Ik vind maar weinig mensen echt leuk

12-02-2024 13:33 98 berichten
Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen.

Ik ben makkelijk in contact leggen met mensen die ik niet ken en een praatje maken. Vriendelijk en open ben ik, eerste contacten gaan meestal prima. Als ik mensen iets beter leer kennen, kom ik er vaak achter dat ze eigenschappen hebben die ik niet echt trek. Bijv dat iemand veel aandacht opeist, aanwezig/druk is, te veel over zichzelf praat, niet zeggen wat ie echt denkt/wil om continu anderen te pleasen, betweterigheid, en ga zo maar door.

Ik ontloop deze mensen vervolgens niet, maar ik zoek ze ook niet op waardoor het ook niet m'n vrienden worden. Gelukkig heb ik wel vrienden om me heen die ik écht leuke mensen vind en die koester ik ook heel erg. En ik wil er ook gelijk bij zeggen dat ik zelf zeker niet perfect ben en ook niet per se de allerbeste/leukste vriendin die iemand zich kan wensen.

Maar het verbaast me vaak wel dat zo iemand waar ik totaal niets mee heb door die karaktereigenschappen, toch tientallen vrienden en mega vriendengroepen heeft. En dat heb ik dus niet. Dan vraag ik me oprecht af hoe dat kan, of al die mensen die persoon echt zo leuk vinden (en wat dan?). En in van die grote vriendengroepen, zijn er niet mensen onderling die zich stiekem toch aan elkaar ergeren maar omdat het een groep is die ze zo willen behouden, er niets mee doen en de ander 'voor lief' neemt als een semi-vriendin? Ze doen vaak allemaal alsof ze elkaar beste vrienden zijn en dat begrijp ik niet goed, je kunt toch nooit allemaal elkaar zo leuk vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind sommige mensen ook totaal niet leuk, maar zij mij wel heel erg. Dat is pas vervelend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat ook niet zo. Ik ben geen mensenmens of allemansvriend, de meeste mensen trek ik niet. En ik zie, en ik weet dat dat een slechte eigenschap is natuurlijk, eerder het slechte/irritante in mensen dan het goede.

Ik denk dat sommige mensen zich gewoon minder snel ergeren, en dat er ook veel mensen zijn die bang zijn om alleen te zijn en weinig vrienden te hebben en dus maar minder leuke mensen voor lief nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus jouw smaak is bepalend?
Als jij iemand niet mag, moet diegene door iedereen uitgekotst worden?
Arrogant hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch juist heerlijk dat je niet perfect hoeft te zijn om vrienden te hebben? Dat is precies waar echte vriendschap over gaat, het accepteren van elkaar, 'warts and all'. Vaak ontstaan vriendschappen door dingen die je gemeenschappelijk hebt, en als het goede/leuke zwaarder weegt dan minder leuke eigenschappen.
Je kunt je ook afvragen of je de mensen waar je het over hebt écht goed kent. Want dan ontdek je juist vaak waar bepaalde eigenschappen, of bepaald gedrag, vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar, jouw verhaal. Ik vind de meeste mensen ook niet leuk of aardig. Om die reden is mijn vrienden/kennissenkring de afgelopen jaren drastisch kleiner geworden. Ik trek ook veel sneller de stekker uit een "vriendschap' dan vroeger. Als de irritaties zwaarder wegen dan de leuke momenten, over en weer, hecht ik er geen waarde meer aan. Ik merk dat ik daardoor rustiger wordt en dichter bij mezelf blijf. Wat over is gebleven is een handjevol kennissen met wie ik 1 a 2 keer per jaar afspreek.

Ik begrijp die grote vriendenklieken ook niet zo goed. Eerlijk gezegd denk ik dat het gebaseerd is op heel weinig en dat het daardoor kwetsbaar is. Ik doe daar niet meer aan mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
loesje* schreef:
12-02-2024 13:38
Dus jouw smaak is bepalend?
Als jij iemand niet mag, moet diegene door iedereen uitgekotst worden?
Arrogant hoor.
Lees jij wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
12-02-2024 13:39

Ik begrijp die grote vriendenklieken ook niet zo goed. Eerlijk gezegd denk ik dat het gebaseerd is op heel weinig
Als ik kijk naar de vriendengroep van een van mijn zoons, dan is dat een gemêleerde groep - inmiddels mannen - die elkaar vanaf hun zesde kennen. Dat is niet gebaseerd op “ weinig “ maar juist op heel veel. En dan is er 1 dominant, 1 de clown , 1 de serieuze, 1 een flierefluiter, etc.
Die maken al jaren elkaars lief en leed mee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
12-02-2024 13:40
Lees jij wel?
Volgens mij heeft ze het prima gelezen
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
12-02-2024 13:45
Als ik kijk naar de vriendengroep van een van mijn zoons, dan is dat een gemêleerde groep - inmiddels mannen - die elkaar vanaf hun zesde kennen. Dat is niet gebaseerd op “ weinig “ maar juist op heel veel. En dan is er 1 dominant, 1 de clown , 1 de serieuze, 1 een flierefluiter, etc.
Die maken al jaren elkaars lief en leed mee.
Tuurlijk zullen die groepen er zijn... maar ik denk echt dat het uitzonderingen zijn en dat dit meer voorkomt bij mannenvrienden-groepen dan bij vrouwen. Bij vrouwen worden grote verschillen naar mijn mening vaak niet geaccepteerd.
bergje65 wijzigde dit bericht op 12-02-2024 13:50
8.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
12-02-2024 13:47
Volgens mij heeft ze het prima gelezen
Ik denk het niet want TO stelt normale vragen en nergens wordt gesproken over "uitkotsen"
loesje* schreef:
12-02-2024 13:38
Dus jouw smaak is bepalend?
Als jij iemand niet mag, moet diegene door iedereen uitgekotst worden?
Arrogant hoor.
Je begrijpt de essentie niet. Ik kots helemaal niemand uit en verwacht dat ook van niemand.
anoniem_660fa43cd43ec wijzigde dit bericht op 12-02-2024 13:52
12.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Op elk potje past - ook vriendschappelijk - een ( of meerdere ) dekseltje.

Zo vind ik het ook altijd zo verbazingwekkend dat iemand die ik vind stinken , of anderszins seksueel erg afstotelijk vind, een partner heeft weten te vinden die het er op of er onder kan.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 12-02-2024 13:53
6.00% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeer herkenbaar. Wbt de mensen met gigantische vriendengroepen; ik denk vaak dat die gewoon minder kritisch zijn. Als ik bijvoorbeeld naar collega’s kijk of schoolmoeders (toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten), dan zie ik binnen no time banden ontstaan en groepjes die samen gaan sporten of thee leuten. Terwijl ik dat soort werelden graag gescheiden houdt.
Ik haal ook niets uit vriendschappen die vooral gebaseerd zijn op gezamenlijke omstandigheden. Ik heb maar een handje vol goede vrienden en die hebben allemaal juist een heel ander leven dan ikzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een grote vriendengroep van de middelbare school van mijn partner. Dat is inderdaad niet gebaseerd op weinig, maar juist enorm veel. Iedereen is nu rond de 43-55 jaar en heeft kinderen. Mooi om te zien hoe je samen met al die levensfases om gaat. Huwelijken, samenwonen en het krijgen van kinderen. Maar ook hoe je er voor elkaar bent bij ziekte, verlies van ouders en problemen met werk. Eigenlijk wordt de band gedurende het leven steeds dieper. Hoewel je ook steeds drukker bent met je eigen leven. Het blijft fijn om zoveel mensen te kennen die je van jongs af aan kennen. Die bij je ouders over de vloer kwamen en je gewoon snappen. En natuurlijk heb je niet met iedereen evenveel. Sommige liggen je wat meer en sommige wat minder. Maar soms heb je opeens met iemand een raakvlak die je eerst niet had omdat je hetzelfde doormaakt.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
12-02-2024 13:48
Tuurlijk zullen die groepen er zijn... maar ik denk echt dat het uitzonderingen zijn en dat dit meer voorkomt bij mannenvrienden-groepen dan bij vrouwen. Bij vrouwen worden grote verschillen naar mijn mening vaak niet geaccepteerd.


Vrouwen zijn net mensen joh!
Seksistische manier van denken heb jij.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
12-02-2024 13:52
Op elk potje past - ook vriendschappelijk - een ( of meerdere ) dekseltje.

Zo vind ik het ook altijd zo verbazingwekkend dat iemand die ik vind stinken , of anderszins seksueel erg afstotelijk vind, een partner heeft weten te vinden die het er op of er onder kan.
je he?! Dat denk ik soms ook. Mijn God
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
12-02-2024 13:53
Hier een grote vriendengroep van de middelbare school van mijn partner. Dat is inderdaad niet gebaseerd op weinig, maar juist enorm veel. Iedereen is nu rond de 43-55 jaar en heeft kinderen. Mooi om te zien hoe je samen met al die levensfases om gaat. Huwelijken, samenwonen en het krijgen van kinderen. Maar ook hoe je er voor elkaar bent bij ziekte, verlies van ouders en problemen met werk. Eigenlijk wordt de band gedurende het leven steeds dieper. Hoewel je ook steeds drukker bent met je eigen leven. Het blijft fijn om zoveel mensen te kennen die je van jongs af aan kennen. Die bij je ouders over de vloer kwamen en je gewoon snappen. En natuurlijk heb je niet met iedereen evenveel. Sommige liggen je wat meer en sommige wat minder. Maar soms heb je opeens met iemand een raakvlak die je eerst niet had omdat je hetzelfde doormaakt.
Herkenbaar, hier ook via mijn partner.
Ik vind het meer te vergelijken bijna met zelfgekozen familie inmiddels. Niet iedereen is even goed bevriend, maar als geheel werkt het. Inclusief alle goede en slechte eigenschappen van elkaar. Er zijn ook allerlei dwarsverbanden die wisselen naar gelang levensfase of interesses. En ook mensen die elkaar een beetje ontlopen.

Ik denk niet dat mensen met veel vrienden minder kritisch zijn, maar eerder wat vergevingsgezinder. Geen mens is perfect, en om sommige eigenschappen kun je ook wel een beetje heen. En wie hun échte vrienden zijn, dat is denk ik een veel kleiner groepje, dan de volledige vriendengroep.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel erg vreemde uitspraak zeg. Jij vind mensen niet leuk, en vervolgens vraag jij je af hoe zij vrienden kunnen hebben en onderhouden. Erg rare uitspraak wel. Iedereen is anders en smaken verschillen.

Mensen die ik soms niet mag vinden anderen soms wel aardig en schieten daar graag mee op. Mensen die ik wel eens heel aardig heb gevonden in het verleden hebben anderen soms ook een bloedhekel aan. Soms is de klik er niet maar soms ben jij zelf ook geen goede mensen kenner.

We zijn allemaal mensen met verschillende soorten persoonlijkheden. Smaken en energy's verschillen toch. Sommige viben wel en sommige niet.

Don't judge a book by its cover!
spiritualvibess wijzigde dit bericht op 12-02-2024 14:20
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
loesje* schreef:
12-02-2024 13:38
Dus jouw smaak is bepalend?
Als jij iemand niet mag, moet diegene door iedereen uitgekotst worden?
Arrogant hoor.
Ja zie mijn bericht. Vind het te belachelijk voor woorden dit. Maar goed ieder zijn lessen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
12-02-2024 14:12
Herkenbaar, hier ook via mijn partner.
Ik vind het meer te vergelijken bijna met zelfgekozen familie inmiddels. Niet iedereen is even goed bevriend, maar als geheel werkt het. Inclusief alle goede en slechte eigenschappen van elkaar. Er zijn ook allerlei dwarsverbanden die wisselen naar gelang levensfase of interesses. En ook mensen die elkaar een beetje ontlopen.

Ik denk niet dat mensen met veel vrienden minder kritisch zijn, maar eerder wat vergevingsgezinder. Geen mens is perfect, en om sommige eigenschappen kun je ook wel een beetje heen. En wie hun échte vrienden zijn, dat is denk ik een veel kleiner groepje, dan de volledige vriendengroep.
Dat laatste denk ik ook. Van echte vrienden kun je er ook geen tientallen hebben, dat kost tijd en energie en die heb je eenvoudigweg niet. Als het je lukt om die te onderhouden is het echte vriendschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
12-02-2024 14:12

Ik denk niet dat mensen met veel vrienden minder kritisch zijn, maar eerder wat vergevingsgezinder. Geen mens is perfect, en om sommige eigenschappen kun je ook wel een beetje heen. En wie hun échte vrienden zijn, dat is denk ik een veel kleiner groepje, dan de volledige vriendengroep.
Ik denk dat het daarnaast ook met introvert/extravert en je hoeveelheid energie te maken heeft. Als ik aan zo’n groep denk en hoeveel (kinder)verjaardagen daarbij komt kijken, krijg ik het op slag benauwd. Ik richt me vooral op mijn gezin/familie en dus die paar mensen eromheen die ik vaak maar maandelijks of een paar keer per jaar zie.
Afspreken met vrienden kost mij energie, ook als ik ze heel leuk vind, dus ben ik best selectief. Meer extraverte mensen schijnen juist weer energie te krijgen van vrienden(groepen).
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
12-02-2024 13:52


Zo vind ik het ook altijd zo verbazingwekkend dat iemand die ik vind stinken , of anderszins seksueel erg afstotelijk vind, een partner heeft weten te vinden die het er op of er onder kan.
je weet niet zeker of ze op dat gebied wel actief zijn natuurlijk :proud:
Stressed is just desserts spelled backwards
Banba2 schreef:
12-02-2024 14:20
Ik denk dat het daarnaast ook met introvert/extravert en je hoeveelheid energie te maken heeft. Als ik aan zo’n groep denk en hoeveel (kinder)verjaardagen daarbij komt kijken, krijg ik het op slag benauwd. Ik richt me vooral op mijn gezin/familie en dus die paar mensen eromheen die ik vaak maar maandelijks of een paar keer per jaar zie.
Afspreken met vrienden kost mij energie, ook als ik ze heel leuk vind, dus ben ik best selectief. Meer extraverte mensen schijnen juist weer energie te krijgen van vrienden(groepen).
Oh, daar zal het ook zeker mee te maken hebben. Ik krijg energie van met mensen afspreken, maar wel mensen die echt bij mij passen en geen grote groepen dus. Liefst 1 op 1 of met zn 3en max.
Spiritualvibess schreef:
12-02-2024 14:19
Ja zie mijn bericht. Vind het te belachelijk voor woorden dit. Maar goed ieder zijn lessen.
Mensen zoals jij zou ik dus ook niet op zoeken, die snel op hun teentjes getrapt zijn en niets kunnen hebben. En ook nog eens niet kunnen lezen, maar goed, dat laatste kan ik me nog wel overheen zetten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven