Ik heb geen vrienden

01-09-2009 21:39 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke dit topic is niet gemaakt om zielig te doen, want dat ben ik niet. Ik wil gewoon graag een keer kwijt dat ik er van baal dat ik geen vrienden heb. Dit is geen grap, ik heb geen vrienden, 0,0. Heb een paar kennissen maar that's it. Ik heb wel een relatie maar denk wel eens; stel dat het uit gaat, dan heb ik helemaal niemand. De kennissen die ik heb zijn nog van vroeger van school, waarbij we vroeger zeer hecht waren maar naarmate we ouder werden het minder is geworden. Ik heb wel eens een poging gedaan om meer met elkaar af te spreken maar dat hoefde van hun niet. Doordat ik geen vrienden heb twijfel ik aan mezelf, ben ik raar? Ben ik te lelijk? Ik word er onzeker van.

Je zou zeggen, zoek ze dan! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik stap niet zomaar op iemand af dus misschien is het allemaal wel m'n eigen schuld. Ik hoop gewoon dat ik ooit ook eens een "beste vriendin" heb.

Bedankt voor het lezen.
Zonder heel bot te willen zijn...

De beste vriendin staat niet zo ineens voor de deur. Dus als jij vrienden wil dan zal jij zelf je best moeten doen om jezelf in situaties te begeven waarin je vriendschappen kunt opdoen. Ik stap niet zomaar op iemand af is dan even geen optie meer.

Ben je raar? Dat weet ik niet. Waarschijnlijk valt dat wel mee

Je uiterlijk zou er niet toe moeten doen.

Uitstraling doet wel een hoop. Als je wanhopig overkomt dat stoot af. Extreme verlegenheid is ook niet handig. Verlegenheid an sich hoeft geen probleem te zijn.

Vind jij jezelf een leuk persoon om mee om te gaan?
Ik geef toe dat het niet makkelijk is om vrienden te maken. Tenminste... dat vind ik ook zo. Stelletjes vinden om iets leuks mee te doen is al helemaal lastig! Ik heb wel vrienden gelukkig, maar om er nou mijn kamer mee te vullen met verjaardagen, een gevulde gang lukt nog net
Kijk eens bij contacten hier op het forum.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heb je enig idee waarom jouw kennissen geen vrienden zijn? Ligt dat aan hen of ligt dat aan jou? Heb je te weinig raakvlakken met deze mensen? Als je gelijkgestemden wilt ontmoeten en je hebt een hobbie/passie, dan kun je kijken of er in je omgeving verenigingen zijn die zich met jouw hobby bezig houden en daar eens een kijkje nemen. Of meld je aan voor een activiteit of workshop met betrekking tot jouw hobby/passie.

Een voordeel is dat je in ieder geval een onderwerp hebt om over te praten en wie weet ontmoet je gelijkgestemden. Deze mensen kunnen kennissen worden en zelfs vrienden, maar dan moet je actief investeren in deze relaties en risico's nemen.
Het is zwaar k** als je geen vrienden hebt. Tenminste dat vind ik. Echt een groot gemis.

Inderdaad, ze staan niet zomaar voor de deur.... de meesten van mijn vrienden ken ik van vroeger. Zeg maar van die vriendschappen die nooit over zijn gegaan. Nieuwe vrienden vinden is erg lastig vind ik.

Ik ben het met Cole Turner eens, zoek idd naar plekken waar je gelijkgestemden vind. Of op internet, er zijn vast meer mensen in jouw omgeving die ook op zoek zijn naar een (beste) vriendin. Wie weet zit ze er zo maar tussen!!

Heel veel succes!
Ik heb ook geen vrienden, mijn laatste vriendin heeft me vorig jaar de rug toegekeerd. Ik weet wel waarom maar is een lang verhaal. Ik heb geen behoefte meer aan vrienden. Je stopt er veel energie in en krijgt er niets voor terug. Ik ben in februari bij mijn vriend weggegaan en woon nu alleen met mijn kinderen. Ja dan ben ik niet helemaal alleen. Vind het wel vervelend voor de kinderen, die vragen weleens 'mama waarom komt hier nooit iemand'? Dat vind ik zielig voor hun (ze zijn 13 en 15) maar straks zijn ze op een leeftijd dat ze hun eigen weg gaan.
Gewoon heeeeeeeel veeeeeeeeel forummen en dan forummers IRL ontmoeten. Oh en kom gewoon naar de Hallomeet op 31 oktober. Daar komen een hoop forummers op af en daar zullen er vast wel een paar tussen zitten met wie je kan kletsen. Is een heel handig startpunt voor vriendschappen te sluiten.
Kom je geen potentiële vrienden tegen tijdens hobbies, sporten, reizen, vakantie e.d.? Als je 'n gezamenlijke interesse met iemand hebt is het makkelijker om 'n vriendschap op te bouwen is mijn persoonlijke ervaring.
Ik begrijp het wel. Wij hebben (als stel zijnde) een aantal vrienden, ook stellen. Maar als we dan echt een probleem hebben zijn is er maar 1 stel aan wie we dat ook echt vertellen.

Nieuwe vriendschappen? Tja. Je kletst wat hier, je regelt wat daar, drinkt regelmatig een bakkie koffie met iemand, maar dan nemen ze de telefoon aan en zeggen dat ze een kennis op bezoek hebben. Soms lijkt het net alsof mensen vanaf een bepaalde leeftijd een vaste kring hebben en daar komt dan niemand meer tussen.

Nieuwe vrienden vind je denk ik voornamelijk als je ergens aangeeft iemand te zoeken. Zoals het prikbord. En dan moet die persoon nog een beetje in de buurt wonen, en dan moet het nog klikken. Maar gewoon in de sportschool of met uitgaan vind ik het zelf ook wel moeilijk.
misschien een kookclubje in de buurt? een cursus creatief/dansen/taal/computeren etc. misschien via een forum...advertentie....collegae....studiegenoten....

heb zelf ook niet veel vrienden, maar wel een paar goeie...waar ik die op heb gedaan?

buurvrouw, collegae, klasgenoten..via via....via feestjes...

Je bent vast niet raar en lelijk...je hebt immers een vriend die je aantrekkelijk/leuk/lief vindt. Heeft hij veel vrienden? hebben jullie geen gemeenschappelijke vrienden?
ik heb eigenlijk hetzelfde, wel een relatie maar geen vrienden.

nou weet ik van mezelf wel dat ik moeilijk contact maak met andere, ik zal niet snel uit mezelf op iemand afstappen.

maarja, voor mij begint over een aantal weken de school weer, dus leer ik weer nieuwe mensen kennen...

ik heb verder eigenlijk geen echte bruikbare tips helaas..
Tja, dat lijkt me heel vervelend..

Je mag er wel een paar van mij

Ik noem iemand niet snel vriend, maar ik heb bijna teveel aan sociale contacten, soms heb ik elke dag een afspraak en enorme behoefte aan tijd voor mezelf.

Ik zit te bedenken hoe ik daaraan kom; afgezien van mijn echte vriendinnen die ik al van vroeger ken, ontmoet ik mensen op het schoolplein (ik heb een kleuter) met wie ik dagelijks sta te kletsen, en dan wordt er wel eens een koffiedrinkvoorstel gedaan.

Dus neem een kind

Verder zou je een sport kunnen gaan beoefenen; vaak wordt daar na afloop nog wat gedronken, zo leer je nieuwe mensen kennen.

Ik denk dat de meeste vriendschappen tijdens studie worden gesloten, maar denk niet dat je (nog) studeert?

Cursus volgen?

Hoe sociaal ben je? Durf je op iemand af te stappen?

Dan zou je ook eens alleen naar de kroeg kunnen gaan, je hebt snel genoeg contact daar.

Mee tips heb ik even niet, heel veel succes!
Er zijn volgens mij al soortgelijke topics over vriendschappen.

Voor mij zijn vriendschappen ook een issue. Ik heb het al een aantal keren gezegd. Het kost mij moeite om vriendschappen te onderhouden, omdat het voornamelijk op mij neerkomt, om ze te onderhouden. Als vrienden gaan verhuizen, is het einde vriendschap.

En om nieuwe vrienden te maken zie ik niet zo snel zitten. En dat is een probleem als ik dadelijk zelfstandig wil wonen. In hoeverre is de buurt bereid om vrienden met mij te worden? Er is een gevaar van vereenzaming. De meeste sociale contacten heb ik overigens op het werk; met een aantal collega's met wie het goed sociaal klikt. Ik kom echter nooit bij hen thuis. Noch komen ze bij mij thuis.
World of Warcraft: Legion
Klopt, er zijn vaker topics hierover.

Forummen en mensen met wie het klikt IRL ontmoeten is echt een optie.

Verder zou ik niet teveel terug kijken op vriendschappen die geweest zijn. Soms gaan die dingen voorbij. Ik heb ook weleens geprobeerd een oud groepje nieuw leven in te blazen. Het heeft geresulteerd in een leuke reünie maar dat was t ook wel. No hard feelings, maar de groep was geen groep meer.

Er zijn al een aantal ideeën genoemd om nieuwe mensen te ontmoeten. En dat zijn dan niet meteen vrienden, maar het kan soms wel resulteren in een vriendschap.

Succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wat leuk al zoveel reacties! Bedankt daarvoor. Ik zal proberen op alle vragen te reageren.

@Domnaiefmutsje, Ik vind het niet bot hoor Begrijp wat je bedoelt. De beste vriendin staat inderdaad niet ineens voor de deur, het is ook misschien wel teveel van het goeie, al had ik maar een vriendin om af en toe eens mee af te spreken. Maar ja ook die staat niet zomaar voor m'n deur, helaas. Begrijp dat ik er zelf wat aan moet doen.

Ik vind mezelf wel een leuk persoon om mee om te gaan (als ik dat mag zeggen van mezelf). Kan altijd met iedereen goed opschieten.

@ColeTurner, Waarom mijn kennissen geen vrienden zijn... tja het is verwaterd. Twee van hen hebben kinderen gekregen die alleen nog maar aandacht voor de kids hebben, wat niet erg is, maar de "vriendschap" (om het voor de makkelijkheid maar even zo te noemen) was al niet veel maar nu helemaal niet veel meer, 1x per jaar afspreken is veel. De andere heb ik niet echt raakvlakken mee. Ik heb zelf aangegeven dat ik wel meer zou willen afspreken met hen, want als we bij elkaar zijn is het toch altijd dikke pret, maar ze staan er niet voor open, zij vinden 1x per jaar oke. Tja dan houd het wel op.

@Haasje, het is idd een gemis om geen vrienden te hebben. Helaas zijn mijn schoolvrienden geen vrienden gebleven maar meer kennissen geworden.

@Mika65, dat vind ik naar voor je. Het lijkt me echt pijnlijk voor je als je kinderen dat vragen.

@Zwieber, inderdaad meer forummen, dat ga ik doen! En misschien wel naar de meeting, maar dat vind ik ook wel supereng. Ik heb helaas de ervaring dat als ik met onbekende mensen afspreek, ik er toch altijd buiten val :( ondanks dat ik regelmatig ook wel m'n mond opentrek. Daardoor ben ik ook bang om afgewezen te worden.

@Elninjoo, ik kom regelmatig in de sportschool maar tot nu toe geen leuke contacten opgedaan. Ik heb het idee dat mensen daar toch alleen komen voor het sporten. Ik kom soms toevallig wel eens in contact met mensen maar dat is meestal van korte duur. Reizen/vakantie zit er voorlopig helaas niet in, vanwege financien.

@Mamalelie, erg hekenbaar wat je schrijft. Het idee van mensen met een vaste kring denk ik ook zo over. Misschien plaats ik wel een oproepje op het prikbord, ik denk er nog even over.

@gelukkigmeisje, (Ik heb een vriendin maar dat kan je niet weten natuurlijk ) Maar zij heeft ook niet veel vrienden, ze heeft 1 goeie vriend waar we heeeel af en toe mee afspreken, maar hij is altijd druk druk druk en neemt niet snel de moeite om even af te spreken, ondanks regelmatige uitnodigingen van onze kant. Dus tja, ik krijg steeds meer de neiging om daar geen energie meer in te steken.

Ik hoop dat ik niemand vergeten ben. Nogmaals bedankt voor de reacties.
ik heb maar 2 goeie vrienden .. en de rest zijn kennissen en vage bekenden :D ik vind het prima zo :D
quote:hans66 schreef op 01 september 2009 @ 22:55:

Er zijn volgens mij al soortgelijke topics over vriendschappen.

Voor mij zijn vriendschappen ook een issue. Ik heb het al een aantal keren gezegd. Het kost mij moeite om vriendschappen te onderhouden, omdat het voornamelijk op mij neerkomt, om ze te onderhouden. Als vrienden gaan verhuizen, is het einde vriendschap.

En om nieuwe vrienden te maken zie ik niet zo snel zitten. En dat is een probleem als ik dadelijk zelfstandig wil wonen. In hoeverre is de buurt bereid om vrienden met mij te worden? Er is een gevaar van vereenzaming. De meeste sociale contacten heb ik overigens op het werk; met een aantal collega's met wie het goed sociaal klikt. Ik kom echter nooit bij hen thuis. Noch komen ze bij mij thuis.

Als je zelfstandig gaat wonen zijn er ongetwijfeld vele momenten waarop je je erg eenzaam zal voelen omdat er niemand thuis is waar je eens tegenaan kunt praten.

Maar...... De meeste mensen van je leeftijd wonen niet meer bij hun ouders. Dus je krijgt ook meer gemeenschappelijk met andere mensen en het is veel makkelijker om mensen bij je thuis uit te nodigen in je eigen huis. Dus wordt het ook weer makkelijker om mensen te ontmoeten.
Ik herken dat wel hoor. Ik heb ook geen vrienden. Wel een paar kennissen, een enkele ex-collega waar ik zo nu en dan eens mee sms, maar that's it.

Op hyves heb ik 4 vrienden: m'n broer, m'n zus, 1 vriendin van vroeger en een ex van m'n broer.

En steeds als ik nieuwe mensen leer kennen, neem ik me voor nu toch echt contact te houden en eens te bellen, maar meestal lukt dat niet echt. Dan kom ik er na 1 jaar achter dat ik al zolang niet gebeld heb of gereageerd op hyves

Soms vraag ik me af: heb je nou niet eens behoefte aan een goeie vriendin? Tot nu had ik de behoefte niet echt, maar nu de kinderen wat groter worden, zou ik het toch wel leuk vinden om wat meer vriendinnen te hebben om eens iets samen te ondernemen.

Mijn man daarentegen heeft heel veel vrienden. Maakt ook heel makkelijk contact en weet z'n contacten ook te houden
Ik stel het zeer op prijs jullie reacties en tips

@Perpetuum, Ik vind dat zelf wel sociaal ben, ben wel een kat uit de boomkijker maar als ik je eenmaal een heeeeel klein beetje ken, dan kan ik gewoon gezellig praten met iemand, bijv. collega's. Heb in m'n banen waar ik gewerkt heb altijd leuk contact gehad met collega's, veel lol altijd. Heb een aantal ook op hyves, maar daar blijft het ook bij.

Zomaar iemand in de kroeg aanspreken durf ik niet, omdat ik vroeger altijd buitengesloten werd bij onbekende mensen en daar ben ik nog altijd bang voor.

@Moonlight, daar zeg je wat, niet terugkijken op vrienschappen in het verleden. Het contact wat ik nog met ze heb (1x per jaar) lijkt ook idd verdacht veel op een reunie. Ik laat het verder ook zo, het is niet anders.

Ik zal idd ook wat meer gaan forummen want het is eigenlijk best heel leuk en ook niet zo eng Wie weet komt daar nog wel eens een leuk contact uit.
Hoi Ticluna,

Omdat ik meer ben zoals perpetuum mobile vind ik het moeilijk om me voor te stellen hoe je geen vrienden kan hebben. Toch maar even reageren, omdat je juist daarom misschien iets aan mijn reactie kunt hebben.

Wat versta je precies onder vriendschap? Ik zelf heb namelijk heel veel 'soorten' vrienden. Soms sta ik verbaasd over een nieuwe vriend, of groepje vrienden die dan ineens weer ontstaan zijn. Zo had ik een paar weken een sportles, en vanuit dat groepje zijn we gewoon doorgegaan met iedere week die sport beoefenen. Hartstikke gezellig! (Nog) niet echt vrienden, maar wel mensen waar ik wekelijks een leuke avond mee heb. Met een paar ex-collega's ben ik toevallig in een bijbelstudiegroepje gerold. Dat doen we iedere twee weken. Vaker zien we elkaar ook niet, maar (t zijn alleen vrouwen) we zijn volledig op de hoogte van elkaars leven en soms bellen we elkaar tussendoor.

Zou het zinvol kunnen zijn om een soort van persoonlijke training te gaan doen ofzo? Misschien dat een buitenstaander bepaalde dingen in jouw houding of benadering van mensen ontdekt/ziet waardoor je 'raar' op anderen overkomt, of wanhopig. Iets waar je zelf helemaal geen erg in hebt en misschien zelfs niet zo voelt, en iets wat te veranderen is, als je het maar wist?

Heb je snel een 'klik' gevoel bij mensen? Bijvoorbeeld bij nieuwe collega's, studiegenoten, mensen in de sportschool ofzo? Ik heb (vaak) dat ik mensen ontmoet en denk 'go, jouw vind ik interessant, met jou wil ik nog wel eens afspreken'. Dit kunnen zowel mannen als vrouwen zijn, al moet ik eerlijk zeggen dat ik met mannen iets minder makkelijk een tweede afspraak maak, omdat het vaak dubbel aanvoelt, snel ingewikkeld wordt en ik een hartstikke leuke relatie heb.

WEet niet of je hier wat aan hebt, zo maar wat gedachten en voorbeelden.
quote:trolletje schreef op 01 september 2009 @ 23:09:

ik heb maar 2 goeie vrienden .. en de rest zijn kennissen en vage bekenden :D ik vind het prima zo :DIk zou willen dat ik die "maar" 2 vrienden had
Blijf forummen dan Ticluna!

Ik heb zelf nog niemand live gezien van het forum maar dat gaat wel gebeuren. Niet door een gebrek aan vrienden/kennissen maar omdat sommige forummers je raken en je elkaar dan ook wel eens echt wilt ontmoeten.

Tot forums!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:sugarmiss schreef op 01 september 2009 @ 23:12:

Maar...... De meeste mensen van je leeftijd wonen niet meer bij hun ouders. Dus je krijgt ook meer gemeenschappelijk met andere mensen en het is veel makkelijker om mensen bij je thuis uit te nodigen in je eigen huis. Dus wordt het ook weer makkelijker om mensen te ontmoeten.

Ik woon niet bij mijn ouders, maar in een woongroep voor mensen met autisme. De begeleiding daar ziet het wel zitten dat ik zelfstandig woon. Dat wil ik ook binnenkort gaan realiseren. Het probleem is dat ik niet gemakkelijk nieuwe vrienden maak. De vriendschap, één ervan duurt 15 jaar, en is met een man die slechts een paar deuren verderop woont, loopt mogelijk ook gevaar; ik kom vaker bij hem thuis, dan hij bij mij. De toename van letterlijke afstand (door verhuizing van de ander) betekende tot nog toe het eind van de vriendschap. Verhuizen kan een nadeel zijn. Maar ik ontvang liever bezoek in een eigen huis, dan in een woongroep met één andere bewoner. Zeker als het een vrouw is (maar daarvoor verwijs ik liever na het andere intussen 19 pagina's tellende topic).

Dit soort dingen wil ik toch met de begeleiding aankaarten. Enerzijds wil ik verder in mijn ontwikkeling; anderzijds zijn verlegenheid en autisme een probleem die mij soms hinderen.
World of Warcraft: Legion
Hey,

een vriend of vriendin...in elk geval iemand die gek op je is

dan moet je wel een leuke meid zijn.

Even voor het idee. Hoe oud ben je? Wonen jullie samen? Wat is je 'dagbesteding' studie/werk/iets anders

Dat maakt vaak ook nog wel uit voor het vriendschap proces.

Heb je misschien ook het idee (ik zeg maar wat hoor) dat je moeilijker vriendinnen maakt omdat je een vriendin hebt? (Ik kan me de tijden nog wel herinneren dat mannelijke collegae niet met homo mannen collegae wilden omgaan in het kader van 'waar je mee omgaat....'en mannen die het wel deden zelf ook voor homo werden aangezien)

Heb je hobby's passies? Juist door mensen te ontmoeten die een hobby/passie delen, heb je altijd gespreksstof!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven