Kleine of grote instelling voor psychische klachten?

06-09-2019 16:43 125 berichten
Ik wil geen groepstherapie maar, gewoon individuele therapie. Is het dan beter om bij een kleine instelling/praktijk of grote instelling te gaan. Het gaat om een angststoornis, depressie en persoonlijkheidsproblematiek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat ze het uit eigen zak moeten betalen. Het is wel vaak zo dat mensen met deze problematiek veel/vaak in hun problemen blijven hangen (niet altijd bewust) en het ook wel veilig vinden om in therapie te zijn zodat ze niet iets moeten of verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor veel dingen.
Dus vandaar dat er wat mij betreft een max van bv 3 jaar aan gesteld mag worden, of bv wel verplicht groepstherapie als dat geïndiceerd is. Wil de cliënt dat niet dan kan hij of zij de individuele therapie zelf betalen. (uitzonderingen van foute diagnoses en incompetente therapeuten daargelaten)
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
To geeft aan niet in groepstherapie te willen. Wat nou als dat de beste en dus meest kosteneffectieve aanpak is. Dan is er toch niets te willen.. Tenzij je zelf gaat betalen maar dat willen mensen dan ineens niet meer. Gek toch?
Je zegt toch ook niet bij een gebroken been dat je een gouden gips wilt omdat je dat mooier vindt en dan verwachten dat het vergoed gaat worden door de zorgverzekering.
niks moet en alles mag
benmamma schreef:
06-09-2019 19:46
Klinkt goed! Zijn daar meer van want jij woont redelijk zuidelijk in NL toch?
Klopt, zuidwest Brabant.
Mijn vorige psych heeft me doorgestuurd naar deze praktijk omdat hij dacht dat hun format wel bij me zou passen. Dat heeft ie goed ingeschat!
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
06-09-2019 22:20
Eens, maar laat die mensen dat lekker zelf betalen. Daar is de ggz niet voor. En voor diagnoses als angst paniek en persoonlijkheidsproblematiek zit wat mij betreft een max aan vergoeding. Dat zijn geen levenslange of aangeboren ziektes.
Maar ik ben ws weer te hard.
En hoe kom jij zo hard?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Suðri schreef:
06-09-2019 22:23
Ik geloof niet dat ik individuele therapie nou zoveel leuker vind.
Ik ook niet. Beide is niet leukste activiteit die ik kan bedenken ;-D

Ik heb beide vrij regelmatig gehad. Je zou daaruit kunnen opmaken dat het wel een hobby was maar in tegendeel.

En ook in een met beide minder goede ervaringen gehad.

Zelfs klassiek een keer verliefd geweest op psychiater :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
06-09-2019 22:52
To geeft aan niet in groepstherapie te willen. Wat nou als dat de beste en dus meest kosteneffectieve aanpak is. Dan is er toch niets te willen.. Tenzij je zelf gaat betalen maar dat willen mensen dan ineens niet meer. Gek toch?
Je zegt toch ook niet bij een gebroken been dat je een gouden gips wilt omdat je dat mooier vindt en dan verwachten dat het vergoed gaat worden door de zorgverzekering.
TO heeft nog geen behandeladvies.

Bij een gebroken been zou ik bijv liever een operatie met schroeven enzo hebben, zodat ik sneller op de been ben.
Maar uiteindelijk beslist de arts wat de beste behandeling is. Maar wel in overleg met de patiënt.

En dat geldt in de ggz net zo goed, alleen hebben daar de verzekeringen een iets te grote vinger in de pap.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Allesmag schreef:
06-09-2019 22:48
Ik zeg ook niet dat ze het uit eigen zak moeten betalen. Het is wel vaak zo dat mensen met deze problematiek veel/vaak in hun problemen blijven hangen (niet altijd bewust) en het ook wel veilig vinden om in therapie te zijn zodat ze niet iets moeten of verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor veel dingen.
Dus vandaar dat er wat mij betreft een max van bv 3 jaar aan gesteld mag worden, of bv wel verplicht groepstherapie als dat geïndiceerd is. Wil de cliënt dat niet dan kan hij of zij de individuele therapie zelf betalen. (uitzonderingen van foute diagnoses en incompetente therapeuten daargelaten)
Echt onzin.
Een goede therapeut stuurt daar ook in.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk best heel erg lief hoor, maar heb hier wel een redelijk harde mening over 😅.
Ik vind de ontwikkeling in de ggz en samenleving echt niet normaal, dat iedereen met een burn out bv ook soms meer dan een jaar in therapie is. Officieel wordt het niet eens vergoed dus wordt er een andere stempel opgeplakt. Dat is pure fraude. De schrijnende gevallen, mensen die echt hulp, langdurige hulp nodig hebben zijn hier echt de dupe van. (en ik heb het niet over mezelf). We hebben een veel te groot luxe probleem gecreëerd met z'n allen waarin we veel te veel moeten en willen en de standaard veel te hoog ligt. En daar knallen we nu keihard tegenaan.
Los daarvan.. In arme landen hebben mensen geen therapie voor hun angst of persoonlijkheidsproblematiek... En toch zijn de leef en emotionele omstandigheden daar echt verre van gezond. Daar redden de mensen zich ook, vaak zelfs met een redelijk gelukkig bestaan. Die zijn niet zo bezig met wat anderen van ze denken of hoe ze eruit zien, dat soort issues.. Dat doen we echt onszelf aan. En wij geven hier massaal onze ouders /opvoeding de schuld. Ik rijm dat niet met de concext in de arme landen.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
06-09-2019 23:01
Ik ben eigenlijk best heel erg lief hoor, maar heb hier wel een redelijk harde mening over 😅.
Ik vind de ontwikkeling in de ggz en samenleving echt niet normaal, dat iedereen met een burn out bv ook soms meer dan een jaar in therapie is. Officieel wordt het niet eens vergoed dus wordt er een andere stempel opgeplakt. Dat is pure fraude. De schrijnende gevallen, mensen die echt hulp, langdurige hulp nodig hebben zijn hier echt de dupe van. (en ik heb het niet over mezelf). We hebben een veel te groot luxe probleem gecreëerd met z'n allen waarin we veel te veel moeten en willen en de standaard veel te hoog ligt. En daar knallen we nu keihard tegenaan.
Los daarvan.. In arme landen hebben mensen geen therapie voor hun angst of persoonlijkheidsproblematiek... En toch zijn de leef en emotionele omstandigheden daar echt verre van gezond. Daar redden de mensen zich ook, vaak zelfs met een redelijk gelukkig bestaan. Die zijn niet zo bezig met wat anderen van ze denken of hoe ze eruit zien, dat soort issues.. Dat doen we echt onszelf aan. En wij geven hier massaal onze ouders /opvoeding de schuld. Ik rijm dat niet met de concext in de arme landen.
Dat is nog maar de vraag.

Maar los daarvan: in onze maatschappij worden er steeds hogere eisen aan mensen gesteld en steeds meer mensen redden het daardoor niet meer.
Dat is dus geen luxe probleem, dat is een maatschappelijk probleem.

Als je serieus denkt dat het gros van de mensen in de ggz daar ten onrechte zit, dan ben je eigenlijk een bevoorrecht mens.

Dat de burnout-behandeling onder een andere diagnose wordt gedeclareerd kun je idd fraude noemen.
Maar het is wel het gevolg van het feit dat mensen met een burnout anders niet de noodzakelijke hulp krijgen.
Wie heeft er verzonnen dat er bij een burnout geen hulp nodig is?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dat is best logisch. Een burn out is teveel willen met wat je mentaal een lichamelijk aankan om aan de opgelegde standaard te blijven voldoen. En mensen hangen meer in problemen nu dan vroeger. Als er toen een heftige gebeurtenis was pakte je na een poosje de draad weer op. Nu hebben we massaal een trauma.. En we rennen allemaal naar de psycholoog want we komen er zelf niet uit. En blijven er vervolgens hangen.
Ik vind het een slechte ontwikkeling die onnodig veel geld kost en begrijp wel waarom er steeds wordt geprobeerd om daar meer grip op te krijgen en weer meer grenzen aan te stellen.
niks moet en alles mag
Allesmag schreef:
06-09-2019 23:36
Dat is best logisch. Een burn out is teveel willen met wat je mentaal een lichamelijk aankan om aan de opgelegde standaard te blijven voldoen. En mensen hangen meer in problemen nu dan vroeger. Als er toen een heftige gebeurtenis was pakte je na een poosje de draad weer op. Nu hebben we massaal een trauma.. En we rennen allemaal naar de psycholoog want we komen er zelf niet uit. En blijven er vervolgens hangen.
Ik vind het een slechte ontwikkeling die onnodig veel geld kost en begrijp wel waarom er steeds wordt geprobeerd om daar meer grip op te krijgen en weer meer grenzen aan te stellen.
Het is niet teveel willen, maar teveel móeten. En ongeoorloofd afwezig blijven op je werk zorgt voor ontslag, geen geld voor je vaste lasten dus nog meer stress, dus je moet je wel melden bij een psych.
Allesmag schreef:
06-09-2019 23:36
Dat is best logisch. Een burn out is teveel willen met wat je mentaal een lichamelijk aankan om aan de opgelegde standaard te blijven voldoen. En mensen hangen meer in problemen nu dan vroeger. Als er toen een heftige gebeurtenis was pakte je na een poosje de draad weer op. Nu hebben we massaal een trauma.. En we rennen allemaal naar de psycholoog want we komen er zelf niet uit. En blijven er vervolgens hangen.
Ik vind het een slechte ontwikkeling die onnodig veel geld kost en begrijp wel waarom er steeds wordt geprobeerd om daar meer grip op te krijgen en weer meer grenzen aan te stellen.
Jij bent wel heel bevooroordeeld, hard en bot.
Allesmag schreef:
06-09-2019 23:36
Dat is best logisch. Een burn out is teveel willen met wat je mentaal een lichamelijk aankan om aan de opgelegde standaard te blijven voldoen. En mensen hangen meer in problemen nu dan vroeger. Als er toen een heftige gebeurtenis was pakte je na een poosje de draad weer op. Nu hebben we massaal een trauma.. En we rennen allemaal naar de psycholoog want we komen er zelf niet uit. En blijven er vervolgens hangen.
Ik vind het een slechte ontwikkeling die onnodig veel geld kost en begrijp wel waarom er steeds wordt geprobeerd om daar meer grip op te krijgen en weer meer grenzen aan te stellen.
Ik zou best zonder die therapeut willen, maar dan vindt de bedrijfsarts weer dat ik niet actief aan mijn herstel werk.
En da heb ik ook nog een chronische diagnose waarvoor ik altijd onder behandeling zal blijven, zowel fysiek als psychisch.
Allesmag schreef:
06-09-2019 23:36
Dat is best logisch. Een burn out is teveel willen met wat je mentaal een lichamelijk aankan om aan de opgelegde standaard te blijven voldoen. En mensen hangen meer in problemen nu dan vroeger. Als er toen een heftige gebeurtenis was pakte je na een poosje de draad weer op. Nu hebben we massaal een trauma.. En we rennen allemaal naar de psycholoog want we komen er zelf niet uit. En blijven er vervolgens hangen.
Ik vind het een slechte ontwikkeling die onnodig veel geld kost en begrijp wel waarom er steeds wordt geprobeerd om daar meer grip op te krijgen en weer meer grenzen aan te stellen.
Ik vraag mij bij mensen met een mening als die jij hebt altijd af hoevaak ze zelf in de situatie van therapie nodig hebben zijn geweest.

En hoe denk je over mensen die kanker hebben? Bibian achternaam ff kwijt, bekende snowboards ter heeft voor de elfde keer kanker. Wat doe je in dit geval?
Het is een keer klaar?

En ff voor de duidelijkheid, ik bewonder haar zeer! En hoewel het er deze keer echt niet heel hoopvol uitziet gun ik haar zo enorm dat ze nog heel lang leeft!

Ik noem expres kanker omdat dit een ziekte is waar mensen alle begrip hebben voor wat er aangeboden wordt aan behandeling. En terecht!!

Psychisch ziek zijn is alleen net zo goed een ziekte! Terugkomend, chronisch, langdurig.

En in Afrika hebben ze ook aanmerkelijk minder kanker..
Dus niet zo aanstellen?
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
06-09-2019 23:36
Dat is best logisch. Een burn out is teveel willen met wat je mentaal een lichamelijk aankan om aan de opgelegde standaard te blijven voldoen. En mensen hangen meer in problemen nu dan vroeger. Als er toen een heftige gebeurtenis was pakte je na een poosje de draad weer op. Nu hebben we massaal een trauma.. En we rennen allemaal naar de psycholoog want we komen er zelf niet uit. En blijven er vervolgens hangen.
Ik vind het een slechte ontwikkeling die onnodig veel geld kost en begrijp wel waarom er steeds wordt geprobeerd om daar meer grip op te krijgen en weer meer grenzen aan te stellen.
Ik ben mentaal beperkt belastbaar en kan dus niet voldoen aan die opgelegde standaard.
Heb ik al jaren vrede mee.
Maar betekent ook dat ik volledig arbeidsongeschikt ben en al jaren van een uitkering leef.

Mijn ervaring is dat mensen met een mening zoals de jouwe een vergelijkbare mening hebben over uitkeringstrekkers.

En die mening kun je alleen maar hebben als je vanuit je bevoorrechte positie totaal geen begrip hebt voor de werkelijke verschillen in belastbaarheid, omdat je zelf voldoende belastbaar bent om mee te kunnen in deze maatschappij.
En vervolgens denkt dat dat je eigen verdienste is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
07-09-2019 06:01
Ik ben mentaal beperkt belastbaar en kan dus niet voldoen aan die opgelegde standaard.
Heb ik al jaren vrede mee.
Maar betekent ook dat ik volledig arbeidsongeschikt ben en al jaren van een uitkering leef.

Mijn ervaring is dat mensen met een mening zoals de jouwe een vergelijkbare mening hebben over uitkeringstrekkers.

En die mening kun je alleen maar hebben als je vanuit je bevoorrechte positie totaal geen begrip hebt voor de werkelijke verschillen in belastbaarheid, omdat je zelf voldoende belastbaar bent om mee te kunnen in deze maatschappij.
En vervolgens denkt dat dat je eigen verdienste is.
+1
Alle reacties Link kopieren
Ehhhh, jullie vullen nu een heleboel zelf in waar ik niet over gesproken heb of mijn mening over heb gegeven..
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
07-09-2019 10:03
Ehhhh, jullie vullen nu een heleboel zelf in waar ik niet over gesproken heb of mijn mening over heb gegeven..
Klopt. En dat a.d.h.v. de mening die je wel gegeven hebt.

Maar vertel, zitten we er zo naast?
Volgens mij reageer ik vooral op wat je schrijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Menzis zegt dat er 4 jaar terug idd geen onbeperkte vergoeding gold voor ggz vanuit de basisverzekering
3 a 4 jaar terug heeft de overheid dit aangepast

De zgn menzislijst kende ze niet
John__doe schreef:
06-09-2019 17:34
Hoe zit het met individuele therapie bij een grote GGZ-instelling?
Ik heb beide, bij een grote instelling. Groepstherapie heeft me wel geholpen, je bent net alleen met die klachten en je herkent jezelf in de ander. Daarbij kun je van de ander leren en andersom.

Individuele therapie krijg je ook bij een grote GGZ instelling. Ik vind dat ook prettig. Dan voer je 1 op 1 gesprekken.
Solomio schreef:
07-09-2019 06:01
Ik ben mentaal beperkt belastbaar en kan dus niet voldoen aan die opgelegde standaard.
Heb ik al jaren vrede mee.
Maar betekent ook dat ik volledig arbeidsongeschikt ben en al jaren van een uitkering leef.

Mijn ervaring is dat mensen met een mening zoals de jouwe een vergelijkbare mening hebben over uitkeringstrekkers.

En die mening kun je alleen maar hebben als je vanuit je bevoorrechte positie totaal geen begrip hebt voor de werkelijke verschillen in belastbaarheid, omdat je zelf voldoende belastbaar bent om mee te kunnen in deze maatschappij.
En vervolgens denkt dat dat je eigen verdienste is.
+1
Alle reacties Link kopieren
Oké, dus omdat ik ergens een mening over heb, heb ik die automatisch ook op andere vlakken en ben ik een bepaald persoon? Grappig. En ja, je zit er behoorlijk, zo niet volledig naast. Maar ik voel niet de behoefte om mijn privé leven noch diagnoses oid op internet te gooien. En ik voel me niet geroepen om mezelf te bewijzen of te verantwoorden omdat een ander iets over me denkt te weten of vindt. Het is maar een forum hier.. En in het echte leven denk ik er trouwens net zo over.
On topic.
Hoezo gaan we bibian er hier bijhalen? Ik begrijp de vergelijking niet. In dit geval heeft zij toch een chronische vorm van kanker en moet ze volgens mijn beredenering toch juist onbeperkt behandeling kunnen krijgen? Net als iemand met schizofrenie bv.. (en nee ik ben niet schizofreen)
niks moet en alles mag
benmamma schreef:
06-09-2019 19:43
Het was ook een beetje al geintje bedoeld maar wat ik schreef over mensen die ik noemde is wel waar.

Wij hadden wel geheimhoudingsplicht trouwens, en terecht!
Dat het forum therapie is weet iedereen :proud:
Maar er zitten geen consequenties aan als je toch door roddelt. Een therapeut kan z'n baan verliezen bij het delen van persoonlijke info, maar van een labielo die in therapie moet kun je toch nooit zeker zijn wat ze doen? Klinkt als 'n wassen neus.
@Allesmag, omdat ik vroeger mezelf steeds herpakte en door bleef gaan kamp ik nu met een zware depressie en een onverwerkt trauma. Waardoor ik nu dus hulp nodig heb. Jii oordeelt net zo hard over anderen.
redbulletje schreef:
07-09-2019 11:12
Maar er zitten geen consequenties aan als je toch door roddelt. Een therapeut kan z'n baan verliezen bij het delen van persoonlijke info, maar van een labielo die in therapie moet kun je toch nooit zeker zijn wat ze doen? Klinkt als 'n wassen neus.
Jawel, de consequentie is dat als ze erachter komen, je van de therapie afgehaald kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven