Ik vind maar weinig mensen echt leuk

12-02-2024 13:33 98 berichten
Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen.

Ik ben makkelijk in contact leggen met mensen die ik niet ken en een praatje maken. Vriendelijk en open ben ik, eerste contacten gaan meestal prima. Als ik mensen iets beter leer kennen, kom ik er vaak achter dat ze eigenschappen hebben die ik niet echt trek. Bijv dat iemand veel aandacht opeist, aanwezig/druk is, te veel over zichzelf praat, niet zeggen wat ie echt denkt/wil om continu anderen te pleasen, betweterigheid, en ga zo maar door.

Ik ontloop deze mensen vervolgens niet, maar ik zoek ze ook niet op waardoor het ook niet m'n vrienden worden. Gelukkig heb ik wel vrienden om me heen die ik écht leuke mensen vind en die koester ik ook heel erg. En ik wil er ook gelijk bij zeggen dat ik zelf zeker niet perfect ben en ook niet per se de allerbeste/leukste vriendin die iemand zich kan wensen.

Maar het verbaast me vaak wel dat zo iemand waar ik totaal niets mee heb door die karaktereigenschappen, toch tientallen vrienden en mega vriendengroepen heeft. En dat heb ik dus niet. Dan vraag ik me oprecht af hoe dat kan, of al die mensen die persoon echt zo leuk vinden (en wat dan?). En in van die grote vriendengroepen, zijn er niet mensen onderling die zich stiekem toch aan elkaar ergeren maar omdat het een groep is die ze zo willen behouden, er niets mee doen en de ander 'voor lief' neemt als een semi-vriendin? Ze doen vaak allemaal alsof ze elkaar beste vrienden zijn en dat begrijp ik niet goed, je kunt toch nooit allemaal elkaar zo leuk vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Banba2 schreef:
12-02-2024 14:20
Ik denk dat het daarnaast ook met introvert/extravert en je hoeveelheid energie te maken heeft. Als ik aan zo’n groep denk en hoeveel (kinder)verjaardagen daarbij komt kijken, krijg ik het op slag benauwd. Ik richt me vooral op mijn gezin/familie en dus die paar mensen eromheen die ik vaak maar maandelijks of een paar keer per jaar zie.
Afspreken met vrienden kost mij energie, ook als ik ze heel leuk vind, dus ben ik best selectief. Meer extraverte mensen schijnen juist weer energie te krijgen van vrienden(groepen).
Dat gaat in deze groep dus heel organisch, sommige verjaardagen wel (de meer extraverte types nodigen iedereen uit), en andere gezinnen vieren het niet of klein. En wie komt hangt ook af van of jouw kinderen even oud zijn of wat je geschiedenis is met diegene.
Maar op een zomerse picknick is iedereen er, en soms een kerstdiner waar iedereen moeite voor doet. Dat bindt de hele groep dan weer samen. Net als een bruiloft.
En nu ik het zo typ, dat er geen echtscheidingen zijn geweest helpt ook.

Het succes is denk ik doordat het niet zo verplichtend is, en dat dwarsverbanden geaccepteerd worden. De norm is niet alles met zn allen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het ook wel een beetje hoor TO. Ik heb een aantal hele goede vriendinnen. En in die vriendschappen heb ik geen moeite met minder leuke eigenschappen (en dat is wederzijds), maar het kost mij wel heel veel energie om daarnaast nog 'meer oppervlakkige' vriendschappen te onderhouden.
En in die oppervlakkige vriendschappen heb ik ook meer moeite met eigenschappen die ik niet leuk vind. Dus ik vind het dan al snel de energie niet waard. Dat zegt verder niks over die andere mensen trouwens. Dat is mijn eigen ding.

Ik ben meer introvert en ik denk dat het misschien daarmee te maken heeft. Ben ook graag alleen. Mijn partner is extravert en heeft heel veel vrienden. Ik begrijp ook niet altijd hoe hij dat doet, maar ik vind het tegelijkertijd mooi om te zien. En soms ook gezellig om daar deel van uit te maken

Ik denk dat iedereen hierin andere behoeftes heeft. En dat is prima toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
12-02-2024 14:25
Mensen zoals jij zou ik dus ook niet op zoeken, die snel op hun teentjes getrapt zijn en niets kunnen hebben. En ook nog eens niet kunnen lezen, maar goed, dat laatste kan ik me nog wel overheen zetten.
Ja ja, loop het maar op mij te deflecteren. Jouw gedachtegang is heel naïef. Er zijn zoveeeel rot mensen die gewoon super grote vriendengroepen hebben. Er zijn ook veel meer valse mensen dan goede mensen dus tja. De hoeveelheid vrienden die je hebt zegt totaal niks.

Maar ik vind het gewoon ook erg wereldvreemd. JIJ vind iemand niet leuk of niks aan en daar vraag je je af. Hoe het komt dat zij veel vrienden hebben. Je hebt ze maar even gezien, misschien laten ze wel een heel andere kant zien aan die vrienden dan wat ze aan jou hebben gezien, dus tja.

Je weet niet alles en bent niet overal bij denk ik.

Het bevestigt wel dat je niet zo een goede mensenkennis hebt denk ik. Aangezien je mij al direct niet zo zoeken en hier geen enige logica inziet. Ook jij moet beetje aan jezelf werken. Jij kiest misschien ook de verkeerde uit. Zouden wellicht ook leuke en goede mensen in jouw leven zijn gekomen, maar misschien ben jij een beetje blind daarvoor!
spiritualvibess wijzigde dit bericht op 12-02-2024 14:31
16.34% gewijzigd
Net als op de middelbare school: ik werd niet gepest maar kwam wel altijd op voor de gepesten kinderen. Daardoor kreeg ik niet meer vrienden, sterker, de pesters hadden de meeste vrienden. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het nu als volwassene over pesters heb, maar ik bedoel dat veel vrienden niet per se betekent dat je leuker/vriendelijker/behulpzamer/empathischer etc bent.
Skellar schreef:
12-02-2024 14:27
Ik herken het ook wel een beetje hoor TO. Ik heb een aantal hele goede vriendinnen. En in die vriendschappen heb ik geen moeite met minder leuke eigenschappen (en dat is wederzijds), maar het kost mij wel heel veel energie om daarnaast nog 'meer oppervlakkige' vriendschappen te onderhouden.
En in die oppervlakkige vriendschappen heb ik ook meer moeite met eigenschappen die ik niet leuk vind. Dus ik vind het dan al snel de energie niet waard. Dat zegt verder niks over die andere mensen trouwens. Dat is mijn eigen ding.

Ik ben meer introvert en ik denk dat het misschien daarmee te maken heeft. Ben ook graag alleen. Mijn partner is extravert en heeft heel veel vrienden. Ik begrijp ook niet altijd hoe hij dat doet, maar ik vind het tegelijkertijd mooi om te zien. En soms ook gezellig om daar deel van uit te maken

Ik denk dat iedereen hierin andere behoeftes heeft. En dat is prima toch.
Dank voor je reactie, verhelderend. Denk dat we daar inderdaad een beetje hetzelfde instaan.
Spiritualvibess schreef:
12-02-2024 14:29
Ja ja, loop het maar op mij te deflecteren. Jouw gedachtegang is heel naïef. Er zijn zoveeeel rot mensen die gewoon super grote vriendengroepen hebben. Er zijn ook veel meer valse mensen dan goede mensen dus tja. De hoeveelheid vrienden die je hebt zegt totaal niks.

Maar ik vind het gewoon ook erg wereldvreemd. JIJ vind iemand niet leuk of niks aan en daar vraag je je af. Hoe het komt dat zij veel vrienden hebben. Je hebt ze maar even gezien, misschien laten ze wel een heel andere kant zien aan die vrienden dan wat ze aan jou hebben gezien, dus tja.

Je weet niet alles en bent niet overal bij denk ik.

Het bevestigt wel dat je niet zo een goede mensenkennis hebt denk ik. Aangezien je mij al direct niet zo zoeken en hier geen enige logica inziet. Ook jij moet beetje aan jezelf werken. Jij kiest misschien ook de verkeerde uit. Zouden wellicht ook leuke en goede mensen in jouw leven zijn gekomen, maar misschien ben jij een beetje blind daarvoor!
Huh? Maar ik heb heel leuke, fijne mensen in mijn leven. Je begrijpt het echt niet he? Geeft niet, wil het best nog eens uitleggen.

Ik vind niet veel mensen leuk en ik zocht herkenning daarin, want Ik zie om mij heen allemaal grote vriendengroepen die elkaar allemaal fantastisch lijken te vinden. Ben ik dan een uitzondering dat ik een groep van 20 mensen bij elkaar niet allemaal leuk vindt? Vinden die mensen echt elkaar allemaal leuk of is het misschien ook gedeeltelijk voor de buhne? In een groep van 20 mensen, zouden misschien 3 tot 6 mensen zijn die ik echt leuk vind (en niet alleen oppervlakkig, maar echt voldoende voor een vriendschap). Snappie?
anoniem_660fa43cd43ec wijzigde dit bericht op 12-02-2024 14:40
11.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb veel 1 op 1 vrienden en ben ook onderdeel van vriendengroepen, en dat is voor mij allemaal heel waardevol. Het is niet dat ik niet kritisch ben op mensen, maar meer dat ik verschillende elementen in het leven bij diverse mensen haal.

Ik snap juist mensen niet die heel erg gericht zijn op de paar vrienden die ze hebben. Dat je alle lief en leed met je bestie deelt, onbegrijpelijk. Ik vind niemand op alle punten 100% leuk.

Ik vind ook soms wel dingen even niet zo leuk aan iemand, of ik heb op een bepaald vlak wat minder met iemand, maar daar heb ik dan weer een andere vriendschap voor. Zo blijft het voor mij het leukst. Van alles wat om me heen, anders is het me te beperkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waitingforthenight schreef:
12-02-2024 13:38
Vaak ontstaan vriendschappen door dingen die je gemeenschappelijk hebt, en als het goede/leuke zwaarder weegt dan minder leuke eigenschappen.

Heel herkenbare post. Ik heb ook zo'n groepje waarbij iemand zit waar ik niet zo goed mee ging (ik was niet de enige, ze is niet gemakkelijk in de omgang, dus ze kon met niemand in de groep goed overweg, heeft ook borderline, maar ze hoorde er toch bij vanwege een gezamenlijke hobby).

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, binnenkort gaan we samen iets doen, ook een gezamenlijke hobby.
Alle reacties Link kopieren Quote
loesje* schreef:
12-02-2024 13:38
Dus jouw smaak is bepalend?
Als jij iemand niet mag, moet diegene door iedereen uitgekotst worden?
Arrogant hoor.
Dat zegt ze toch niet? Wel goed lezen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier op het forum komt periodiek weer een vraag naar voren hoe het kan dat mensen veel vrienden hebben en dat kan toch echt niet, dat kunnen geen echte vrienden zijn, etc.

Dat is gewoon totaal niet mijn ervaring, ik heb veel vrienden die ik echt als vrienden beschouw, niet als bijvoorbeeld kennissen of bekenden. Dat wordt dan simpelweg niet geloofd, want dat zullen dan wel oppervlakkige contacten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
12-02-2024 14:33
Huh? Maar ik heb heel leuke, fijne mensen in mijn leven. Je begrijpt het echt niet he? Geeft niet, wil het best nog eens uitleggen.

Ik vind niet veel mensen leuk en ik zocht herkenning daarin, want Ik zie om mij heen allemaal grote vriendengroepen die elkaar allemaal fantastisch lijken te vinden. Ben ik dan een uitzondering dat ik een groep van 20 mensen bij elkaar niet allemaal leuk vindt? Vinden die mensen echt elkaar allemaal leuk of is het misschien ook gedeeltelijk voor de buhne? In een groep van 20 mensen, zouden misschien 3 tot 6 mensen zijn die ik echt leuk vind (en niet alleen oppervlakkig, maar echt voldoende voor een vriendschap). Snappie?
En hier gaat je observatie denk ik mis.

Ik denk dat er in grote vriendengroepen meerdere mensen zitten die redelijk vergevingsgezind zijn naar irritante eigenschappen. Dat dat het succes maakt. Net als een gedeelde basis of gemeenschappelijke interesses, daardoor zijn de verschillen ook minder belangrijk.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
12-02-2024 14:33
Huh? Maar ik heb heel leuke, fijne mensen in mijn leven. Je begrijpt het echt niet he? Geeft niet, wil het best nog eens uitleggen.

Ik vind niet veel mensen leuk en ik zocht herkenning daarin, want Ik zie om mij heen allemaal grote vriendengroepen die elkaar allemaal fantastisch lijken te vinden. Ben ik dan een uitzondering dat ik een groep van 20 mensen bij elkaar niet allemaal leuk vindt? Vinden die mensen echt elkaar allemaal leuk of is het misschien ook gedeeltelijk voor de buhne? In een groep van 20 mensen, zouden misschien 3 tot 6 mensen zijn die ik echt leuk vind (en niet alleen oppervlakkig, maar echt voldoende voor een vriendschap). Snappie?

Een groep van 20 mensen een heel weinig, dus daar niet direct een gelijkgestemde in vinden is niet raar. Sommige vinden met hun energy met gemak een gelijkgestemde. Voor veel mensen kan dit erg lastig zijn en soms zijn sneller een einzelgänger. Dus het is echt niet iets raar en soms echt iets waar je voor moet uitkijken. Voelt het intuïtief niet goed of gevaarlijk, dan ook ver uit de buurt van blijven. Zie je iemand en geeft iemand jou een goed gevoel dan hoort hij of zij meer bij jou. Raakt en beïnvloed iemand jou totaal niet en loop je er niet graag naartoe, dan is die persoon niet passend voor jou!

En weet je in grote vriendengroepen chill je meer met elkaar toch. Je hebt minder snel last van iemand of botst minder met een persoon. Minder dan als je een op een bent met elkaar. Ik had ook een vriendengroep ooit, ik was eerst alleen met zo een dame, kwamen later paar andere bij. Maar toen ik alleen met dat meisje was, werd ik haar ook beetje zat met de tijd. Later kwamen die andere erbij. En toen ging ik nog wel 3 jaar langer met haar om. Mocht ik alleen zijn met haar, dan weet ik niet of ik dat nog zo super lang had getrokken.....
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
12-02-2024 14:33

Ik vind niet veel mensen leuk en ik zocht herkenning daarin, want Ik zie om mij heen allemaal grote vriendengroepen die elkaar allemaal fantastisch lijken te vinden. Ben ik dan een uitzondering dat ik een groep van 20 mensen bij elkaar niet allemaal leuk vindt? Vinden die mensen echt elkaar allemaal leuk of is het misschien ook gedeeltelijk voor de buhne? In een groep van 20 mensen, zouden misschien 3 tot 6 mensen zijn die ik echt leuk vind (en niet alleen oppervlakkig, maar echt voldoende voor een vriendschap). Snappie?
Ik herken het dus. En dat betekent inderdaad niet dat je dan die andere mensen 'uitkotst'. Dat is volgens mij ook niet wat jij bedoelt als je vraagt 'hoe die mensen zo'n grote vriendengroep kunnen hebben'. Toch?

Ik zoek het echt bij mezelf. Ik vind het zélf gewoon niet leuk in zo'n grote vriendengroep.

Ik denk wel dat mensen met zo'n grote vriendengroep elkaar echt allemaal leuk vinden. Zij vinden het echt leuk in zo'n grote groep. Al hebben ook zij, denk ik, met de een een diepere vriendschap met de ander. Ten minste, dat zie ik zo bij mijn partner en zijn vrienden. Als hij écht met iets zit dan belt hij toch vaak dezelfde vrienden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind heel veel mensen heel stom, echt heel veel
En zij mij geheid ook. Zou ook raar zijn, als Iedereen Iedereen leuk von
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
12-02-2024 13:48
Tuurlijk zullen die groepen er zijn... maar ik denk echt dat het uitzonderingen zijn en dat dit meer voorkomt bij mannenvrienden-groepen dan bij vrouwen. Bij vrouwen worden grote verschillen naar mijn mening vaak niet geaccepteerd.
nou, dan ben ik de uitzondering die de regel bevestigd.
IK heb niet 1 hele grote vriendinnenGroep, wel een enorm netwerk aan vriendinnen. En dat netwerk heeft onderling ook weer verbindingen
en natuurlijk vind ik wel eens iets van iemand, of bespreken we eens iets wat een ander doet.
Maar dat is wel altijd vanuit 'liefde'. "Susan doet even raar, maar we houden wel van haar'.
En binnen de groep zit veel vergeving hoor, of je nou vreemdgaat of juist bij je vreemdgaande partner blijft.
Of je nou abortus pleegt, of een kind adopteert. Heel veel of minder ambitie hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
12-02-2024 14:58
nou, dan ben ik de uitzondering die de regel bevestigd.
IK heb niet 1 hele grote vriendinnenGroep, wel een enorm netwerk aan vriendinnen. En dat netwerk heeft onderling ook weer verbindingen
en natuurlijk vind ik wel eens iets van iemand, of bespreken we eens iets wat een ander doet.
Maar dat is wel altijd vanuit 'liefde'. "Susan doet even raar, maar we houden wel van haar'.
En binnen de groep zit veel vergeving hoor, of je nou vreemdgaat of juist bij je vreemdgaande partner blijft.
Of je nou abortus pleegt, of een kind adopteert. Heel veel of minder ambitie hebt.
Dat vind ik oprecht heel mooi, dat je dit op deze manier hebt en kunt beleven. Ik herken het in mijn leven helaas niet.
Mijn probleem is, dat geef ik toe, dat ik moeilijk om kan gaan met tekortkomingen. Elk mens heeft leuke en minder leuke eigenschappen en juist die mindere eigenschappen kunnen soms zo naar boven komen dat ik er even (of langere tijd) geen zin meer in heb. En dat vind ik dan weer een akelige eigenschap van mezelf.
Zo heb ik een hele lange vriendschap verbroken omdat ik erachter kwam dat degene iets heel belangrijks voor mij verborgen heeft gehouden. Als goede vriendinnen zou je daarover een gesprek kunnen hebben; hoe komt het dat me mij niet vertrouwde? Waarom wilde je het niet delen? Ik was echter zo gekrenkt dat ik de vriendschap heb afgeblazen. Ik zou willen dat ik de goede eigenschappen van iemand altijd voor ogen kan houden en kan beseffen dat we allemaal wel eens minder leuk, lief, gezellig, trouw of aardig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriendenkring is erg interactief en er zitten ook veel dwarsverbanden in. Kunnen we allemaal met iedereen apart 100% ? Neen dat niet. Maar samen brengen we het beste in mekaar naar boven. En we proberen iedereen een faire kans te geven en diegene te beoordelen op zijn/haar sterktes en niet vanuit een veroordelende blik. Met de ene kan ik goed lachten - met de andere serieus praten - met zijn allen goed naar festivals en bier drinken - dan weer met enkelen uit eten en met het andere subgroepje naar de film. Heel af en toe erger ik me eens aan iemand, maar dan richt ik mijn blik tijdelijk op iemand anders en ebt dat weer weg.
Ik heb buiten "de groep" ook nog oude vrienden die ik eerder zo zou omschrijven. Maar dat zijn meer introverte personen die geen behoefte hebben aan een groep - die zich inderdaad beperken tot 1 of 2 vrienden en zich verder uitsluitend op het eigen gezin of familie richten.

Ook merk ik vaak dat als ik me erger aan iemand, daar vaak iets van mezelf bij zit (iemand die spiegelt wat ik niet leuk vindt aan mezelf bijvoorbeeld). Dus dan zie ik het als groei voor mezelf om daar niet van weg te lopen, maar open te staan voor een andere manier van zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft andere behoeften. Sommige mensen kunnen niet tegen stilte of alleen zijn, die zullen veel flexibeler en meegaander zijn dan mensen die heel goed even alleen kunnen zijn anders stoten ze teveel mensen af.
En soort zoekt soort dus dan kun je echte grote groepen vormen. En dat zijn wellicht mensen die weer mensen afstoten die diepere vormen van contact zoeken.

Ik kan wel alleen zijn maar ik vind het leuker om iets met anderen te doen. Dat maakt dat ik heel veel kennissen heb met maar een paar echte vrienden. Die kennissen voor de leuk (met de een ga ik wel eens een poging tot sport doen, de ander haakt aan om met de honden te wandelen), dat is een ander contact dan met mijn vriendinnen. Een kennis zal ik nooit midden in de nacht durven te bellen dat ik hopeloos verdwaald ben op een of andere internationaal vliegveld. Mijn bestie belt mij gerust uit bed om mij deelgenoot te maken van de onmogelijkheden van JFK AirPort of om haar op te pikken van Schiphol want de taxi komt niet opdagen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
12-02-2024 13:47
Volgens mij heeft ze het prima gelezen
Het was wel iets gechargeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben best makkelijk met de mindere kanten van mensen. Als het me te gek wordt, neem ik even wat afstand. Op den duur mis ik iemand dan vanzelf weer.

Ik heb zelf vast ook zo mijn gebruiksaanwijzing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
12-02-2024 14:34
Ik heb veel 1 op 1 vrienden en ben ook onderdeel van vriendengroepen, en dat is voor mij allemaal heel waardevol. Het is niet dat ik niet kritisch ben op mensen, maar meer dat ik verschillende elementen in het leven bij diverse mensen haal.

Ik snap juist mensen niet die heel erg gericht zijn op de paar vrienden die ze hebben. Dat je alle lief en leed met je bestie deelt, onbegrijpelijk. Ik vind niemand op alle punten 100% leuk.

Ik vind ook soms wel dingen even niet zo leuk aan iemand, of ik heb op een bepaald vlak wat minder met iemand, maar daar heb ik dan weer een andere vriendschap voor. Zo blijft het voor mij het leukst. Van alles wat om me heen, anders is het me te beperkt.
ik heb dat ook zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
12-02-2024 14:58
nou, dan ben ik de uitzondering die de regel bevestigd.
IK heb niet 1 hele grote vriendinnenGroep, wel een enorm netwerk aan vriendinnen. En dat netwerk heeft onderling ook weer verbindingen
en natuurlijk vind ik wel eens iets van iemand, of bespreken we eens iets wat een ander doet.
Maar dat is wel altijd vanuit 'liefde'. "Susan doet even raar, maar we houden wel van haar'.
En binnen de groep zit veel vergeving hoor, of je nou vreemdgaat of juist bij je vreemdgaande partner blijft.
Of je nou abortus pleegt, of een kind adopteert. Heel veel of minder ambitie hebt.
Dit herken ik heel erg. En ook dat je van mensen die je lang kent veel meer kunt hebben. Ik heb een bonte verzameling aan vrienden en vriendinnen en sommigen ken ik echt heel lang. Ik kan veel van ze hebben, want ze brengen me ook wat. Dus ja, ach Barbara is nou eenmaal altijd veel te laat, Marlies krijgt het altijd aan de stok met de bediening en Caro zeurt soms lang door over dingen. En zelf heb ik ook zo mijn shit. Maar ik houd van ze.

Maarrr, kom je nieuwe mensen tegen, en iemand doet iets geks, dan denk ik al snel, wat is dit voor raar gedoe?! Hier heb ik geen zin in. Wat een raar mens. Ik ben daarin met het ouder worden wel moeilijker geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit klinkt als een kwestie van smaken en standaarden verschillen.

De eigenschappen die jij noemt zijn niet per se goed maar ook weer niet onoverkomelijk als iemand verder leuk is, lijkt me. Ik kan heel goed snappen dat iemand die graag in de belangstelling staat veel vrienden heeft, bijvoorbeeld omdat diegene - juist vanuit dat karaktertrekje - ook veel investeert in vriendschappelijke contacten. Idem voor pleasen: dat is natuurlijk ook iets wat is sociaal contact voor je kan werken omdat je mensen iets geeft waar ze behoefte aan hebben.

Het klinkt alsof bij vriendschap voor jou alles moet kloppen. En dat is prima, maar vriendschappen kunnen ook gebaseerd zijn op een gedeelde geschiedenis, of contextueel zijn dus dat je bijvoorbeeld een gezellige club hebt die vaak samen uitgaat en elkaar echt leuk vindt, maar dat niet per se uit in diepe een-op-een gesprekken.

Als mensen die echt agressief of gemeen zijn veel vrienden zouden hebben, zou ik dat myserieuzer vinden, maar de voorbeelden die je noemt in je OP vind ik nou niet bepaald vreemd dat anderen ze wel leuk vinden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
12-02-2024 14:33
Ik vind niet veel mensen leuk en ik zocht herkenning daarin, want Ik zie om mij heen allemaal grote vriendengroepen die elkaar allemaal fantastisch lijken te vinden. Ben ik dan een uitzondering dat ik een groep van 20 mensen bij elkaar niet allemaal leuk vindt? Vinden die mensen echt elkaar allemaal leuk of is het misschien ook gedeeltelijk voor de buhne? In een groep van 20 mensen, zouden misschien 3 tot 6 mensen zijn die ik echt leuk vind (en niet alleen oppervlakkig, maar echt voldoende voor een vriendschap). Snappie?
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die echt iedereen leuk vinden. Voor mij is een handjevol vrienden/vriendinnen genoeg. Je moet vriendschappen en sociale contacten namelijk ook onderhouden.

Een voorbeeld: mijn moeder is echt compleet het tegenovergestelde van mij. Zij is zo ontzettend lief en oprecht sociaal en waar zij juist energie haalt uit haar vele vriendschappen en energie krijgt van afspreken met haar vriendinnen en zelfs collega's (in haar vrije tijd dus) kost het mij alleen maar energie. Voor mij hoeft afspreken ook echt niet iedere maand zeg maar.

Bij grote vriendengroepen zal het aan de groep zelf met zijn dynamiek en de mensen liggen. Het lijkt me mooi als een groep bestaat uit mensen die elkaar bijvoorbeeld vanaf de peuterspeelzaal/kleuterklas kennen, dat je al de fases en ontwikkelingen van elkaar hebt meegemaakt zoals vreugde (afstuderen, trouw, geboorte) en verdriet (verlies van dierbaren, ziekte) en er dan echt voor elkaar kan zijn. Ik denk zelf dat zulke vriendengroepen juist op heel veel gebaseerd zijn.

In andere groepen zal er misschien over iedereen geroddeld worden achter elkaars rug om, blijven mensen erin omdat ze bang zijn om alleen te zijn of bevestiging van de groep zoeken. Of niet, weten wij veel.

En voldoende voor een vriendschap kan van alles zijn, juist als er meerdere mensen zijn. Met de een beoefen je een gezamelijke sport of hobby, met de ander ga je stappen / een dagje winkelen of een weekend weg en met weer een ander ga je lekker een avond bankhangen.

Iedereen heeft eigenschappen die leuk en minder leuk zijn, het is geven en nemen. En soms kun je bepaalde trekken van elkaar gewoon niet accepteren, dan is het tijd om afscheid van elkaar te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
12-02-2024 14:30
Net als op de middelbare school: ik werd niet gepest maar kwam wel altijd op voor de gepesten kinderen. Daardoor kreeg ik niet meer vrienden, sterker, de pesters hadden de meeste vrienden. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het nu als volwassene over pesters heb, maar ik bedoel dat veel vrienden niet per se betekent dat je leuker/vriendelijker/behulpzamer/empathischer etc bent.
ik denk dat het toch echt in de eye of the beholder ligt. Ik vind mijn vrienden leuk, dus die vind ik leuker/vriendelijker etc dan mensen die niet mijn vrienden zijn. Kan best dat jij die niet leuk vindt en dat is niet erg. Ik denk wel dat in het algemeen mensen die echt onaardig/gemeen etc zijn minder of geen vrienden hebben. Eris niet zo iets als een objectiveerbare schaal voor vriendelijkheid. Het zou ook best kunnen dat mensen vriendelijk zijn tegen de ene persoon en onvriendelijk tegen de andere.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven