Hulp nodig!

14-07-2011 21:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
In eerder berichten heb ik al verteld dat ik een depressie heb. Deze is behoorlijk. Ik wil er heel graag vanaf. Maar het is een strijd met mezelf. Om van een depressie af te komen is het belangrijk dat ik actief word, dingen onderneem, structuur en dergelijke heb/krijg. Echter is dit moeilijk voor elkaar te krijgen als je de rust, concentratie, energie en motivatie mist.

Nu merk ik ook aan mezelf dat ik niet meer inzie waarom ik zou vechten (ja, het voelt als vechten). Welke dingen van het leven maken het waard om nu keihard met mezelf in gevecht te gaan? Ik zou graag een lijst maken en die boven mn bed hangen ofzo..maar ik zit nu vast in mijn zwarte kijk en vind het moeilijk iets te verzinnen.

Zouden jullie me hierbij kunnen helpen? Wat maakt het leven mooi en waardevol?
Je zet deze post hier, dus blijkbaar wil je nog wel verder vechten, anders zou je dat niet doen. Dus waarom heb je deze OP gepost? waar wil je voor blijven leven?

Verder is de grap van een depressie volgens mij dat je niet moet gaan piekeren over de zin van het leven, maar dat je gewoon iedere dag moet gaan hart lopen (of wandelen). als je jezelf dwingt actief te worden, komt het positieve gevoel vanzelf weer, niet andersom (helaas)

Sterkte.
Eerst een voor jou.

Heb je een huisdier? Kijk maar eens goed in die lieve oogjes, zie de liefde voor jou van dat hondje, of de kat....

Kijk naar de bomen, die hoge bomen die al zo lang leven, de kringloop van de bladeren....Geniet van de natuur. Natuur heelt...

Bel eens iemand op die je al lang niet hebt gezien...
wat voor mij heeft geholpen: op vakantie gaan naar een plek waar je helemaal 'weg' bent van alle normale dagelijkse bezigheden. rugzak om en op 'survival' in ver land.

ps in mijn geval was het een afrikaans land. echt een andere wereld.
Of Azie. Door al die immer goedlachse mensen ( terwijl ze in armoe leven) ga je heel anders denken over je eigen leven.
Lees het boekje 'Dromen Durven Doen'. Geeft geen concreet antwoord op je vraag, maar helpt je wel dit antwoord te vinden, te formuleren en om er iets mee te gaan doen. Ik voelde me net als jij, maar zie na het lezen van dit boekje wel weer een lichtpuntje, hoewel ik nog een lange weg te gaan heb.
quote:Substanza_ schreef op 14 juli 2011 @ 22:20:

Of Azie. Door al die immer goedlachse mensen ( terwijl ze in armoe leven) ga je heel anders denken over je eigen leven.Ja die mensen lachen ook echt omdat ze vrolijk zijn en niet omdat ze een rijke(re) toerist in je zien, en/of 'n cultuur hebben die gericht is op beleefdheid...
Heb je familie of vrienden waarvan je het fijn vindt als ze bij je zijn?

Misschien kun je hen vragen om je regelmatig ergens mee naartoe te nemen. Als je zelf initiatief moet nemen is het soms teveel maar als je iets afgesproken hebt met iemand is afbellen soms nog meer moeite dan heen gaan.... dus dan ga je toch.

Ook al geniet je misschien niet van het weg zijn, vaak als je thuiskomt voel je je toch iets beter dan voordat je weg ging.
Toen ik heel depressief was had ik echt niet op reis gekund. Ik voelde me overal ellendig en was dan liever thuis dan in een onbekend land.

Maar het is voor iedereen anders.

Ben tijdens een lichte depressie wel naar het buitenland geweest, bedenk ik me nu. Het werd er niet beter van (maar was ook hartje winter waar ik was) maar ook niet slechter.

Maar liep wel een beetje met mijn ziel onder mijn arm, achteraf gezien.
Bedenk voor elke dag 2 eenvoudige dingen/ dagdoelen (boodschapje in een heel andere supermarkt dan je normaal doet; of twee ramen wassen) die je gaat doen, maak tenminste 1 persoon een compliment (en je zult merken dat je op korte termijn iets leuks terug kunt verwachten, van b.v. een heel ander iemand), ga wandelen of fietsen (zeer goede ontspanning en inspanning voor lichaam en geest) en doe één creatief ding. (stuur iemand een zelfgemaakt kaartje; maak een leuke foto, zing/ speel een liedje) En een hond of kat hè: het ultieme wondermiddel! Je beste vriend is een trouwe viervoeter (ben ervaringsdeskundige)! Goed voor je hele welbevinden.
Misschien heb je hier wat aan.

En hier.
Zoek een goede hulpverlener die je daarbij kan helpen. Om de emotionele dingen mee te bespreken en de praktische dingen, zoals een week/dagplanning.

Mensen op een forum kunnen jou niet van je depressie af helpen en ik vind dat jij dat ook niet van ze mag vragen.

quote:istar_ schreef op 15 juli 2011 @ 00:28:

Zoek een goede hulpverlener die je daarbij kan helpen. Om de emotionele dingen mee te bespreken en de praktische dingen, zoals een week/dagplanning.

Mensen op een forum kunnen jou niet van je depressie af helpen en ik vind dat jij dat ook niet van ze mag vragen.

En waarom vind jij dan dat ze de mensen op het forum niet om hulp mag vragen?
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
.
Ik zou hééél klein beginnen. Zoals bospad zegt: elke dag een stukje wandelen bijvoorbeeld. Of zorgen dat je elke dag een kwartiertje van je zelfgemaakte cappuchino 'geniet' op je balkon.

Gewoon dingen die niet veel energie kosten, heel kort duren, en rond een bepaald tijdstip zijn.

Veel sterkte
Bedankt voor de reacties! Er zitten een paar super goede tussen, waar ik nu zeker mee aan de slag ga!

super bedankt!

Ik loop inderdaad al bij een therapeut die me hier ook bij helpt. Maar ik dacht als je verschillende meningen/adviezen/ervaringen hoort, kan dat ook leiden tot ander of beter inzicht.
Kijk terug naar de tijd dat het goed met je ging en probeer dat geluk dat je toen voelde even vast te houden. Dat moet je terug willen. En inderdaad de tips van hierboven: een boodschapje doen, verzorg jezelf (ondanks dat je er geen zin hebt). Doe bijvoorbeeld je voeten onderhanden nemen, of ga naar de kapper. Maak een wandeling met een vriend of vriendin (alleen kan natuurlijk ook). Doe de gordijnen op.

Toen ik depressief was deed ik altijd mijn gordijnen dicht, geen goed idee.

Sterkte en een knuf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven