Ik op de eerste plek

02-12-2011 22:20 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu, direct, accuut, meteen, ga ik beginnen met de proriteit bij mijzelf te leggen.

Ik ben al veel te lang bezig met door iedereen aardig gevonden worden, het iedereen naar zijn/haar zin maken en met alles en iedereen rekening houden. En daarvan word ik zelf ongelukkig!

Ik wil vanaf vandaag leren dat nee ook een antwoord is, dat mensen het soms best niet met mij eens kunnen zijn. Ik wil beslissingen gaan maken omdat ik mij daar goed bij voel en niet om iedereen tevreden te houden.

Dat zal best een weg met vallen en opstaan zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik ben vandaag al goed begonnen, en dus ook nu al trots op mijzelf :$

Nog vrijwilligers om mee te doen? Of mensen die goede tips hebben. Kom maar op, ik sta volledig open voor opbouwende kritiek.

Deze deurmat wil graag van functie veranderen
Gefeliciteerd! Goede beslissing, je zult merken dat 'nee' ook nog gewoon geaccepteerd gaat worden.

Wat heb je vandaag gedaan als eerste stap?
Tip: sla niet door. Die neiging hebben voormalig deurmatten die opeens assertief worden
Ga in therapie!
Goed van je dubbevla!!

Op een gegeven moment is het klaar met die '' aardigheid''

Ik heb ook zelf in het begin last hiervan. Nu word er raar opgekeken als ik nee zeg of als ik wat niet wil doen, dan gaan ze aandringen.

Ik heb hiervoor een assertiviteitstraining gevolgd en boeken gelezen.

Het liep wel een beetje, maar door een bepaalde ervaring was ik gewoon klaar ermee met aardig zijn.

Soms komt de aardigheid wel even naar boven, en dan heb ik wel spijt ervan. Het blijft moeilijk om de juiste manier te vinden,

maar je eerste stap is zeker gezet!
liep=hielp
Vandaag heb ik mijn scharrel/vriend gezegd dat hij morgen niet hoeft te komen slapen omdat ik al plannen heb met een vriendin.

Ik was er klaar mee dat hij elke zaterdag maar gewoon kijkt of hij wel of geen zin heeft om naar mij te komen.

Overigens heb ik wel echt plannen met een vriendin, we gaan lekker op stap.

Vandaag heb ik ook tegen mijn baas en zijn vrouw (familiebedrijf) gezegd dat ik begrijp dat hun adviezen positief zijn bedoeld, maar dat ze niets te maken hebben met mijn priveleven en ik het zeer op prijs stel als ze hun adviezen voortaan bij zich houden.

Overigens heb ik dit allemaal niet zo stoer gezegd als dat het hier staat, ik heb het heel voorzichtig en stotterend gebracht
Goede tip van dubiootje!

En verder: als iemand je vraagt iets voor hem/haar te doen waar je over twijfelt dan kan het slim zijn om het standaardzinnetje: "Ik denk er over na en kom er op terug" in je hoofd te hebben. Dat maakt het wellicht makkelijker om 'nee' te zeggen waar je eerder misschien te snel 'ja' zou zeggen.

Succes in ieder geval.
anoniem_128397 wijzigde dit bericht op 02-12-2011 22:44
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ook al heb je het niet zo gezegd, het IS wel stoer hoor. Zeker als dat nieuw voor je is. Ben je een beetje trots op jezelf?
Vind je het niet een beetje brutaal hoe je tegen je baas en zijn vrouw hebt gepraat?
Ga in therapie!
You go girl!
quote:dubiootje schreef op 02 december 2011 @ 22:30:

Tip: sla niet door. Die neiging hebben voormalig deurmatten die opeens assertief worden Even uppen want ik vind het een supertip. Zo te lezen alleen net te laat voor dubbelvla.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:dubiootje schreef op 02 december 2011 @ 22:38:

Vind je het niet een beetje brutaal hoe je tegen je baas en zijn vrouw hebt gepraat?

Nee op die manier heb ik het namelijk niet gezged. Overigens ging het niet over mijn huis of auto, maar ze gaven me advies over iets wat écht prive was en dat stel ik niet op prijs.

Zij vormen hun mening op wat ze denken dat er aan de hand is, niet op feiten. Dus simpelweg heb ik ook niets aan hun mening.
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 december 2011 @ 22:42:

[...]

Even uppen want ik vind het een supertip. Zo te lezen alleen net te laat voor dubbelvla.Nee, ik neem deze tip zeker mee! En ik zal allebei de kanten wel eens de fout in gaan. Ik moet er gewoon even mijn balans in gaan vinden.
ik weet niet precies waarom je dit hebt besloten, maar applausje voor jou (dit is niet sarcastisch bedoeld)
Good for you!
Keurig gedaan, Dubbelvla. Ik wilde even testen of je in de verdediging zou gaan, maar dat deed je niet
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 02 december 2011 @ 23:16:

Keurig gedaan, Dubbelvla. Ik wilde even testen of je in de verdediging zou gaan, maar dat deed je niet

Dat is leuk ben ik nog een keer trots op mezelf

Overigens wil ik niet brutaal worden, daar ben ik al best goed in Ik wil gewoon leren om niet altijd te doen wat andere mensen van mij willen of verwachten, wat selectiever worden zeg maar.

Ik kan ook geen potjes tijd kopen bij de supermarkt, en mijn eigen behoeftes zijn toch eigenlijk het belangrijkste (zonder dat ik die dan aan andere mensen op ga dringen).

Ik ben er volgensmij nog niet echt goed in
Goede tip van dat niet doorslaan. Ik ken die types ook, en dat is juist een beetje, tja, nou ja...niet zo doeltreffend, mensen merken dat en dan word je juist niet serieus genome. Dus iniedergeval niet "nee" gaan roepen om maar nee te roepen en assertief te zijn. Dat gaat dan nergens meer over.

Probeer dicht bij jezelf te blijven, je hart geeft je altijd het antwoord, en als dat nee is, dan luister je daar naar.
Blijven oefenen :-) Evalueer jezelf, ook of juist op de momenten waarop het nog niet goed gaat.
Ga in therapie!
Keep up the good work!
Tip: je kan best aardig zijn terwijl je ook assertief bent. Een vriendelijke, echte glimlach maakt alles wat je zegt acceptabel.
Wat leuk dat iedereen zo positief reageert!

Ik ga iig goed de opmerking over het doorslaan in mijn achterhoofd houden!
En nog een tip:

Ga jezelf als je "nee" zegt, niet verantwoorden. Dat is namelijk niet nodig en zwakt je '" nee" alsware af.
Niet doorslaan, vriendelijk blijven en geen verantwoording afleggen. Allemaal goede punten en genoteerd als geheugensteuntje voor mezelf.
goed hoor om voor jezelf op te komen

nog 1 tip :

Het gaat er vaak niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven