Klacht therapeut: iemand ervaring?

02-06-2025 14:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om een klacht in te dienen over mijn therapeut. Wegens herkenbaarheid wil ik er niet teveel over kwijt, maar er zijn dingen gezegd die niet kunnen en er heeft voor mij hertraumatisering plaatsgevonden.

Ergens voelt het als opkomen voor mijzelf, maar tegelijkertijd zie ik ook op tegen het proces. Ik weet niet of ik bij een zitting tegenover de therapeut plaats moet nemen (dat wil ik eigenlijk niet). Ook weet ik niet of zo'n klacht echt kans van slagen heeft en wat het me oplevert, behalve genoegdoening dat wat de therapeut heeft gedaan, gewoon niet kan.

Is er iemand hier die een klacht heeft ingediend? Kun je me daar meer over vertellen? Hoe gaat het proces, is het gegrond of ongegrond verklaard, wat heeft het met jou gedaan?
Ik heb een keer een klacht ingediend. Een rare brief teruggekregen. De klachtenbehandelaar sprak over 'domme pech'. Ik voelde me niet serieus genomen.
-- tijdelijk mottoloos --
Ik heb over een een andere psych een recensie geschreven op
https://www.zorgkaartnederland.nl/
Dat luchtte meer op. Ook omdat ik mogelijk andere patiënten hiermee kon waarschuwen voor een seksistische "professional".

Advies: maak voor Zorgkaart Nederland een apart mailadres aan. Dus Lizzy123@gmail.com in plaats van je gebruikelijke Elizabeth-Klokgieter@dds.nl .
-- tijdelijk mottoloos --
Explorista schreef:
02-06-2025 20:45
Ik heb over een een andere psych een recensie geschreven op
https://www.zorgkaartnederland.nl/
Dat luchtte meer op. Ook omdat ik mogelijk andere patiënten hiermee kon waarschuwen voor een seksistische "professional".

Advies: maak voor Zorgkaart Nederland een apart mailadres aan. Dus Lizzy123@gmail.com in plaats van je gebruikelijke Elizabeth-Klokgieter@dds.nl .
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256460 ... -zorgkaart
Explorista schreef:
02-06-2025 20:45
Ik heb een keer een klacht ingediend. Een rare brief teruggekregen. De klachtenbehandelaar sprak over 'domme pech'. Ik voelde me niet serieus genomen.
Dus je kreeg wel gelijk (om het zo maar te zeggen), maar de therapeut ook? Want deze kon er niets aan doen ofzo?

Een recensie op zorgkaart Nederland: goed idee. Ik ga eens kijken.

Edit: kan de praktijk niet vinden, dus dan kun je volgens mij ook geen recensies geven.
Hier even een link:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... instelling

Mijn advies is om dit niet alleen te doen. Heb je inmiddels een nieuwe hulpverlener aan wie je je verhaal kunt doen?
Als je nog middenin de emotie zit dan zou ik even wachten met de klacht, maar wel alles bewaren ( eventuele correspondentie etc.)
Ook kun je je dossier opvragen bij de therapeut. Gewoon via briefje met verzoek om dossier toe te sturen.
Het ligt er verder ook aan of het gaat om een vrijgevestigde therapeut gaat of iemand die werkt bij een grotere organisatie waar ze bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon hebben. En regulier of alternatief.

Pak het vooral rustig aan en doe niets overhaast. Je kunt na elke stap nog bepalen of je door wilt gaan.
Lila, die link had ik zelf ook gevonden. Dank je.

Het gaat om een therapeut buiten het reguliere circuit. Het is een kleinschalige praktijk. Op hun website staat dat de psycholoog met de klachtafhandeling is aangesloten bij een vereniging, over de therapeut wordt niks gezegd. Ik weet niet zeker of deze dus ook via dezelfde organisatie gaat, voor wat betreft klachtenafhandeling. Zo niet, dan weet ik niet eens zeker of ik een klacht in kan dienen. Therapeut is wel big-geregistreerd volgens mij, dus dan zal het via het landelijk meldpunt zorg moeten ofzo?

De laatste behandeling is drie maanden geleden geweest, maar ik merk dat het me bezig blijft houden door de dingen die in het laatste gesprek gezegd zijn en de totale afwezigheid van veiligheid. Ik hoop dat ik, door een klacht in te dienen, er vrede mee kan sluiten. Maar misschien is dat een utopie?
Heb je nog therapie ergens anders? Zou de timing af laten hangen van je huidige draagkracht en steun, omdat er misschien weerwoord komt of omdat je misschien weer onveiligheid gaat ervaren. Dus voel je je nu sterk genoeg? Ik zou ook kijken wat ervoor nodig is om er vrede mee te krijgen. Welke reactie of oplossing zou daarvoor kunnen zorgen?
Elize1 schreef:
02-06-2025 21:57
Lila, die link had ik zelf ook gevonden. Dank je.

Het gaat om een therapeut buiten het reguliere circuit. Het is een kleinschalige praktijk. Op hun website staat dat de psycholoog met de klachtafhandeling is aangesloten bij een vereniging, over de therapeut wordt niks gezegd.
Bedoel je met de psycholoog een andere persoon dan de therapeut? Werkt de therapeut voor de psycholoog?
Ik snap een beetje wat je schrijft. Geen tips. Sterkte to!
lucy wijzigde dit bericht op 02-06-2025 22:43
83.72% gewijzigd
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Ze werken in dezelfde praktijk. Therapeut is geen psycholoog.

Wat heb ik nodig?

Erkenning denk ik. Dat ik niet gek ben. Dat je niet alles kunt zeggen. Dat wat hier gebeurd is niet okee is.

En accepteren dat ik in het gesprek niet voor mijzelf ben opgekomen. Want dar zit mijn aandeel.
Dat laatste zou ik mezelf niet verwijten. Het is moeilijk om in zo' n setting voor jezelf op te komen.
Valt therapeut niet onder de verantwoordelijkheid van de psycholoog? Als dat namelijk wel zo is dan zou ik een gesprek met hem/ haar aanvragen en je verhaal doen.
Hoe niet regulier bedoel je? Geen onderdeel van een ggz instelling? Of een vorm van therapie die niet vergoed wordt? Is het een psycholoog of coach? Of is het een beroep met big registratie en tuchtrecht zoals psychotherapeut? Dan zou er een kwaliteitsstatuut moeten zijn waarin staat wat je moet doen als cliënt als je een klacht hebt. Dat zou op de website van de hulpverlener moeten staan.

Je hebt ook recht op inzage en aanpassing van je dossier.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven