Koopverslaafd

17-02-2009 16:26 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
quote:agneta schreef op 17 februari 2009 @ 16:49: Ik heb al vaak geprobeerd om elk maand automatisch een bedrag over te laten schrijven. Maar ik bedrieg mezelf elke keer door het op te zeggen.

Tja, dan hebben al die tips niet zoveel zin. Ik denk dat het verstandig is hulp te vragen. Waarom begin je niet gewoon bij je huisarts?

Als ik zelf een beetje google op koopverslaving dan zie ik dat er hulp wordt geboden door GGZ e.d.

De juiste ingang is dan de huisarts denk ik hoor!

Succes!
hey agneta,

Je hebt de symptomen van koopverslaving, maar dat weet je volgens mij zelf ook wel. Je omschrijft ze namelijk erg goed. Neem contact op met je huisarts en ga in therapie hiervoor. Het is namelijk een echte verslaving.

Vaak staat de koopverslaving voor het opvullen van een bepaalde leegte. Je moet er achter zien te komen wat die leegte is.

succes
quote:phoehee schreef op 03 maart 2009 @ 12:22:

Sisa jij bent ook echt erg! 3x in de week haal ik niet, het blijft bij 1x. Goed dat je gaat minderen. Misschien een vast budget met jezelf afspreken?

Ik had 50 euro bedacht voor een maand en er zijn er al 30 op. Nog 20 dus, dat haal ik nooit want ik ga morgen naar een monster verkoop waar ik meestal rond de 50 euro uitgeef. Maar ik ga wel vandaag dingen op marktplaats verkopen.

Nee, niet vandaag, NU!

Boomkat geweldige avatar!

je kan ook gewoon niet naar die monster verkoop gaan

heb je die spullen echt nodig?
Hé ladies! (of zijn er ook koopverslaafde mannen bij?)

Hier alles nog onder controle. Was net m'n rekeninggegevens aan het bekijken en heb al een week geen afschrijvingen en alleen maar bijschrijving (verkoopjes marktplaats). Ik vermijd de stad, want ik weet gewoon dat ik mezelf nauwelijks kan beheersen. Gister moest ik bijvoorbeeld boodschappen doen bij de supermarkt en daarnaast zit ook een Hema en Kruidvat. Dan heb ik gelijk de neiging om daar naar binnen te gaan en make up te o.i.d. te kopen. Maar heb mezelf gedwongen toto 18 uur in de supermarkt te blijven, zodat de andere winkels dicht zouden zijn zodra ik weer buiten kwam.

Verder houd ik een lijstje bij met dingen die ik normaal had gekocht en wat ik dus eigenlijk 'bespaar'. Dat is behoorlijk confronterend.

Ik heb geen vast budget met mezelf afgesproken, omdat ik vind dat ik voorlopig even helemaal niks nodig heb. Over een tijdje wil ik wel een budget vaststellen en dat dan ook pinnen, zodat ik goed zicht heb op wat ik uitgeef.

@ Phoehee: nog naar de monster-verkoop geweest? En heb je je in kunnen houden? Eigenlijk zou je gewoon niet moeten gaan, want je maakt het jezelf onnodig moeilijk....

Sterkte aan alle afkickers!!
Sisa, herkenbaar wederom. Ik moet zelf ook gewoon niet de stad in gaan, dan is er weinig aan de hand. Alhoewel, soms krijg ik de onbedwingbare neiging om toch te gaan. In zo'n geval spreek ik met mezelf af dat ik bijv. even de wereldwinkel in ga en daar iets kleins koop. Daar ben ik dan net zo blij mee.

Maar lastig is het zeker. Toch wil ik er zonder hulp vanaf komen. En dat zal me lukken!
quote:phoehee schreef op 03 maart 2009 @ 12:22:

Boomkat geweldige avatar!thanks
Sisa goed bezig! Slim om tot 18.00 in de supermarkt te blijven, dan kan je ook niks kopen. Nou ja, de supermarkt heeft boeken, dvd's en tijdschriften. En in die tijdschriften staat dan weer mode en die wil je dan weer hebben.

Nevaneva niks meer gekocht? Ik denk dat het zonder hulp toch ook moet kunnen lukken. Het is het proberen waard!

Ik ben wel naar de monsterverkoop gegaan maar heb me erg ingehouden. Ik heb 1 shirtje en 1 shirtje zonder mouw en 1 hempdje voor totaal 24 euro. (normaal 70-110 euro per ding) (is vrij duur spul) Ik had dus 50 euro tot de 20e en daar ben ik met 4 euro overheen. (ik had al 30 euro uitgegeven aan wintersport handschoenen) (Is dat seizoen niet over? maar ze waren voor de helft) Kortom, de komende 2 weken niks meer kopen. Ik heb het heel druk dus heb echt het idee dat het gaat lukken.
Als je een junkie bent, moet je jezelf ook zo benaderen denk ik. Dus vooral zorgen dat er weinig gelegenheid is om toe te geven aan je verslaving. Net als de mensen die maar blijven snoepen geen snoep in huis halen. Zo moet jij jezelf limiteren om niet naar de stad te gaan (of woon je daar middenin? Dan lijkt het me erg lastig!)

Wat vind je voor jezelf acceptabel gedrag en wat niet, dat moet je eerst bepalen. Je moet jezelf ook wel een bepaalde ruimte geven, desnoods bouw je dat af als het goed gaat. En je moet andere soorten beloningen voor jezelf bedenken die minder schadelijk zijn om jezelf opkikkertjes te geven.

Dus spreek met jezelf maximum aantal shopdagen af. Zeg 2 x per maand mag je naar de stad. Spreek een max. bedraf af wat je uit kunt geven en zorg dat je dit contant bij je hebt, zodat je er niet overheen kunt gaan met pinpas.

Bedenk een invulling voor de tijd die je normaal gesproken in de stad doorbracht. Creeer een hobby, spreek met vrienden of familie af, verzin projecten in je huis om aan te pakken. Vanalles om je gedachten maar af te houden om niet naar de stad te gaan.

Blokkeer creditcards. Tis al vaak gezegd, maar doen. Zelfde met je bestedingslimiet; breng omlaag hoeveel je rood mag staan tot 0 en zoek een spaarrekening waarop het geld voor langere tijd vast staat of laat dat inderdaad door anderen beheren. Maar begin pas met sparen als je je schuld hebt ingelost.

Geef weg wat je niet meer nodig hebt of verkoop het evt. Maar blijf weg van sites zoals marktplaats. Want ook dat kan een plaatsvervangende bron zijn van aanschaffen doen. Zelfde als catalogi van Wehkamp en Otto.

Plak een sticker op je brievenbus dat je geen reclame meer wilt. Reclame lezen nodigt weer uit tot het willen doen van die ene aanschaf, omdat je het moet hebben. Zorg dat al dat soort dingen als reclame, wehkamp, marktplaats dus geen substituten kunnen worden.

Wees mild voor jezelf. Geef jezelf een zekere verspil ruimte. Spreek een bedrag af waarvoor je ongegeneerd mag shoppen. Neem dat contant mee en geniet er dan ook oprecht van zonder schuldgevoel.

Zorg dat je je schuld in stukjes en beetjes inloopt en stel er ook een beloning tegenover als je bijvoorbeeld op 1000 staat. Dat betekend dat je al 500 hebt afgelost. Maak daar een feestje van, door jezelf te verwennen met een kapper, een sauna, een beautybehandeling etc.

Stel jezelf het volgende feestje verwendagje voor bij 500 schuld en tot slot een speciaal verwendagje als je weer op 0 staat. Zorg echter dat de afbetaling die je deed en het geld dat je niet mistte op je spaarrekening komt. Ga dus door met dat geld weg te zetten, alleen naar de plus en niet naar de min. Vanaf hier begin je te sparen.

Schroom niet om hulp te zoeken als je vermoed dat je het niet in je eentje gaat lukken. En vergeet niet jezelf te belonen in deze voor jou moeilijke strijd. Afkicken is moeilijk en om dat vol te houden moet je positieve manieren vinden om jezelf te belonen het ook vol te houden. En kan me voorstellen dat al die shop-tijd leegtes gaat opleveren. Want wat moet je dan met al die tijd doen? In je huis is die gezelligheid er niet van een mensenvolle stad, al die afleiding en prikkels heb je thuis niet. Dat zou wel eens erg moeilijk kunnen zijn, dus probeer echt iets op te pakken wat jou afleidt en bevrediging geeft. Misschien een hobby die al heel lang ligt te verstoffen of toch maar weer eens wat meer vrienden gaan zien.

Succes joh!
Ik verbaas mij eerlijk gezegd de tijd die iedereen heeft om te shoppen... (niet lullig bedoeld!!)

Ik studeer en ben ook heel veel tijd kwijt aan lezen en opdrachten maken. Voor de rest werk ik nog en de vrije tijd die ik dan nog heb zit ik thuis film te kijken en Viva forummen uiteraard :-D Dit gebeurd 's avonds en dan zijn de winkels dicht. Misschien scheelt het dat ik in een dorp woont, winkels zijn best ver weg...

Ik wil iedereen een klopje op de schouder geven en veel sterkte wensen met het afkicken.

Voor de rest nog een paar tips:

-op zwakke momenten (zaterdag, donderdagavond en koopzondag) zorg je dat je een invulling heb. Afspreken met vriendinnen thuis. Hobby's. Fitnessen (dit is een hele goede, kost weinig, kan altijd en goed tegen de shopkriebels)

-hang een lijstje bij de spiegel waarom je koopverslaving slecht is!! Hang ergens anders weer de dingen die je bereikt heb en waarom dit zo lekker voelt. Hang bij je kledingkast een lijstje met hoeveel rokjes je heb, shirtje, broeken etc.
Lovestar, misschien heeft de TO wel onregelmatige diensten? Of werkt ze 3 x 9 uur + nogwat of werkt ze thuis, waarbij ze haar uren zelf kan indelen? Geen idee hoor, maar allemaal redenen waarbij je andere uren maakt.
Lovestar tijd heb je altijd! Ik heb een eigen bedrijf, werk 3 dagen voor een baas, sport op competitie nivo (10-12 uur trainen) maar ik vind echt nog wel die paar uurtjes in de week om effe de stad in te gaan. Ik heb mijn vaste winkels, hoef echt geen hele dag de stad in. Soms gewoon na werk, dan heb ik nog net een uurtje. (ik woon wel in de stad, niet in het centrum maar makkelijk te fietsen)

Verder heb ik niets meer gekocht en het is al de 10e. Nog 10 dagen. Maar eind april ga ik een stedentrip doen en ik wil niks meer kopen zodat ik daar wel 'mag'. Kortom, na de 20e als deze maand voor mij voorbij is zet ik me op 30 euro totaal tot eind april.
....
....
...
....
Dus je komt 17 maanden later weer terug om weer niks te melden?
Vaag.
Heeft waarschijnlijk te maken met haar topic over schulden op Geld & Recht.
quote:fleurtje schreef op 14 augustus 2010 @ 15:31:

Dus je komt 17 maanden later weer terug om weer niks te melden?Ik vind dat ook wel eens lekker hoor. Even een goed gesprek met jezelf in absolute stilte
quote:Ikbenanoniem schreef op 14 augustus 2010 @ 18:14:

Heeft waarschijnlijk te maken met haar topic over schulden op Geld & Recht.Dat weet ik wel bijna zeker. Agneta, laat je nick en alles verwijderen. Daar zijn de angels toch al druk mee bezig en hoef jij al je berichten niet te verwijderen.
Dat doen angels niet, dutskop. Tenzij je specifieke topics aanwijst, waar privacygevoelige info in staat. Maar al je berichten wissen gebeurt niet. En terecht. Het forum zou anders een gatenkaas worden, je zou niks meer fatsoenlijk terug kunnen lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven