb ik inmiddels 1 die ik wel lekker vind, maar spa rood met wat appelsap komt ook in de buurt

Ik kan dus niet een hele avond cola drinken. Daar word ik echt naar van. Van bruisend water al wat minder.
dreamer wijzigde dit bericht op 17-09-2022 13:01
0.86% gewijzigd
Later is nu
Alcoholvrije whiskey bestaat dus inderdaad:
https://www.alcoholfreedrinks.nl/whisky ... OgQAvD_BwE
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee, getver, cola als vervanger. Er zijn inderdaad behoorlijk weinig alcoholvrije bieren en wijnen die echt lekker zijn. Het kan hoor, dat het de alcohol is die precies de juiste pit en bitter geven, het gaat iig niet om de roes van alcohol.Fairway schreef: ↑17-09-2022 12:55Ik snap het punt van alcohol vrij bier en wijn ook totaal niet. Drink dan cola of spa rood (wat ik dan ook doe wanneer ik geen zin heb in alcohol!).
zaterdag 17 september 2022 om 13:16
Nou, ik kan cola echt niet gelijkstellen aan wijn. Wijn kan je gerecht maken of breken. Cola breekt het alleen maar.Fairway schreef: ↑17-09-2022 12:55Ik snap het punt van alcohol vrij bier en wijn ook totaal niet. Drink dan cola of spa rood (wat ik dan ook doe wanneer ik geen zin heb in alcohol!).
Ik heb ooit in een toprestaurant gegeten en kon toen geen wijn nemen omdat ik zou rijden.
Het eten was nog steeds uitstekend, maar wijn erbij maakt het echt af. Dat lukt je niet met spa en zeker niet met cola.
Alcoholvrije wijn is ook totaal anders qua smaak dan alcoholhoudende wijn. Ik vind het niet lekker.
Alcoholvrij bier is beter te doen en dat drink ik graag. Waarom? Omdat ik de smaak lekker vind. Water vind ik een hele avond lang saai, en fris te zoet.
zaterdag 17 september 2022 om 13:17
Ik vind het zo jammer dat alcoholvrij altijd zo duur is, dat weerhoudt me echt om gewoon eens een proeverijtje van verschillende alcoholvrije dranken te organiseren. Ik zou het wel fijn vinden om een echt lekker alcoholvrij drankje te ontdekken.Susan schreef: ↑17-09-2022 13:01Alcoholvrije whiskey bestaat dus inderdaad:
Ik ben sinds een tijdje gestopt met drinken omdat het hele idee me wat ging tegenstaan en ik wat gezonder wil leven maar hoewel dat me heel makkelijk af gaat merk ik wel dat ik met name laat op de avond echt geen idee heb wat ik nu weer moet drinken. Thee staat me dan na al een hele dag thee getankt te hebben echt tegen, koffie drink ik niet, frisdranken vind ik ook niet zo lekker, spa rood of water vind ik saai en ook niet echt lekker dus tja, wat dan?
ik ben een echte wijndrinker, dronk sowieso al nooit sterke drank en echt heel sporadisch bier, en ik zoek nog steeds naar een lekker alcoholvrij alternatief.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 17 september 2022 om 13:18
Sowieso kun je van alcohol veel meer weg krijgen dan van frisdrank of water. Je tikt makkelijk een paar bier of wijn achter elkaar weg in niet al te lange tijd, maar ga maar eens 4 cola of Spa rood achter elkaar drinken. Niet te doen.Dreamer schreef: ↑17-09-2022 13:01Eh nee. Voor mij gaat het bij bier en wijn júist over de smaak. En helaas is vind ik die het lekkerst met alcohol, maar gelukkig maken ze ze steeds lekkerder zonder. Vooral het bier en dan ook de speciaalbieren. Qua wijn heb ik inmiddels 1 die ik wel lekker vind, maar spa rood met wat appelsap komt ook in de buurt![]()
Ik kan dus niet een hele avond cola drinken. Daar word ik echt naar van. Van bruisend water al wat minder.
zaterdag 17 september 2022 om 13:25
Bedoel je dan op een feestje?fashionvictim schreef: ↑17-09-2022 13:17dat ik met name laat op de avond echt geen idee heb wat ik nu weer moet drinken.
Thuis drink ik gewoon niks 's avonds.
zaterdag 17 september 2022 om 14:00
Eens. En ook over wat al gezegd werd m.b.t. rare opmerkingen en vragen over 'afwijkende' keuzes of situaties in het algemeen.Stormke81 schreef: ↑17-09-2022 09:35Het is veel makkelijker met mate te nuttigen. Er is natuurlijk een groep die alcoholist is maar een grote groep gebruikt het echt met mate.
Roken is ander soort verslaving met hogere frequentie en het is bijvoorbeeld normaal om dit onder werktijd te doen. Even peukje doen kan, maar een wijntje om 15 uur tijdens je werk weer niet.
Ik kan wel genieten van een goed glas wijn bij het eten in een restaurant of paar biertjes tijdens het dorpsfeest. Maar verder drink ik niet tot nauwelijks.
Uit mijn jeugd ook slechte herinneringen aan veel alcohol dus stomdronken, dronken of aangeschoten is niets voor mij.
Ik zou overigens niet weten waarom er wezenlijk anders naar sterke drank gekeken moet worden. Daar reken je qua eenheden normaal gesproken al anders mee. En ik word juist wel eens moe van mensen die bezwaarlijk kijken als ze mijn verzameling sterkte drank zien. Alsof ik dat uit dezelfde glazen in hetzelfde tempo wegtik als anderen bier en wijn. Integendeel, zou ik willen zeggen. Een bodempje (in een glas voor sterke drank dus) voor de smaak vind ik vaak al zat. En bij sterke drank zou ik veel harder mijn best moeten doen om dezelfde kater te hebben als van bier of - erger nog - wijn. Dat kan per persoon natuurlijk verschillen, en ik wil ook geen reclamepraatje houden, maar ik vind de (voor)oordelen gewoon raar en onterecht .
Rode wijn mocht ik qua smaak ook graag drinken, maar ik trek de tannine niet meer, waardoor ik een of twee glazen de volgende dag moet bekopen met zware hoofdpijn. Daar baal ik van. Genoeg alcohol in de wereld, maar af en toe een rode wijn kon ik erg van genieten.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 17 september 2022 om 14:11
humanista schreef: ↑17-09-2022 09:31Alcohol levert dan misschien wel heel wat geld op voor de schatkist maar het brengt ook heel veel narigheid. Denk aan dronken/aangeschoten automobilisten die kinderen van hun fiets rijden, voetbalhooligans die onder invloed van drank een trein slopen en noem allemaal maar op, huiselijk geweld waarbij alcohol heel vaak een rol speelt, zuiplappen in het uitgaansleven die herrie schoppen, overlast, ze vallen of vechten en moeten met een ambulance afgevoerd worden naar het ziekenhuis, treinstations en tunneltjes waar het altijd meurt naar de zeik van bierdrinkers. Kost allemaal heel veel geld en is goor en irritant.
Wat mij betreft hoeft er geen alcoholvrije samenleving te komen want er zijn meer dan genoeg mensen die er prima mee om kunnen gaan en er lekker van kunnen genieten. Maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet meer kunnen en te ver gaan. Ook dat is genormaliseerd. Als iemand stomdronken naar huis waggelt lachen we daarom. Alcohol is altijd en overal maar waarom moet dat zo ontzettend gefaciliteerd worden?
Ik vind het zelf helemaal niet om te lachen, ik vind het triest en storend. Ik heb geen moeite met alcohol, misschien komt het door hoe ik het gebruik maar ik zie het niet als een hard drug. Ik drink zelf altijd met mate, misschien dat ik twee keer in het jaar een keer twee drankjes op een avond drink, daarnaast nog iets van tien/vijftien keer een enkel drankje in de rest van het jaar?
Ik zou het wel heel prettig vinden als het aan banden gelegd zou kunnen worden want al die achterlijke, kostbare en levensgevaarlijke dingen die oiv alcohol gebeuren vind ik intriest en zo onnodig. Dan zou je overal moeten blazen ofzo en dan meteen wegwezen als je te hoog zit?
Wat mij betreft komt het echt tot een eind dat je gelegenheden hebt die erop gericht zijn om veel drank te drinken, maar ook dat er overal maar alcohol geschonken wordt (laat ze bijv. in de voetbalstadions maar lekker overstappen op 0%).
zaterdag 17 september 2022 om 14:14
En bij de McDonalds daarentegen, is een menu pas compleet met een large Coke...Stella_Aurora schreef: ↑17-09-2022 13:16Nou, ik kan cola echt niet gelijkstellen aan wijn. Wijn kan je gerecht maken of breken. Cola breekt het alleen maar.
Ik heb ooit in een toprestaurant gegeten en kon toen geen wijn nemen omdat ik zou rijden.
Het eten was nog steeds uitstekend, maar wijn erbij maakt het echt af. Dat lukt je niet met spa en zeker niet met cola.

Ik geloof direct dat wijn lekker is bij sommige gerechten, wat zeg ik, ik heb net een fles wijn gekocht voor het eten vanavond! Maar ik kan ook prima zonder.
zaterdag 17 september 2022 om 14:48
Diediear schreef: ↑17-09-2022 11:08Zou mij eigenlijk ook aan mijn reet roesten hoor wat iedereen wel/niet doet. Het valt mij alleen op dat alcohol een van de schadelijkste middelen ter wereld is en we dat massaal doen en er ook weinig van vinden. Maar owee als iemand een pilletje gebruikt. Zelfde geldt voor sigaretten trouwens.
Ik vind dat echt zulke verschillende dingen: alcohol, xtc en sigaretten.
Alchohol kun je per slokje nemen of weer stoppen, je kunt het dus heel makkelijk doseren en daarmee ook de roes die je wel of niet krijgt. Je zit niet meteen aan een hele fles vast.
XTC is een pil, die neem je of niet, meer valt er niet aan te doseren. Je kunt het niet nemen om alleen maar even lekker van de smaak te genieten en er verder geen merkbare roes van te hebben (zoals bij alcohol wel kan). Daarnaast weet je nooit wat er in het pilletje zit, het is niet gereguleerd en gecontroleerd en dat levert weer allerlei risico's op die je bij alcohol uit de winkel niet hebt.
Sigaretten, tja, daar hebben vrijwel altijd anderen last van. Schadelijke walmen, stank. Neem dan maar dat xtc-pilletje, daar heeft de omgeving tenminste geen last van als je thuis blijft of op dat festival staat.
zaterdag 17 september 2022 om 15:36
fashionvictim schreef: ↑17-09-2022 13:17Ik vind het zo jammer dat alcoholvrij altijd zo duur is, dat weerhoudt me echt om gewoon eens een proeverijtje van verschillende alcoholvrije dranken te organiseren. Ik zou het wel fijn vinden om een echt lekker alcoholvrij drankje te ontdekken.
Ik ben sinds een tijdje gestopt met drinken omdat het hele idee me wat ging tegenstaan en ik wat gezonder wil leven maar hoewel dat me heel makkelijk af gaat merk ik wel dat ik met name laat op de avond echt geen idee heb wat ik nu weer moet drinken. Thee staat me dan na al een hele dag thee getankt te hebben echt tegen, koffie drink ik niet, frisdranken vind ik ook niet zo lekker, spa rood of water vind ik saai en ook niet echt lekker dus tja, wat dan?
ik ben een echte wijndrinker, dronk sowieso al nooit sterke drank en echt heel sporadisch bier, en ik zoek nog steeds naar een lekker alcoholvrij alternatief.
Raar is dat he, dat het je tegen gaat staan. Vind ik tenminste. Ik heb vroeger veel gedronken, nu staat het me tegen. En niet om de drankjes zelf, die zijn nog steeds lekker, maar om het idee van alcohol. Ik had het zo nog niet omschreven, maar zo voel ik het inderdaad.
Verder ben ik op zoek gegaan naar eenvoudige mocktails. Doe ik nog steeds niet veel mee, maar het is wel een manier om je drankjes eens op te leuken. Ik drink inderdaad ook de héle dag thee. Wel verschillende smaken, maar uiteindelijk is het allemaal heet water met een smaakje. Ik heb een soda stream en daarmee maak ik koud water met bubbles. Maar dat is dus ook geschikt voor sommige mocktails. En met een bepaald appelsap is het net een soort cider.
Later is nu
zaterdag 17 september 2022 om 15:40
Persoonlijk vind ik het idee dat alcohol de smaak van een bepaald gerecht zou verbeteren een beetje flauwekul (ja, jij zegt het niet, degene op wie je reageert) Ik heb inderdaad moeten zoeken naar een lekker drankje bij de pizza, want daar dronk ik eigenlijk altijd rode wijn bij. Nu is een glas water ook voldoende.
Ik snap wel dat er bepaalde gerechten zijn, waarbij een bepaalde wijn aanvullend kan werken (en cola juist helemaal niet) maar bij een echt goed duur gerecht, zou je eigenlijk helemaal niets moeten drinken, om het goed te proeven, lijkt me. In zekere zin verpest je de smaak van het eten, want je voegt wat toe dat er niet in hoort.
Later is nu
zaterdag 17 september 2022 om 16:04
Precies dit heb ik dus ook. Drink thee en koffie en dan na acht uur 's avonds alleen nog thee. Soms een glas cola maar merk dat het we gaat tegen staan. Gewoon water vind ik niet echt lekker en ranja/ limonade eigenlijk ook niet. Misschien dat ik dan toch maar weer aan de Chrystal Clear. Ik drink wel alcohol trouwens maar niet wekelijks en zelfs maanden dat ik het niet krijgfashionvictim schreef: ↑17-09-2022 13:17Ik vind het zo jammer dat alcoholvrij altijd zo duur is, dat weerhoudt me echt om gewoon eens een proeverijtje van verschillende alcoholvrije dranken te organiseren. Ik zou het wel fijn vinden om een echt lekker alcoholvrij drankje te ontdekken.
Sowieso stom als mensen een ander iets willen opdringen of het nou om eten/drinken/meningen of wat dan ook gaat.
Maar mensen gaan voorbij
zaterdag 17 september 2022 om 16:23
zaterdag 17 september 2022 om 16:26
Ik vind het werkelijk bijzonder dat zoveel mensen kennelijk door hun sociale omgeving gepusht worden tot alcoholgebruik en de ene na de andere waggelende dronkelap voorbij zien schuiven.
Misschien zit het probleem dan niet alleen in de alcohol, maar ook dat je kennelijk nogal asociale droeftoeters om je heen verzamelt.
Dat klinkt misschien onvriendelijk, maar ik vind het net zo onvriendelijk om met mijn beschaafde glaasje wijn bij de maaltijd in het kamp “harddrugvergoelijkende drankafhankelijke paria” geplaatst te worden.
Tegen alcomobilisten en drankmisbruikers mag wat mij betreft opgetreden worden, maar ik wens geen betuttel over mijn glaasje op de vrijdagavond.
Misschien zit het probleem dan niet alleen in de alcohol, maar ook dat je kennelijk nogal asociale droeftoeters om je heen verzamelt.
Dat klinkt misschien onvriendelijk, maar ik vind het net zo onvriendelijk om met mijn beschaafde glaasje wijn bij de maaltijd in het kamp “harddrugvergoelijkende drankafhankelijke paria” geplaatst te worden.
Tegen alcomobilisten en drankmisbruikers mag wat mij betreft opgetreden worden, maar ik wens geen betuttel over mijn glaasje op de vrijdagavond.
Na zevenhonderd jaren
zaterdag 17 september 2022 om 16:29
Overigens heeft alcohol, met name wijn niet alleen een lange maar ook een mooie historie. De smaak reflecteert het gebied waar de druiven verbouwd zijn, er zijn nog veel familiebedrijven, oude wijngaarden en bijzondere gebieden. Iets dat je van de productie van coke of xtc niet kan zeggen.
Ik zie wijn daarom als een mooi product en iets om van te genieten - met mate.
Overigens heb ik vrienden die niet drinken en die hebben onveranderd een heel andere kijk op wijn. Zij zien de alcohol, de risico’s, verlies van controle of vinden het gewoon niet lekker.
Ik zie wijn daarom als een mooi product en iets om van te genieten - met mate.
Overigens heb ik vrienden die niet drinken en die hebben onveranderd een heel andere kijk op wijn. Zij zien de alcohol, de risico’s, verlies van controle of vinden het gewoon niet lekker.
zaterdag 17 september 2022 om 16:51
Ginevra schreef: ↑17-09-2022 16:26Ik vind het werkelijk bijzonder dat zoveel mensen kennelijk door hun sociale omgeving gepusht worden tot alcoholgebruik en de ene na de andere waggelende dronkelap voorbij zien schuiven.
Beetje raar: als je in een stadscentrum woont zie je die dronkenlappen aan je voorbij schuiven, ongeacht wie je om je heen verzamelt. En als je tot een familie behoort waar alcohol er erg 'bij hoort' dan heb je die mensen ook niet om je heen verzameld.
Maar de wens om elke alcoholconsumerende persoon tot paria te doen verworden deel en snap ik ook niet. Nou was dat ook alleen Solo die dat heeft gezegd, dus dat is nog niet meteen een trend.
Ik zou wel echt voorstander zijn om het onder invloed zijn van alcohol in het openbaar flink aan banden te leggen, gezien de gevolgen die dat allemaal heeft. Drankje prima, maar wil je veel meer drinken dan doe je dat maar thuis en blijf je ook maar thuis.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in