Methylfenidaat vs. dexamfetamine

27-10-2021 22:03 24 berichten
Hoi hoi,

Zijn er mensen bij wie Dexamfetamine beter werkte dan Methylfenidaat?
Ik slik sinds 1,5 week Methylfenidaat en het doet zeker wat met de adhd (positieve zin), echter merk ik wel toename van angstklachten (verleden met angststoornis) en paniek.

Ik vraag mij af of meer mensen dit hadden en of dex. de uitkomst was?
Hier wel. Amfexa gaat beter qua stemming maar wel behoorlijke bijwerkingen als slapeloosheid. Ook echt nog wel onrust en druk in hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt evasane heel goed.
Geen rebounds meer. Middel is nog niet heel lang in Nederland maar in Amerika al jaren
SiMaNo schreef:
27-10-2021 22:34
Bij mij werkt evasane heel goed.
Geen rebounds meer. Middel is nog niet heel lang in Nederland maar in Amerika al jaren
Krijg ik niet gevonden?
Alle reacties Link kopieren
Ik werd heel geïrriteerd en ook paniekerig door metylfenidaat.
Ik slik nu langwerkende dexamfetamine van de regenboog apotheek, al vele jaren.
Nu heb ik er totaal geen last meer van.
Redballoon schreef:
27-10-2021 22:45
Ik werd heel geïrriteerd en ook paniekerig door metylfenidaat.
Ik slik nu langwerkende dexamfetamine van de regenboog apotheek, al vele jaren.
Nu heb ik er totaal geen last meer van.
Ja ik hetzelfde; ook paniekerig en geïrriteerd.
Fijn dat de dexamfetamine goed werkt, wist niet dat die in langwerkende vorm er ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ja kreeg door methylfenidaat gruwelijke hoofdpijn, voelde ook 'grof', niet subtiel aan

Kortwerkende dex was fijn, gaf ook veel speelruimte qua inname icm agenda/planning.
Daar kon ik nog jaren mee door ware het niet dat nu alleen Tentin geleverd wordt en dat valt bij mij niet zo lekker.
Nu de Elvanse, langwerkend, lisdexamfetamine (lang verhaal: het wordt in je lichaam omgezet naar dexamfetamine).
Vind t een prettig middel, werkt
erg lang

Blijft toch zoeken naar wat voor jou het prettigste middel is
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt niks :'(
Na uiteindelijk het 5 middel (atomoxetine) te hebben geprobeerd wat nog niet helpt zit ik nu zonder meds. De methyl en dex werkten niet en daar bovenop kreeg ik van Tentin erge bijwerking (bizarre huiduitslag-aanval met verschrikkelijke jeuk, dacht echt dat ik gek werd).
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Wobbeltje schreef:
27-10-2021 22:47
Ja ik hetzelfde; ook paniekerig en geïrriteerd.
Fijn dat de dexamfetamine goed werkt, wist niet dat die in langwerkende vorm er ook is.
Wordt alleen volledig vergoed voor DSW dus dat is misschien een dingetje om rekening mee te houden aan het einde van het jaar zodat je eventueel kan overstappen naar die zorgverzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd zwaar depressief van Dexamfetamine. Ik voelde me ook helemaal niet mezelf toen ik dat slikte.
Alle reacties Link kopieren
SiMaNo schreef:
27-10-2021 22:34
Bij mij werkt evasane heel goed.
Geen rebounds meer. Middel is nog niet heel lang in Nederland maar in Amerika al jaren
Denk dat ze elvanse bedoeld
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tevreden met Elvanse. Hier is ook een terugbetaal regeling voor wat er fijn is :-D

Het zou ruim 8 uur moeten werken, bij mij is het eerder uitgewerkt maar vind het vooral fijn dat ik 1 pil slik en er niet meer over na hoef te denken.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
28-10-2021 06:41
Ik werd zwaar depressief van Dexamfetamine. Ik voelde me ook helemaal niet mezelf toen ik dat slikte.
Gebeurde bij mij bij Tentin (voorheen amfexa) , extreem gespannen, geagiteerd en depressief, terwijl ik daarvoor heel tevreden was over verschillende kortwerkende dex-en.
Het kan dus echt heel specifiek zijn wat wel of niet past.
MEFunny schreef:
28-10-2021 08:12
Ik ben tevreden met Elvanse. Hier is ook een terugbetaal regeling voor wat er fijn is :-D

Het zou ruim 8 uur moeten werken, bij mij is het eerder uitgewerkt maar vind het vooral fijn dat ik 1 pil slik en er niet meer over na hoef te denken.
Ik heb contact gehad met de behandelaar en ik ga nu ook over naar Elvanse ofja Lisdexamfetamine (is volgens mij zelfde).
En ook die terugbetalingsregeling.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
27-10-2021 22:41
Krijg ik niet gevonden?
Sorry. Moet de elvanse zijn
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
28-10-2021 08:12
Ik ben tevreden met Elvanse. Hier is ook een terugbetaal regeling voor wat er fijn is :-D

Het zou ruim 8 uur moeten werken, bij mij is het eerder uitgewerkt maar vind het vooral fijn dat ik 1 pil slik en er niet meer over na hoef te denken.
Welke dosering gebruik je? Bij mij werkt het de ene keer veel korter dan 8 uur en de andere keer juist langer. Zo gek
Alle reacties Link kopieren
SiMaNo schreef:
28-10-2021 10:03
Welke dosering gebruik je? Bij mij werkt het de ene keer veel korter dan 8 uur en de andere keer juist langer. Zo gek
Ik ben MEFunny natuurlijk niet ;-D

Bij mij werkt het juist echt lang ook als ik maar 1capsule (20mg) gebruik.
Bij de optimale dosering van 60mg heb ik er tenminste12uur profijt van maar zoals jij ook schrijft er zit wel speling in soms wel tot 14, 15 uur.
Ben er nog niet achter wàt dat veroorzaakt
Alle reacties Link kopieren
Wobbeltje schreef:
28-10-2021 09:50
Ik heb contact gehad met de behandelaar en ik ga nu ook over naar Elvanse ofja Lisdexamfetamine (is volgens mij zelfde).
En ook die terugbetalingsregeling.
Ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt.

Tip die MEFunny mij gaf : eet voldoende als je m inneemt anders is er kans dat je misselijk wordt.
En het kan je 'eetprikkel' (is dat een woord?) onderdrukken het kan zijn dat je even op moet letten dat je voldoende eet en drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het allebei gebruikt. Van de methylfenidaat ging de tijd heel snel, kreeg ik depressieve gevoelens en was mijn bloeddruk verhoogd. En ik had een hele lage dosis.

De dexamfetamine werkte beter, voelde mij minder opgejaagd, geen negatieve gevoelens, tijd verliep nog steeds sneller dan zonder medicijnen.

Nu al dik een jaar geen medicijnen, moest ermee stoppen omdat ze dit medicijn niet meer gingen vergoeden en zelf betalen was onmogelijk. Het alternatief was een medicijn die hele slechte reviews had, wilde ik dus niet gebruiken. Het is de beste gedwongen beslissing ooit geweest.

Ik dacht dat ik nooit zonder medicijnen kon (heb het meer dan 10 jaar gebruikt). Maar het gaat al een jaar beter dan ooit! Natuurlijk zijn er soms mijn drukkere momenten... maar ach.
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
28-10-2021 10:14
Ik ben MEFunny natuurlijk niet ;-D

Bij mij werkt het juist echt lang ook als ik maar 1capsule (20mg) gebruik.
Bij de optimale dosering van 60mg heb ik er tenminste12uur profijt van maar zoals jij ook schrijft er zit wel speling in soms wel tot 14, 15 uur.
Ben er nog niet achter wàt dat veroorzaakt
Ja apart he.

Ik gebruik 2 x 20mg. Op het voorschrift staat 2x20 mg in de ochtend innemen (dus 40 mg) maar op die dosering word ik net iets te rusteloos/voel het echt inwerken zet maar. Nu gebruik ik de 2e dosering alleen als ik merk dat de 1e ddosering eerder uitgewerkt is. Heb dit besproken met de behandelaar en die vond het geen probleem
Weet niet of dit gebruikelijk is, maar het voelt beter dan 40mg in 1 keer. Ik dacht trouwens dat 40mg al vrij hoog is maar dat is dus niet zo?
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
28-10-2021 10:22
Ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt.

Tip die MEFunny mij gaf : eet voldoende als je m inneemt anders is er kans dat je misselijk wordt.
En het kan je 'eetprikkel' (is dat een woord?) onderdrukken het kan zijn dat je even op moet letten dat je voldoende eet en drinkt.
Ik zit op 30mg dosering. Korte periode 50mg gebruikt maar dat was toch teveel.

En idd: mijn tip + extra tip: ontbijt er bij en vergeet niet te lunchen.. dit ivm je suikerspiegel. Als ik te laat eet dan kan ik opeens best raar gaan doen.
Wat ik wel heb is, als de medicatie einde dag is uitgewerkt ik heel erg goed avond-eet 😁
Alle reacties Link kopieren
Wobbeltje schreef:
28-10-2021 09:50
Ik heb contact gehad met de behandelaar en ik ga nu ook over naar Elvanse ofja Lisdexamfetamine (is volgens mij zelfde).
En ook die terugbetalingsregeling.
Goed dat je contact hebt gezocht, ik hoop voor je dat je hier een betere ervaring mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier. Van methylfenidaat krijg ik hoge bloeddruk. Toen overgestapt op dex en dat werkt ook nog eens beter.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
28-10-2021 06:39
Wordt alleen volledig vergoed voor DSW dus dat is misschien een dingetje om rekening mee te houden aan het einde van het jaar zodat je eventueel kan overstappen naar die zorgverzekeraar.
Lijkt erop dat DSW er ook mee stopt. Dit staat op hun site:
Met ingang van 1-1-2022 volgt DSW het landelijk beleid omtrent de vergoeding van de ADHD medicatie van de Regenboog apotheek. De uitwerking van het beleid wordt uiterlijk 10 november op de website gepubliceerd.

Ik zie nog geen specifieke info op de site, maar het wordt niet meer genoemd bij adhd medicatie die vergoed wordt.
Volgens mij zijn er rechtszaken over geweest en moeten ze wel stoppen. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb dex en ritalin en gebruik het door elkaar. Ritalin werkt beter als ik last heb van overprikkeling. Maar dex werkt beter bij motivatie- en stemmingsproblemen. Het is maar net waar ik last van heb op dat moment.
Ik gebruik van allebei een hele lage dosis (2,5 dex of 5 mg ritalin) maar dat is voor mij genoeg. Ik wil er ook niet te afhankelijk van worden.
Ik wil geen langwerkende omdat ik er heel snel niet van kan slapen, ik neem het daarom vrijwel alleen 's ochtends. De dex werkt langer dan ritalin, die kan ik 's middags echt niet meer nemen als ik wil kunnen slapen.
Ik had nog wat 2,5 mg dex. Maar dat is nu bijna op helaas, vandaar dat ik naar DSW zat te kijken. Maar dat is dus ook geen oplossing meer.

Ter info: ik heb een diagnose ass en ad(h) d. Volgens mij zijn dat geen twee aparte dingen maar hangt het met elkaar samen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven