Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
mamsvan schreef:
12-02-2019 19:32
In zijn geval is het misschien nu inmiddels wat meer door levenservaring maar met leervermogen en gedrag is echt tussen 3 en/of 6 jaar
En dan is er nog een cognitieve leeftijd, sociale en emotionele. En allemaal heeft het invloed op elkaar.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
12-02-2019 19:32
@pammetjes

mensen met een verstandelijke beperking hebben hersenen die minde goed functioneren. Dus de aansturing van de hersenen naar de spieren (dus ook die in het gezicht) verloopt soms anders/is verstoord. Om die reden kan het zijn dat iemand andere gezichtsuitdrukkigen heeft.

Dit hoeft overigens niet. Maar kan wel als gevolg van de verstandelijke beperking.
Je ziet sowieso vaak dat wanneer men ernstiger verstandelijk beperkt is dat men ook fysieke problemen heeft. En dat heeft idd te maken met de wijze waarop de hersenen (dis)functioneren doordat zij minder ontwikkeld of aangetast zijn.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
12-02-2019 18:49
Zo'n leeftijdsaanduiding van 2 of 3 jaar zegt ook niet alles. Als je 40 jaar bent heb je ook 40 jaar levenservaring erbjj. Dus de beleving is niet hetzelfde als een 3 jarige.
Levenservaring heeft natuurlijk alleen invloed voor zover de hersenen in staat zijn om daar ook iets mee te doen. Als bijv het geheugen niet of nauwelijks werkt of het lerend vermogen niet of nauwelijks aanwezig is, dan zal ervaring vermoedelijk maar heel beperkt of zelfs helemaal niet bijdragen aan iemands geestelijke ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
12-02-2019 19:39
En dan is er nog een cognitieve leeftijd, sociale en emotionele. En allemaal heeft het invloed op elkaar.
Daar heb je wel goed punt
Ik ga eens vragen of er nog weleens testen worden gedaan

Want hij begreep bijvoorbeeld wel alles toen mijn vader overleed en hij afscheid mocht nemen

Maar vervolgens vroeg die wel elk keer naar waar is papa
En zijn begeleiders en de mensen daar en wij moeten dat steeds uitleggen, nu weet hij t wel want hij wijst naar boven .


Hij heeft ook vriendschappen
opgebouwd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Wat jij beschrijft past bij een ontwikkeliingsniveau van 3 tot 6.
Waar veel mensen de mist mee ingaan is dat ze veel te snel en veel te veel praten. Ik zie de meesten dan echt na 3 zinnen uitchecken, om vervolgens een sociaal wenselijk antwoord te geven, maar gewoon echt geen idee hebben wat er nou tegen ze gezegd is.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
12-02-2019 19:32
@pammetjes

mensen met een verstandelijke beperking hebben hersenen die minde goed functioneren. Dus de aansturing van de hersenen naar de spieren (dus ook die in het gezicht) verloopt soms anders/is verstoord. Om die reden kan het zijn dat iemand andere gezichtsuitdrukkigen heeft.

Dit hoeft overigens niet. Maar kan wel als gevolg van de verstandelijke beperking.
Daarnaast zit onder een verstandelijke beoerking vaak een syndroom (afwijking van het chromosonen of genetisch materiaal). Onderzoeken om op genetisch niveai gelijkenissen binnen groepen en afeijkingen van "normaal" te vinden zijn nog maar een aantal jaar beschikbaar voor grote groepen. Je ziet dan ook aan de lopende band nieiwe syndromen bekend worden, omdst er nu pas voldoende mensen onderzocht worden. Vaak horen bij die syndromen ook gelaatsuitdrukkingen die vergelijkbaar zijn. Zoals bij down het geval is en heel bekend is. 10 jaar geleden werden al deze mensen nog in 1 groep geplaatst, verstandelijk beperkt. Nu weten we vaker wat erachter zit. Wat zowel gelaatsuitdrukkingen/uiterlijk verklaard als vaak ook bijkomstige problemen. Die ze blijken te delen met een hele groep mensen met dezelfde genetische afwijking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven