Hoe vaak naar schoonouders?
donderdag 12 juli 2012 om 16:06
In een ander topic had ik al aangegeven dat ik niet zo lekker in mijn vel zit, maar nu weet ik niet of dit ermee te maken heeft. Ik kom uit een vrij rustige familie, mijn schoonfamilie is wat drukker. Ze houden graag van bezoek. In het begin zagen we elkaar vrij vaak. Toen kon ik nog vrij goed vinden met mijn schoonzus. Maar nu zijn er wat dingen gebeurd en ik merk dat het niet meer zoals vroeger is. Als wij naar schoonouders gaan blijft mijn man er eerst bij, maar gaat daarna vaak weg. Vervolgens zit ik er uren. Vroeger vond ik het soms wel gezellig, maar vaak voel ik me er niet meer zo op mijn plek. Er komen regelmatig andere familieleden en ik verveel me er heel vaak. Mijn schoonzus sluit me soms zelfs buiten. Heb geen zin om de strijd met haar aan te gaan. Nu is het zo dat we morgen naar schoonouders gaan, maar nu gaat mijn man na het eten weg naar een vriend in de buurt van schoonouders. Dat betekent dat ik als het ware op hem moet wachten en mijn tijd moet doorbrengen met schoonouders en misschien schoonzus. Heb er totaal geen zin in. Mijn schoonouders mag ik overigens graag, maar heb niet zo een zin om mijn schoonzus telkens tegen te komen. Wat zouden jullie doen?
donderdag 12 juli 2012 om 16:30
quote:nicole80 schreef op 12 juli 2012 @ 16:27:
er bijna altijd wel wat waardoor hij weg moet. Ik.
Dat is klinklare onzin. Wat is er dan voor dringends gebebeurt dat hij op stel en sprong naar zijn vrienden moet?
Het is best logisch dat je vriend zijn vrienden wil zien zonder dat jij daar altijd bij zit maar waarom moeten die bezoeken gecombineerd worden met een bezoek aan je schoonouders?
Of hij spreekt af met zijn ouders en blijft daar dan ook samen met jou. Of hij spreekt af met zijn vrienden en dan kan jij lekker thuis blijven.
er bijna altijd wel wat waardoor hij weg moet. Ik.
Dat is klinklare onzin. Wat is er dan voor dringends gebebeurt dat hij op stel en sprong naar zijn vrienden moet?
Het is best logisch dat je vriend zijn vrienden wil zien zonder dat jij daar altijd bij zit maar waarom moeten die bezoeken gecombineerd worden met een bezoek aan je schoonouders?
Of hij spreekt af met zijn ouders en blijft daar dan ook samen met jou. Of hij spreekt af met zijn vrienden en dan kan jij lekker thuis blijven.
donderdag 12 juli 2012 om 16:32
Dit is echt een geschifte situatie.
Als hij weet dat hij wat met z'n vriendengroep gaat doen, waarom dumpt hij jou dan bij zijn ouders? En waarom sta je dat toe? Waarom blijf jij niet thuis? Je weet (denk ik) toch van te voren dat hij naar zijn vrienden gaat?
Ik plan niet dat ik met mn zusje naar de sauna ga als ik met mijn lief heb afgesproken dat we bij mijn ouders op visite zouden gaan?
En wat heeft dat stukje wat je net schreef over eten en afspraken maken en uitnodigen enzo voor bedoeling? Ik begrijp het niet.
Als hij weet dat hij wat met z'n vriendengroep gaat doen, waarom dumpt hij jou dan bij zijn ouders? En waarom sta je dat toe? Waarom blijf jij niet thuis? Je weet (denk ik) toch van te voren dat hij naar zijn vrienden gaat?
Ik plan niet dat ik met mn zusje naar de sauna ga als ik met mijn lief heb afgesproken dat we bij mijn ouders op visite zouden gaan?
En wat heeft dat stukje wat je net schreef over eten en afspraken maken en uitnodigen enzo voor bedoeling? Ik begrijp het niet.
donderdag 12 juli 2012 om 16:33
quote:nicole80 schreef op 12 juli 2012 @ 16:27:
Mijn man gaat regelmatig met zijn vriendengroep leuke dingen doen. Ik wil hem dit niet ontnemen, vroeger was hij vaker met hun. Ik doe ook leuke dingen met mijn nichtjes en vriendin. Dan is hij er ook niet bij. Dit begrijp ik. We hebben ook tijd voor elkaar. Maar als we naar zijn ouders gaan, is er bijna altijd wel wat waardoor hij weg moet. Ik ben er een paar keer erg boos om geworden, maar voel me verplicht om mee te gaan. Schoonouders en schoonzus willen ons zoontje natuurlijk ook regelmatig zien. Bovendien doen schoonouders best veel voor mij, voel me soms ook een beetje verplicht.Je voelt je verplicht, maar ben je dat ook? Als je schoonouders veel voor je doen is dat fijn, maar hun keuze. Je hoeft ze niet terug te betalen. Het is natuurlijk coulant van je dat je hen de gelegenheid wilt geven hun kleinkind te zien. Maar er zijn ook andere manieren om daaraan tegemoet te komen, waarbij jij je niet urenlang alleen en ongelukkig hoeft te voelen. Daarnaast mogen ze er zelf ook wel (meer) energie in steken als ze jullie zoontje willen zien.
Mijn man gaat regelmatig met zijn vriendengroep leuke dingen doen. Ik wil hem dit niet ontnemen, vroeger was hij vaker met hun. Ik doe ook leuke dingen met mijn nichtjes en vriendin. Dan is hij er ook niet bij. Dit begrijp ik. We hebben ook tijd voor elkaar. Maar als we naar zijn ouders gaan, is er bijna altijd wel wat waardoor hij weg moet. Ik ben er een paar keer erg boos om geworden, maar voel me verplicht om mee te gaan. Schoonouders en schoonzus willen ons zoontje natuurlijk ook regelmatig zien. Bovendien doen schoonouders best veel voor mij, voel me soms ook een beetje verplicht.Je voelt je verplicht, maar ben je dat ook? Als je schoonouders veel voor je doen is dat fijn, maar hun keuze. Je hoeft ze niet terug te betalen. Het is natuurlijk coulant van je dat je hen de gelegenheid wilt geven hun kleinkind te zien. Maar er zijn ook andere manieren om daaraan tegemoet te komen, waarbij jij je niet urenlang alleen en ongelukkig hoeft te voelen. Daarnaast mogen ze er zelf ook wel (meer) energie in steken als ze jullie zoontje willen zien.
donderdag 12 juli 2012 om 16:33
quote:sugarmiss schreef op 12 juli 2012 @ 16:30:
[...]
Of hij spreekt af met zijn ouders en blijft daar dan ook samen met jou. Of hij spreekt af met zijn vrienden en dan kan jij lekker thuis blijven.Precies wat ik wilde zeggen! Of hij gaat naar zijn vrienden en dan blijf jij lekker thuis of jullie gaan samen naar zijn ouders en dan blijft hij ook daar. Is niet zo moeilijk toch?
[...]
Of hij spreekt af met zijn ouders en blijft daar dan ook samen met jou. Of hij spreekt af met zijn vrienden en dan kan jij lekker thuis blijven.Precies wat ik wilde zeggen! Of hij gaat naar zijn vrienden en dan blijf jij lekker thuis of jullie gaan samen naar zijn ouders en dan blijft hij ook daar. Is niet zo moeilijk toch?
donderdag 12 juli 2012 om 16:35
quote:nicole80 schreef op 12 juli 2012 @ 16:20:
Heb vaak genoeg ongelukkig bij schoonouders gezeten en aangezien hoe druk ze zijn met mijn zoontje, terwijl ik me daar zit te vervelen. Mijn man zegt, als we ergens naar toe gaan ga je al niet vaak mee. Dit zorgt voor een schuldgevoel bij mij en daarom ga ik vaak toch wel mee..Degene die een schuldgevoel zou moeten hebben is je man....hij laat je daar gewoon achter. Je man loopt weg van de situatie en jij hebt het gedaan, kom op zeg!
Heb vaak genoeg ongelukkig bij schoonouders gezeten en aangezien hoe druk ze zijn met mijn zoontje, terwijl ik me daar zit te vervelen. Mijn man zegt, als we ergens naar toe gaan ga je al niet vaak mee. Dit zorgt voor een schuldgevoel bij mij en daarom ga ik vaak toch wel mee..Degene die een schuldgevoel zou moeten hebben is je man....hij laat je daar gewoon achter. Je man loopt weg van de situatie en jij hebt het gedaan, kom op zeg!
donderdag 12 juli 2012 om 16:37
Ik herken het wel een beetje. Wij wonen zo'n 1000 km van schoonouders vandaan, dus als we daar zijn, dan is dat meestal voor een aantal dagen, of soms zelfs een paar weken. Ik heb ook niet altijd evenveel te bespreken met mijn schoonmoeder en 1 schoonzus. En soms is vriend ook even wat aan het doen met zijn broer/een vriend. Ik ga gerust een boekje lezen, of even naar een terrasje alleen als het me even de neus uitkomt.
TO je hoeft toch niet daar op de bank te blijven zitten? Waarom ga je niet een rondje lopen? Vraag je of er iemand zin heeft om even mee te gaan. Of is er niet een hond die uitgelaten moet worden? Maak je er een flink rondje van, ben je zo anderhalf uur verder. Of is er niet iets anders wat je kan doen? Aanbieden te koken ofzo? Als je maar bezig bent, dan gaat de tijd sneller voorbij. Ik heb weleens twee hele dagen met mijn schoonvader in de tuin gewerkt. Helemaal geen last gehad van mijn saaie schoonzus
TO je hoeft toch niet daar op de bank te blijven zitten? Waarom ga je niet een rondje lopen? Vraag je of er iemand zin heeft om even mee te gaan. Of is er niet een hond die uitgelaten moet worden? Maak je er een flink rondje van, ben je zo anderhalf uur verder. Of is er niet iets anders wat je kan doen? Aanbieden te koken ofzo? Als je maar bezig bent, dan gaat de tijd sneller voorbij. Ik heb weleens twee hele dagen met mijn schoonvader in de tuin gewerkt. Helemaal geen last gehad van mijn saaie schoonzus
donderdag 12 juli 2012 om 16:38
Ik snap dat je niet lekker in je vel zit, maar je gaat je echt niet beter voelen als je iedereen maar over je grenzen laat gaan. Als jij niet urenlang bij je schoonouders wil zitten dan hoeft dat niet. Punt. Doet je man toch ook niet? En het is verdorie zijn familie!
Je zegt dat je uren blijft zitten uit respect voor je man. Maar uit wat je beschrijft blijkt niet dat hij veel respect voor jou toont.
Misschien is het een idee om in de weekenden eens wat dingen te ondernemen samen met je zoontje. Hoeft niets te kosten. Naar een park of speeltuin in de buurt bijvoorbeeld. Kan ie ook eens met ander kindjes spelen ipv altijd maar binnen zitten bij opa en oma. Of je gaat een stukje fietsen, of naar het bos/strand/buurthuis/wat er dan ook bij jou in de buurt is. Dan leer je misschien ook wat andere mensen kennen en wordt je kring wat groter.
Je zegt dat je uren blijft zitten uit respect voor je man. Maar uit wat je beschrijft blijkt niet dat hij veel respect voor jou toont.
Misschien is het een idee om in de weekenden eens wat dingen te ondernemen samen met je zoontje. Hoeft niets te kosten. Naar een park of speeltuin in de buurt bijvoorbeeld. Kan ie ook eens met ander kindjes spelen ipv altijd maar binnen zitten bij opa en oma. Of je gaat een stukje fietsen, of naar het bos/strand/buurthuis/wat er dan ook bij jou in de buurt is. Dan leer je misschien ook wat andere mensen kennen en wordt je kring wat groter.
donderdag 12 juli 2012 om 16:38
Géén zin = géén zin he TO!
Ik kan het prima met mijn schoonouders vinden.
Mijn partner niet met mijn ouders.
De hoefde dus ook nooit mee van mij hoor.
Wat heb ik eraan als ze zich alleen maar zit te irriteren/vervelen?
Naderhand nog een ruzie zeker ook?
Nee wij verplichten elkaar hierin tot niks.
Gezellig als we samengaan, 1 geen zin? Dan gaat diegene niet mee. We bepalen of zoon het wel leuk gaat vinden om mee te gaan (of vragen dat, hij is pas 3 maar geeft soms ook aan niet mee te willen). Wel leuk, dan gaat hij met diegene die weg gaat mee, niet leuk, zoonlief blijft thuis bij de ander.
Hetzelfde als goede vriendin van partner. Wat een *** sorry heb gewoon niets met mensen die elk bezoek weer moeten laten zien wat ze gekocht hebben/gedaan hebben en dan expliciet de prijs erbij vermelden. Enkele voorbeelden: ohh nieuwe buddha2buddha armband; kostte 450 euro maa rhoor en.. dit is onze nieuwe hardhouten veranda.. kostte 3000 euro hoor, valt best mee toch etc.
Wij hebben het zelf ook hartstikke goed, maar zo decadent zoals zij doet. Bah.
Ik zit mij daar dus ongelofelijk te irriteren, ga dus niet meer mee. Partner wil wel gaan? Lekker gaan dan
Dus To ik zou gewoon eens met je man gaan praten, je bent je schoonouders echt niets verplicht hoor. Als ze je zoon willen zien dan komen ze ook maar eens naar jou!
Ik kan het prima met mijn schoonouders vinden.
Mijn partner niet met mijn ouders.
De hoefde dus ook nooit mee van mij hoor.
Wat heb ik eraan als ze zich alleen maar zit te irriteren/vervelen?
Naderhand nog een ruzie zeker ook?
Nee wij verplichten elkaar hierin tot niks.
Gezellig als we samengaan, 1 geen zin? Dan gaat diegene niet mee. We bepalen of zoon het wel leuk gaat vinden om mee te gaan (of vragen dat, hij is pas 3 maar geeft soms ook aan niet mee te willen). Wel leuk, dan gaat hij met diegene die weg gaat mee, niet leuk, zoonlief blijft thuis bij de ander.
Hetzelfde als goede vriendin van partner. Wat een *** sorry heb gewoon niets met mensen die elk bezoek weer moeten laten zien wat ze gekocht hebben/gedaan hebben en dan expliciet de prijs erbij vermelden. Enkele voorbeelden: ohh nieuwe buddha2buddha armband; kostte 450 euro maa rhoor en.. dit is onze nieuwe hardhouten veranda.. kostte 3000 euro hoor, valt best mee toch etc.
Wij hebben het zelf ook hartstikke goed, maar zo decadent zoals zij doet. Bah.
Ik zit mij daar dus ongelofelijk te irriteren, ga dus niet meer mee. Partner wil wel gaan? Lekker gaan dan
Dus To ik zou gewoon eens met je man gaan praten, je bent je schoonouders echt niets verplicht hoor. Als ze je zoon willen zien dan komen ze ook maar eens naar jou!
donderdag 12 juli 2012 om 16:44
Mijn man is voor de rest een hele leuke vent, niks op aan te merken gelukkig. Hij werkt hard en ik gun hem ook leuke dingen. Dit hoeft niet altijd samen te zijn. Onze schoonouders wonen ongeveer 30 min van ons vandaan. Mijn man wilt nooit lang blijven en ziet dan even vrienden van hem. Dit was heel lang zo. Vroeger kon ik me nog wel een beetje vermaken bij schoonouders, maar vaak vind ik het niet leuk meer. Ik werd in het begin op handen gedragen, nu is dat veranderd. Ik irriteer me vooral aan mijn schoonzus. Die zou ik het liefst even niet zien.
donderdag 12 juli 2012 om 16:44
@TO
Wat mij opvalt en wat je zelf ook aangeeft in je beide topics is dat je niet goed in je vel zit. Mijn persoonlijke ervaring hiermee is dat je dingen soms anders ziet dan dat ze zijn en dat het niet wijs is om drastische beslissingen te nemen. Dat neemt echter niet weg dat ik het maar een rare situatie vind die niet erg positief op je inwerkt. Is het een idee om wat minder vaak bij ze langs te gaan? Of om hen te vragen of ze meer bij jullie komen? En wellicht eens een keertje met schoonzus te praten?
Wat mij opvalt en wat je zelf ook aangeeft in je beide topics is dat je niet goed in je vel zit. Mijn persoonlijke ervaring hiermee is dat je dingen soms anders ziet dan dat ze zijn en dat het niet wijs is om drastische beslissingen te nemen. Dat neemt echter niet weg dat ik het maar een rare situatie vind die niet erg positief op je inwerkt. Is het een idee om wat minder vaak bij ze langs te gaan? Of om hen te vragen of ze meer bij jullie komen? En wellicht eens een keertje met schoonzus te praten?
donderdag 12 juli 2012 om 16:45
Gunt hij jou ook leuke dingen?
En werkt ie vaak over, nachtdiensten enz?
Waarom gaan jullie niet bijvoorbeeld op zaterdagmiddag naar je schoonouders koffiedrinken voor een uurtje en dat hij daarna alleen naar die vriend gaat en jij met de auto naar huis en hij later op de avond met t OV of een taxi?
En werkt ie vaak over, nachtdiensten enz?
Waarom gaan jullie niet bijvoorbeeld op zaterdagmiddag naar je schoonouders koffiedrinken voor een uurtje en dat hij daarna alleen naar die vriend gaat en jij met de auto naar huis en hij later op de avond met t OV of een taxi?
donderdag 12 juli 2012 om 16:46
Hoe oud ben jij en hoe oud is je schoonzusje?
Ik vind het niet zo vreemd dat ze jou niet mee vraagt naar haar kamertje hoor, dat is toch iets wat pubers doen.
Je hebt een zoontje lees ik, dan is het toch logisch dat je gewoon in de huiskamer blijft zitten bij de andere volwassenen?
Of idd, ga even naar de speeltuin met je kind, vraag je schoonzus gezellig mee, niet zo afwachtend doen hoor.
Dat je man zijn oude vrienden opzoekt als jullie daar toch zijn vind ik ook niet raar eigenlijk.
weet hij eigenlijk wel dat je het niet leuk vind om steeds alleen te zijn?
En een keertje niet mee gaan naar je schoonouders moet ook kunnen toch?
Ik vind het niet zo vreemd dat ze jou niet mee vraagt naar haar kamertje hoor, dat is toch iets wat pubers doen.
Je hebt een zoontje lees ik, dan is het toch logisch dat je gewoon in de huiskamer blijft zitten bij de andere volwassenen?
Of idd, ga even naar de speeltuin met je kind, vraag je schoonzus gezellig mee, niet zo afwachtend doen hoor.
Dat je man zijn oude vrienden opzoekt als jullie daar toch zijn vind ik ook niet raar eigenlijk.
weet hij eigenlijk wel dat je het niet leuk vind om steeds alleen te zijn?
En een keertje niet mee gaan naar je schoonouders moet ook kunnen toch?
donderdag 12 juli 2012 om 16:48
Geen zin is geen zin inderdaad. Voel me er toch op de een of andere manier rot over. Een tijdje ging ik wat minder en er werd al over me gepraat. Toen ik nog erger depressief was ging ik bijna nergens naar toe. Mijn man liet vaak zijn teleurstelling blijken. Zijn we nog wel man en vrouw zei hij dan. Misschien heb ik daardoor een schuldgevoel opgebouwd.
donderdag 12 juli 2012 om 17:03
"Dit zorgt voor een schuldgevoel bij mij"
...zou híj eigenlijk moeten hebben in deze situatie...
"Ik blijf zitten uit respect voor mijn man."
...en hoe zit t met zijn respect voor jou..?
"Maar als we naar zijn ouders gaan, is er bijna altijd wel wat waardoor hij weg moet".
Maar jij MOET mee? En jij MOET jij blijven wachten...???
...zou híj eigenlijk moeten hebben in deze situatie...
"Ik blijf zitten uit respect voor mijn man."
...en hoe zit t met zijn respect voor jou..?
"Maar als we naar zijn ouders gaan, is er bijna altijd wel wat waardoor hij weg moet".
Maar jij MOET mee? En jij MOET jij blijven wachten...???
donderdag 12 juli 2012 om 17:04
Ik zou dit toch echt even bespreken met je man. Vooral omdat het vaker gebeurt en er dus een structurele oplossing moet komen. Niet steeds de oplossing waarbij jij moet inleveren. Dan heb je op een gegeven moment nooit meer zin om naar hen toe te gaan. Geef aan dat je gerust gezellig even bij je schoonouders wilt zitten, maar dat je niet wilt dat hij zonder jou weg gaat. Hij kan dus kiezen. Of: Jullie gaan samen heen en samen weer naar huis. Of: Jullie gaan samen heen, samen naar die vrienden en dan samen weer naar huis. Of: Hij gaat met jullie kind naar schoonouders, gaat naar vrienden, pikt kind weer op en komt alleen naar huis terwijl jij je eigen ding doet thuis of waar dan ook. En als het dan eens in de zoveel tijd een keertje voorkomt dat je een uurtje bij je schoonouders zit zou ik daar voor die ene keer geen probleem van maken, maar het moet niet iets gewoons en vanzelfsprekends worden. En ga als dit allemaal niets is gewoon lekker met het openbaar vervoer naar huis!