In oude rol/gewoontes vallen

23-11-2010 19:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hm. Misschien dan toch weer opnieuw? Ik heb 't verwijderd en niet opgeslagen, dus moet even opnieuw beginnen. Vind het lastig, want schaam me ervoor, bang voor negatieve reacties, maar misschien valt het mee.

Oké, tweede poging dus.

Nouja, ik studeer dus en heb hierbij intervisie voor stage. Na wat omwegen ben ik eindelijk in het tweede jaar beland en gaan de stage en de projecten goed! Dit waren steeds de struikelblokken, want ik was te onzeker, zei te weinig, nam te weinig initiatief etc. En dat komt natuurlijk vooral naar voren tijdens stage & projectgroepjes. Ben er dus blij mee dat dit nu beide goed gaat! (tot nu toe)

Maar ik heb dus voor stage intervisie in een groepje mede-studenten uit andere klassen. Hierbij verval ik meteen in oud gedrag, namelijk; niets durven zeggen, in elkaar gedoken zitten, als ik iets zeg helemaal rood worden en heel zacht en onzeker praten etc. Ik kan dan nog zo hard m'n best doen en 100x tegen mezelf zeggen dat ik gewoon iets moet zeggen en dat 't oké is, maar het lukt me dan gewoon niet.

Heel gek, want zodra ik 't lokaal uit ben en een klasgenoot tegen kom, dan begin ik weer enthousiast te kletsen en ben ik voor mijn doen weer redelijk druk en praterig.

Nu kan het zijn dat het eraan ligt dat het in een onbekend groepje is, maar naar mijn gevoel is dat niet het enige. De setting, opzet e.d. lijkt namelijk heel erg op een groepstherapie die ik heb gedaan en ook daar was ik dus heel onzeker, durfde niets te zeggen etc. Nu heb ik het gevoel dat ik tijdens de intervisie verval in het gedrag wat ik had tijdens die therapie. Ik probeer naar de intervisie dan ook met een andere instelling en houding erheen te gaan, maar tot nu toe heeft dat nog geen effect gehad.

Vind het wel heel stom en weet niet hoe ik 't moet veranderen. Snap 't ook niet, want zo'n intervisie is toch echt anders als een groepstherapie!