Hoe kan ik voldoening uit mijn leven halen als ik niet werk?

23-11-2020 17:15 61 berichten
Ik heb geen baan, 8 uurtjes vrijwilligerswerk. Geen relatie. Een chronische eetstoornis. Ik voel me overwegend somber. Ik zou binnenkort beginnen met een Werkfit traject. Ik ben regelmatig suicidaal. Ik vraag me af wat ik nog te doen heb in dit leven. Zoals de titel al zegt; hoe kun je voldoening uit je leven halen als je geen werk hebt, geen kinderen op te voeden of een relatie? Ik ben iedereen tot last. Tijdje geleden ervaarde ik meer zinbeleving maar er is iets heel naars voorgevallen waardoor ik bijna alles kwijt ben geraakt zoals werk en sociale contacten.
Hulpverlening. Dat is stap 1. Pas daarna ga je focussen op de voldoening uit je leven halen. Sterkte.
Wanneer je suïcidaal bent en een eetstoornis dan kun je voldoening halen uit het werken daaraan. Bedoel dit zeker niet lullig. Een uitweg uit die duisternis daar heb je je handen vol aan.

Heb je wel sociale contacten? Mensen bij wie je terecht kunt? Is er misschien vrijwilligerswerk in de buurt waar je af en toe je zinnen mee kunt verzetten?

Vergeet ook niet dat zelfs voor mensen zonder psychische problemen deze periode zwaar kan zijn. Misschien telt dat ook mee in dat je je rotter voelt dan normaal het geval zou zijn.

Ik wens je heel veel sterkte.
Jij bent geen baan....een baan is een aanvulling op al hetgeen wat je al in je leven hebt. Je hebt geen baan nodig om voldoening uit je leven te halen.

Op het moment dat je suïcidaal bent, depressief...dan is er helemaal geen ruimte voor werk. Dat komt pas als laatste. Een baan kun je pas volhouden als je kunt voldoen aan de voorwaarden en dat lukt niet.

Ik denk dat dagbesteding beter is. Op tijd op staan, vast ritueel van bijvoorbeeld schoonmaken, koffie drinken, krant lezen, rusten, ommetje maken etc.

Ben je al in behandeling?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
23-11-2020 17:29
Lekker naar buiten!
Niks mis met naar buiten gaan, wel gezond inderdaad en kan soms ook mentaal wat goed doen, maar het is ook weer geen wondermiddel.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het hier niet te delen, maar is er iemand met wie je kan praten over wat er is voorgevallen? Waardoor je werk en contacten kwijt bent? Gaat dit gepaard met schaamte?

Heb je al eerder suïcidale gedachten gehad? En ging dat toen voorbij?

Ben je hiervoor al bij huisarts geweest?
Wat je kan bespreken bij therapie is misschien een soort rouwtherapie volgen? Als je weer wat stabieler bent? Dus eerst werken aan de eetstoornis en depressie zelf en daarna leren 'rouwen en accepteren' dat je leven misschien anders dan geijkt verloopt. Of je toekomst anders gaat zijn dan je had gehoopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je geloept, klinkt heftig. Ik hoop dat de schematherapie helpt.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 19:29
Wat je kan bespreken bij therapie is misschien een soort rouwtherapie volgen? Als je weer wat stabieler bent? Dus eerst werken aan de eetstoornis en depressie zelf en daarna leren 'rouwen en accepteren' dat je leven misschien anders dan geijkt verloopt. Of je toekomst anders gaat zijn dan je had gehoopt.

Dit. Tevreden zijn met jezelf is de grootste factor van geluk. Al het andere is extern, dat raakt je kern niet.

Vind het knap van je dat je therapie aangaat en dat je je eetstoornis aanpakt. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
23-11-2020 17:29
Lekker naar buiten!

Ik ben het met je eens. Alhoewel het zeker niet alle problemen van TO oplost, is het goed om naar buiten te gaan en 'onder de mensen te komen'. Andere mensen zien, andere mensen spreken, dat doet echt wonderen. Ook in tijden van Corona. Zeker als je het ook nog eens kunt combineren met andere dingen, zoals bijvoorbeeld hardlopen.

De mensen die het niet met je eens zijn... Rust roest. Ik heb nog nooit iemand met psychische klachten gezien die van alleen thuiszitten beter is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je niet geloept maar wat bij mij helpt op dit soort momenten is ‘s ochtends een lijstje maken. Het hoeft helemaal niet vol heftige taken te zijn, kunnen gewoon de dagelijkse dingen zijn die soms wat lastiger zijn zoals: afwassen, oud vuil wegbrengen, cake bakken, therapie volgen etc.

Helpt mij geestelijk om gedurende de dag of aan het einde wat af te vinken, voel me meteen een stuk nuttiger en aan het begin van de dag geeft het een doel.
Alle reacties Link kopieren
Door doelen te stellen voor jezelf, en daar naartoe te werken.
Dit kunnen allerlei doelen zijn. Wat wilde je altijd nog eens leren? Een vreemde taal? Leren kleding maken? Fotografie? Of een bepaalde sportprestatie, de marathon lopen bijvoorbeeld?

Toevoeging:
dit is het antwoord op de vraag hoe je je leven zinvolle voldoening laat geven als je het gevoel hebt dat je dit niet haalt/kunt halen uit relatie, kinderen of carriere.
Allerbelangrijkst is natuurlijk eerst beter worden, dat is je hoofdzaak. Daarna komen de andere dingen. Veel sterkte en succes
-
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
23-11-2020 18:54
Jij hebt echt geen idee. Jezus wat een dommigheid.
Echt een waardeloze en nare reactie, want naar buiten gaan is juist bij genoeg therapieën een heel belangrijk onderdeel.
Zonlicht en frisse lucht doet een mens goed.
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
23-11-2020 20:13
Echt een waardeloze en nare reactie, want naar buiten gaan is juist bij genoeg therapieën een heel belangrijk onderdeel.
Zonlicht en frisse lucht doet een mens goed.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer start je met je schematherapie? Je had een tijdje geleden ook een intake bij Rintveld voor je eetstoornis, ben je daar uiteindelijk met behandeling gestart?
Werken aan je problemen lijkt me nu even het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
23-11-2020 20:13
Echt een waardeloze en nare reactie, want naar buiten gaan is juist bij genoeg therapieën een heel belangrijk onderdeel.
Zonlicht en frisse lucht doet een mens goed.

Allemaal waar en dat zal vast niemand ontkennen, maar als antwoord op de vraag van TO slaat het natuurlijk nergens op.
Alle reacties Link kopieren
frisse lucht is goed voor een mens, maar of het je nu voldoening in je leven geeft...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja, dat is toch wel zo achterhaald. Maar blijkbaar niet bekend.
Hartelijk bedankt voor de vele reacties. Ik zou vaker naar buiten moeten gaan en ook weer het hardlopen oppakken, dat doet mij goed. Ik ga vanaf volgende week in een pregroep van therapie, en dan zou ik volgend jaar februari kunnen beginnen met schematherapie. Met therapie voor de eetstoornis ben ik gestopt, dat was heel anorexia gericht terwijl ik juist kamp met eetbuien.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
23-11-2020 20:06

Ik ben het met je eens. Alhoewel het zeker niet alle problemen van TO oplost, is het goed om naar buiten te gaan en 'onder de mensen te komen'. Andere mensen zien, andere mensen spreken, dat doet echt wonderen. Ook in tijden van Corona. Zeker als je het ook nog eens kunt combineren met andere dingen, zoals bijvoorbeeld hardlopen.

De mensen die het niet met je eens zijn... Rust roest. Ik heb nog nooit iemand met psychische klachten gezien die van alleen thuiszitten beter is geworden.
In theorie een prachtige gedachte. Maar dat ligt echt aan de fase en behoefte. Voor mij heeft het het proces echt verlengt ipv verkort. Toen ik net thuis kwam te zitten gaf iederen me dit advies en mijn agenda was nog nooit zo vol. ‘Ja want jij bent toch thuis dus kun jij wel......’, ‘ga erop uit, kom bij ons langs’, en ik durfde geen nee te zeggen, dus deed wat van me verlangd werd. Mijn stresslevel was zelfs hoger dan voor de uitval van werk.
Alles wat genoemd is kan goed zijn, als je er aan toe bent. Geef die grens aan. Een dag of 2 met de gordijnen dicht Netflixen/in het luchtledige staren is ook goed, daar aan toe geven ipv naar buiten ‘moeten’ is zlfs beter voor je herstelt. Naar buiten gaan en wandelen is trouwens heerlijk, maar doe dat als je wr zin in hebt, niet omdat het goed is/moet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
23-11-2020 21:39
In theorie een prachtige gedachte. Maar dat ligt echt aan de fase en behoefte. Voor mij heeft het het proces echt verlengt ipv verkort. Toen ik net thuis kwam te zitten gaf iederen me dit advies en mijn agenda was nog nooit zo vol. ‘Ja want jij bent toch thuis dus kun jij wel......’, ‘ga erop uit, kom bij ons langs’, en ik durfde geen nee te zeggen, dus deed wat van me verlangd werd. Mijn stresslevel was zelfs hoger dan voor de uitval van werk.
Alles wat genoemd is kan goed zijn, als je er aan toe bent. Geef die grens aan. Een dag of 2 met de gordijnen dicht Netflixen/in het luchtledige staren is ook goed, daar aan toe geven ipv naar buiten ‘moeten’ is zlfs beter voor je herstelt. Naar buiten gaan en wandelen is trouwens heerlijk, maar doe dat als je wr zin in hebt, niet omdat het goed is/moet.

Ook dat klopt niet altijd. Soms moet je wel dingen doen waar je geen zin in hebt en zie je dan dat ze toch helpen.
Maar dat is heel individueel, en moet TO lekker met haar hulpverlening bepalen.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
23-11-2020 21:43
Ook dat klopt niet altijd. Soms moet je wel dingen doen waar je geen zin in hebt en zie je dan dat ze toch helpen.
Maar dat is heel individueel, en moet TO lekker met haar hulpverlening bepalen.
Dat kan kloppen, maar zoals je al zegt in samenspraak met je eigen hulpverlening en niet omdat iemand op het forum dit zegt. Ik ben me bewust van het feit dat ik ook alleen maar uit eigen ervaring spreek, uit die ervaring geef ik ook advies en geen feitelijkheden. En mijn ervaring is dat al dat ‘moeten’ averechts werkte, maar dat hoeft voor TO niet per se zo te zijn, maar het mag wel.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
23-11-2020 21:58
Dat kan kloppen, maar zoals je al zegt in samenspraak met je eigen hulpverlening en niet omdat iemand op het forum dit zegt. Ik ben me bewust van het feit dat ik ook alleen maar uit eigen ervaring spreek, uit die ervaring geef ik ook advies en geen feitelijkheden. En mijn ervaring is dat al dat ‘moeten’ averechts werkte, maar dat hoeft voor TO niet per se zo te zijn, maar het mag wel.

Als je zegt ‘is zelfs beter’, breng je het wel als feit.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
23-11-2020 22:05
Als je zegt ‘is zelfs beter’, breng je het wel als feit.
Dat gaf ik aan als tegenganger van ‘moeten’, maar dat had ik inderdaad ook wat minder stellig kunnen formuleren.
Wat vind je inhoudelijk van mijn mening?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
23-11-2020 22:11
Dat gaf ik aan als tegenganger van ‘moeten’, maar dat had ik inderdaad ook wat minder stellig kunnen formuleren.
Wat vind je inhoudelijk van mijn mening?

Dat had ik toch al gezegd, dat het individueel is. Uiteindelijk zal je - net als gezonde mensen - een gezonde balans moeten vinden.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
23-11-2020 22:24
Dat had ik toch al gezegd, dat het individueel is. Uiteindelijk zal je - net als gezonde mensen - een gezonde balans moeten vinden.
Volgens mij zijn we het best wel met elkaar eens. :)
Ik kan alleen je ‘gezonde mensen’ toevoeging niet helemaal plaatsen.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven