in de war, wat moet ik hier van denken?

30-11-2011 17:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zal mijn verhaal en vraag proberen zo kort mogelijk te houden. Vanmiddag had ik een afspraak bij mijn psycholoog. Even ter info: Ik ben 19 jaar loop nu ongeveer een jaar bij een psycholoog vanwege paniekaanvallen en angstklachten en voel me vertrouwd bij hem. Sinds een aantal maanden zijn mijn klachten alleen erger geworden en nu krijg in intensievere therapie omdat ik ook naast mijn angst lijd aan een depressie en een erg laag zelfbeeld.

Nu mijn punt: vanmiddag had ik dus een afspraak en toen heb ik per ongeluk een aantal papieren van mijn psycholoog meegenomen. Op deze papieren stonden de uitslag van een aantal testen die hij had afgenomen en een paar korte aantekeningen. Ik had nog niet eens in de gaten dat ik de papieren in mijn tas had tot hij mij belde. Hij zei eerst dat ik het mocht lezen maar dat ik niet moest uitgaan van wat daar stond, omdat het slechts iets was wat hij uit een boek had overgenomen en er onder had opgeschreven. Daarna zei hij opeens; nee weet je wat lees het toch maar niet, gooi maar gewoon gelijk weg. Het stomme is dat ik de papieren al in mijn hand had terwijl ik aan de telefoon was en mijn (nieuwsgierige oog) automatisch al naar de aantekeningen onderaan het blad ging. Nadat ik op hing zei ik tegen mijn vriend wat hij zei en toen heeft mijn vriend het van me afgepakt en weg gegooid. Als je het niet moest lezen moet je het niet lezen zei hij, en hij had natuurlijk gelijk. Ik heb dus niet alles in detail gelezen wat er stond, maar gewoon even globaal er naar gekeken en er stond iets over narcisme en borderline.

Ik weet nu echt NIET meer wat ik er van moet denken.... het lijkt me sterk dat ik een narcistische persoonlijkheid heb, want ik heb juist een laag gevoel van eigenwaarde in tegenstelling tot narcisten, die zichzelf juist bewonderen, toch?

Maar dan stonden er ook nog dingen over een borderline persoonlijkheidsstoornis...

Wat ook nog zo is is dat mijn psycholoog heeft gezegd dat we aan schematherapie gaan beginnen. Nu heb ik die term opgezocht en zie ik dat deze vaak wordt toegepast op persoonlijkheidsstoornissen.

Ik zit hier echt heel erg over in. Aan de ene kant denk ik; misschien is het inderdaad niks en wilde hij me niet onterecht ongerust maken, maar aan de andere kant twijfel ik. Misschien vermoed hij wel dat ik aan borderline lijd, maar is hij er nog niet zeker van en wil hij daarom het niet tegen me zeggen of zoiets.. Ik weet het echt niet. Wat denken jullie??
loze quote
En nu zijn je uitslagen van de testen ook weg. Neem niet aan dat je psych daar een kopie van heeft. Dus uit de prullenbak vissen zou ik zeggen. Snap niet dat je je vriend laat beslissen dat jij het niet mag inkijken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik vind de reactie van je vriend trouwens echt geweldig. wat een kanjer
Als je een test hebt gedaan kan er toch net zo goed staan dat je 3 van 10 op narcisme scoort?

Je hebt de test gedaan om een diagnose te stellen, er zijn dus resultaten over 'borderline' of 'narcisme' dat wil niet perse zeggen dat je dat ook hebt.

Je weet het pas als je het je psych vraagt. Zou ik dan ook zo snel mogelijk doen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Tja ze liggen bij mijn vriend thuis in de prullenbak en ik denk niet dat ik er echt gelukkiger van word als ik het wel lees. Zoals ik al zei het was niet echt een duidelijk verhaal, maar wat vage aantekeningen. Dus aan plakken ga ik niet beginnen. Denk ik dat het gewoon aan hem vragen het beste is.

@astrape ja dat vond ik ook vreemd. Maar aan de andere kant hij heeft de ingevulde tests nog liggen dus hij kan m'n score zo opnieuw uitrekenen.

En dat hij wat hij er onder had geschreven niet meer nodig had... misschien is dat wel een goed teken... hoop ik...
quote:photini schreef op 30 november 2011 @ 18:09:

ik vind de reactie van je vriend trouwens echt geweldig. wat een kanjer

Meen je dat echt? Ik had hem door een putje getrokken. Is die helemaal gek geworden. Maak je allerlei testen, heb je eindelijk een uitslag. Trekt hij het uit je handen en verscheurt het. En hij bepaalt dat jij het niet leest, het zou over mij gaan en dat beslis ik zelf wel. Nee ik zou werkelijk razend zijn en het ook direct uit de prullenbak gevist hebben.

Die vriend spoort ook niet m.i. , is die met alles dominant dat hij bepaalt wat er gebeurd?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ieder mens is in meer of mindere mate narcistisch. Maak je nou alsjeblieft niet druk.
Ik zou het gewoon aankaarten bij je psych. Die begrijpt heus wel dat je er toch wat van hebt gezien, tevens denk ik niet dat wat hij over jou opschrijft een geheim is, dus gewoon even bellen of opnieuw afspreken.
quote:Mylene_Valerie schreef op 30 november 2011 @ 18:12:

[...]

Meen je dat echt? Ik had hem door een putje getrokken. Is die helemaal gek geworden. Maak je allerlei testen, heb je eindelijk een uitslag. Trekt hij het uit je handen en verscheurd het. En hij bepaalt dat jij het niet leest, het zou over mij gaan en dat beslis ik zelf wel. Nee ik zou werkelijk razend zijn en het ook direct uit de prullenbak gevist hebben.

Die vriend spoort ook niet m.i. , is die met alles dominant dat hij bepaalt wat er gebeurd?Zeg, doe eens kalm. Die vriend heeft alleen gedaan wat de psycholoog TO aanraadde, naar ik mag aannemen voor haar eigen bestwil. Dat de vriend van TO dan vervolgens uitvoert wat de psycholoog aanraadde, omdat TO kennelijk even niet in staat was het zelf te doen, heeft werkelijk niks met dominant zijn te maken.
@mylene_valerie nee in tegendeel, hij is helemaal niet dominant oid. Ik ben de dominantste in onze relatie. En ach, ik kan ook wel heel kwaad op hem zijn nu, maar dat heeft toch geen zin. Ik riep ook nog tegen hem dat hij het me terug moest geven zodat ik het laatste gedeelte kon lezen, maar hij wist niet wat het verder in hield. Het enige wat hij dacht is; het is niet de bedoeling dat ze het leest en dat heeft waarschijnlijk een reden.

En wat de uitslagen betreft; het waren slechts scores (cijfertjes) waaruit in zelf ook geen conclusie had kunnen trekken, dus die hadden we al samen besproken tijdens de sessie. Daar kwamen dingen uit waar ik me heel goed in kon vinden.

Het ging hierbij om de aantekeningen er onder.
Het is helemaal niet raar dat jij je zorgen maakt. Bespreek met je psycholoog, dat is de enige manier om duidelijkheid te krijgen.

En verder ben ik t eens met wat lolapaloeza zegt. Succes meis, haal je niet van alles in je hoofd, maar heb het erover
quote:astrape schreef op 30 november 2011 @ 18:18:

[...]

Zeg, doe eens kalm. Die vriend heeft alleen gedaan wat de psycholoog TO aanraadde, naar ik mag aannemen voor haar eigen bestwil. Dat de vriend van TO dan vervolgens uitvoert wat de psycholoog aanraadde, omdat TO kennelijk even niet in staat was het zelf te doen, heeft werkelijk niks met dominant zijn te maken.ja zo zie ik het eigenlijk ook
Als mijn vriend dat had gedaan was ik ook woest geworden. Waar bemoeit 'ie zich mee zeg.

Ik zou ook best wel een beetje boos op m'n psych worden. Die gegevens zijn ontiegelijk persoonlijk en hij zendt ze zo, hoppa!, de buitenwereld in. Wat als dat in de verkeerde handen komt.

Ik denk, als je hier werk van zou maken, hij hier wat beroepsgeheim betreft, niet mee wegkomen.
quote:astrape schreef op 30 november 2011 @ 18:18:

[...]

Zeg, doe eens kalm. Die vriend heeft alleen gedaan wat de psycholoog TO aanraadde, naar ik mag aannemen voor haar eigen bestwil. Dat de vriend van TO dan vervolgens uitvoert wat de psycholoog aanraadde, omdat TO kennelijk even niet in staat was het zelf te doen, heeft werkelijk niks met dominant zijn te maken.

Dat maak ik OOK wel zelf uit. Ik zeg dat ik kwaad was geworden als mijn vriend zoiets zou doen. Wat respectloos. Ze vraagt haar vriend nog dat ze het toch nog even wil lezen en hij bepaalt dat het niet mag.

Vind je het gek dat ze zo onzeker blijft als anderen allemaal bepalen wat ze wel en niet mag doen.
Ik was op zijn minst niet zo gecharmeerd geweest als mijn vriend dergelijke papieren uit m'n hand zou rukken en verscheuren en ze vervolgens ook weigert terug te geven als ik daar om vraag. Vind dat bijzonder dominant overkomen.
Ik zou het ook niet pikken als mijn vriend zomaar dingen die over mij gaan zou verscheuren, al zou het zijn omdat ze psycholoog het zegt. Dat bepaal ik toch echt zelf wel.

Ik heb zelf ooit een vergelijkbare situatie meegemaakt. Blijkbaar willen psychologen vaak geen diagnose meedelen ad patient omdat het kan dat de patient dan naar de diagnose gaat leven, of de diagnose gebruikt als excuus, om zich achter te verschuilen. Ik denk dat jou psych misschien daarom wilde dat je het weg zou gooien.

Toen ik in dezelfde situatie als jij zat was ik ook helemaal van slag, voor het eerst voelde ik me 'ziek', of 'gek' ofzo. Ik wilde heel graag helderheid, daarom zou ik echt allaaaaaaaang in de prullenbak zijn gaan vissen, en zou ik mn psych er naar vragen
Tuurlijk wil jij dat lezen. Het gaat over jou hoor! Over het beeld dat die psych van je hebt. Dat hoeft helemaal niet te kloppen.

Dus ik zou het pakken en alsnog proberen te lezen. Weet je gelijk of je op de goede weg zit met die psych.

Kom op, beetje geloven in jezelf!
Uit de prullenbak vissen en gewoon lezen, als je het zo graag wilt weten. Je vriend heeft daar (helaas voor hem) niet echt iets over te zeggen.

Verder zou ik het bespreken met de psych zodra het kan, als je je zo'n zorgen maakt. Het lijkt mij gewoon een ongelukje, kan gebeuren!

En aan iedereen die zich zorgen maakt dat de psych nu die uitslagen niet meer heeft: Het wordt ook allemaal ingevoerd in de computer tegenwoordig hoor
Time spent with a cat is never wasted
Los van het feit dat je die papieren per ongeluk in handen hebt gekregen, deze nu in de prullenbak liggen en niet meer te herleiden zijn:

Als een psycholoog pf psychiater onderzoek bij jou wil afnemen, is het de bedoeling dat hij/zij dit met hou bespreekt. Daarbij is het heel belangrijk dat de patient/client weet waarom het onderzoek wordt afgenomen en (indien mogelijk) welke mogelijke uitkomsten er kunnen zijn (maw welke vooronderstellingen de psycholoog heeft). Daarop aansluitend vind ik het netjes als er na (of zelfs voorafgaand aan het testen) meteen een afspraak gepland wordt om de resultaten te bespreken. In dat gesprek is het volstrekt normaal dat de psycholoog/psychiater volledig transparant is over de gevonden resultaten.

Ik jouw geval krijg ik het idee (maar misschien zit ik ernaast) dat het schort aan de openheid/transparantie binnen jullie hulpverleningsrelatie. Je schrijft namelijk dat hij de resultaten van het onderzoek al wel met jullie besproken had, maar de papieren die je nu in handen kreeg bevatten blijkbaar nog aanvullende informatie. Dit lijkt mij absoluut niet de bedoeling.

Binnen de instelling waar ik werk (werk ook als psycholoog) is die eerlijkheid en openheid naar clienten toe erg belangrijk.

Misschien heb ik een verkeerd beeld van jouw situatie, maar wilde je mijn kijk erop toch even mee geven. Wellicht heb je er iets aan.
Mooie post, mup1986, en zo waar!
Time spent with a cat is never wasted
Ik zou gek worden als mijn man papieren uit mijn hand gritst om om weg te gooien en daarbij zegt dat ik ze niet mag lezen terwijl het notabene over mezelf gaat. Ooit gehoord dat patient altijd recht heeft op inzage eigen dossier? Als het zo ontzettend belangrijk was voor hems had die psych beter op zijn spullen moeten letten.
Kan het niet zo zijn dat zijn aantekeningen meer voor zichzelf waren? Ik kan me zo voorstellen dat als je dergelijke tests bekijkt van iemand, dat je er dan bij bepaalde stukken dingen bij schrijft die in je opkomen. Als ik stukken lees (van een hele andere orde) doe ik dat ook en achteraf staan er dan soms dingen bijgeschreven die totaal niet van toepassing of door de rest van de stukken achterhaald zijn. Kwestie van informatie verzamelen, interpreteren, aantekeningen maken en dan een beeld vormen?

Als jij je er niet goed bij voelt dan zou ik er gewoon naar vragen. Die tests komen ergens vandaan dus er moeten ook kopieën te krijgen zijn. En het lijkt mij dat je die dan ook zou moeten kunnen inzien. Of dat verstandig is of niet weet ik niet. Maar hiermee blijven rondlopen, daar wordt niemand beter van.
Eens met Mup, in een normale situatie bespreekt je therapeut de testuitslagen met jou. Uitzondering is er als jij nog niet toe bent aan deze uitslagen ( te confronterend bijvoorbeeld) of als hij of zij nog niet zeker hiervan is, maar vroeg of laat zul je het toch te horen krijgen.

Opvallend is dat je na het lezen van een aantal woorden op de het verslag, direct zelf verder gaat invullen. Er staat narcisme/ narcist en iets over een borderline persoonlijkheidsstoornis, en je neemt meteen aan dat je hier mogelijk last van hebt. Alleen dit al is voer voor het volgende gesprek met je therapeut. Mss stonden deze woorden er in een heel andere context.

En uh....een goede psycholoog en/of therapeut weet dat als hij of zij zegt dat je iets niet moet lezen, het natuurlijk juist wel leest...inzicht in het gedrag van de mens heet dat.

Ik zou met plakband in de weer zijn gegaan. Heel menselijk!!
Hoi iedereen even een update

heb inmiddels mijn psycholoog gesproken en alles is duidelijk. Het geen wat daar stond opgeschreven had hij letterlijk overgenomen uit een boek, wat hij mij zelfs kon laten zien, en had niks te maken met mijn persoonlijke situatie. Verder ging het ook niet over borderline als in een persoonlijkheidsstoornis, maar als persoonlijkheidsstrategie, wat weer iets anders is. Je hebt verschillende soorten persoonlijkheidsstrategieen (ik geloof neurotisch, borderline, en psychotisch), en als iemand borderline persoonlijkheidsstrategie heeft betekent dat heel vaak helemaal niet dat diegene ook de stoornis heeft. Vaak is het zelfs niet helemaal te zeggen wat voor persoonlijkheisstrategie iemand heeft (dan zit je bijv. op de grens tussen neurotisch en borderline). Heel ingewikkelde psychologische kost allemaal. Maar anyway, hij heeft het me heel uitgebreid uitgelegd en het eea laten lezen en me verzekerd dat ik me niet druk hoef te maken over een borderline en/of narcisme stoornis.

De reden dat hij niet wilde dat ik het las was omdat hij dus weet dat ik snel met dingen aan de haal ga. Ik ben nog al angstig ingesteld en hij wist dat ik er van zou schrikken en in de stress zou raken. Ik dacht gister gelijk; oh jee ik heb waarschijnlijk borderline en het komt nooit meer goed met mij. Was inderdaad niet zo handig om te zeggen dat ik het niet mocht lezen, maar goed hij zei dat hij zelf ook in de stress zat met pijn in zijn buik omdat ik straks de verkeerde ideeën zou krijgen.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik zat er gister behoorlijk doorheen maar het gaat al weer wat beter gelukkig. Eigenlijk ook heel stom, ik voelde me de afgelopen dagen wat beter, en zo iets brengt me dan helemaal van slag.
Wat fijn, Meisje-41, dat je nu duidelijkheid (en geruststelling) hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven