hoe omgaan met nare opmerkingen

09-09-2025 15:47 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Ik lees hier al wat jaren mee,maar dit is mijn eerste topic.

De laatste dagen zit ik niet lekker in mijn vel.
Het is de zoveelste keer dat een ouder familielid een nare opmerking tegen me heeft gemaakt.
We hebben eigenlijk bijna nooit contact met elkaar, we zien elkaar alleen op verjaardagen.

Hoe aardig ik ook doe, ik krijg altijd rare opmerkingen van haar.
Ze geeft me het gevoel alsof ik minder waard ben,ze kijkt ontzettend op mensen neer.

voorbeeld:

Toen ik een tijdje niet kon werken door ziekte ( kanker) kreeg ik van anderen te horen dat ze me maar een verwende prinses vind.
alles draaid bij haar om werk.

Ook zegt ze tegen anderen dat ze me "observeerd" ( geen idee waarom)

Ik rij in een te dure auto ( mijn auto is van 2010 en absoluut niet duur)

Ze maakt opmerkingen dat ik bang ben mijn handjes vies te maken of te laten wapperen.
( ik werk in de bouw/installatietechniek en ben altijd aan het klussen of wel iets aan het doen)

Een paar dagen terug begon ze dat ik er niet goed uitzag, sportte ik nog wel? ik was dik, wat deed ik daar? ik zei dat ik een vrije dag had en hier hetzelfde deed als zij, toen maakte ze de opmerking dat ik ook had kunnen sporten ipv hier op mijn vrije dag zitten.( ik ben wel iets te zwaar maar dit valt reuze mee)

Het rare is dat ze zelf 2 keer zo dik als mij is,zelf echt alles maar gekregen heeft enz.

Ik weet niet wat ik met dit verhaal wil, het zit me ontzettend hoog, het liefst wil ik haar nooit meer zien/ spreken,maar dit gaat niet lukken denk ik.
Ik merk dat ik er niet meer tegen kan, ik sta echt op het punt om er alles uit te gooien tegen haar.
Dit wil ik niet aangezien het een oudere vrouw is.
Maar ik kan dit ook niet meer accepteren.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
(Sorry voor het hele lange verhaal)
Waarom vind je het zo belangrijk wat zij van jou vindt?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ik heb geen idee, dat is iets wat ik me ook al heel lang af heb gevraagd.
Ik denk dat ik er niet tegen kan omdat het onterecht is.
Ik vraag me af waarom iemand zulke opmerkingen maakt, ze doet het trouwens niet alleen bij mij, bij mijn zus doet ze het ook maar wel minder.
Negeren die vrouw, geen verantwoording (meer) aan haar afleggen, je schouders ophalen en op haar 'adviezen' beantwoorden met "Oh, daar komt (naam ander familielid) aan, even bijpraten" om vervolgens op te staan en bij haar weg te lopen. Je hoeft haar geen aandacht te geven.
Waarom ze jou omlaag haalt? Omdat ze stikjaloers is op jou gok ik zo en ze het nodig heeft om zichzelf omhoog te praten door jou naar beneden te halen.
Je niets aantrekken van kritiek van iemand die je ook niet om advies zou vragen.

Echt, het helpt.
1234kfg schreef:
09-09-2025 16:02
Ik vraag me af waarom iemand zulke opmerkingen maakt, ze doet het trouwens niet alleen bij mij, bij mijn zus doet ze het ook maar wel minder.

Ze zal wel tijd teveel hebben, te weinig zelf omhanden, probeert zichzelf belangrijk te voelen over de rug van anderen heen denk ik.
Stop met verantwoording afleggen. Aan niets en niemand (dus ook niet het forum).

Weet je wat je kan doen? Gewoon zeggen "ja inderdaad". Oh je vindt me verwend? Oke, dat zal wel. Oh je vindt dat ik mijn handen niet vies wil maken? Nou, inderdaad. Vind je me dik? Oke. Is mijn auto te duur? Nou, dat zal dan wel.

Dan moeten we nog maar zien hoe leuk ze het nog vindt.
Ja, ontlopen en negeren. Of het gesprek op een ander onderwerp brengen en juist heel aardig tegen haar doen, complimenten geven en zo. Daar kan ze niks mee, en stokt het gesprek. Dan weglopen.
Mocht zij weer een nare opmerking maken.
Eerst aangeven dat je dat vervelend vindt. Helemaal niet erg als anderen dat ook horen/meekrijgen.

Anders: Ik heb geen behoefte om hier verder op in te gaan. En zo mogelijk een andere gesprekspartner zoeken, naar de keuken, wc of wat dan ook gaan.
Karakter is wat je bent in het donker.
Wat ik zou doen is de volgende keer dat zij weer tegen jou begint over gewicht/sporten, haar vragen wanneer zij eens meer gaat sporten? Uiteraard is dit wat passief agressief reageren, maar sommigen hebben dat blijkbaar nodig om hun commentaar voor zich te houden.

Je kunt, bij dit soort personen, gerust op een rustige en nette manier zeggen dat het hen niets aangaat hoor, ik bedoel, je hebt toch geen verantwoording aan haar af te leggen en dat mag je ook gerust zeggen!
Live Life to the fullest
Ze klinkt alsof ze in de war is. Ik geloof dat ik er daarom ook zo mee om zou gaan.
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden,hier kan ik wat mee.
Ik ben er echt verdrietig/boos van, ookal weet ik dat ik me er niks van aan moet trekken
Zegt meer over haar dan over jou!
Terugkaatsen en negeren.
Ik zou denk ik wel als het gebeurt direct zeggen dat je het niet meer wil horen en geen commentaar meer wil. Ook al is ze ouder, het mag echt wel een keer duidelijk zijn vind ik. En als iemand anders erover begint ook tegen diegene aangeven dat je het gewoon niet wil horen wat ze zegt.
Zeg tegen die anderen dat ze mogen ophouden met doorbrieven wat zij ze vertelt.
Dat scheelt een hele hoop frustratie.

Dat mensen over je kletsen is niet te voorkomen en op zich is dat ook helemaal niet zo erg.
Waarom mensen jou dit moeten vertellen is me een groot raadsel en is vele malen schadelijker dan de lulverhalen die zij over jou de wereld inslingert.
.
Rooss4.0 schreef:
09-09-2025 16:51
Dat mensen over je kletsen is niet te voorkomen en op zich is dat ook helemaal niet zo erg.
Waarom mensen jou dit moeten vertellen is me een groot raadsel en is vele malen schadelijker dan de lulverhalen die zij over jou de wereld inslingert.
Dat vind ik ook. Mensen zeggen ook vaak dat ze het liever recht in hun gezicht horen maar dat heb ik helemaal niet. Sommige dingen hoef ik niet te horen.
Elsy schreef:
Ik zou denk ik wel als het gebeurt direct zeggen dat je het niet meer wil horen en geen commentaar meer wil. Ook al is ze ouder, het mag echt wel een keer duidelijk zijn vind ik. En als iemand anders erover begint ook tegen diegene aangeven dat je het gewoon niet wil horen wat ze zegt.
Dit.
En als ze stronteigenwijs door blijft gaan herhaal je dat en vraagt evt wat ze precies niet begrijpt aan 'hou er mee op want ik wil het niet horen'. Hetzelfde doen bij de doorbrievers.
Doodeng misschien voor je, en dan maar met je hart in je strot, maar kom voor jezelf op.

Wat een zieke dynamiek trouwens.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 09-09-2025 17:09
5.41% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Rooss4.0 schreef:
Zeg tegen die anderen dat ze mogen ophouden met doorbrieven wat zij ze vertelt.
Dat scheelt een hele hoop frustratie.

Snap ik ook nooit zo goed. Dat je iemand gaat vertellen wat een ander van jou vindt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Bedankt voor jullie antwoorden, jullie hebben gelijk.
Ik baal nu ook ontzettend van mezelf dat ik haar er niet op aangesproken heb.
Ze komt er iedere keer weer mee weg.
Op het moment zelf was ik zo verbaasd dat ik er maar weinig op gezegd heb.
Ik snap ook niet dat het me eigenlijk nog verbaasd want dit is de zoveelste keer.
Daar heb ik nu dus spijt van, want ik blijf er nu mee zitten.
Het liefst zeg ik haar flink de waarheid,maar ik denk dat ik dan de halve familie tegen me heb en het alleen maar erger maak.
Het is inderdaad een goed idee om te zeggen dst ik niks meer wil horen wat ze over me te vertellen heeft.
1234kfg schreef:
09-09-2025 17:17
Ik baal nu ook ontzettend van mezelf dat ik haar er niet op aangesproken heb.
Ze komt er iedere keer weer mee weg.
Op het moment zelf was ik zo verbaasd dat ik er maar weinig op gezegd heb.
Verzin een standaard antwoord op al haar stomme opmerkingen.

Dank je, zal ik doen.
Dank je, ga ik doen.
Of gewoon "Dank je .

Niks defdensiefs, niks aanvallends, niks waar zij iets mee kan.
.
Als ze weer begint je vingers in je oren steken en bladiebladiebla zeggen.

Laat je niks aanpraten door een ander! Dat soort mensen zijn te sneu om je druk om te maken.
I wanna live my life with the volume full!
De tefal laag, als ze een familielid is, die je niet kunt ontlopen. Is ze iemand die je wel kunt ontlopen, zou ik dat doen. Maar zo klinkt het niet. Dus dan is jezelf idd trainen in standaard antwoorden echt nog een manier.

Goh.
Ook weer wat geleerd.
Tis dat je het zegt.
Nou, staat genoteerd hoor.
Of bedankt voor de tip, zou ik nou nooit opgekomen zijn

Dat zouden denk ik mijn (cynische) reacties zijn. Wil je niet cynisch overkomen, dan is Roos haar aanpak beter. Dankje (voor het delen, het meedenken, het meeleven).

En verder, probeer haar mening wat meer onbelangrijk te laten zijn. Tis maar een mening. En volgens mij 9 vd 10 keer zelfs bagger. En dat komt uit haar mond. Maar hóef je helemaal niks mee.
Meningen circuleren over de aarde als zwermen bijen en je bent vrij om eruit te pikken wat je aanstaat en te negeren wat je niet aanstaat. Ik heb bijv. ook mening zat, maar vind daarnaast ook oprecht niet dat iemand er ook maar iets mee zou moeten doen of dat het uberhaupt aanslaat . Mag ieder nl. lekker zelf weten. Jij mag ook echt zelf weten wat je met al haar meningen doet.

Wat iemand ook schreef, je kunt wel je omgeving vertellen dat ze niet hoeven herkauwen wat deze persoon allemaal vindt. Klinkt nl. ook niet als een prettige omgeving. Je mag best kritisch zijn op wie jou wel en niet wat mag vertellen. En als jouw omgeving nogal aan elkaar hangt van roddelen, kun je daar best op een actievere manier afstand van nemen, zonder dat je naar hoeft uit te vallen. Dan moet je misschien net naar het toilet of even je kopje koffie aanvullen. En een simpele opmerking dat je liever direct van mensen feedback krijgt en niet uit 2e hand, kan ook een nette directe reactie zijn en voorkomt dit geroddel.
nomennescio wijzigde dit bericht op 09-09-2025 17:42
43.09% gewijzigd
Bij dat oordeel over niet kunnen werken ivm die rotziekte was ik al afgehaakt. Laat het van je afglijden, probeer het niet eens te begrijpen. Sommige mensen scheppen er genoegen in om anderen zo onderuit te halen. Aan jou de keuze of je als afvoerputje van haar ongelimiteerde vuilspuiterij wilt fungeren.
jojojo schreef:
09-09-2025 16:25
Ze klinkt alsof ze in de war is. Ik geloof dat ik er daarom ook zo mee om zou gaan.
Misschien is het dit wel, inderdaad. Verlies van decorum door leeftijd, beginnend dement, weet ik veel.
Maar ten overvloede, omdat ik het met iedereen eens ben:

Waarom is haar mening belangrijk?
Waarom raakt een lomperik jou zo?
Waarom moet je überhaupt in contact met haar staan?
Waarom kun je niet eens een keer zeggen: nou tante Trees, u heeft zelf anders ook best wat extra bagage, hoor. Of nog beter, gewoon helemaal niet met haar spreken.

Belangrijker is, dat jouw zelfvertrouwen niet zo groot is, anders zou je hier wel je schouders over ophalen. Misschien is dat een groter en belangrijker aandachtspunt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven