Koopverslaafd
dinsdag 17 februari 2009 om 16:31
Laat elke maand een automatisch bedrag naar je spaarrekening overschrijven. En dan niet meer terug boeken!!!
Sta jezelf toe om ... euro in de maand te 'verspillen' aan je koopverslaving. En hou je daar ook gewoon aan.
Als je dat echt niet lukt, en je dus boven je stand blijft leven (omdat je het niet redt met je salaris en je dus rood staat) lijkt het me verstandig om hulp in te schakelen.
Sta jezelf toe om ... euro in de maand te 'verspillen' aan je koopverslaving. En hou je daar ook gewoon aan.
Als je dat echt niet lukt, en je dus boven je stand blijft leven (omdat je het niet redt met je salaris en je dus rood staat) lijkt het me verstandig om hulp in te schakelen.
...
dinsdag 17 februari 2009 om 16:37
dinsdag 17 februari 2009 om 16:40
quote:queenie1 schreef op 17 februari 2009 @ 16:31:
Laat elke maand een automatisch bedrag naar je spaarrekening overschrijven. En dan niet meer terug boeken!!!
Zorg dat je het niet terug kán boeken. Want uit ervaring weet ik dat je dat geld er zó weer afhaalt als je een leuk shirtje/schoentje/jurkje/frusteltje/dingetje ziet hangen/liggen in de winkel.
Ik geef ook té veel geld uit en kan ook absoluut niet sparen, dit moet ik ook echt gaan leren. Ik ga dit topic dus volgen!! Ben benieuwd
Zorg dat je het niet terug kán boeken. Want uit ervaring weet ik dat je dat geld er zó weer afhaalt als je een leuk shirtje/schoentje/jurkje/frusteltje/dingetje ziet hangen/liggen in de winkel.
Ik geef ook té veel geld uit en kan ook absoluut niet sparen, dit moet ik ook echt gaan leren. Ik ga dit topic dus volgen!! Ben benieuwd
dinsdag 17 februari 2009 om 16:48
Ik zou het bij mijn ouders wegzetten, zodat ik ze zou moeten vragen om iets terug te boeken en dan zou ik mij doodschamen, dus ook nooit doen. Maar als de koelkast bijvoorbeeld stuk is en ik heb een nieuwe, dan kan ik nog wel bij het geld door mijn ouders mee te nemen naar de winkel om de koelkast te betalen (bijv)
dinsdag 17 februari 2009 om 17:02
Zorg eerst dat je bij je bank regelt dat je niet rood kunt staan! Ik weet niet wat jij 'iets' in het rood noemt (gaat me ook verder niet aan), maar jezelf in de schulden werken door je verslaving is ook zonde.
Want JA, rood staan is schulden hebben, hoe makkelijk en algemeen geaccepteerd het ook is.
Want JA, rood staan is schulden hebben, hoe makkelijk en algemeen geaccepteerd het ook is.
dinsdag 17 februari 2009 om 17:03
Pin je geld bijvoorbeeld voor een week, verdeel het geld dan over de dagen van de week. Dan weet je precies wat je uitgeeft, en zal je niet meer uitgeven dan je hebt.
Ook kan je een kasboek maken, vraag bij alles wat je koopt een bonnetje, of maak zelf een bonnetje wanneer ze er geen hebben. Zo krijg je een beter beeld waar je geld aan hebt uitgegeven.
Voor je iets koopt stel je de vraag 'heb ik het nodig'?
Zorg eerst dat je uit het rood komt, en zorg ervoor dat je niet meer rood kan staan.
Ook kan je een kasboek maken, vraag bij alles wat je koopt een bonnetje, of maak zelf een bonnetje wanneer ze er geen hebben. Zo krijg je een beter beeld waar je geld aan hebt uitgegeven.
Voor je iets koopt stel je de vraag 'heb ik het nodig'?
Zorg eerst dat je uit het rood komt, en zorg ervoor dat je niet meer rood kan staan.
dinsdag 17 februari 2009 om 17:06
dinsdag 17 februari 2009 om 17:27
Om eerlijk te zijn sta ik nu iets in het rood en heb tot nu toe helemaal niets gespaard.
ik sta nu 1500 in het rood
Misschien echt eerlijk gaan kijken en beseffen dat dit geen "iets" meer is.
Zolang het "iets " is, lijkt het nog niet zo erg en kan het vast geen kwaad als het nog iets meer wordt
en als je moeder ook zo is zou ik daar je spaarrekening maar niet vastzetten, want dan ben je direct samen aan het shoppen
succes met het vinden van een oplossing
ik sta nu 1500 in het rood
Misschien echt eerlijk gaan kijken en beseffen dat dit geen "iets" meer is.
Zolang het "iets " is, lijkt het nog niet zo erg en kan het vast geen kwaad als het nog iets meer wordt
en als je moeder ook zo is zou ik daar je spaarrekening maar niet vastzetten, want dan ben je direct samen aan het shoppen
succes met het vinden van een oplossing
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 17 februari 2009 om 17:30
Ik ben ook wel koopverslaafd maar een beetje in de ontkennende fase. Ik voel me ook beter als ik iets heb gekocht, mijn kledingkast puilt uit en nog wil ik naar de stad. Zeker zo in de uitverkoop ben ik echt bang om iets te laten liggen.
Wel sta ik zelden tot nooit rood, hoogstens een paar tientjes. Maar alles gaat op en aan sparen doe ik niet of nauwelijks.
Ik zou het ook moeten doen, sparen. Ik had mezelf kort geleden voorgenomen om iedere maand 50 euro op mijn spaarrekening te zetten. Niet te hoog beginnen dacht ik zo, dan wordt het te moeilijk.
Wel sta ik zelden tot nooit rood, hoogstens een paar tientjes. Maar alles gaat op en aan sparen doe ik niet of nauwelijks.
Ik zou het ook moeten doen, sparen. Ik had mezelf kort geleden voorgenomen om iedere maand 50 euro op mijn spaarrekening te zetten. Niet te hoog beginnen dacht ik zo, dan wordt het te moeilijk.
dinsdag 17 februari 2009 om 17:41
Herkenbaar. Ik sta alleen wat minder rood dan jij (300 euro nu) en ik ben het aan het terugbrengen naar 0. Dat gaat niet zo snel maar langzaam maar zeker komt het einde in zicht. Ik heb uitgerekend dat ik in mei weer in de plus sta en dit was een hele wijze les voor mij. Want het geld (of eigenlijk het gebrek eraan) loopt mij heel erg achterna. Ik denk er steeds aan. Het helpt als je zorgt dat je niet in de verleiding komt, dus niet naar de stad gaan. Dat is de enige manier om er vanaf te komen. Want zodra ik naar de stad ga, zie ik vanalles dat ik moet hebben. En dan ben ik te zwak om niets te kopen. Nu blijf ik thuis en besteed ik mijn tijd aan het verkopen van al mijn overbodig kleren op marktplaats (geld spaar ik weer) ik vermaak oude kleding tot iets hips en ga shoppen in mijn eigen kast om weer nieuwe combi's te maken. Het werkt echt, maar is soms wel moeilijk vol te houden. Ik weet dat als straks de lente echt begint, ik letterlijk de kriebels krijg om me weer in het nieuw te steken. Terwijl er nog zoveel in de kast hangt dat nooit gedragen is......
dinsdag 17 februari 2009 om 17:43
quote:phoehee schreef op 17 februari 2009 @ 17:30:
Ik ben ook wel koopverslaafd maar een beetje in de ontkennende fase. Ik voel me ook beter als ik iets heb gekocht, mijn kledingkast puilt uit en nog wil ik naar de stad. Zeker zo in de uitverkoop ben ik echt bang om iets te laten liggen.
Ik zou het ook moeten doen, sparen. Ik had mezelf kort geleden voorgenomen om iedere maand 50 euro op mijn spaarrekening te zetten. Niet te hoog beginnen dacht ik zo, dan wordt het te moeilijk.Het erge is zeker dat je je beter voelt als je koopt. Ik heb het ook. Heel blij met mijn nieuwe kleren. De volgende dag is dat alweer over en soms breng ik ook wel eens wat terug dan. Maar dan ben ik weer in de winkel en zie ik weer wat anders. Het is echt moeilijk om hier alleen uit te komen. Je moet iets hebben dat dit gedrag vervangt.
Ik zou het ook moeten doen, sparen. Ik had mezelf kort geleden voorgenomen om iedere maand 50 euro op mijn spaarrekening te zetten. Niet te hoog beginnen dacht ik zo, dan wordt het te moeilijk.Het erge is zeker dat je je beter voelt als je koopt. Ik heb het ook. Heel blij met mijn nieuwe kleren. De volgende dag is dat alweer over en soms breng ik ook wel eens wat terug dan. Maar dan ben ik weer in de winkel en zie ik weer wat anders. Het is echt moeilijk om hier alleen uit te komen. Je moet iets hebben dat dit gedrag vervangt.
dinsdag 17 februari 2009 om 17:50
Als je naar de stad gaat neem dan geen pinpas mee maar alleen parkeergeld en iets om een bakkie koffie van te doen.
Zo kun je niks kopen.
Weekgeld verdelen en een vast bedrag overboeken op een spaarrekening is al een slim idee.
Zorg dat je met geld wat je overhebt je schuld afbetaald..
Denk bij elk ding wat je wilt kopen of je het nodig hebt en hang het terug in het rek.
Vaak wil je het na een uur niet eens meer hebben.
Zet voor jezelf een limiet aan het aantal dingen wat je per maand mag kopen.
Stuur je creditcards in 4 stukken terug naar de creditcard maatschappij.
Zo kun je niks kopen.
Weekgeld verdelen en een vast bedrag overboeken op een spaarrekening is al een slim idee.
Zorg dat je met geld wat je overhebt je schuld afbetaald..
Denk bij elk ding wat je wilt kopen of je het nodig hebt en hang het terug in het rek.
Vaak wil je het na een uur niet eens meer hebben.
Zet voor jezelf een limiet aan het aantal dingen wat je per maand mag kopen.
Stuur je creditcards in 4 stukken terug naar de creditcard maatschappij.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
dinsdag 17 februari 2009 om 18:03
Waarom zou je naar de stad gaan zonder pinpas? Wat moet je er dan doen? Dan kan je beter thuisblijven. Misschien zou het wel goed zijn om met een gelimiteerd bedrag te gaan.
Ik merk wel dat hoe vaker je naar de stad gaat hoe erger het wordt. Ik heb vorig jaar een maand (voor een ander een lachertje) niet geshopt omdat ik wilde sparen voor shoppen in Parijs (tja dat kan je dus ook niet echt sparen noemen) Maar na 2 weken had ik echt minder behoefte. Na een maand moest ik in parijs er weer helemaal in komen.
Het is alleen zo weer terug, 2x de stad in en huppa je wilt meer. Kortom; na een week of 2 a 3 gaat het wel, het is dat eerste stuk. Ik ga na de uitverkoop vaak minderen, is de haast er af.
Ik merk wel dat hoe vaker je naar de stad gaat hoe erger het wordt. Ik heb vorig jaar een maand (voor een ander een lachertje) niet geshopt omdat ik wilde sparen voor shoppen in Parijs (tja dat kan je dus ook niet echt sparen noemen) Maar na 2 weken had ik echt minder behoefte. Na een maand moest ik in parijs er weer helemaal in komen.
Het is alleen zo weer terug, 2x de stad in en huppa je wilt meer. Kortom; na een week of 2 a 3 gaat het wel, het is dat eerste stuk. Ik ga na de uitverkoop vaak minderen, is de haast er af.
dinsdag 17 februari 2009 om 18:06
Ik herken het heel erg. Ikzelf ben in therapie voor mijn depressie en ik ben hierbij ook erg bewust geworden van het feit dat ik een "troostshopper" ben.
Als ik me rot voel ga ik dingen kopen. Laatst kwam ik thuis met 20! kettingen. Waren wel heel goedkoop en ik werk zelf al met huishoudgeld en overig budget, maar als ik zie wat een prullen ik soms koop.
Vaak is het zonde geld dat ik beter op had kunnen sparen. Ik wil graag naar de huishoudbeurs, maar daar is geen geld voor.
Als ik mijn winkelproblemen niet gehad had had ik het geld daar wel voor.
Overigens sta ik (veel) meer in het rood dan jou, maar dat staat hier los van. Dat heeft te maken met het overlijden van mijn moeder. Wel zonde want elke maand gaat er ruim 30 euro rente af. Geld wat ik dus beter zou kunnen gebruiken.
Vriend en ik gaan in juni trouwen dus elke cent die ik onnodig uit geef kunnen we ook echt niet missen.
Oplossingen? Ik heb geen idee, niet winkelen? Maar zelfs in de supermarkt weet ik nog wel te slagen voor nutteloze dingen die me 10 minuten tevreden stellen.
Als ik me rot voel ga ik dingen kopen. Laatst kwam ik thuis met 20! kettingen. Waren wel heel goedkoop en ik werk zelf al met huishoudgeld en overig budget, maar als ik zie wat een prullen ik soms koop.
Vaak is het zonde geld dat ik beter op had kunnen sparen. Ik wil graag naar de huishoudbeurs, maar daar is geen geld voor.
Als ik mijn winkelproblemen niet gehad had had ik het geld daar wel voor.
Overigens sta ik (veel) meer in het rood dan jou, maar dat staat hier los van. Dat heeft te maken met het overlijden van mijn moeder. Wel zonde want elke maand gaat er ruim 30 euro rente af. Geld wat ik dus beter zou kunnen gebruiken.
Vriend en ik gaan in juni trouwen dus elke cent die ik onnodig uit geef kunnen we ook echt niet missen.
Oplossingen? Ik heb geen idee, niet winkelen? Maar zelfs in de supermarkt weet ik nog wel te slagen voor nutteloze dingen die me 10 minuten tevreden stellen.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
dinsdag 17 februari 2009 om 18:25
dinsdag 17 februari 2009 om 18:30
Aan de adviezen hierboven heb ik niet veel toe te voegen behalve de volgende de tip.
Wanneer je zegt zoveel te kopen, heb je misschien ook wel veel te veel in huis. Is het een idee om te kijken wat je wil houden en dat de rest op MP of Ebay zetten, dit levert je wel weer geld op om je roodstand te verminderen.
Wanneer je zegt zoveel te kopen, heb je misschien ook wel veel te veel in huis. Is het een idee om te kijken wat je wil houden en dat de rest op MP of Ebay zetten, dit levert je wel weer geld op om je roodstand te verminderen.