Klacht indienen

11-10-2014 16:26 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weggehaald ivm herkenning
Je hebt bewust een seksrelatie met die man gehad. Nu is het om een of andere reden mis gegaan en moet hij ineens boeten. Labiel of niet, ik vind het idd je eigen schuld. Het is ook niet eenmaal geweest in een vlaag van verstandsverbijstering waar hij het er even van genomen heeft. Nee je deed jaar in jaar uit zelf mee. Ik heb het met hem te doen.
quote:tessatessa schreef op 22 oktober 2014 @ 18:24:

[...]

Ik snap wat jullie bedoelen en ik had het ook niet over jullie reacties! Meer over de reacties in de trant van 'het is je eigen schuld'.

Ben je nou helemaal betoeterd!! Never, Nooit, Niet.

Al zou jij hem 'verleid' hebben dan had hij 100% professioneel moeten blijven, jullie samenwerking moeten beëindigen en je door moeten sturen naar een nieuwe therapeut.

Hij heeft, zoals jij het zelf ook al haarscherp ziet, misbruik gemaakt van jouw zwakke positie.

Het is een enge, vieze, gevaarlijke vent.

En jij bent harstikke moedig dat jij anderen voor hem wilt behoeden.

Van mij krijg je een dikke schouderklop.

Heb je trouwens al nieuws?
Hatsjikideee...
quote:ketller schreef op 22 oktober 2014 @ 18:33:

Je hebt bewust een seksrelatie met die man gehad. Nu is het om een of andere reden mis gegaan en moet hij ineens boeten. Labiel of niet, ik vind het idd je eigen schuld. Het is ook niet eenmaal geweest in een vlaag van verstandsverbijstering waar hij het er even van genomen heeft. Nee je deed jaar in jaar uit zelf mee. Ik heb het met hem te doen.

Jij hebt overduidelijk geen kaas gegeten van rechtspositie van de hulpverlener en hulpvrager.

Zeer kwalijk dat jij haar ook nog een schuldgevoel wilt aanpraten.

Het is gewoon verboden om als hulpverlener een persoonlijke relatie met een cliënt aan te gaan.

Wat begrijp jij hier eigenlijk niet aan?
Hatsjikideee...
quote:jbo schreef op 14 oktober 2014 @ 19:11:

Ter info: het betreft hier naar alle waarschijnlijkheid een geval van: ontucht -; zoals beschreven in artikel 249 lid 2 sub 3 van het Wetboek van Strafrecht.

Artikel 249

1. Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft:

1°. de ambtenaar die ontucht pleegt met een persoon aan zijn gezag onderworpen of aan zijn waakzaamheid toevertrouwd of aanbevolen;

2°. de bestuurder, arts, onderwijzer, beambte, opzichter of bediende in een gevangenis, rijksinrichting voor kinderbescherming, weeshuis, ziekenhuis, of instelling van weldadigheid, die ontucht pleegt met een persoon daarin opgenomen;

3°.degene die, werkzaam in de gezondheidszorg of maatschappelijke zorg, ontucht pleegt met iemand die zich als patiënt of cliënt aan zijn hulp of zorg heeft toevertrouwd.

Wellicht heb je hier nog iets aan...
Hatsjikideee...
Ik zat gister nog tuchtrechtspraak te lezen over psychiaters (beroepsmatig). Bij seksueel overschrijdend contact wordt een arts/therapeut eigenlijk altijd geschorst of uit zijn beroep gezet, daar is het tuchtcollege heel streng in. En terecht. Het is zo'n beetje basisregel nr 1.

Als er sprake is van wederzijdse verliefdheid moet een arts een patiënt direct overdragen aan een andere behandelaar en dan eerst 6 maanden tot een jaar geen contact.

E-mails en sms-jes waaruit een affectieve relatie blijkt zijn belangrijk bewijs.

Kettler, ik weet niet onder welke steen jij leeft - maar deze reactie (en ook je vorige) slaan echt nergens op!

Een arts/ therapeut heeft een professionele code waar hij zich aan heeft te houden. En in die code staan oa zaken over het aangaan van (vriendschappelijke dan wel) seksuele relaties. Zodra hij merkt dat hij (ja hij, de arts) die code dreigt te overtreden dan dient hij de patient over te dragen.

Als patient zit je namelijk sowieso is een ongelijkwaardige positie. Jij komt daar voor hulp, niet voor een kopje koffie of een kletspraatje.

Die man heeft minimaal 4 jaar (als het niet langer is) onderwijs gehad waar dit ook aan de orde komt. Ik verwacht van een arts/therapeut dat hij (of zij) toch meer zelfinzicht heeft.

Dus nee, ik vind het niet zielig.

Tessa: ik hoop dat je je er niets van aantrekt. En bedankt nog voor je uitleg. Hoe gaat het verder met je?
quote:tessatessa schreef op 11 oktober 2014 @ 18:49:

[...]

Omdat ik hoop dat anderen misschien uit ervaring weten welke weg het meest succesvol en het minst belastend is.

Of het te bewijzen is betwijfel ik. Ik heb sms'jes, e-mails en whatsapp'jes die in ieder geval aangeven dat hij veel te ver is gegaan. Maar in hoeverre die als bewijsmateriaal kunnen dienen weet ik niet.TO, ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Sms-jes en mails in elk geval bewaren. Eerste stap is naar hoofdbehandelaar/ supervisor van jouw therapeut stappen.
quote:sinnombre schreef op 12 oktober 2014 @ 16:41:

Heb je vrijwillig seks gehad met hem?

En waarom nu een klacht indienen?

Heb je er spijt van?

Jij begrijpt duidelijk niet dat een therapeut- clientrelatie per definitie ongelijkwaardig is. Je ben ontzettend kwetsbaar als client. Grensoverschrijdend gedrag door therapeuten wordt niet voor niets soms therapeutische incest genoemd...

Het heeft enorme geestelijke gevolgen voor de client.
quote:tessatessa schreef op 13 oktober 2014 @ 21:04:

[...]

Ja, dat klopt. Iets langer zelfs.

Dit is zo verschrikkelijk fout. Zorg vooral goed voor jezelf nu TO. En zorg dat je steun uit je omgeving krijgt. Heb je iets aan je huidige behandelaar, in die zin?

quote:kippetje29 schreef op 16 oktober 2014 @ 22:18:

Bedank je heel goed wat je wilt bereiken. Je kunt het ook bij een klacht laten en geen verdere procedure ingaan. Je zal dan naar verwachting nog wel een gesprek hebben met iemand van de instantie maar bedenk wel dat het een heel belastend traject kan gaan worden. Is dat het je waard? Bedenk wat jij wilt!Ik snap dit heel goed, ik heb uiteindelijk wel een klacht ingediend, maar het niet officieel gemaakt. Maar.... dat is wat bijna iedereen lijkt te doen,vandaar dat er zoveel onder het tapijt wordt geveegd. Ik wil mijn identiteit hier niet prijsgeven, maar ik ben er een groot voorstander van dat er in Nederland meer openheid komt over dit onderwerp en een centraal meldpunt. In andere landen, zoals Engeland en Amerika is dat bijvoorbeeld veel beter geregeld!
Wat goed dat je een klacht indient Tessatessa! Wat hij heeft gedaan, kan absoluut niet, en dat weet hij ook. Of je er nou wel of niet mee hebt ingestemd maakt echt niet uit. Hulpverleners horen van hun clienten af te blijven, en als ze dat niet den, is dat een ernstige overtreding. Heel veel succes met alles!
quote:ketller schreef op 17 oktober 2014 @ 21:22:

Bleueyes ik vind jou zaak heel anders dan willens en wetens steeds seksen..

En deze reacties zijn nou precies de reden waarom veel mensen er geen zaak van durven te maken. De client is never ever nooit schuldig. Al ga je in je blote kont voor een therapeut staan, dan is hij/zij nog degene die verantwoordelijk is voor wat er daarna gebeurt.

Het is een feit dat er clienten zijn die (on)bewust hun therapeut proberen te verleiden, dit zijn vaak mensen met een traumatisch (misbruik)verleden. Een goede therapeut weet hoe deze mechanismen werken. Overdrachtsgevoelens zijn aan de orde van de dag. Lees eens de folder 'Het mag niet, het mag nooit'. De titel zegt al genoeg.
TO, ik heb geen seks gehad met mijn therapeut. Hij gaf wel aan verliefd op mij te zijn en we hebben meerdere ontmoetingen gehad buiten de therapie (therapie heeft hij direct gestopt, hij was in de veronderstelling dat het dan wel mocht ) . Hij wilde een relatie met mij, daar was hij heel duidelijk in.

Tuurlijk wist ik beter, tuurlijk vond ik zijn aandacht fijn. Maar... ik kwam bij hem omdat het slecht met me ging, ik was emotioneel en psychisch een wrak. Ik was afhankelijk van hem. Hij was er om mij te helpen. Maar draaide al snel de rollen om...

Het is al een aantal jaren geleden, maar het laat me nog steeds niet los. Ja, misschien heb ik meegewerkt, maar de krachtige vrouw die ik nu ben zou dat nooit hebben gedaan. Dat is het verschil. Je bent niet gelijkwaardig, het is een hele intieme setting, waarbij je er altijd op moet kunnen vertrouwen dat de therapeut de grenzen in de gaten houdt. Zoals ik ergens las:'de client heeft het recht om de grens over te gaan', de therapeut NOOIT, hij/zij is juist de bewaker van die grenzen.
Mijn ervaring is overigens wel dat er zeer serieus wordt omgegaan met dit soort klachten. Sterkte TO. Je mag me een PB sturen, als je wilt.
Mischien moet Kettler dit filmpje even kijken, goed luisteren!

http://youtu.be/OwPChyPIkWA
TO, ik heb nog 1 belangrijke tip voor je.

Ga dit traject sowieso niet alleen aan. Vraag of er iemand naast je wil staan, die echt naast je staat, maar iets meer afstand heeft. Een PVP oid is het beste, die heeft die procedures vaker gedaan en kan je ook praktisch advies geven. Anders een vriendin.
quote:blueeyes*3 schreef op 23 oktober 2014 @ 13:42:

TO, ik heb nog 1 belangrijke tip voor je.

Ga dit traject sowieso niet alleen aan. Vraag of er iemand naast je wil staan, die echt naast je staat, maar iets meer afstand heeft. Een PVP oid is het beste, die heeft die procedures vaker gedaan en kan je ook praktisch advies geven. Anders een vriendin.Inderdaad, doe dit niet alleen! Je hebt iemand nodig die achter je staat. Verder zou je dit topic via de moderator laten verplaatsen naar bijv. Psyche. Ik denk dat je daar meer reacties krijgt dan op de pijler Geld en Recht.
Tessa: sterkte! En wat hiervoor gezegd wordt - zoek steun!
quote:lila01 schreef op 23 oktober 2014 @ 13:26:

Mijn ervaring is overigens wel dat er zeer serieus wordt omgegaan met dit soort klachten. Sterkte TO. Je mag me een PB sturen, als je wilt.Weggehaald ivm herkenning
quote:lila01 schreef op 23 oktober 2014 @ 18:30:

[...]

Inderdaad, doe dit niet alleen! Je hebt iemand nodig die achter je staat. Verder zou je dit topic via de moderator laten verplaatsen naar bijv. Psyche. Ik denk dat je daar meer reacties krijgt dan op de pijler Geld en Recht.Weggehaald ivm herkenning
Er wordt inderdaad heel serieus met dit soort klachten om gegaan!

Als er bewijs is en er een langdurige relatie heeft plaatsgevonden, is dit voor hem einde oefening en kan hij nooit meer in de hulpverlening aan de slag.

Ik zeg doen! Hoe vrijwillig het van jouw kant ook was, dit is op alle fronten zo ontzettend fout! Jij loopt niet voor niks bij een therapeut en die mag daar nooit of te nimmer misbruik van maken. Want dat is het, gewoon misbruik maken van jouw kwetsbaarheid. Als hij namelijk echt dolverliefd was op jou (wat ook heus kan gebeuren), had hij dit meteen verteld, de behandeling gestopt en jou verder met rust gelaten. Het is hem niet aan te rekenen dat hij gevoelens heeft/had voor jou, maar wel dat hij daar wat mee gedaan heeft.

Nee hoor, het is niet haar schuld. Wat hij heeft gedaan, is bij wet verboden. Wat jij doet is victim-blaming, een bekend verschijnsel bij seksuele misdrijven tegen vrouwen. Wat jij een seksrelatie noemt, was in werkelijkheid seksueel misbruik vanwege de ongelijke machtsverhouding tussen therapeut en patiënt. Dat is nooit de schuld van het slachtoffer, of het slachtoffer zich nu verzet heeft of niet, of het het zelf wilde, ervan genoot, er zelf op aanstuurde.

Een therapeut die meer dan een jaar lang seks heeft met een patiënt en daar heb jij mee te doen
Ga in therapie!
quote:lila01 schreef op 23 oktober 2014 @ 13:16:

[...]

En deze reacties zijn nou precies de reden waarom veel mensen er geen zaak van durven te maken. De client is never ever nooit schuldig. Al ga je in je blote kont voor een therapeut staan, dan is hij/zij nog degene die verantwoordelijk is voor wat er daarna gebeurt.

Het is een feit dat er clienten zijn die (on)bewust hun therapeut proberen te verleiden, dit zijn vaak mensen met een traumatisch (misbruik)verleden. Een goede therapeut weet hoe deze mechanismen werken. Overdrachtsgevoelens zijn aan de orde van de dag. Lees eens de folder 'Het mag niet, het mag nooit'. De titel zegt al genoeg.Heb jij ook een deja-vu, Lila?
Ga in therapie!
quote:lila01 schreef op 23 oktober 2014 @ 13:08:

[...]

Dit is zo verschrikkelijk fout. Zorg vooral goed voor jezelf nu TO. En zorg dat je steun uit je omgeving krijgt. Heb je iets aan je huidige behandelaar, in die zin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven