Jaloers om vriendschappen

23-07-2010 18:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verdrietig.

Ik heb een hartstikke leuk leven, met een vriend en een aantal fijne vriendinnen...maar af en toe zou ik gewoon graag een beste vriendin willen hebben. Meestal ben ik gewoon tevreden, maar soms dan kan ik daar erg over nadenken en dan mis ik het hebben van een beste vriendin. Ik word dan ook jaloers op mensen die dat wel hebben, ook op mijn vriendinnen. Ik word jaloers als mijn vriendinnen hechter zijn met een andere vriendin van ze.

Ik weet van mezelf dat ik het moeilijk vind om te geloven dat mensen het fijn vinden dat ik een vriendin van ze ben, en dat ze me prettig gezelschap vinden. Daardoor vind ik het ook lastig om in te schatten hoe dicht mensen bij me staan, en door te vergelijken met anderen praat ik mezelf de put in. Meestal kan ik dat goed relativeren en zie ik in dat er verschillende banden zijn met verschillende vriendinnen.

Ik weet ook dat ik niet heel veel tijd heb om te spenderen met vriendinnen en dat ik eigenlijk ook wel een beetje op mezelf ben.

Maar toch ondanks al die redenen....voel ik me nu rot. 2 vriendinnen van me zijn erg naar elkaar toe gegroeid, en ik ben jaloers. Ik voel me alleen en verdrietig. Ik wou zo graag dat er ook iemand voor mij was.
Kan het niet komen door je eigen instelling? En geniet van de vriendinnen die je hebt. Sommige mensen hebben helemaal geen vrienden.

En vergeet niet dat een beste vriendin veel tijd in beslag kan nemen, maar je hebt een vriend toch? Is hij dan niet je beste vriend?
Jaloezie trekt geen vriendschappen aan, dat staat in elk geval vast.

Mensen trekken gevoelsmatig naar elkaar toe en het is voor jou gewoon een kwestie van de juiste persoon op het juiste moment.

Je geeft ook aan dat je niet zoveel tijd hebt om een beste vriendin te hebben, dus wat is dan eigenlijk de bedoeling? Je kan niet iemand in de wacht zetten tot jij een keertje tijd hebt , want zo werkt zo'n vriendschap niet.

Wees als belangrijkste niet jaloers, het jaagt de mensen bij je weg en ten tweede, wacht gewoon af tot je het wel zo goed met iemand kan vinden, dat jullie automatisch naar elkaar toe trekken.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar het leven is lang genoeg om een goed aantal mooie vriendschappen op te doen, maar laat mensen daar in ieder geval in vrij.

Succes.
quote:Tinkeldel schreef op 23 juli 2010 @ 18:02:

Ik weet van mezelf dat ik het moeilijk vind om te geloven dat mensen het fijn vinden dat ik een vriendin van ze ben, en dat ze me prettig gezelschap vinden. Daardoor vind ik het ook lastig om in te schatten hoe dicht mensen bij me staan,

Wat bedoel je daarmee? Waarom zou je dat moeten inschatten? Een vriendschap is niet zoals als een energielabel, waar je in de categorie A t/m E kunt vallen toch?

Als iemand voor jouw gevoel dicht bij jou staat, en vice versa, dan is het toch ok? Waarom zou je de intensiteit van de vriendschap langs een maatstaf leggen? Misschien helpt het als je het vergelijkt met familie? Je ziet je zus/moeder vaker dan je broer/vader omdat je met ze gaat winkelen bijvoorbeeld. Maar houd je minder van je vader/broer omdat je ze minder vaak ziet of spreekt?

In ieders hart is genoeg plek voor meerdere mensen. Dat past allemaal prima naast elkaar. En gelukkig maar. Soms trek je wat meer met de één op, en soms meer met een ander, net hoe het uitkomt. Afhankelijk van fases in je leven waarin je elkaar meer of minder aanvult, of afhankelijk van tijd die je allebei in meer of mindere mate hebt, of wat voor reden dan ook. Waarom zou er per se één iemand, altijd, net belangrijker voor je moeten zijn dan al die anderen die je toch ook al enorm dierbaar zijn? Koester het feit dat je meerdere vriendinnen hebt. En ook nog een vriend. En misschien zelfs ook nog wel een fijne familie? Dan ben je toch een gezegend mens?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Winterdip schreef op 23 juli 2010 @ 18:29:

[...]

Wat bedoel je daarmee? Waarom zou je dat moeten inschatten? Een vriendschap is niet zoals als een energielabel, waar je in de categorie A t/m E kunt vallen toch?

Als iemand voor jouw gevoel dicht bij jou staat, en vice versa, dan is het toch ok? Waarom zou je de intensiteit van de vriendschap langs een maatstaf leggen? Misschien helpt het als je het vergelijkt met familie? Je ziet je zus/moeder vaker dan je broer/vader omdat je met ze gaat winkelen bijvoorbeeld. Maar houd je minder van je vader/broer omdat je ze minder vaak ziet of spreekt?

In ieders hart is genoeg plek voor meerdere mensen. Dat past allemaal prima naast elkaar. En gelukkig maar. Soms trek je wat meer met de één op, en soms meer met een ander, net hoe het uitkomt. Afhankelijk van fases in je leven waarin je elkaar meer of minder aanvult, of afhankelijk van tijd die je allebei in meer of mindere mate hebt, of wat voor reden dan ook. Waarom zou er per se één iemand, altijd, net belangrijker voor je moeten zijn dan al die anderen die je toch ook al enorm dierbaar zijn? Koester het feit dat je meerdere vriendinnen hebt. En ook nog een vriend. En misschien zelfs ook nog wel een fijne familie? Dan ben je toch een gezegend mens?
.
Ik wil even kwijt dat ik het ontzettend knap van je vind dat je eerlijk toegeeft jaloers te zijn op die vriendschappen terwijl je eigenlijk weet dat jij die tijd daarvoor niet hebt en ook mensen onbewust op een afstand houdt. Dat geeft aan dat je over zelfkennis beschikt en dat is in mijn ogen een heel belangrijk iets, dat heel veel mensen totaal missen.

Iedereen is wel eens jaloers op iets van een ander, zeker als je het zelf niet hebt en stiekem wel graag wilt hebben, dus je bent volkomen menselijk. Hopelijk is dat een troost .

Misschien ben jij wel geen mens voor zo'n hechte vriendschap, misschien ben je de juiste persoon hiervoor nog niet tegen gekomen of misschien vind je het wel helemaal niet zo leuk als je nu denkt. Wie zal het zeggen.

Hoe dan ook, dit soort hechte vriendschappen is helaas niet af te dwingen en het kan inderdedaad heel zuur zijn als 2 vriendinnen elkaar net iets leuker vinden dan dat ze jou vinden (misschien omdat ze net iets beter bij elkaar passen?), maar hier helaas is niet zo veel aan te doen.

Hopelijk vind jij ook nog eens een leuke hechte hartsvriendin en in de tussentijd kun je natuurlijk ook gewoon genieten van je vriend en de vriendinnen die je al hebt. Maar dat doe je vast al.

Geen tips of adviezen van mijn kant dus, maar ik begrijp wel wat je voelt.
Ik kan me voorstellen hoe rot dit voelt. Maar probeer te blijven kijken naar wat je wel hebt. Er zijn hier ook verhalen van meiden die helemaal geen vriendinnen hebben. Zo'n goeie vriendschap moet groeien, wie weet gebeurt dat nog wel?

Ik ben gezegend met vriendinnen en een paar beste vriendinnen. Maar ik heb dan weer geen vriend, terwijl ik dat ook wel weer zou willen. Maar ja, die dingen zijn niet af te dwingen.

Blijf genieten!
Dank jullie wel voor je reacties allemaal. Wat jullie schrijven weet ik allemaal ook wel, en meestal ben ik daar ook heel gelukkig mee.

Wat winterdip schrijft over dat je mensen tegenkomt in je leven, en dat ze je om wat voor reden dan ook 'passen' op dat moment...daar geloof ik ook in. Mensen komen en gaan.

Het is alleen dat ik af en toe ga twijfelen aan mezelf, of mensen me wel echt leuk vinden en zo. En ik weet dat dat wel zo is, maar soms voel ik dat niet altijd even goed. En daar word ik dan verdrietig van.
Denk dat je eerst naar jezelf moet kijken. Waarom ga je twijfelen aan jezelf? Hoe komt het dat je dat niet altijd zo goed voelt dat mensen je wel leuk vinden? Vind je jezelf wel de moeite waard?

Ik denk dat als je je teveel gaat focussen hierop (geen hartsvriendin hebben, jaloers zijn), dat je het alleen groter maakt. En dat je dan minder kunt genieten van de vriendinnen die je wel hebt.
Ik denk trouwens dat het nog even goed is om te vermelden dat ik 1,5 jaar dagbehandeling heb gehad. Ik weet dus heel goed hoe het allemaal werkt, ik ben ook hartstikke gelukkig en hoef niet weer in therapie.

Af en toe dan voel ik me gewoon weer even heel erg rot om iets, en afgelopen week was zo'n week.

Ik heb veel gehad aan de reacties, ik kan het allemaal weer wat in perspectief zetten.

Het gaat er helemaal niet om wat voor band anderen met mijn vriendinnen hebben, maar de band die ik met ze heb. En die is goed, ik zou het soms wel intensiever willen. Maar zoals ik zei: ik heb weinig tijd. Mijn vriendinnen vinden dat ook ok: zij zeggen namelijk dat de frequentie niet zo veel uit maakt, maar als je het op dat moment dan maar leuk hebt. De meeste van hen, hebben zelf ook niet heel veel tijd.
Ik heb ook niet echt een beste vriendin maar meer 3 goede vriendinnen en de rest meer kennissen.

De ene periode gaan nummer 1 en 2 mee met elkaar om, dan ik met nummer 4 etc. Het is maar net waar de interesses liggen op dat moment, of de problemen met wie je het best kan praten. Maar je moet het denk ik niet echt op jezelf betrekken.

Ik heb een vriendin (ook uit dat vriendinnengroepje) die een hele poos zich rot voelde omdat ze het gevoel had dat ik en de andere twee meer naar elkaar toe groeiden. Toen ze dat heeft uitgesproken was er verder niks aan de hand. Misschien werkt het niet voor iedereen zo, maar denk niet dat iedereen per se 1 beste vriendin heeft oid
quote:Tinkeldel schreef op 24 juli 2010 @ 10:34:

Het gaat er helemaal niet om wat voor band anderen met mijn vriendinnen hebben, maar de band die ik met ze heb. En die is goed, ik zou het soms wel intensiever willen. Maar zoals ik zei: ik heb weinig tijd. Mijn vriendinnen vinden dat ook ok: zij zeggen namelijk dat de frequentie niet zo veel uit maakt, maar als je het op dat moment dan maar leuk hebt. De meeste van hen, hebben zelf ook niet heel veel tijd.Ik denk dat het toch hieraan ligt, een vriendschap onderhouden kost tijd, hoe stom dat ook klinkt. Als je meer tijd in een vriendschap stopt, wordt die meestal daar intensiever door. Dus als je een hechtere vriendschap wil hebben zal je toch echt gewoon daarin moeten 'investeren' door er tijd voor te maken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hallo,

De openingstopic had ik zelf geschreven kunnen hebben! Heel herkenbaar. Daarom kom ik je een hart onder de riem steken!

Ik mis af en toe ook een beste vriendin/ of iemand die je op kunt bellen wanneer je wilt en voor je klaar staat.

Gelukkig is mijn vriend ook mijn beste maatje en kan ik op hem altijd rekenen (en op mn hond maar die zegt weinig terug, maar is ook gezellig om om me heen te hebben)

Ook mijn familie staat dichtbij me en kan ik altijd terecht voor wat dan ook. De paar goede vriendinnen die ik heb wonen niet om de hoek, dus als we afspreken is het meteen een hele dag en dan is het ook goed!

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt dat 2 vriendinnen zich meer naar elkaar toe trekken.

Er wordt hier wel gezegd dat je ook eerst naar jezelf moet kijken....dit vind ik altijd makkelijk gezegd, maar doe het maar eens..... een mens verandert niet opeens omdat iemand hem of haar dat 'even adviseert'. Ik zelf klap ook altijd dicht als ik zie/ denk dat andere mensen het gezelliger lijken te hebben dan ik. En andere avonden klets ik weer moeiteloos met iedereen mee.

Veel sterkte verder!!
Ik snap het gevoel, ik heb dat ook een hele tijd gehad, totdat ik ontdekte dat het er niet om gaat hoe aardig iemand mij vind, maar hoe aardig ik mezelf vind. Ik heb in mezelf een ''beste vriendin'' gevonden en dat nam een hele hoop jaloezie die ik voelde naar mijn omgeving weg.

Misschien is het slim om vooral te kijken naar wat je wel hebt. Een leuke vriend, vriendinnen, misschien ben je wel heel erg goed in iets zoals schilderen, schrijven, zwemmen enzovoort. Focus je daar op en wees blij met jezelf, dan is het ook makkelijker om in te schatten hoe dicht mensen bij je staan omdat je weet wat je aan jezelf hebt en wat zij aan jou hebben.
Wat ik herken ik mijzelf in jouw verhaal! Ook ik loop hier enorm mee te worstelen. Ik heb ook vriendinnen maar heb altijd het gevoel dat ik er maar wat 'tussenhang' en dat de vriendschappen onderling sterker zijn, Beetje moeilijk uit te leggen maar ik ben ook vaak jaloers. En dat vind ik niet leuk!
Ik weet dat het gevoel van er tussenhangen, echt met een gebrek aan zelfvertrouwen te maken heeft. Als je voldoende zelfvertrouwen hebt, maak je je niet druk over hoe mensen tegen je aankijken. Uiteindelijk is dat ook helemaal niet belangrijk. Het gaat er om wat je van jezelf vind, en juist helemaal niet wat anderen van je vinden. Ik weet ook dat op de momenten dat je je daar druk om maakt, je juist niet meer volledig in contact met de ander bent, wat goed contact ook niet ten goede komt.

Ik ben sowieso wel van plan om meer tijd in mijn vriendschappen te steken. Ik denk dat ik maar eens aan belletjes ga doen. Ik weet dat de vriendschappen die ik nu heb goed zijn, maar ik zou ze nog wat verder willen uitdiepen. En ik denk dat ik dan inderdaad, zoals Winterdip zegt, meer tijd er in moet steken. Het is kiezen of delen. Maar dat neemt niet weg dat ik me er af en toe wel eens rot onder kan voelen.
quote:Sprookjesbos schreef op 24 juli 2010 @ 13:32:

Ik snap het gevoel, ik heb dat ook een hele tijd gehad, totdat ik ontdekte dat het er niet om gaat hoe aardig iemand mij vind, maar hoe aardig ik mezelf vind. Ik heb in mezelf een ''beste vriendin'' gevonden en dat nam een hele hoop jaloezie die ik voelde naar mijn omgeving weg.

Mooi gezegd. Ik denk dat het hier ook vooral om gaat, maar dat is zo moeilijk. Soms kan ik dit heel goed, maar andere keren is dat heel moeilijk. En ga ik dus vergelijken. Ik denk dat dit iets is wat langzaam groeit: en dat voel ik ook wel groeien.

Kun je vertellen hoe je dat bereikt hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven