Kan niet slapen

04-06-2020 03:32 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorde zo veelste nacht kan ik niet slapen. Overdag ben ik steeds zo moe. Ga elke avond optijd naar bed. Inslapen gaat goed, maar wordt steeds rond half 2 wakker. Dan slaap ik niet meer.
Heb wel wat stress over dingen. Dat zou ook wel meespelen.
Iemand tips hoe ik beter kan slapen?
Ga een half uur iets doen wat niet veel energie kost, en ga dan weer liggen.

En soms ook: blijf liggen, denk aan leuke dingen.

Of: blijf liggen, verstand op nul.

Of: ga schapen tellen. Of fietsen, stoplichten, auto's......

Kortom: alles werkt, en niets werkt. Been there, done that ....
En dat het niet werkt, wordt wel bewezen doordat ik nu ook wakker ben :'(
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 04:01
En dat het niet werkt, wordt wel bewezen doordat ik nu ook wakker ben :'(
Vervelend dat jij ook niet kunt slapen
Eet je veel suikers of drink je veel koffie?
Bij mij hebben veel suikers invloed, vooral als ik die 's avonds neem. Dan wordt ik geheid 's nachts een uur of drie wakker en slaap niet meer.

Heel af en toe gebruik ik https://www.dromenwinkel.com. Dat werkt prima, ik maak dan hele nachten. Ik wil hier niet aan wennen en gebruik het alleen als ik een paar nachten slecht geslapen heb. Ik heb geen aandelen hoor.
Ik heb dit middel eens bij een NL drogist gekocht, maar die samenstelling blijkt net iets anders, daar sliep ik niet op. Dit werkt voor mij perfect. Maar het is natuurlijk beter om op 'eigen kracht' goed te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Mirtazapine. Is antidépressiva,maar werkt in kleine dosis om te slapen. Ik neem een halve dosis van 15mg en als ik dan toch nog wakker wordt neem ik de andere helft. Voor depressie doet het bij mij niets maar voor slapen werkt het prima
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Ik slaap al jaren slecht tot heel slecht. Ik gebruik nu al een tijdje etherische olien en nu kan ik het acceptabel noemen (5-6 uur per nacht, soms nog iets meer).

Maar er blijven episodes dat ik weer extreem slecht slaap (lees: max 2x een uurtje aan het begin en aan het einde van de nacht). Die perioden duren dan een aantal weken.

Onlangs kreeg ik daar iets voor. In hoge dosering voor iets anders. In lage dosering om te slapen. Het hielp. Maar veel bijwerkingen.

Na een week of drie kreeg ik op dag 1 uitslag en jeuk, dag 2 meer uitslag en jeuk. En op dag drie kon ik met spoed naar de SEH vanwege anafylaxie. Tien minuten na het innemen van die pil begonnen de slijmvliezen in mijn mond op te zetten.
Ik wist niet dat dat kon met medicatie. Maar dat kan dus wel.

Mag die pil niet meer, want een volgende keer zal de reactie nog heftiger zijn.

Het vooruitzicht om dus weer niet te slapen, maakte me bang. Slaapangst is mij niet vreemd. En nu heb ik dus sinds afgelopen zaterdagavond met mezelf afgesproken: “slapen is fijn, niet slapen is ook goed.” Dat heeft de druk om te moeten slapen er gelijk afgehaald. En maak ik in ieder geval de uren die nodig zijn om een beetje te functioneren.
Dat klinkt wat wazig en vaag wellicht, maar dat heb ik een paar jaar geleden geleerd van een slaappsycholoog geleerd. Haal de druk van het moeten slapen eraf.

Nou ja, dat doe ik nu.

En tegelijkertijd zit er Lavendel (kalmerend en ontspannend) en Cederhout (stimuleert de aanmaak van lichaamseigen melatonine) in mijn diffuser en eet ik s avonds een handvol pistachenoten (natuurlijk melatoninesupplement). Al met al slaap ik nu een dag of vijf weer acceptbel (uurtje of vijf).
Alle reacties Link kopieren
De grootste kans om niet door te slapen maak ik als ik teveel gedronken heb (gewoon vocht geen alcohol) en dus midden in de nacht eruit moet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat je vooral niet moet doen is druk leggen op het slapen. Dan schiet je in je hoofd en gaat je hoofd weer aan. Vertel jezelf dat rusten ook goed is “al slaap ik niet, dan rust ik toch”

Mij helpt het om tussen de middag een uurtje te slapen, dan slaap ik ‘s nachts ook beter omdat ik niet oververmoeid mijn bed inga. Maar de officiële slaapadviezen raden dat juist niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook in een periode met veel stress en heb slaapproblemen.
Ik ga ook erg liggen piekeren in bed, daardoor ben ik onrustig en lukt het niet om te ontspannen.

Bij mij helpt het luisteren van Engelse podcast enigszins. Door me te concentreren op het verhaal, stopt het malen, en omdat het in het Engels is, moet ik me echt concentreren. Door de vermoeidheid val ik dan meestal na een paar minuten in slaap.

Nadeel is wel dat je er een soort van aan went, en dat het dan in rustigere periodes lastiger is om zonder in slaap te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Maak een rustige 'ik ga naar bed' routine voor jezelf.
Na 20.00 geen suikers en cafeïne meer. Lekker warm douchen voordat je gaat liggen. Als je eenmaal op bed ligt, telefoon weg en op niet storen zetten. Lees evt. nog even in een boek. Daarna mindfullness/medidatie, kun je zo kort of lang doen als je zelf wilt. En leg vooral geen druk op jezelf met 'ik MOET goed slapen en tussendoor niet wakker worden', dan lukt het gegarandeerd niet. Ga gewoon lekker liggen en denk 'als ik zometeen in slaap val, slaap ik lekker de hele nacht door'.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
De geijkte tips ken je vast al wel.
Ik ken het, bij tijd en wijle. Er is lang niet altijd een peil op te trekken. Vannacht was het ook weer raak. Ik legde rond 1 uur mijn boek weg (voor mij niet extreem laat, maar vandaag moest mijn oudste voor het eerst weer naar school en dus stond de wekker op kwart voor 7). Ik sliep in, maar kort daarna was ik weer wakker en zo ging dat af en aan, tot half 5. Toen bleef ik wakker. Mijn man had het ook. Die was om 3 uur al wakker en kon daarna de slaap niet meer vatten. We zijn om 5 uur samen opgestaan. Ik baal er enorm van, want heb een soort werk-marathon voor de boeg en heb alle energie nodig. Daar staat tegenover dat ik er op dit moment (bijna half 10 in de ochtend) al 4 uur werken op heb zitten ;-)
Misschien hing het samen met de volle maan? Dat lijkt vaker zo te zijn, maar bij de vorige volle maan had ik dan weer nergens last van.
Ik merk ook vaak dat ik na een paar nachten heel goed slapen (en 7 uur achtereen is voor mij heel erg goed), een vrijwel doorwaakte nacht heb. Dat heeft mijn moeder ook. Maar dat was het vannacht ook niet, ik heb juist al een paar nachten te weinig geslapen. Dus dubbel balen.
Ik lees dus mee voor eventuele gouden tips.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben rond half 5 weer in slaap gevallen.
Gelukkig kon ik uitgeslapen. Al merk ik dat ik nu toch nog moe ben. Hoop het vandaag vol te houden moet pas vanavond werken.
Normaal slaap ik wel redelijk goed. Alleen de laatste tijd niet meer.
Overdag slapen werkt bij mij ook niet goed. Heb nog nooit medicijnen hiervoor genomen. Wanneer ik avonds vrij ben ga ik altijd de zelfde tijd naar bed. Eet na 20.00 uur niets meer.
Als ik avonds moet werken gaat dat niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven