is het fout dat ik erover praat??

22-06-2011 12:50 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds zomer vorig jaar weet ik dat ik een zeldzame nierziekte Op dit moment moet ik door erg veel ziekenhuisonderzoeken en testen heen. Ik krijg hier hopelijk binnenkort ook psychische ondersteuning voor aangeziek ik hier paniekaanvallen en agorafobie door heb gekregen.

Maar ik begin te merken dat mensen zich aan me irriteren omdat ik ziek ben. Vandaag merkte ik het weer. de vriendin van mn broer vroeg me laatst hoe het ervoor stond. Dus ik vertelde de laatste stand van ziekenhuis zaken.Net sprak m'm moeder mn broer aan de telefoon en blijkt dus dat zn vriendin tegen hem heeft gezegd dat ik toen geklaagd heb over mn ziekte. Terwijl ik alleen heb gezegd dat de medicatie nog niet goed verloopt (het is zoeken naar wat werkt omdat het zeldzaam is) en dat ik me hierdoor bijna elk dag gewoon beroerd voel.

Is het fout dat ik hierover praat als ernaar gevraagd wordt? Of moet ik gewoon mn mond houden, alles opkroppen en lachend zeggen 'het gaat super'' (wat dan liegen zou zijn..)

weet het gewoon even niet meer..het maakt me zoo down en gedesillusioneerd allemaal..
In een ideale wereld zou het zo moeten zijn dat als mensen je vragen "hoe het met je gaat?"ze dat ook echt willen weten en niet alleen willen horen "goed hoor." terwijl je dat niet meent. Je schoonzus hoort echter niet tot die categorie en wil inderdaad horen "goed hoor." en dat is triest.

Persoonlijk denk ik dat je het er eens met je familie over moet hebben. Wat willen ze: echt weten hoe het met je is en anders stoppen met vragen "hoe is het?" als ze de waarheid toch niet willen horen.

Als je je beroerd voelt moet je dat kunnen zeggen tegen je familie. Je hebt geen zeldzame nierziekte uitgezocht bij de drogisterij om nu ook eens in de belangstelling te staan, dus ja, vertellen dat je je beroerd voelt mag. Maar misschien iets minder tegen je schoonzus want die kan daar niet zo goed tegen. Sterkte
Pfff vreselijk is dat toch, van die mensen die vragen hoe het gaat, maar het antwoord niet willen horen. Vraag het dan niet!

Waarschijnlijk vroeg ze het gewoon uit beleefdheid. Ondanks dat ik het niet fair vind, is het voor jouw eigen gevoel waarschijnlijk het beste om haar niet meer zo gedetailleerd antwoord te geven..

Zoek voor jezelf uit wie het meent en wie niet.. Bij de eerste groep kun je je ei kwijt, en bij de 2e zeg je "Och wat gerommel met de medicatie, maar t'kabbelt voort".. Als ze dan écht geïnteresseerd zijn vragen ze wel door, en als niet dan krijg je een "oke.." En kun je lekker oprecht terug vragen "En met jou ?"

Sterkte !
Als mensen je vragen hoe het met je gaat moet je zeggen "goed". Mensen vragen alleen uit beleefdheid niet dat ze het hele verhaal willen horen.
Het is helaas zo dat de meeste mensen, als die vragen hoe het met je gaat, alleen maar 'goed' verwachten. Sommige luisteren daarom niet eens naar het antwoord dat je geeft.

Natuurlijk mag je er over praten, ik ben altijd voor om kort maar krachtig te zeggen 'het gaat behoorlijk kut met peren, maar we doen het er maar mee'. Als mensen dan verder niets vragen, dan weet je dat je er met hun niet over hoeft te hebben.

Heel veel sterkte en maak van je hart geen moordkuil!
Helaas herkenbaar. Veel mensen zitten niet te wachten op je ziekteverhalen..

Zelf heb ik dar inmiddels een weg in gevonden. Met name door te ondervinden dat er vaak maar een paar mensen zijn, zoals je ouders of je partner waarmee je het er altijd over kan hebben. De rest antwoord ik gewoon met 'goed hoor'.

De wereld op z'n kop, ik weet het, maar zo zitten de mensen nu eennmaal in elkaar (sterker nog, eerder was ik ook zo, nu neem ik zelf ook meer de tijd om naar anderen te luisteren en ook na een lange tijde te vragen hoe het gaat met een persoon die ziek is geweest of iets anders heftigs heeft meegmaakt)
Waar ik dan benieuwd naar zou zijn, is hoe mijn broer gereageerd had tegen zijn vriendin. Heeft haar erop gewezen, dat aks je iets ernstigs mankeert daar best over mag klagen en dat ze anders niet moet vragen hoe het gaat.

Lomp wijf...die is bang dat de wereld niet langer om haar draait.

Trek je daar niets van aan!

Sterkte en ook veel beterschap!
Nope
Ten eerste een dikke digi knuf !

Zoals hierboven ook al is gezegd, mensen vragen het niet omdat ze echt willen hoe het met je gaat maar gewoon omdat ze beleefd willen zijn.

Vind de vriendin van je broer echt een egoistische persoon en zij is dan ook zo iemand die het alleen uit beleefdheid vraagt.

Probeer je niets aan te trekken van andere, gewoon eerlijk zijn als er gevraagd word hoe het met je gaat.

Nogmaals sterkte
Wat naar voor je, als je je ei niet kwijt kan bij je eigen familie! En nog veel naarder natuurlijk dat je zo'n ziekte hebt.

Misschien dat je aan mensen kunt vragen 'wil je het uitgebreide verhaal of de ingekorte versie?'. Dan maak je duidelijk dat er heel wat te vertellen is, maar als iemand het niet wil horen, kan hij dat min of meer aangeven. Ik vind het belachelijk hoor, als ik aan iemand vraag hoe het gaat, zéker aan iemand waarvan je weet dat zij ziek is, wil ik het antwoord horen, en niet alleen maar 'goed'.
Nou, zie dat ik alweer mosterd was....pfft.
Onbegrijpelijk vind ik dat.

En blijf aub zoals je bent .je krijgt nl nogal wat op je bordje .

En het is nooit te hopen dat mensen zoals jou schoonzus zelf ziek worden en zelf ervaren hoe het is als er geirriteerd word gekeken of het weggewuifd word

Zelf heb ik een chr ziektemet goede en slechte dagen wil niet klagen maar ben af en toe kapot van de pijn en vermoeidheid.

En dan hoor ik weleens ;ach joh ik heb ook wleeens buikpijn;

Ja denk ik dan dat is ook precies hetzelfde als een chr ziekte...zucht...

Enne net wat persh zegt zoek voor jezelf uit welke mensen oprecht zijn dat heb je snel genoeg door..

Verder heel veel sterkte
quote:mika65 schreef op 22 juni 2011 @ 13:00:

Als mensen je vragen hoe het met je gaat moet je zeggen "goed". Mensen vragen alleen uit beleefdheid niet dat ze het hele verhaal willen horen.Ik neem aan dat jij ook vindt dat dit slechts van toepassing is bij vage bekenden en mensen die het geen barst interesseert ?
quote:Juf_achterbak schreef op 22 juni 2011 @ 13:04:

Nou, zie dat ik alweer mosterd was....pfft.Mosterd is haske lekker !
quote:perseph0ne schreef op 22 juni 2011 @ 13:07:

[...]

Mosterd is haske lekker !Nou geef mij maar pindakaas
Wat naar dat ze het klagen durft te noemen. Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van je broer.

Je moet er zeker over blijven praten! Het is heftig wat je nu doormaakt, en dat moet je niet opkroppen.

Veel sterkte en succes
thanks allemaal voor de reacties. ze vroeg er toen echt specifiek naar (in de zin van hoe gaat het nu met de ziekte en ziekenhuis? )

ik heb soms het idee dat mn broer het ook niet echt begrijpt waar ik doorheen ga op het moment. Ik heb ook al langer last van paniekaanvallen (mede doordat ik door mn zieke nieren teveel magnesium verlies) en hij vind dat ik me ''daar maar overheen moet zetten'' en bijvoorbeeld gewoon in die trein moet stappen die ik echt heel eng vindt. Volgens hem zit alles dus tussen mn oren. ik vind het echt vreselijk te moeten zeggen, maar even ter ilustratie, niet om kwaad te spreken of te roddelen. Het is alleen gewoon lastig soms als mensen het niet snappen..heel onwerkelijk..
thanks allemaal voor de reacties. ze vroeg er toen echt specifiek naar (in de zin van hoe gaat het nu met de ziekte en ziekenhuis? )

ik heb soms het idee dat mn broer het ook niet echt begrijpt waar ik doorheen ga op het moment. Ik heb ook al langer last van paniekaanvallen (mede doordat ik door mn zieke nieren teveel magnesium verlies) en hij vind dat ik me ''daar maar overheen moet zetten'' en bijvoorbeeld gewoon in die trein moet stappen die ik echt heel eng vindt. Volgens hem zit alles dus tussen mn oren. ik vind het echt vreselijk te moeten zeggen, maar even ter ilustratie, niet om kwaad te spreken of te roddelen. Het is alleen gewoon lastig soms als mensen het niet snappen..heel onwerkelijk..
Misschien is het een idee om wat informatie te verzamelen, zeker omdat het gaat om een zeldzame aandoening en om je familie daar een printje van te geven, zodat ze weten wat de ziekte eigenlijk inhoudt en voor jou betekent. Verder kunnen ze eens meegaan naar de arts en 'meemaken' wat er allemaal met je gebeurt. Gewoon eerlijk blijven praten over je ziekte hoor, maar ook afwisselen met vragen over andermans leven en andere zaken, want dat is ook belangrijk.

Sterkte met het verwerken en accepteren van alles en succes met de medicatie!
En mensen die zelf nog nooit angst en paniekgevoelens hebben meegemaakt die kunnen zich inderdaad soms moeilijk inleven in iemand die eraan lijdt. Ik zit zelf op dit moment ook in een soortgelijke fase als jij en merk dat ook. Sommige mensen denken dat het gewoon een kwestie is van 'je ertegen verzetten en eroverheen stappen'. Tja, als het zo simpel zou zijn dan hadden we dat allang gedaan natuurlijk , alsof het zo'n pretje is om zo te leven, pfff...
Ik ben chronisch (en vaak) ziek en herken daarmee je verhaal wel... Het is heel zuur, zulke reacties, en dan gebeuren ze vaak ook nog achter je rug om en kom je erachter. De negativiteit en afkeuring is geregeld voelbaar maar mensen kunnen zo hypocriet reageren.

Maar, TO, ik heb door de tijd heen ook mogen ervaren dat er hele lieve en begripvolle mensen zijn. Vaak ook uit onverwachte hoek. Het cliché dat je je 'echte vrienden' leert kennen in moeilijke tijden, lijkt waar te zijn.

Ik heb heel wat af gestoeid met mijn opstelling in relatie tot het ziek zijn: bagetalliseren, eerlijk zijn, ontkennen en negeren. Maar...(zo weet ik nu) al die opties kunnen functioneel zijn maar niet in zwart-wit-mate.

Klinkt misschien heel dom (lees:duh!) maar ik bedacht me op een zeker moment dat ik me juist OOK op goede momenten (óók mbt tot het ziek zijn) moet laten horen. Dan ben je meer mens dan 'de zieke'.

Jij zal extra je best moeten doen om de positieve, fijne en alledaagse momenten expliciet te uiten om bovengenoemde reden.

Succes, volg je eigen proces, maak je eigen 'fouten' ,

daar leer je van. (wéér een cliché)

Pff missmarjo, die schoonzus van je is blijkbaar met de juiste vent (voor haar) getrouwd,,,

Wat naar zeg
idd meestal voldoet een simpel "goed", maar je moet voor jezelf een schifting maken bij wie je kan je zeggen hoe je je echt voelt, en bij schoonzus zal ik de volgende keer zeggen"wil je het echt weten?'
thanks allemaal weer..aan de andere kant ik het dan ook gewoon niet bevatten als zij klaagt over een nageltje /hakje dat gebroken is
Ik vind het vreemd. Zij vráágt jou nota bene hoe het gaat. Jij vertelt haar hoe het gaat. Vervolgens klaagt ze tegen je broer dat jij klaagt over je ziekte..

Moet ze het maar niet vragen hoor.

Ik zou als ze weer eens vraagt hoe het met je gaat, op de man af vragen wat ze eigenlijk wil horen.
quote:missmarjo schreef op 22 juni 2011 @ 13:28:

thanks allemaal weer..aan de andere kant ik het dan ook gewoon niet bevatten als zij klaagt over een nageltje /hakje dat gebroken is

Is begrijpelijk, maar bedenk wel dat dàt contact maken is...

De realiteit van alledag.

(ik ben ook niet van de hakjes en de lakjes)

Besteed er wat aandacht aan, dan voelt ze zich ook gehoord.

Dat vindt ieder mens fijn, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven