Kosten psychotherapeut?

23-01-2012 22:25 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ik heb in december een doorverwijzing gekregen van mijn HA naar een psychotherapeut. De intake gesprekken zijn in december geweest maar de daadwerkelijke sessie begint volgende week, in 2012 dus. Nu weet ik dat er van alles veranderd is in 2012 mbt zorgkosten.

Weet iemand toevallig hoe het zit met de psychotherapeut? Dit is namelijk 2e lijns.

Ik geloof dat een eigen bijdrage van 200 euro /220 per jaar moet worden gerekend. Maar is hier ook een bijdrage voor elke sessie van belang zoals dat bij de 1e lijn is? En hoe duur zoiets ong zal zijn.

Ik vraag me ook af of ik nu nog in 2011 val, gezien de intake.

Of omdat de daadwerkelijke sessie in 2012 plaatstvind, er vanaf dan gerekend word. Het is namelijk zo dat wanneer het dossier word gestart in 2011, ik nog in die regels val, dat is mij althans gezegd door een vriendinnetje.

Ik ga deze week sowieso de zorgverzekeraar bellen. Het is namelijk dat ik niet al te veel geld heb, maar eigenlijk wel heel dringend hulp nodig heb, want het gaat gewoon niet goed. Dus stel dat het me ongeveer wel 2000 euro (ik zeg maar wat) per jaar gaat kosten, krijg ik dit gewoon niet betaald. Pff, ik zou het echt niet tof vinden als dat zo zou zijn want ik moet gewoon echt hulp hebben, ik sukkel al veel te lang door en nu is alles er onder aan het lijden, school, werk, relatie, vrienden noem het maar op.

Ik hoop dat iemand misschien mij wat kan informeren!
Bij tweedelijns betaal je geen bijdrage per gesprek, maar inderdaad ¤200 per DBC (een DBC loopt een jaar, daarna wordt er een nieuw DBC geopend). Je DBC wordt geopend bij de aanmelding (dus op het moment dat je belt of mailt met de praktijk van je psychotherapeut). Personen die in december 2011 zich hebben aangemeld, gaan pas per december 2012 (voor hun volgende DBC) die ¤200 betalen. Dus als je dit jaar je problemen oplost en geen nieuw DBC nodig hebt, dan hoef je niets te betalen. Je psychotherapeut kan je er uiteraard ook alles over vertellen. Heel veel sterkte met de therapie!
quote:hapsnoet schreef op 23 januari 2012 @ 22:46:

Bij tweedelijns betaal je geen bijdrage per gesprek, maar inderdaad ¤200 per DBC (een DBC loopt een jaar, daarna wordt er een nieuw DBC geopend). Je DBC wordt geopend bij de aanmelding (dus op het moment dat je belt of mailt met de praktijk van je psychotherapeut). Personen die in december 2011 zich hebben aangemeld, gaan pas per december 2012 (voor hun volgende DBC) die ¤200 betalen. Dus als je dit jaar je problemen oplost en geen nieuw DBC nodig hebt, dan hoef je niets te betalen.

Oke, heel duidelijk. En dit geld sowieso voor iedereen en bij elke zorgverzekeraar dat je bij 2e lijns geen eigen bijdrage per gesprek hebt?

Dat is een hele grote geruststelling. Waarschijnlijk hoef ik dan, mits ik mijn probleem niet in een jaar opgelost kan krijgen, de 200 eigen bijdragen ook niet eens te betalen. Ik hoop zo dat het klopt, want dat zou super fijn zijn.

Bedankt iig!
quote:maartje12_ schreef op 23 januari 2012 @ 22:49En dit geld sowieso voor iedereen en bij elke zorgverzekeraar dat je bij 2e lijns geen eigen bijdrage per gesprek hebt?Tweedelijnszorg zit in iedereens basispakket. Je moet wel een verwijzing van je huisarts hebben waar heel duidelijk op staat Verwijzing Psychotherapie. Als je huisarts vindt dat je net zo goed naar een eerstelijns psycholoog kan met je problemen, dan geldt het niet.
quote:hapsnoet schreef op 23 januari 2012 @ 22:59:

[...]

Tweedelijnszorg zit in iedereens basispakket. Je moet wel een verwijzing van je huisarts hebben waar heel duidelijk op staat Verwijzing Psychotherapie. Als je huisarts vindt dat je net zo goed naar een eerstelijns psycholoog kan met je problemen, dan geldt het niet.

Mijn HA kende een psychotherapeut, waar hij mijzelf naar toe heeft gestuurd, Hij heeft ook contact met haar opgenomen, dus volgens mij zit dat dan wel goed.

Fijn om te horen, bedankt!
Glad to be of help.

Succes en sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven