Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 818 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Almostdone2 schreef: ↑
24-09-2026 07:53
Ik heb een vrij korte bucket list maar dit is er 1 van.
Wilde het eerst niet doen want veel geld enzo. Maar dames hier hebben me overtuigd.

Heel veel zin in ! Ik heb een storm voor de zaterdag of zondag besteld want dat is helemaal heerlijk.
14 en 15 november storm, staat in de agenda!
Vanmorgen komt begeleider en mijn team van Expertisecentrum Euthanasie. Zal nog meer duidelijk worden. Weer spannend .
Begeleider blijft daarna nog een tijdje en dat is fijn.

Duimen jullie dat de door mij gekozen datum haalbaar is ?

Wat wel weer stom is ..
Vorige week dinsdag had ik conclusie gesprek met de second opinion psychiater. Hij zou woensdag de brief in orde maken . Dus donderdag verzenden en in principe zou de brief dan vrijdag of zaterdag binnen moeten zijn. Niet dus. En dinsdag en woensdag ook niet.

Nu maar hopen dat de arts van mijn team de brief wel heeft gekregen ...

Ik trek dit soort dingen inmiddels zo slecht. Here we go again. .
In het traject zijn er zo vaak dingen misgegaan. Vanuit de ggz vooral met informatie verstrekken. Vergeten , a dacht dat b het wel zou doen en b dacht helemaal niet. Zorgvuldig... wat binnen de ggz betekent gaat lang duren want andere dingen gaan voor. En 1 keer een brief met info van een half a4 tje waar 21 niet juiste gegevens in stonden incl foute geboorte datum en diagnoses die ik helemaal niet heb of ooit gehad. .

Zorgt bij mij weer voor een tsunami aan triggers waar ik mee moet dealen.
Als ik dan boos werd , naar mijn mening terecht , kwam er in de rapportage te staan dat client boos opbelde.
Ja klopt , maar zet er ook ff bij waarom...

Wat ben ik ggz moe en boos en teleurgesteld. Wat heeft de ggz bizar veel fouten gemaakt. Ernstige fouten.

Ik vraag me regelmatig af , wat als ze wel gedaan hadden wat ze hadden horen te doen ?

Nu eerst maar ff met Sasha wandelen. Ze maakte mij vannacht tegen 5 uur wakker dat ze hoge nood had. Kleren aan en stijf vsn de medicatie haar ff uitgelaten. Walking dead zeg maar :biggrin:
Super goed dat ze je wakker maakt.
Nounou schreef: ↑
24-09-2026 08:34
14 en 15 november storm, staat in de agenda!
Ik brn blij met 1 dag maar zal niet klagen als het er 2 worden.
Geen code rood storm maar een flinke wind is welkom . Hoge golven , tegen de wind in hangen . :love:
Ik ga heel hard duimen!

Nou ik zou van minder al over de rooie gaan met wat er allemaal fout is ingevuld van je.

Te belachelijk!😈
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Ja lekker is dat, als ze er niet bij schrijven waarom je boos bent. Zo word je gelabeld als "boos" persoon. Belachelijk.

Helaas heb ik zelf ook veel meegemaakt met GGZ, het is een rommeltje daar.

Had Sasha last van racerij? Als dat zo is een fijne tip tegen dunne ontlasting: psyliumvezels over de brokken met een paar druppels water erover gesprenkeld. Ik ben te spreken over het merk Puur. Maar bij de kruidvat is het ook te koop.
aapmetwifi wijzigde dit bericht op 24-09-2026 10:00
0.91% gewijzigd
noglangnietjarig schreef: ↑
24-09-2026 09:35
Ik ga heel hard duimen!

Nou ik zou van minder al over de rooie gaan met wat er allemaal fout is ingevuld van je.

Te belachelijk!😈
De psychiater die de brief met bizar veel fouten vond wel dat ik heel kritisch was. :rofl:
ik duim voor je vandaag dat je datum gaat lukken. 27 november was het toch?
En tjonge jonge, weeeeer die slordigheid. Heel begrijpelijk dat je daar zo slecht op gaat. Dat kan gewoon niet.

Ik heb dan altijd achteraf de juiste zinnen en daar maak ik mezelf dan gek mee in mijn hoofd. Op het moment zelf klap ik dicht. Daar schaam ik me enorm over, terwijl dat gewoon de trauma-reactie is die erbij mij is ingeramd, dus heel begrijpelijk. Maar eigenlijk zou ik tegen zo'n psychiater willen schreeuwen: "ik ben niet kritisch, jij bent gewoon laks, oelewapper!"

Eigenlijk is het allemaal zo oneerlijk. Jouw boosheid is jouw copingmechanisme, maar dat wordt door omstanders veel eerder afgekeurd dan copingstrategieen die naar binnen slaan, want daar hebben ze geen last van.

Er is zoveel onkunde in de GGZ. Met de beste bedoelingen doen ze precies de verkeerde dingen. Ik wantrouw hulpverleners en laat al helemaal geen emotie toe, want dat is extreem gevaarlijk in mijn hoofd.
Daar kan men heel slecht mee omgaan. Terwijl als je mijn dossier eens leest en even 3 tellen nadenkt als hulpverlener, het allemaal niet zo moeilijk is om te begrijpen. Maar zoveel behandelaren betrekken het op zichzelf en beschadigen daarmee extra door de onzin die ze daarover spuien. Moedeloosmakend.

En dat zijn dan de experts...
24-09-2026 09:57
De psychiater die de brief met bizar veel fouten vond wel dat ik heel kritisch was. :rofl:
Ik heb voor mijn kinderen veel te maken met hulpverlenende instanties en ik heb dezelfde ervaring, helaas. Het lijkt ook wel alsof vrijwel iedereen heel snel vergeet waarom ze er ooit zijn gaan werken, en het uiteindelijke doel van wat ze aan het doen zijn uit het oog verliezen: het gaat allemaal over procedures, die veelal niet werken, en je mag daar als slachtoffer van die procedures vooral niet over zeuren – want dat is gedoe, of negatief, terwijl zij toch hun best doen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
24-09-2026 08:56
Ik brn blij met 1 dag maar zal niet klagen als het er 2 worden.
Geen code rood storm maar een flinke wind is welkom . Hoge golven , tegen de wind in hangen . :love:
Voor mij liever ook geen code rood: moet waarschijnlijk net dat weekend vliegen terwijl ik normaal gesproken altijd met de trein reis.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik mag euthanasie!!! :jump: :jump: :jump:

Er moeten formeel nog 2 dingen gebeuren : SCEN arts en MDO bij Expertisecentrum Euthanasie. Maar dat zal niets aan de conclusie veranderen .

Ik wilde 27 november maar dan heeft mijn team een studiedag ..
Het zal ook niet O_o

Maar nu doen we het een dag eerder... 26 november .

Het is zo gek dit ! Net met begeleider in de stad wat wezen eten om het te vieren .

Ik ben blij. Eindelijk de finishvlag .
Nu dingen regelen en plannen en wensen uitvoeren .

Opgelucht .

Ik brn me ervan bewust dat het heel gek is dat ik zo blij ben. En dat er zoveel mensen zijn die dood gaan terwijl ze dat juist niet willen. Het is ook afwijkend .

Wat heb ik toch een mazzel :biggrin:
Wauw! Vanuit de grond van mijn hart een welgemeende gefeliciteerd en ik ga jou niet vertellen hoe ik dit bedoel want dat weet jij.

Ik ben echt heel erg opgelucht voor je. Nog 2 maanden doorbijten, Almostdone. Je bent nu echt met recht AlmostDone.
Wat zal er een last van je schouders vallen Almost! Het woord gefeliciteerd is inderdaad wat vreemd maar ik zeg het toch maar. ( Ik herken je opluchting van toen mijn vriendin dit punt bereikte waar jij nu bent).
En inderdaad, ook zij had een gewenste datum in november die niet kon vanwege studiedag..
Almostdone, wat ontzettend fijn dat je harde werken beloond wordt. Gefeliciteerd met je behaalde doel! :bigkiss:

Ik hoop dat je nu in rust naar die datum kunt toeleven en nog kleine en grote beetjes blij kunt worden van (eventueel) behaalde doelen op je bucketlist.

Wat zal dit goed doen zeg! Het spat van het scherm hier!
Ik vind het moeilijk en verdrietig, want ik had je meer gegund, maar ik begrijp het wel en ik feliciteer je wel met het behalen van je doel en gun je vooral rust… :rose:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef: ↑
24-09-2026 13:40
Ik vind het moeilijk en verdrietig, want ik had je meer gegund, maar ik begrijp het wel en ik feliciteer je wel met het behalen van je doel en gun je vooral rust… :rose:

Hier sluit ik me bij aan.
24-09-2026 13:03

Ik brn me ervan bewust dat het heel gek is dat ik zo blij ben. En dat er zoveel mensen zijn die dood gaan terwijl ze dat juist niet willen. Het is ook afwijkend .

Maar ik denk dat jij het ook liever anders had gezien, dat je deze weg helemaal niet had willen bewandelen als er een andere oplossing was geweest waarbij leven wel enigzins aangenaam was geweest. Maar dat is er niet gekomen (ondanks je harde werken) en dan mag je van mij heel erg blij zijn met je behaalde resultaat en uitkijken naar de rust die je gaat krijgen. :hug:

Ik weet niet of ik het helemaal juist verwoord heb maar mijn intentie is goed.
Gefeliciteerd, Almostdone!

Hoewel het verdrietig is dat je niet meer positiviteit in het leven hebt ervaren, is dit onder de omstandigheden het beste resultaat. Ik begrijp heel goed dat je opgelucht bent en dit gevierd hebt: er is naar je geluisterd en men bevestigt wat jij ervaart. En je hebt je leven in eigen handen en er is je een waardig einde gegund.
Gefeliciteerd almostdone, als het leven zo'n zwaar gevecht is snap ik dat je hier heel blij mee bent. Straks eindelijk niet meer alles voelen.
joppie wijzigde dit bericht op 24-09-2026 16:14
Reden: Foutje
0.35% gewijzigd
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Het blijft natuurlijk bittersweet, maar je hebt geen keuze gehad in alles wat het leven je heeft aangedaan. Daarom ben ik heel blij voor je dat je eindelijk een datum hebt gekregen. Ik hoop zo dat je beter tot rust kunt komen nu (voor zover dat lukt) en tot de datum ben ik er hier voor je. :heart:
Ben blij voor je.
Jankerd
ambra schreef: ↑
24-09-2026 13:24
Wat zal er een last van je schouders vallen Almost! Het woord gefeliciteerd is inderdaad wat vreemd maar ik zeg het toch maar. ( Ik herken je opluchting van toen mijn vriendin dit punt bereikte waar jij nu bent).
En inderdaad, ook zij had een gewenste datum in november die niet kon vanwege studiedag..
Ik schoot toch ff in de lach dat ook bij vriendin ze een studiedag hadden op gewenste datum. ;-D

En het is op het moment nog pure opluchting maar ga de andere kant ook echt nog wel voelen. Dat is niet erg . Het hoort erbij.

Morgen starten begeleider en ik met regelen en actieplan opstellen.

Ik denk maar een beetje afwisseling in loodzwaar en best leuk. En ook zat dingen waar niet zoveel emotie zit hoor.

Ik ben echt opgelucht. Ik moest net ff naar de stad en ik had de neiging om iedereen te vertellen dat ik euthanasie mag.
Gelukkig bedacht ik me dat je net zal zien dat de ggz nu ineens wel doet wat het hoort te doen en zit ik straks bij de crisisdienst .. :rofl:

De conclusiebrief is wel verzonden maar nooit aangekomen . Wel bij de rest. Geen prettig idee dat er 9 pagina s vol nogal privé info nu ergens zwerft , misschien hier wel in appartementen complex..

Als iemand ineens heel anders doet zal ik checken of hij/ zij misschien een brief van UMCG heeft gehad ;-D
Je humor is echt onnavolgbaar :hyper:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
:redrose:
24-09-2026 15:59
En het is op het moment nog pure opluchting maar ga de andere kant ook echt nog wel voelen. Dat is niet erg . Het hoort erbij.
De andere kant voelen als in dat je er ook veel moeite mee hebt om het leven te laten vanwege wat je is aangedaan?
Kom even uit de meelees stand, ben heel blij voor je.
Hopelijk geeft het je rust en kan je op een zo’n ontspannen mogelijke manier aan je laatste reis beginnen. :hug:
Maar eerst nog genieten van je storm weekend aan zee!

Kwam toevallig ook net je post op thread tegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven