Kletstopic: Overspannen/burn-out

10-11-2020 12:45 45 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit op het moment helemaal niet lekker in mijn vel en heb behoefte om hier met anderen over te praten.

Ik voel me moe, ben constant aan het piekeren, slaap slecht en nog een tal van fysieke klachten (spanningshoofdpijn, misselijk, duizelig, wazig zien).
Ik ben hiermee al naar de huisarts geweest, maar voel me onbegrepen. Wel geeft de huisarts aan dat het spanning is en ik maar even 'rustig aan moet doen'.
Verder loop ik al sinds augustus bij de praktijkondersteuning met stressklachten, ik kan hier goed mijn verhaal kwijt, maar lijkt me toch niet echt te helpen en het gaat sindsdien eigenlijk alleen maar slechter.
Ook op het werk heb ik dit aangekaart en doe hier ook wat rustiger aan. Dit leek vorige week goed te gaan maar sinds zaterdag voel ik me weer ellendig... Krijg ook niks gedaan, concentratie is ver te zoeken. Het lukt gewoon niet

Ik heb het gevoel dat ik de weg kwijt ben en niet meer weet wat ik moet doen. Moet ik me nou ziekmelden, moet ik rustig aan blijven werken, moet ik meer hulp zoeken?

Jullie kunnen dit vast niet voor mij beantwoorden, maar ik merk dat ik behoefte heb om erover te praten met mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Ik zie hier regelmatig topics langskomen met dit soort onderwerpen.

Herkennen jullie mijn verhaal en zouden jullie jullie verhaal met mij willen delen?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Black_Phillip schreef:
12-11-2020 11:56
Ja, maar ben bang dat ze me zsm beter willen melden zodat ze me kunnen ontslaan.
Ik heb niet alles in je topic gelezen, maar wil je (als ervaringsdeskundige) een tip geven: als je werkgever/Arbodienst je problemen gaan geven (of eigenlijk daarvoor al), neem dan zsm juridische hulp (rechtsbijstand) ind e armen. Dit kun je niet alleen en het kan echt allemaal heel vervelend worden, weet ik uit ervaring. (Met als gevolg nog meer stress.) Vanwege herkenbaarheid wil ik niets over mijn situatie kwijt, maar echt doe het! En ja goede raad is duur... ;-)

Overigens: hoe erg is het als ze je ontslaan? Dan zijn er doorgaans twee opties:
1. je blijft in de zw (wat een werkgever (wg) niet wil omdat dit voor hem ook gevolgen heeft) en bent van je wg af. (Dat was toch ook de veroorzaker van je klachten?)
2. ze gooien je er op een andere manier uit en je gaat niet ziek uit dienst. Dan kom je in de ww en ben je ook bij je wg weg.

Soms kan het juist goed zijn als je ergens weg bent, zodat de oorzaak van je klachten weg wordt genomen (ook al is het maar gedeeltelijk).

Sterkte en succes gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Black_Phillip schreef:
11-11-2020 14:10
Maken jullie je ook zo druk over het vinden van volgend werk? Ik speur vacaturesites af, zie niks passends qua fte of afstand en raak dan nog meer in paniek. Terwijl ik mezelf echt niet eerder dan januari weer zie werken...
Ik denk dat je nu nog niet moet gaan uitkijken naar iets nieuws. Je bent niet fit (wrs understatement) en dan begin je bij een nieuwe werkgever al met een achterstand. Bovendien levert het je paniek op, schrijf je. En dat moet je nu niet hebben.

Ik maak me niet druk om ander werk (al zit ik zonder nu), omdat ik eerst echt tot rust moet komen. Bovendien weet ik dat ik altijd wel aan iets nieuws kom. (Na meerdere banen in een paar jaar tijd.)

Kortom, block de vacaturesites, ga niet naar Linkedin enz. Dat komt allemaal wel. Wanneer jij eraan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
11-11-2020 11:39
Zeker een goed plan om dat uit te zoeken. Dan kan je gerichter aan het werk.

Gewoon proberen of het voor jou werkt, wellicht helpt het je, na die eerste week, en dan heb je een stap gemaakt. Het ergste dat kan gebeuren is dat het niet werkt, dan weet je dat ook weer.

En vooral aan mij denken als je je schuldig voelt, dat dat erbij hoort en het dan laten voor wat het is en afleiding zoeken. (Niet per se aan mij hoor, maar dat je dan probeert te relativeren, bij mij helpt het dan om te bedenken wat iemand zei, bijvoorbeeld mijn man die dan zei dat hij het niet erg vond om de was te doen bijvoorbeeld, dat hield ik mij dan voor op die momenten) Netflixen is dan een goeie, want dan kan je zo opgaan in een serie dat je je eigen zorgen even vergeet. Ik raad dan wel aan om iets luchtigs te kijken. ;-). Ik heb speciaal een abonnement genomen op Amazon Prime, want ik wilde The Office kijken. Daar zit 1 seizoen bij waar Michael echt gewoon heel slecht gaat, relaties, schulden noem maar op. Heb dat seizoen na 2 afleveringen over geslagen. Had geen zin in de drama, ik wilde humor. Haha.

Puzzelen en kleuren voor volwassenen zijn ook hele goeie afleiders inderdaad.

Hopelijk gaat het je wat brengen.
En nog ter aanvulling (wat ik deed maar wat niet voor jou hoeft te werken): handletteren, luisteren naar podcasts en (toen het weer kon) bakken en koken (simpele gerechten).
Cicil Welkom, leuk dat je mee schrijft! (ook al is het om een minder leuke reden)
Wat vervelend dat je meerdere keren je baan hebt verloren, kan me voorstellen dat het verliezen van baan/telkens weer opnieuw solliciteren veel met je doet en ook veel energie heeft gekost.

Klinkt als een heftige tijd, ik herken me wel in je klachten alleen heb ik het in mindere mate. Fijn om te lezen dat je inmiddels weer wat meer kan doen. Het klinkt alsof je het ook goed geaccepteerd hebt en duidelijk voor jezelf hebt waar je grenzen liggen en geniet van wat je wel kan (ook al kan ik me voorstellen dat je hier in de praktijk wel moeite mee hebt).

Je schrijft dat je niet meer hebt gewerkt, ben je nog wel in dienst of zit je in de ziektewet?
Dat patroon van ‘altijd maar doorgaan’ herken ik heel erg! Zo lastig is dat als dat in je zit…


Black Phillip Ik kan me vinden in wat Cicil zegt, eerst focussen op tot rust komen en herstellen en daarna pas weer verder kijken! Kan me voorstellen dat dit lastig is, maar is wel het beste voor je denk ik.
Ano96 schreef:
11-11-2020 08:57
Dame28 Dankjewel voor je reactie!
Wat heftig om te lezen. Ik herken mezelf erg in je verhaal. Alles moet af (én perfect), geen zin meer hebben om dingen te ondernemen.
Lees ik goed dat zodra je ander werk vond het meteen beter met je ging? Dan lijkt het me dus écht werkgerelateerd bij jou.


Klopt zeker dat het werkgerelateerd was, niet eens specifiek aan dat type werk. Ik merkte laatst dat ik "kritiek" kreeg op werk. Ik heb de laatste tijd meer moeite om overzicht te houden op mijn werk. Ik raak héél snel overprikkeld en loop dan rondjes zonder te weten waar ik aan moet beginnen. Maar ik trok me de kritiek aan en begon te denken dat ik slecht was in mijn werk. Ik heb nu veel tegenzin om nog op die locatie te werken.

Verder lijkt corona ook burn out klachten te triggeren bij mij. De dilemma's omtrent "wel testen, niet testen", overvolle supermarkten waardoor ik erg overprikkeld raak en op sommige momenten moet ik mezelf uit bed slepen om de dag te beginnen. Ik doe het wel altijd maar het kost meer moeite.

Mijn hooggevoeligheid gaat me opbreken op die momenten.
Gisteren ruzie gehad met mijn vriend om iets onzinnigs. Duurde niet eens een uur en daarna hadden we het goed,maar ik blijf me rot voelen en angstig dat hij het uitmaakt. Ik ben de laatste tijd enorm onzeker en heb veel bevestiging nodig. Ik zie hem pas woensdag weer en ik weet dat ik me tot die tijd niet goed ga voelen...
tvp
Black_Phillip schreef:
14-11-2020 16:43
Gisteren ruzie gehad met mijn vriend om iets onzinnigs. Duurde niet eens een uur en daarna hadden we het goed,maar ik blijf me rot voelen en angstig dat hij het uitmaakt. Ik ben de laatste tijd enorm onzeker en heb veel bevestiging nodig. Ik zie hem pas woensdag weer en ik weet dat ik me tot die tijd niet goed ga voelen...
Sorry voor de late reactie, had even veel aan mijn hoofd.
Ik denk dat het bij overspannenheid/burn-out 'hoort' dat je angstig bent en dus ook bevestiging nodig hebt. Ook voor dit soort dingen dus...
Heb je het wel goed uit kunnen praten?
Ik merk dat ik ook veel prikkelbaarder ben en daardoor ook sneller discussies/ruzie heb. Probeer het wel positief te eindigen.

Hoe gaat het nu met je?
Ja, ik denk het... ik vind hem wat afstandelijk maar hij heeft nu ook veel aan zijn hoofd. Hij zegt wel dat hij het snapt. Ik zie hem overmorgen weer hopelijk.

En het gaat... ik ben erg moe en slaap veel, zo'n 12 a 13 uur minstens. Ook sneller huilerig. Nog 10 dagen tot therapie...
Black Philllip Vervelend voor je, zo'n burn out is toch ook wel een uitdaging voor je relatie, maar het komt vast goed!

Ahh herkenbaar :( Ik ben ook erg moe, maar kan juist lastig slapen (moeilijk in slaap vallen en niet goed doorslapen). Huilerig heb ik ook...
Kun je wel je ontspanning vinden en wat doe je zo gedurende de dag? (ik merk dat ik dit lastig vind)
Ik speel veel Sims en Animal Crossing, werkt ontspannend
Ik heb de 8e weer een arboafspraak, maar ben erg vergeetachtig. Zelfs een simpel apparaat installeren lukte me opeens niet meer.
Hi,

Na veel struinen op internet naar burn out symptomen kwam ik net terecht op dit topic.
Ik herken veel in jullie verhalen, helaas! Waar ik zelf erg mee worstel, wanneer is het moment om je ziek te melden? Want je kunt best nog wel even zo door, maak je jezelf vaak wijs. Ergens is het ook de angst wat mijn werkgever en omgeving ervan vind, het voelt alsof ik faal en de handdoek in de ring gooi.

Welke klachten speelden er bij jullie voorafgaand aan het ziekmelden en wat heeft je doen besluiten om die stap daadwerkelijk te nemen?
anoniem_638339d26c2ec wijzigde dit bericht op 26-11-2020 14:04
0.09% gewijzigd
JoJo31 schreef:
26-11-2020 14:04
Hi,

Na veel struinen op internet naar burn out symptomen kwam ik net terecht op dit topic.
Ik herken veel in jullie verhalen, helaas! Waar ik zelf erg mee worstel, wanneer is het moment om je ziek te melden? Want je kunt best nog wel even zo door, maak je jezelf vaak wijs. Ergens is het ook de angst wat mijn werkgever en omgeving ervan vind, het voelt alsof ik faal en de handdoek in de ring gooi.

Welke klachten speelden er bij jullie voorafgaand aan het ziekmelden en wat heeft je doen besluiten om die stap daadwerkelijk te nemen?
Moeheid, darmklachten, zeer slecht slapen, rillende handen, vergeetachtigheid, overemotioneel, angstig, duizeligheid, botheid (al kwam dat laatste door mijn Asperger, de uitputting versterkte alles). Gek genoeg voelde ik dat bij leerlingen niet, daar kreeg ik energied van. Zodra ik moest vergaderen kwam de klap.
Ik ben even weggeweest hier... Had er even geen energie voor.
Een paar zware weken achter de rug, drukt me even met de neus op de feiten. Ga er verder niet over uitweiden hier.

Jojo31 Ik heb zelf ook een tijdlang geworsteld met het ziekmelden. Ik 'kon' nog wel door, ik was niet ziek. Maar was me er wel van bewust dat ik een stap terug móést doen omdat het anders alleen maar erger zou worden.
Uiteindelijk is het balletje wel gaan rollen nadat ik me in een korte periode een aantal keer ziek heb moeten melden, waarna ik me wel weer betermelde en aan het werk ging. Echter heb ik me nog steeds niet ziekgemeld, die stap kan ik nog niet zetten... Heb wel in recent overleg met bedrijfsarts/psycholoog en mijn leidinggevende afspraken gemaakt. Ik weet op dit moment nog niet of het voldoende is, maar merk wel dat het me ruimte geeft om te herstellen en hoop dat het geheel 'instorten' voorkomt.

Ik raad je aan om dan ook vooral in gesprek te gaan op je werk (indien je een goede werkrelatie hebt met je leidinggevende/baas) en om sowieso hulp te zoeken bij een psycholoog.

Ik hoop dat je dit nog leest, aangezien het al een week geleden is dat je hier hebt geschreven. Ben benieuwd hoe het nu met je gaat.
Ik heb in therapie aangegeven waarop ik vastloop binnen werk zelf (autoritair gedrag leiding, chaotische werksfeer (niet in de klas, maar binnen het team), waardoor ik zelf niet meer goed profrssioneel functioneer. Ik hoop dat het gaat helpen en ik tools krijg om ermee om te gaan, zodat ik in alle rust beter kan worden wetende dat het goed komt...
Black_Phillip schreef:
11-12-2020 19:48
Ik heb in therapie aangegeven waarop ik vastloop binnen werk zelf (autoritair gedrag leiding, chaotische werksfeer (niet in de klas, maar binnen het team), waardoor ik zelf niet meer goed profrssioneel functioneer. Ik hoop dat het gaat helpen en ik tools krijg om ermee om te gaan, zodat ik in alle rust beter kan worden wetende dat het goed komt...

Wat goed dat je weet waar het in zit! Hopelijk krijg je tools om ermee om te gaan. Je werkt nog niet begrijp ik? Goed als je de tijd neemt om te herstellen.
Heb je voor jezelf ook duidelijk waar het zit in bij jezelf qua persoonlijkheid/karaktereigenschappen?
Niet lullig bedoeld, maar ik dacht dat burn-out ook vaak deels veroorzaakt werd door karaktereigenschappen, zoals perfectionisme, streng zijn voor jezelf, geen hulp willen vragen. Herken je dat?
Ano96 schreef:
15-12-2020 09:09
Wat goed dat je weet waar het in zit! Hopelijk krijg je tools om ermee om te gaan. Je werkt nog niet begrijp ik? Goed als je de tijd neemt om te herstellen.
Heb je voor jezelf ook duidelijk waar het zit in bij jezelf qua persoonlijkheid/karaktereigenschappen?
Niet lullig bedoeld, maar ik dacht dat burn-out ook vaak deels veroorzaakt werd door karaktereigenschappen, zoals perfectionisme, streng zijn voor jezelf, geen hulp willen vragen. Herken je dat?
Ik ben extreem perfectionistisch en herken mijn grenzen niet, daar werk ik nu aan.

Merk dat ik me,slechter voel nu met lockdown. Weinig mogelijkheden om mezelf echt af te leiden.

Daarnaast is mijn laptop stuk gegaan dus heb een nieuwe gekocht, het was nodig maar ik voel me enorm schuldig, heb steeds het idee dat grote bedragen uitgeven echt onverstandig is omdat ik misschien geen werk meer vind. Dat gevoel blijft, die angst dat alles nu verpest is.

Dinsdag pas weer therapie, blijft zwaar dat het niet elke week kan, zeker omdat ik maandag 113 heb gebeld.
De beste wensen voor 2021!

Black Phillip Wat vervelend om dit te lezen! Hoe gaat het nu met je? Wordt je goed geholpen?


Ik ben vandaag weer aan het werk na de feestdagen en vakantie, vannacht amper geslapen... Voel me zo rot. Even aankijken hoe het de komende dagen gaat...
Nou, het gaat, ik heb wat topics geopend waarin ik besef dat ik door mijn ASS ook moeite heb met professioneel handelen en hiermee in therapie aan de slag moet. Dat voelt best klote omdat ik bang ben dat het inherent iets is wat nooit meer goedkomt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven