Hoe kom ik hier uit?

17-08-2019 23:25 16 berichten
Lang verhaal kort; ik heb veel overgewicht en vind mezelf vreselijk om te zien. Ik voel me lomp en lelijk. Niets staat me mooi. Alles is slap en het feit dat het allemaal nog slapper wordt en dus nog lelijker maakt het nog moeilijker om te vallen.

Al vanaf groep 5 ben ik aan het lijnen. Voel me van kinds af aan onzeker en bekeken bij alles wat ik 'en publiek' eet. Inmiddels 40 en een grote jojo geworden. De afgelopen 10 jaar meerdere keren zeker 30 kg kwijt ( knopje om, als een gek lijnen, sporten ) daarna handdoek in de ring en meer dan 30kg aankomen.

Vorig jaar met hypnotherapie begonnen en in combinatie met minderen suiker en koolhydraten nu 20kg lichter in een jaar tijd. Ik wil door... ik wil me beter voelen en fitter. In ieder geval in normale damesmaat kunnen winkelen. En weer dingen leuk vinden staan, me goed voelen over hoe ik er uit zie.

Maar door jojo' en en 2 zwangerschappen en grootste probleem op de buik hangt mijn buik nu al flink en ik heb er last van. Afvallen doorzetten bekent nog meer last. Operatie uiteindelijk is niet haalbaar financieel. En ik ga mezelf dus niet mooier vinden....

Hoe kom ik hier uit? Ik heb zover ik weet geen eetstoornis in de zin van de bekende versies hiervan. Wel beïnvloed eten mijn leven en heb ik last van suikerdippen, stemmingswisselingen, ik ben er veel mee bezig.

Uiteraard hoop ik op reacties uit interesse en hulpvaardigheid zonder oordeel.

Mijn verhaal is veel meer dan dit, maar wil het topic niet te uitgebreid maken.
Alle reacties Link kopieren
Was je tevreden op de momenten dat je de 30 kg kwijt was?
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je al meermaals de knop hebt weten om te zetten. Ik vrees dat je hoe dan ook met overtollige huid zal blijven zitten als je flink afvalt. Dat is natuurlijk wel zuur en ik snap dat het je onzeker maakt en tal van zulk ongemakken met zich meebrengt. Anderzijds is het misschien goed om jezelf voor te houden dat afvallen en beter in je vel komen te zitten meer is dan iets cosmetisch. Afvallen is ook gewoon gezond en goed voor je organen op termijn.

Misschien dat je dus de motivatie moet zoeken in je gezondheid en kracht uit je doorzettingsvermogen.

Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 20 kilo overgewicht, door medicijngebruik.
Ik denk dat je met goede pasvorm veel kan doen.
Zelf pas ik nog bij de grootste maat kleding van Cecil maar er zijn vast meer goede kledingzaken.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt vaak gezegd dat gezond eten duurder is dan ongezond. Dat is niet waar, want als je gezond eet, eet je minder.

Zet al het geld dat je bespaart opzij. Over een tijd kun je die operatie betalen. Hou die gedachten vast als stimulatie om zeker een jaar op gewicht te blijven, want anders heeft een operatie geen zin.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je zo bezig bent!
Blijf doorgaan, je bent zo ontzettend goed bezig.
Voor jou :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk ook, probeer minder bezig te zijn met puur met je lichaam.
Ik begrijp wel dat daar je focus op is en dat je zo graag er leuk uit wil zien.

Maar zodra jij voelt dat het niet persee je lijf is die zorgt voor een welzijn en welbevinden maar eerder je balans, trots ( op jezelf), doorzettingsvermogen, energie, levenslust, uitstraling, doortastendheid kun je misschien deze de boventoom laten voeren. In zijn algeheelheid gewoon heel trots worden op wat je hebt gedaan, waar je voor staat, wat je hebt bereikt, je zelfkennis en dat je ten alle tijde bent wie je wilt zijn :-)

Zo laat je je niet leiden door je lichaam maar je bent jezelf een stapje voor
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt je alleen om je uiterlijk te gaan en niet je gezondheid. Misschien als je je meer gaat beseffen wat je je lichaam aandoet met zoveel overgewicht en welke risico’s het met zich mee brengt dat het dan niet meer ‘afvallen’ wordt maar goed voor jezelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Je afvallen (in 10 jaar tijd meerdere keren 30 kg) is symptoombestrijding. Wat is de onderliggende oorzaak van je aankomen? Waarrom wel tijdelijke discipline om af te vallen maar waarom geen discipline om op gewicht te blijven? Vind je jezelf met 30 kg minder niet mooi genoeg? Wanneer vind je jezelf wel mooi genoeg? Of gaat het nu alleen om overtollig vel? Kun je geen budgetplan maken om je vetschort weg te laten halen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: knap dat je een oplossing zoekt! Ik voel met je mee, het lijkt mij niet makkelijk maar het is mogelijk. Wees niet te hard voor jezelf.

[...]

Zoals ik het zie, heb je 3 opties waarbij de operatie even buiten beschouwing wordt gelaten want latere zorg.

1. Blijven doen wat jij altijd deed en ander resultaat verwachten....???

2. Hulp zoeken. Mediant heeft tegenwoordig groepen voor vrouwen met div. ook (Not-otherwise specified) eetstoornissen. Je komt dan uiteindelijk uit bij stap 3:

3. Een eetpatroon uitzoeken die je voor altijd kunt volhouden en het niet als dieet zien maar lifestyle. Bij feestjes jezelf daadwerkelijk wat toestaan maar niet gaan bingen. Nee, het is niet simpel, het is gedragsverandering.
Goed nadenken waarom je eet wanneer je eet. Is het voedsel, is het troost? Is het uit verveling?

Heel veel sterkte.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2019 09:52
Reden: diagnose
12.15% gewijzigd
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Zover bedankt. Ik ben me er nu van bewust dat uiterlijk nu de boventoon voert. D.m.v. de hypnotherapie en gesprekken vorig jaar ben ik me al wel beter gaan voelen. De dame heeft me dingen over mijn jeugd laten inzien en me geleerd dat ik er mag zijn en dat ik sterk ben. Ook ben ik heel blij met minder hoofdpijn, minder zeurende knieën etc. Ook bij eerdere afvalpogingen zag ik meer voordelen dan uiterlijk alleen, en toch "wint" het eten weer.

Vind ik het mezelf niet waard? Doe ik het alleen voor de kinderen? Ik voel me een zeur dat ik dan die operatie als cadeau zie, als het lukt. Maar ga ik me dan ook echt beter en mooier voelen? Mijn benen zijn gehavend, spataderen en los vel. Mijn armen zijn nu al niet toonbaar in een hemdje, als ik afval worden ze nog lelijker. De buik het allerergst... Zwemmen zal een drama blijven, het liefst ben ik dan onzichtbaar zodat ik wel van het water kan genieten.
madamzonderm schreef:
17-08-2019 23:40
Was je tevreden op de momenten dat je de 30 kg kwijt was?
Ja, heel blij. Voelde fitter en mooier en zat in een goede "flow". Die is altijd tussen maart en september bij mij. Ik ging meer wandelen en fietsen, buiten zijn. Was blij dat ik toen weer in maat 46 kon shoppen, in de normalere maten dus. Zodra het kouder wordt en vroeger donker slaat er een soort lichte depressie toe. Die zorgt ervoor dat het leven bestaat uit werken, uitkijken naar de avond, het avond eten, tv kijken en toetjes en zoetigheden. Geen energie om te wandelen, de fiets te pakken, of te sporten. Ik voel me dan down, en kom in een vreselijke neerwaartse spiraal. Vitamine D helpt iets maar niet genoeg.
Verbinder schreef:
18-08-2019 07:23
Wat goed dat je zo bezig bent!
Blijf doorgaan, je bent zo ontzettend goed bezig.
Voor jou :daisy:
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
mamam30 schreef:
18-08-2019 22:10
Ja, heel blij. Voelde fitter en mooier en zat in een goede "flow". Die is altijd tussen maart en september bij mij. Ik ging meer wandelen en fietsen, buiten zijn. Was blij dat ik toen weer in maat 46 kon shoppen, in de normalere maten dus. Zodra het kouder wordt en vroeger donker slaat er een soort lichte depressie toe. Die zorgt ervoor dat het leven bestaat uit werken, uitkijken naar de avond, het avond eten, tv kijken en toetjes en zoetigheden. Geen energie om te wandelen, de fiets te pakken, of te sporten. Ik voel me dan down, en kom in een vreselijke neerwaartse spiraal. Vitamine D helpt iets maar niet genoeg.
Mooi dat je blij was! Misschien een confronterende vraag, Is er iemand waarmee je die vreugde kan delen? Je kinderen, een partner, een vriendin, iemand anders die soms afvalt? Is het alleen het weer dat je op de been houdt tussen maart en september? (Voel je vrij te delen wat je wilt, en bij je te houden wat je wilt.)

Geen expert op het gebied van diëten o.i.d. maar als je enigszins de warmte op wilt zoeken, zou je de stoute schoenen durven aantrekken en gaan zwemmen? Dan heb je nog de warmte en ben je even uit de deur 's avonds zodat je ook minder tijd hebt om te eten.
Het voelt een beetje onhandig om dingen te zeggen over wat je eet, veel heb je vast gehoord. Of niet?
Die vreugde deel ik dan vaak heel eventjes, of door dat iemand een compliment geeft. Verder niet expliciet. Ik straal dat dan ook niet uit denk ik, omdat ook dan niet tevreden ben met mezelf. Nog 30kg verder ook niet, denk ik. Hooguit volledig in kleding.

Over het algemeen het weer en het oog op de vakantie houd me vrolijker gestemd. Het zou kunnen dat ik een soort winterdepressie heb? Dit zit in de familie. Begint dan alleen wel heel vroeg bij mij... ;-)

Zwemmen is voor mij van kinds af aan al niet leuk, nare opmerkingen, me niet fijn voelen, niet meekomen, me bekeken voelen.... Ik weet dat zwemmen heel goed is voor je, en je er zo min mogelijk mee belast. Maar een uurtje zwemmen betekent hier ook dat je zeker 2 uur van huis bent en brengt ook hoge kosten met zich mee, €7,- per keer. Is voor ons prijzig.
Alle reacties Link kopieren
Als je die vreugde zelf deelt, hoe deel je die dan? Fijn dat je wel complimenten krijgt! Schrijf je die op? Wanneer ben je tevreden met jezelf?

Weet niet of je een winterdepressie hebt. Heb je toekomende vakanties om naar uit te kijken? (Daarnaast) andere dingen om naar uit te kijken?
Jammer dat zwemmen lastig is nu. Je noemde dat je van water kan genieten als je niet wordt gezien. Buitenwater is nu nog vrij goed op temperatuur. Zou dat kunnen werken? Is het okay om twee uur van huis te zijn?
Wanneer moet je met iemand meekomen tijdens zwemmen?

Er zijn trouwens topics waar mensen hun ervaringen en voortgang m.b.t. afvallen delen. Bijvoorbeeld deze:
lijf-lijn/gezellig-en-verantwoord-samen ... ges/444076

Hoe lijkt het je daar mee te schrijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven