Hoe kan ik behandeling PsyQ stoppen?

03-12-2013 08:36 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit zonder al teveel gezeur over waarom. Ik heb al zo'n 6 gesprekken gehad, misschien meer. Heb verder geen ernstige depressie maar een matige. Alleen heb ik totaal geen baat bij de afspraken met de psychologe.

Ik kom er en ga weer weg. Het voelt als theeleuten. Ik kom er om nutteloos te praten en mijn verhaal te doen alleen. Ondertussen heb ik niet het gevoel alsof ik raad of adviezen krijg om mijn leven of situatie te beteren. Het is echt alleen praten, praten en nog eens praten en de psychologe luistert alleen maar passief. Ik krijg ook geen medicijnen.

En eerlijk ik heb niks aan dat praten. Het lucht niet eens op. Ik krijg er werkelijk niks voor terug. Ik heb niet het gevoel alsof ik geholpen word of er beter van word.

Het is gewoon weer een extra verplichting om er te komen opdagen en ik ga altijd weg zonder gevoel iets te hebben meegekregen.
Ik heb sowieso het gevoel, niet alleen hier maar op alle soortgelijke topics, dat de mensen aan de ene kant van de tafel toch altijd een andere mening hebben dan die aan de andere kant.

Ook hier weer duidelijk merkbaar.

Die externalisatie, vermijding (ineens de behandeling stoppen zonder uitleg), passiviteit en onuitgesproken ontevredenheid zijn overigens vaak deel van de hulpvraag. Dus ik zou zeggen maak dat vooral ook bespreekbaar in die sessies.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Als client mag je behandeling door een psycholoog te aller tijde zonder opgaaf van redenen beëindigen. Dit is vastgelegd in de beroepscode waaraan psychologen zich dienen te houden. Voor de psycholoog in kwestie is het wellicht nuttig om te weten waarom je stopt, maar dit hoef je dus niet te zeggen.
Very_Cherry: voor 80 euro per uur zou ik ook niet teruggaan om uitleg te geven over waarom ik de behandeling wil stoppen, dan besteed ik dat geld liever aan een beter (bij mij passend)e psycholoog. Ik vind het zijn/haar werk om te controleren of de patiënt de behandeling prettig vindt. De patiënt is misschien verantwoordelijk voor zijn levensgeluk, maar de psycholoog krijgt betaald voor een dienst.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Very__Cherry schreef op 03 december 2013 @ 15:05:

Die externalisatie, vermijding (ineens de behandeling stoppen zonder uitleg), passiviteit en onuitgesproken ontevredenheid zijn overigens vaak deel van de hulpvraag. Dus ik zou zeggen maak dat vooral ook bespreekbaar in die sessies.Precies, is niet onlogisch bij een (matige) depressie!
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Ik heb wisselende ervaringen bij Psyq. Zolang het redelijk met mij ging had ik er veel aan maar na het overlijden van mijn man was ik erg suïcidaal en ik heb dit aangegeven dat ik bang was mezelf wat aan te doen. Werd niets maar dan ook niets mee gedaan (een non-suïcide contact, een opname of vaker gesprekken zouden bv. een optie zijn geweest)

Nadat ik dus idd een hele serieuze poging gedaan had en opgenomen werd was ze helemaal verbaasd. Wie had dat nou toch kunnen vermoeden? Eh heel vreemd ben er ook niet meer teruggegaan.

Maar TO, ik denk dat je dit toch ter sprake kunt brengen? Deel je gevoel kijk of ze kan bieden wat jij nodig blijkt te hebben en zo niet dan kijken of je over kan stappen.
Ach kom op, er is ook nog zoiets als fatsoen, dames Perzika en Tosh. Het kan ook telefonisch of per mail. Even aangeven dat je wil stoppen, plus korte motivatie, s gewoon gezond gedrag. Maar goed, daar zit ws dan ook het knelpunt.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik stelde voor om het telefonisch te doen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:poezenmoes95 schreef op 03 december 2013 @ 14:48:

Wat jammer al die negatieve ervaringen met Psyq. Ikzelf ben juist heel erg positief! Ik heb daar ook een psychologe gehad die ik totaal niet professioneel over vond komen, ik heb toen zelf aan de bel getrokken en om een andere gevraagd. Dat was geen probleem! Ik kom er altijd graag en voel me echt geholpen.

Ik heb de indruk dat TO het niet echt een kans gegeven heeft eerlijk gezegd. Je bent in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor je therapie! Het is aan jou om aan te geven waar je behoefte aan hebt. Het is te makkelijk gedacht om maar lekker achterover te leunen en te verwachten dat een therapeut alles magisch voor je oplost.

Ik snap het probleem dan ook niet. Als je echt ontevreden bent dan zeg je toch op? Daar hoef je mijns inziens geen topic voor te openen. Maar weet wel dat je met deze houding op een andere plek geen steek verder komt!!!!!!Volledig mee eens. Cliënt en psycholoog sturen beiden het gesprek, niet alleen de psycholoog.
quote:213juniper schreef op 03 december 2013 @ 10:40:

[...]

Nee, sorry, een psych. moet juist de vaardigheden hebben om de lead te nemen. Ervaring en kennis met hoe je dit soort problemen benadert, bespreekt en oplossingen doorneemt. Je moet wel open en eerlijk zijn, alles vertellen. Maar iemand moet van wanten weten hoe dit aan te pakken. Mijn ervaring is net zo, 45 min. thee drinken en weer gaan. Sorry, daar heb ik geen zak aan. Ik ben later bij een psychiater terecht gekomen, en daar zat een duidelijke structuur in de sessies. Niks een beetje kletsen, het voortouw werd genomen. Ik moest me inzetten en ook de meegegeven 'taken/opdrachten' uitvoeren, soms dingen bijhouden in boekje. Dat werkte stukken beter, gaf meer inzicht in mijzelf en ik kreeg de tools aangereikt om er verbetering in aan te brengen. Feed back was ook nuttig, en ik kreeg een hoop info over depressies, onderzoeken etc.

Ja ik krijg ook wel opdrachten mee.... moet een zogenaamde g-schema bijhouden. Wat is er voorgevallen, hoe sloeg mijn stemming toen om, hoe handelde ik, wat is het gevolg? Heb dat 1 keer gedaan en moet weer voor de volgende afspraak weer zo'n schema bijhouden, alleen heb ik het gevoel dat ik daar tijdens de afspraak ook niet veel aan had. We hebben schema snel doorgenomen maar verder geen tips of adviezen hoe ik best kan handelen in voorgevallen situaties. Misschien komt dat nog? Dus nog een paar gesprekken meemaken, kijken of ik daar iets wijzer van word.

Ik ben trouwens meer van het praktische. Heb vaak ook meer aan adviezen van life coaches als Tony Robbins. Die kunnen me echt raken en motiveren. Al heb ik zo'n motivatie dan op dagelijks basis nodig anders val ik terug. Natuurlijk moet ik situaties positiever leren inzien, maar heb ook behoefte aan echte veranderingen in mijn leven, niet alleen mentaal, en ook iemand die me daar in helpt en steunt want ik ben een onwijze twijfelaar en kan moeilijk beslissingen nemen. Zo wil ik terug naar school, maar raak dan helemaal in de knoop als het op studiekeuze aan komt. Tot aan paniek toe!!! En als ik er niet uitkom voel ik me hopeloos en weet ik niet hoe ik verder moet in het leven. Ik heb moeite om mijn leven richting te geven. Maak voor mijn gevoel altijd verkeerde keuzes.

Heb vaak in familiekring ook niemand die me hier bij kan staan. Ook gesprekken met vriend draaien vaak op irritaties uit omdat ik niet kan kiezen en hem om raad vraag en dan weer zelf niet uitkom en ga twijfelen. Ik denk teveel na en moet gewoon doen. Niet zeiken, maar gewoon doen volgens hem. Kies gewoon een studie, gewoon iets wat me interessant lijkt. Maar voor mij werkt dat zo niet. Ik moet alles uitpluizen, ieder detail, alles analyseren etc. en kom er vaak uiteindelijk niet uit omdat ik niet weet wat het beste voor me is. En anders kap ik toch af als het voor mijn gevoel niet 100% goed zit.
Zie hier: de kern van je probleem met je psycholoog. Zou het kunnen zijn dat jij iets anders van de psycholoog verwacht dan hij weet. Dus jij kan geen keuzes maken ( wel of niet bij deze psycholoog blijven? Wel of niet een studie doen? Welke dan?) en gaat dan te rade bij anderen ( vriend, forum). Maar al die anderen kunnen deze keuzes niet voor je maken, ook je psycholoog niet. Maar als je wel verwacht dat hij dat gaat doen, en je je afhankelijk blijft opstellen tov hem en anderen, dan leer je het nooit zelf.

Dus mijn advies: maak gewoon een keuze over of je wel of niet blijft. Alleen die keuze maken is al het doel. Onafhankelijk van wat je kiest, want volgens mij gaat het daar niet om.

Zou dat kunnen meespelen?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2014 18:12
Reden: Smaad / spam
% gewijzigd
Spam
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Gewoon zeggen dat je ermee stoppen wilt , en alvast op zoek gaan naar een andere.
Woepie, ik denk dat ze nu, bijna een jaar later, al wel weg is..
Ik denk dat als jij als patient ver weg bent en in een diepe depressie zit. Dan zou de houding van een psychologe/psychiater meer leidend zijn.

Nu kan to best bespreken wat ze wilt aan begeleiding van de Psq.

Ooit kwam ik bij een maatschappenlijke werkster waar ik weing mee had. Die gesprekken heb ik ook niet afgemaakt.

Toen kwam ik daarna wel bji een goede hulpverlener.
quote:helena2 schreef op 03 december 2013 @ 20:41:

Zie hier: de kern van je probleem met je psycholoog. Zou het kunnen zijn dat jij iets anders van de psycholoog verwacht dan hij weet. Dus jij kan geen keuzes maken ( wel of niet bij deze psycholoog blijven? Wel of niet een studie doen? Welke dan?) en gaat dan te rade bij anderen ( vriend, forum). Maar al die anderen kunnen deze keuzes niet voor je maken, ook je psycholoog niet. Maar als je wel verwacht dat hij dat gaat doen, en je je afhankelijk blijft opstellen tov hem en anderen, dan leer je het nooit zelf.

Dus mijn advies: maak gewoon een keuze over of je wel of niet blijft. Alleen die keuze maken is al het doel. Onafhankelijk van wat je kiest, want volgens mij gaat het daar niet om.

Zou dat kunnen meespelen?

Ik denk dat je hier heel goed zit.

En eigen komt to tot niks om voor haar zelf richting aan haar leven te geven. En met deze hulpvraag komt ze bij iedereen. Men geeft tips waar to dan weer niks mee kan. Want dan begint het twijfelen weer. Dus eigenlijk ligt de oplossing bij to en alleen maar bij to.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven