kindermishandeling, wat deed het met jou?

19-11-2010 09:31 113 berichten
AMSTERDAM - Een op de zes Nederlanders zegt in zijn jeugd fysiek te zijn mishandeld door ouders of andere volwassenen. Bijna een op de vijf zegt bovendien emotioneel te zijn mishandeld door zijn ouders. Dat stellen onderzoekers van TNO vandaag tijdens een conferentie in Den Haag over kindermishandeling.

Het is een van de eerste Nederlandse onderzoeken waarin volwassenen rapporteren over mishandeling in hun jeugd. TNO ondervroeg 2200 mensen in de leeftijd van 18 tot 74 jaar.

Fysieke mishandeling houdt volgens het onderzoek in dat kinderen in hun gezin vaak werden geduwd en geslagen door een volwassene, of dat er vaak dingen naar hen werden gegooid. Bijna 10 procent zei wel eens zo hard te zijn geslagen door hun ouders dat ze blauwe plekken opliepen of gewond raakten.

Uitgescholden

Emotionele mishandeling houdt in dat mensen in hun gezin zeer vaak werden uitgescholden, gekleineerd of vernederd door een ouder of een andere volwassene. Zo'n 9 procent van de ondervraagden gaf aan dat hun ouders zich zo gedroegen dat ze vaak bang waren gewond te raken.

Meer dan 20 procent van de volwassenen zegt ook emotioneel te zijn verwaarloosd: ze hadden vaak of zeer vaak het gevoel dat niemand in het gezin van hen hield, of hen belangrijk vond. Hieronder vallen ook mensen die vinden dat gezinsleden geen oog hadden voor elkaar of elkaar niet steunden.

Grote problemen

Dit onderzoek toont aan dat huiselijk geweld en kindermishandeling grote problemen zijn, zegt de Leidse hoogleraar gezinspedagogiek Rien van IJzendoorn. 'Zelfs in een welvarend land als Nederland. We hebben hier te maken met de 'gewoonste' en omvangrijkste verzameling strafbare feiten die we kennen; daarbij valt geweld op straat in het niet.' Hoewel de cijfers hoog zijn, verschillen ze volgens hem 'niet drastisch van wat elders in de wereld is gevonden'.

Kindermishandeling wordt de laatste jaren steeds vaker gesignaleerd in Nederland. Maar volgens onderzoeksadviseur en kinderarts Ferko Öry van TNO gebeurt er daarna vrijwel niets. Kinderen die eenmaal zijn aangemeld, worden soms wel uit huis geplaatst, maar vervolgens vrijwel nooit gezien door een arts, laat staan behandeld voor hun trauma's. 'We signaleren ons rot. Maar niemand doet wat. Niemand voelt zich verantwoordelijk voor deze kinderen.'

Plaatsen pleeggezin

'We hebben doorgaans geen ander beproefd geneesmiddel dan het kind bij voortdurende ernstige mishandeling in een pleeggezin te plaatsen, om te voorkomen dat het nog eens wordt mishandeld', zegt Van IJzendoorn. 'Maar de psychische en fysieke schade wordt daarmee niet vanzelfsprekend opgeheven of beperkt.'

TNO vroeg behalve naar mishandeling ook naar andere negatieve ervaringen, zoals echtscheiding, alcohol- of drugsverslaving bij ouders, negatieve seksuele ervaringen, en depressie of gevangenisstraf van ouders.

Gezondheidsproblemen

De groep die hoog scoort, heeft een opvallend grote kans op gezondheidsproblemen: uit Amerikaans onderzoek blijkt dat negatieve levenservaringen in de kindertijd samenhangen met gezondheidsproblemen op latere leeftijd. Hoe meer trauma's, hoe meer gezondheidsproblemen.

IJzendoorn plaatst wel een kanttekening bij het onderzoek: het levert geen exacte cijfers op. 'Het laat ruimte voor een persoonlijke definitie van wat mishandeling is. Maar dat het groot is en meer aandacht verdient, is duidelijk.'

Het wordt nogal eens over het hoofd gezien, dat slachtoffers dat met hun hele volwassen leven meedragen. Hoe ga je daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
quote:setter schreef op 22 november 2010 @ 01:09:

[...]

Of ik mezelf hoor praten

Zo herkenbaar..... 'zie mij niet en hoor mij niet, dan ben ik veilig'.Blij dat je het herkent, dat doet mij weer goed hoe tragisch het ook is. Ik kom niet vaak mensen tegen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Mazou, mag ik vragen hoe oud jij bent?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:setter schreef op 22 november 2010 @ 17:15:

Mazou, mag ik vragen hoe oud jij bent?

Dat mag je vragen ja . Of je antwoord krijgt is een tweede...:)

Ik wil het je wel zeggen in een persoonlijk bericht, maar niet hier in het openbaar, ivm herkenning.

Ik zal zal je wel even 'vrienden' hier.

Kijk maar of je dat wilt, wil je nergens toe dwingen natuurlijk.

Maar dan staat de optie iig open .
Ik heb je net een mailtje gestuurd via Viva. Ik lees nu je posting pas
quote:setter schreef op 22 november 2010 @ 18:32:

Ik heb je net een mailtje gestuurd via Viva. Ik lees nu je posting pas Heb gereageerd, hoop dat het aankomt!
Yep, en weer wat teruggestuurd!
ik vind t ook erg herkenbaar. Zie mij niet hoor mij niet.

Ik was altijd, overal het braafste meisje wat vooral zo min mogelijk zei..
Kan zo'n trauma ook ontstaan door uitsluiting op de basisschool?
denk het wel, denk zeker als je daarnaast ook het niet thuis kwijt hebt gekund.
Ik praatte er niet over thuis, niet veel iig. Mijn moeder kon er toch niets aan doen. Als ze er al eens iets over zei werd het alleen maar vervelender.
@maja82: eerder in dit topic heb ik beschreven hoe mijn moeder was. Dat viel wel degelijk onder geestelijke mishandeling. Helaas werd ik op school altijd erg gepest. Dat begon al vroeg op de basisschool, en stopte pas toen ik 16 jaar was. Ik heb me jaren in het onderwerp pesten verdiept. Pesten kan inderdaad een trauma veroorzaken. Daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. Helaas wordt de ernst van pesten en de gevolgen ervan nog vaak onderschat.

Dus om je vraag te beantwoorden: ja pesten/buitensluiting op school kan een trauma veroorzaken.
Wat jullie hebben van onzichtbaar maken heb ik niet, ik ben juist de clown en een cynisch, hard persoon.

Nu ben ik ook niet mishandeld, wel een onveilige jeugd.
Oh, maar dat heb ik ook. Humor is mijn wapen en cynisme my middlename. Nu, tegenwoordig is dat zo. Vroeger, als klein kind en dan ongeveer totdat ik het huis uit ging, was ik altijd onzichtbaar aan het zijn.

Hard was ik ook, bikkelhard. Voor mezelf en voor anderen. Totdat ik een vrouw ontmoette met een tweeling van toen anderhalf jaar oud. Zij hield mij een spiegel voor en dat heeft mij enorm geholpen. Inmiddels ben ik -nou ja bijna dan- een zachtgekookt eitje. Bevalt me toch een heel stuk beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven