lieve stem en soms verlegen

02-04-2012 14:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!

Volgens veel mensen heb ik een lieve en schattige stem. Ik hoor mijzelf niet zo praten, maar op een video wel. En het klinkt inderdaad schattig en verlegen. Zelf heb ik dat niet door.

Maar ik begin het af en toe wel storend te vinden. Want ik klink nog erg kinderlijk en het lijkt me dat mensen je dan minder snel serieus nemen. Ik ben heel blij naar mensen in mijn vriendengroep en die worden altijd vrolijk als ik aan kom lopen. Zonder mij geen feestje lijkt het.

Maar naar mensen die ik minder ken ben ik snel verlegen en dat vind ik toch wel vervelend. Het is eigenlijk niet een enorm probleem. Maar doe sinds kort de opleiding Communicatie, en dat lijkt me toch wel handig. Ik ben meer van de communicatie via tekst.

Ik moest ook elke week in het engels presenteren. Dat was een ramp! Ik heb faalangst en ik kreeg een piepstem van hier tot Tokio en kraamde onzin uit. De docent dacht dat ik bijna in huilen uitbarstte, terwijl ik me niet zo voelde. Gewoon enorm zenuwachtig. Iedereen keek mij zielig aan, van och meisje.

Gelukkig heb je medicijnen tegen de stress en vanaf toen ging het stukken beter! Maar ik wil gewoon ook zelfverzekerd met iedereen kunnen babbelen. En kunnen presenteren zonder medicatie.

Iemand tips om hier wat aan te kunnen doen? Ik ben niet extreem verlegen, maar toch kan ik niet zomaar met iemand een gesprek aan gaan die ik nauwelijks ken. Meestal moeten zij als eerste de stap zetten en dan gaat het me goed af. Ik wil gewoon wat meer pit krijgen.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Misschien is logopedie iets voor je.

Daar leer je hoe jeje stem moet gebruiken.
Het zijn eigenlijk verschillende dingen die je noemt.

Het gedrag (praatje maken e.d.) en het gebruik van je stem.

Ik denk dat je wel kunt leren je stem anders te gebruiken en uiteindelijk ook te zorgen dat stress niet op je stem slaat. Ligt er ook een beetje aan of je 'kinderlijke' stem gewoon je normale stem is of dat je altijd onbewust een beetje knijpt.
Ja klopt

Als ik bijvoorbeeld iets grappigs wil vertellen, dan kom ik soms niet uit mijn woorden en dan is het moeilijk te volgen en totaal niet grappig. Mijn

moeder vond het vroeger verontrustend, want bij alles wat ik vertelde zat ik met mijn armen te zwaaien en kwam de boodschap niet door. Nu gelukkig niet meer.

Ik vond de kindertijd gewoon fijn. Door een lieve stem te gebruiken kreeg ik veel dingen voor elkaar. En ik ben er in blijven hangen denk ik.

Ik denk dat ik op zich soms wel een redelijk normale stem gebruik bij serieuze dingen. Ik heb Personeel en Arbeid gedaan en iemand vond mij een zeer prettige stem hebben. Tegen zo iemand durf je veel te vertellen. Dus ik kan het wel denk ik. Maar bij mijn vriend en thuis gedraag ik me vooral kinderlijk. Mijn vriend vind dat leuk aan mij.

Maar fijn dat jullie meedenken. Misschien is een keertje mijn stem trainen zoiezo een positief iets.
Je hebt het jezelf aangeleerd dus? Ik denk dat je dan inderdaad het beste naar een logopedist kan gaan. Hij of zij kan je helpen dit af te leren.
quote:kaya92 schreef op 02 april 2012 @ 14:21:

Ja klopt

Als ik bijvoorbeeld iets grappigs wil vertellen, dan kom ik soms niet uit mijn woorden en dan is het moeilijk te volgen en totaal niet grappig. Mijn

moeder vond het vroeger verontrustend, want bij alles wat ik vertelde zat ik met mijn armen te zwaaien en kwam de boodschap niet door. Nu gelukkig niet meer.

Ik vond de kindertijd gewoon fijn. Door een lieve stem te gebruiken kreeg ik veel dingen voor elkaar. En ik ben er in blijven hangen denk ik.

Ik denk dat ik op zich soms wel een redelijk normale stem gebruik bij serieuze dingen. Ik heb Personeel en Arbeid gedaan en iemand vond mij een zeer prettige stem hebben. Tegen zo iemand durf je veel te vertellen. Dus ik kan het wel denk ik. Maar bij mijn vriend en thuis gedraag ik me vooral kinderlijk. Mijn vriend vind dat leuk aan mij.

Maar fijn dat jullie meedenken. Misschien is een keertje mijn stem trainen zoiezo een positief iets.Waarom in vredesnaam?????
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je laatste post geeft wel een heel andere indruk dan de eerste.

Het is dus een soort truc die manipulerend werkt? Maar je bent er nu de controle over kwijt?

Eerlijk gezegd wekken zulke mensen bij mij nogal antipathie op. Ik vind het vreselijk om naar te kijken/luisteren.
Oke laat ik het anders verwoorden. Af en toe heb ik mijn kinderlijke buien. Over het algemeen doe ik normaal.
quote:Moonlight82 schreef op 02 april 2012 @ 14:25:

Je laatste post geeft wel een heel andere indruk dan de eerste.

Het is dus een soort truc die manipulerend werkt? Maar je bent er nu de controle over kwijt?

Eerlijk gezegd wekken zulke mensen bij mij nogal antipathie op. Ik vind het vreselijk om naar te kijken/luisteren.Geheel eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wel een beetje herkenbaar. De fysio vroeg aan de telefoon of ik een kinderfysiotherapeut nodig had. Ik was toen 28!!!

Als je het echt vervelend vindt zou ik logopedie proberen. Het schijnt sowieso dat je serieuzer genomen wordt als je lager praat. En dat kun je leren. Of gewoon zelf eens proberen hoe het voelt om lager in je stem te gaan zitten. Dat probeer ik tegenwoordig ook te doen.

Het faalangstgedeelte vind ik lastiger om goede tips voor te geven. Ik kan me wel voorstellen dat een lagere stem daarbij ook helpt. Kom je wat serieuzer over.

Presenteren vind ik vooral een kwestie van veel doen en gek genoeg misschien, je niet te perfect voorbereiden. Dat wil zeggen, probeer niet je verhaal uit je hoofd te leren of op te lezen. Uit je hoofd leren is vreselijk moeilijk en daar word je nerveus van. Bovendien komt het alleen maar slechter over. Oplezen werkt ook niet. Schrijftaal is geen spreektaal. Je kunt beter je verhaal in grote lijnen in je hoofd hebben, maar wel alles ter plekke zelf formuleren.

Ook daarbij helpt een lage stem, rustig staan, rustig en diep ademen vanuit je onderbuik, niet bang zijn om pauzes te laten vallen. Die zijn voor een spreker veel vervelender en lijken langer dan voor het publiek.

Misschien is Pilates wel iets voor je. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik ervan weet, leer je er een goede houding en rust uitstralen van.
quote:kaya92 schreef op 02 april 2012 @ 14:26:

Oke laat ik het anders verwoorden. Af en toe heb ik mijn kinderlijke buien. Over het algemeen doe ik normaal.Nogmaals, waarom??
Maar in hoeverre gaat het probleem nu over gedrag en in hoeverre over je stem?

Want een logopedist kan natuurlijk niets veranderen aan jouw kinderlijke buien.

Je moet wel weten wat voor hulp je zoekt.
Ik bedoel het helemaal niet manipulatief. Ik doe juist veel voor anderen. Zo ga ik wel eens mee met een LinQ reis van de zonnebloem met mensen met een beperking. Ik roddel nooit. Ik vind het gewoon fijn om aardig gevonden te worden.
quote:kaya92 schreef op 02 april 2012 @ 14:29:

Ik bedoel het helemaal niet manipulatief. Ik doe juist veel voor anderen. Zo ga ik wel eens mee met een LinQ reis van de zonnebloem met mensen met een beperking. Ik roddel nooit. Ik vind het gewoon fijn om aardig gevonden te worden.Maar dat heeft toch niks met je stem te maken of je kinderlijk gedragen? Ik snap er niks van.
Ik had al aangegeven dat het eigenlijk nauwelijks een probleem is.

Ik was gewoon benieuwd naar hoe anderen er tegenaan keken. Maar om nou te zeggen dat ik echt dringend hulp nodig heb. Ik denk dat ik vooral door mensen wordt gezien als een aardig persoon. Maar ik kan mezelf alleen beoordelen op filmpjes en dan praat ik niet zoals normaal natuurlijk.
Stem en gedrag hangen wel vaak samen. Veel vrouwen spreken met een te hoge stem, vaak (onbewust) om lief over te komen.

Het is dus niet verwonderlijk dat je dit gedrag op meerdere gebieden laat zien (kinderlijk doen) maar het is wel goed dat je er iets aan wil doen. Kinderlijk gedrag en een kinderlijke stem kunnen je professioneel in de weg zitten en.. Het kan ergerlijk zijn.

Ben het met de rest eens: kijk eens naar een logopedist.
quote:kaya92 schreef op 02 april 2012 @ 14:33:

Ik had al aangegeven dat het eigenlijk nauwelijks een probleem is.

Ik was gewoon benieuwd naar hoe anderen er tegenaan keken. Maar om nou te zeggen dat ik echt dringend hulp nodig heb. Ik denk dat ik vooral door mensen wordt gezien als een aardig persoon. Maar ik kan mezelf alleen beoordelen op filmpjes en dan praat ik niet zoals normaal natuurlijk.Nou slotje dan maar.
Tja het wordt lastig om er iets over te zeggen zo. Want wij kunnen natuurlijk niet je stem horen dus ook niet zeggen of het een fijne of een irritante stem is.

Wel kunnen wij oplossingen aandragen voor een probleem. Maar als nu blijkt dat er geen probleem is dan hoeft dat ook niet.
Wie weet ga ik een keertje langs een logopedist. Zoiezo handig als je in de communicatiewereld zit. Super bedankt voor de mensen die meedenken!

Ik heb mezelf al heel veel positieve dingen aangeleerd. En lees ook boeken over communiceren. Alle kleine beetjes helpen.

Ik kan wel presenteren, maar die faalangst zit in de weg. Dus gelukkig met medicatie ben ik weer mezelf en kan ik helder nadenken.

Heeft gewoon tijd nodig denk ik. Na al die presentaties merk je wel dat het je steeds beter af gaat. Dus inderdaad blijven oefenen.
.
Wie gaat naar de sex op je onderbeen zitten je aan te staren?

Ehh ontopic maar dan.

Nou, ik ken wel meer mensen met een lieve stem.

Aan mijn eigen stem heb ik en hekel, ik kom ook niet over.

Ik erger me er dood aan, als ik mezelf op de camera hoor.

Ik probeer ook altijd om niet te praten als er opgenomen word, zo'n hekel heb ik aan mijn stem.

Net een klein kind, anderen vinden dat niet, maar ik wel want hoor mezelf anders.

Ik heb geen hoge of lage stem, ik hoor wel eens dat ik een lieve stem heb, maar zelf zou ik het zeker niet zo noemen.

Ik denk dat we allemaal wel wat te klagen hebben omdat we onszelf eenmaal anders horen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat bij ons thuis weinig wordt gecommuniceerd. Ik heb het mezelf vooral moeten aanleren. Maar komt goed! Ik heb mezelf al heel erg ontwikkeld naar mijn idee, en dat zal vast nog beter worden.
quote:nouschi schreef op 02 april 2012 @ 14:23:

[...]

Waarom in vredesnaam?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven