Iemand ooit bij Al-anon geweest?

07-10-2011 13:23 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige jaren ben ik weg bij mijn ex. Dit had o.a. met zijn drankinname te maken. Hij is echt zwaar verslaafd. Dit is volgens hem niet zo. Nu was ik er vanmorgen even en ik kan het nu niet loslaten. Het gaat mij niet om hem maar om mij. Hij wil er niet vanaf want hij is niet verslaafd. Zegt hij..

Ik dacht aan een zelfhulpgroep van Al-anon. Heeft iemand daar ervaring mee en kunnen zij helpen mij dit los(ser) te laten?

Nu mijd ik iedere situatie waar drank bij komt kijken. Bij een vriendin langs die een vriend heeft die ook niet in de drank spuugt doe ik niet meer.

Ik heb de website al gevonden maar ik wil graag wat ervaringen lezen van mensen die hier baat bij hebben gevonden. Wellicht kan ik dan zelf de stap wat makkelijker zetten.

Dat ik mij schaam voor zijn gedrag en inname daar wil ik vanaf.
Je bent al enkele jaren weg bij je ex. Hij wil niet geholpen worden.. Laat hem gaan! Hij moet eerst zelf inzien dat hij een probleem heeft.

Verder heb ik geen ervaring met die hulpgroep.
Sorry. Niet goed gelezen! Geen ervaring mee, maar goed dat je jezelf wilt helpen!
Ik snap er niets van. Jij bent al jaren weg bij je ex, hij heeft het drankprobleem, maar jij schaamt je ervoor en mijdt situaties met drank? En wat heb jij eraan dat hij naar de AA zou gaan?

Waarom ben je nog zo bezig met je ex na al die jaren? of hebben jullie samen kinderen ofzo.
als hij het niet inziet als probleem dan wil hij er ook echt niets aan doen natuurlijk.

Is lief dat je hem wilt helpen maar ik denk dat het alleen maar averechts werkt..
OK ik snap het, jij wil dus niet dat hij naar de AA gaat maar je zoekt zelf hulp om met zijn drankprobleem om te gaan. Ik zou zeggen ga niet meer met hem om! Dan hoef je je ook nergens meer voor te schamen.
Wij hebben samen 1 zoon en hij ervaart het ook als lastig om met iemand om te gaan die verslaafd is aan drank.

Illusies dat ik hem eraf kan helpen heb ik natuurlijk niet meer.

Het gaat om mijzelf. Ik wil van dat rotgevoel af en het schuldgevoel. Zo'n groep, familie- en andere betrokkenen van de verslaafde persoon, schijnt een hulpmiddel te zijn om te leren omgaan met dit alles en het wellicht los te kunnen laten.
Hmm.

Mijn gut feeling:

als je hulp zoek bij een club als Al-Anon of vergelijkbaar, blijf je bezig met het thema drank/verslaving. Terwijl jouw thema een andere is: onterecht schuldgevoel, grenzen trekken, loslaten.

Ik zou dus naar een 'gewone' psycholoog gaan en het thema drank op de tweede plaats zetten. Daar waar het hoort. Jij hebt immers geen drankverslaving.

Stap uit die cirkel en laat het achter je.
Ik zie niet in waarom je hulp nodig hebt als de relatie al jaren uit is. Wat is hij nu van jou dat je je voor hem schaamt?

Dat je niet meer omgaat met een vriendin wier vriend drinkt, vind ik niet zo gek. Alcoholisten zijn ook irritant en dat zie je des te beter als je er ooit een relatie mee hebt gehad.
Ga in therapie!
Ik lees nu dat jullie een zoon hebben. Wat is precies het probleem? Waarom voel jij je schuldig dat hij drinkt?
Ga in therapie!
Ik kon het jarenlang wel maar ik zie nu een nieuw dieptepunt; geen werk, eigen bedrijfje maar geen klanten nu, en onbetaalde rekeningen.

Wat Nicky aangeeft is ook door mijn hoofd gegaan; ik blijf met hem en de drank bezig. Op een andere manier hulp vragen is wellicht beter voor mij.
Schuldig omdat het mij nooit gelukt is hem te laten minderen/stoppen. En dat waar ik altijd bang voor was, geen werk en totale desinteresse, nu gaande is.
Dat lijkt me ook. Je moet geen hulp vragen die draait om hem, maar hulp voor jezelf. Het gaat erom dat jij grenzen stelt en dat je dit ook je zoon leert. Het is fijn om daar advies bij te krijgen.

Kun je concrete situaties aangeven waar je moeite mee hebt? Hoe oud is je zoon?
Ga in therapie!
Tja, dan hield hij niet genoeg van je hè. Als hij voor jou niet eens wilde stoppen!

Meid, stap uit die gedachtegang want die klopt niet. Een verslaafde is verslaafd en daar doet een ander niets aan. Als je de competetie aan wil gaan met de drank, dan verlies je. Drank is altijd belangrijker. Dat is zijn keuze. Hij zou hulp kunnen zoeken, maar dat doet hij niet. Hij kiest voor drank.

Het enige wat jij kan doen, is daar zo goed en verstandig mogelijk mee omgaan en je zoon zo veel mogelijk beschermen tegen het verdriet dat hij hierdoor zeker zal krijgen.
Ga in therapie!
Zoon is in de 20. Werkt en is geen 'probleemkind'. Rookt en drinkt niet maar ziet wel dat zijn vader zichzelf naar de afgrond drinkt.

Hij woont in het huis waar wij ooit als gezin woonden. Flessen drank uit een kast, gekocht in diverse landen, waren leeg in de prullenbak gegooid. Geen geld meer dus hij is daaraan begonnen. Ik telde, zucht oud gedrag dus, de flessen en vroeg of hij dat allemaal op had gedronken. Nee loog hij want ze waren niet meer te zuipen.

Als klapper zag ik een schaal met wijn en die wijn bleek , weet even de naam niet, warm gemaakt te moet worden en was ook zo goed als op.

Ik hoop echt dat zoon zijn drankzucht niet ga faciliteren. Twijfel om hem te bellen hierover.
Je zoon woont bij zijn vader? Hoe zou hij zijn drankzucht moeten faciliteren?

Wat is nu het échte probleem?
Ga in therapie!
Ik ben bang dat zoon vader geld geeft om te leven, drank kan kopen dus. Zoon en ik zijn er regelmatig om te ruimen, katten te verzorgen en hem te helpen met zijn administratie. Ik ben er nu achter dat hij niet meer verzekerd is, hij betaalde al lange tijd niets, en ik heb angst dat hij eerdaags iets krijgt n.a.v. zijn drankgedrag of erger dat hij dood gevonden wordt.
quote:Isabelle41 schreef op 07 oktober 2011 @ 14:13:

Ik kon het jarenlang wel maar ik zie nu een nieuw dieptepunt; geen werk, eigen bedrijfje maar geen klanten nu, en onbetaalde rekeningen.

Ik dacht eerst dat jij in een nieuw dieptepunt zat, met onbetaalde rekeningen. Maar je hebt het over hem neem ik aan?

Heb je al eens contact opgenomen met maatschappelijk werk?

Een huisarts?

Het is niet jouw taak in het leven om voor je ex te zorgen.

Dan had je net zo goed getrouwd kunnen blijven.

En wat je wél doet is het je ex zo gemakkelijk mogelijk te maken om zo te blijven leven. Dan heeft hij nooit een reden om hulp te zoeken.

Wat dat betreft is therapie voor jou wél zinvol want je gedrag is nog wel "co-dependent". Maar nogmaals, daar weet een 'gewone' psycholoog ook wel raad mee.

Woont je zoon bij hem?

Stimuleer hem om er weg te gaan. Hij moet niet in dezelfde schuldgevoel-valkuil trappen als jij. Hij heeft z'n hele leven nog voor zich.
Nu begrijp ik wat het probleem is. Jij faciliteert zijn drankgebruik en faciliteert dat je zoon dat ook doet. Je neemt hem zelf mee om daar de boel op te ruimen!

Je zoon is 20, hij kan zijn eigen boontjes doppen, ook wat zijn drankzuchtige vader betreft. Je ex is jouw probleem niet meer!
Ga in therapie!
Wat doen jullie in hemelsnaam nog bij die man thuis?? Wat maakt het jou/jullie uit of zijn huis opgeruimd is, zijn rekeningen betaald worden enzovoort? Laat hem, jullie zijn uit elkaar. Ga je eigen leven leven, dat is een veel beter voorbeeld voor je zoon. Dan ben je meteen af van de neiging flessen te zoeken/tellen/enz. (geloof me, ik weet wat het is)
Goed dus dat je denkt om hulp voor jezelf te zoeken!

Gelukkig heb je in de gaten dat het niet helemaal 'klopt' wat je doet.

De eerste gratis tips zijn al binnen hier.

Mijn advies blijft staan om niet naar een organisatie als Al-Anon te gaan. Die benadrukken toch nog altijd de relatie die je hebt met de verslaafde en dat is nu net wat jij niet meer moet doen.

Zulke hulp is echt prima voor mensen die nog in de relatie zitten of voor familie-van, maar het gaat hier om jouw ex en jij moet juist beseffen dat dit station al achter je ligt.
Ik ben samen met mijn moeder naar Al-Anon geweest. Mijn vader is alcholist. Echt veel wijzer werden we er niet van. Stel je er niet teveel van voor hoor.
Afscheid en afstand nemen, zoon en ik, is het beste. Natuurlijk weten wij dat wel maar die stap weer zetten is nu even moeilijk.

Het is er weer ingeslopen dat zorgen en faciliteren.

Ik zoek misschien wel hulp voor het een en ander maar niet gericht op hem en drank.

Bedankt voor julllie wijze raad.
Je moet hem echt kunnen loslaten, Isabelle. Zelfs als dat betekent dat hij zichzelf de goot in drinkt of erger. Dat is heel moeilijk maar het enige wat je kan doen.

Wat je nu doet, houdt zijn drinken in stand. Je denkt dat je hem beschermt, maar in feite bescherm je zijn verslaving.
Ga in therapie!
En dan weet ik echt wel Dubiootje. Tenslotte ben ik niet voor niks weggegaan bij hem. En herken ik het ook zo goed bij anderen.

Familie van hem hoef ik niet te bellen want zij hebben allemaal hetzelfde probleem; drank, drank en nog meer drank.

Behalve zijn moeder hoor maar die houdt ook haar hand boven zijn hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven